Mass Effect 2 - dojmy z plné verze
zdroj: tisková zpráva

Mass Effect 2 - dojmy z plné verze

3. 1. 2010 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Jako jedni z prvních jsme měli možnost zahrát si úvodní čtyři hodiny sci-fi thrilleru, který se oproti minule jeví o něco akčněji a došlo k dalším změnám. JEN NA TISCALI

Autor: ChewieDC
Publikováno: 3.ledna 2010
Verze: PC/plná/ang.
Doba hraní: pár hodin

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Jak jsem jen mohl váhat? Nabídka zahrát si ještě před Vánocemi plnou verzi Mass Effect 2, navíc jako jeden z prvních lidí na světě, se prostě nedostává každý den. Když navíc vezmu v úvahu, že když v roce 2007 vyšel první díl, velice rychle se zařadil do mé pětky nejoblíbenějších her vůbec, vlastně ani nebylo nad čím uvažovat. A tak jsem šel a zahrál si Mass Effect 2. Dostal jsem se tak daleko, jako v té době žádný jiný novinář (tedy kromě těch, co byli v pražské kanceláři Electronic Arts se mnou, ehm). A musím konstatovat, že jsem byl možná maličko zklamaný. Ale pěkně popořádku...

Síla emocí
Abych vysvětlil, proč jsem byl trošku zklamaný, musím říct, co se mi na jedničce Mass Effect tak moc líbilo. Tím nejlepším jsou totiž pro mne emoce, které ta hra vyvolává. Vynikajícím příběhem, neskutečně prokreslenými postavami a prostředím, do kterého se člověk zažere. Když jsem hrál jedničku poprvé, povídal jsem si se všemi o všem, do posledního růžku jsem prozkoumával ten komplexní a vypracovaný svět, pročítal si stránku za stránkou ve svém Kodexu, který vysvětloval mytologii Mass Effect světa. Vytvořil jsem si vztahy s dalšími postavami, přátelství, rád jsem poslouchal jejich životní zážitky. Když se pak dělo něco velkého, byl jsem velice emocionálně zainteresován. V jednu chvíli mi i ukápla slza. Je jen málo her, co něco takového dokážou.

Ano, Mass Effect 1 byl zčásti akční, ale velkou váhu mělo pořád to ostatní okolo (to RPG okolo). Měli jste inventář, ve kterém jste si skladovali vybavení. To jste si vylepšovali, prozkoumávali jste svět, povídali jste si s ostatními postavami, plnili jste jejich vedlejší úkoly a tím si vylepšovali své schopnosti. Možná takový bude i Mass Effect 2 a pevně v to doufám. Z těch čtyř počátečních hodin, které jsem ze dvojky viděl a měl možnost hrát, to ale spíš vypadá, že se EA Bioware rozhodli udělat ze série spíše akční hru a ty RPG prvky tam možná budou tak nějak... prostě aby se neřeklo.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od výrobce

Změn je oproti jedničce dost
Tvůrci se jimi neustále chlubí, ale mnohým se ty změny jistě nebudou příliš líbit. Všechny změny jsou totiž zacíleny na lidi, které v jedničce bavilo spíše střílení než "to ostatní". Ve dvojce například nebudete mít k dispozici žádný inventář. Měl jsem možnost vidět Xbox 360 verzi hry, já sám jsem hrál PC verzi a zatímco u jedničky byly velké rozdíly v interface těchto dvou verzí, u dvojky jsou ty verze prakticky totožné. Něco, co má fungovat jako inventář, vyjede při podržení tlačítka Shift. Tam si můžete vybrat zbraň, se kterou budete střílet. Tam si můžete vybrat schopnost, kterou hodláte použít. Tam můžete vyléčit sebe nebo své kolegy v partě. Je to funkční a přehledné, ale není to klasický inventář.

Samozřejmě, faktem je, že spousta lidí si na inventář v Mass Effect stěžovala a EA Bioware stížnosti vyslyšeli. Stejně tak si lidé stěžovali na zdlouhavé "nahrávací výtahy". Když bylo třeba v jedničce nahrát novou lokaci, postavy prostě jely hrozně dlouho zavřené ve výtahu. Abyste ale nesledovali jen stojící postavy, častokrát bylo ve výtahu puštěné rádio s běžícím zpravodajstvím, které informovalo o aktuálním dění v Mass Effect světě (a zpravodajství samozřejmě reflektovalo, co jste ve hře udělali). Případně spolu klábosily postavy. Pošťuchovaly se nebo komentovaly aktuální dění...

Ve dvojce už výtahy skutečně nejsou. Místo nich je víceméně statická nahrávací obrazovka. Dole vám běhá text s herními tipy, místo statického obrázku se většinou promítá nějaká nicneříkající animace (když někam letíte, vidíte grafické znázornění přistávání vaší lodi a podobně). Nevím jak vám, ale mě se ty výtahy líbily víc. Už jen proto, že prohlubovaly příběh a charaktery postav. Místo toho teď jednoduše civíte na nahrávací obrazovku. A to nahrávání tedy není o nic rychlejší, je třeba říct.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

BioWare pořád umí
Z předchozího textu to může vypadat, jakoby se mi Mass Effect 2 vůbec nelíbil, ale není to tak úplně pravda. Jelikož na scénáři dělá stejná parta jako na jedničce, pořád vás dokáže příběh hned od prvních minut uhranout. Nebudu zde jako v jiných médiích přeříkávat, co se v těch prvních čtyřech hodinách Mass Effect 2 děje. Vlastně neřeknu z děje ani ň. Ale věřte, že hned v první pasáži, ještě předtím, než se na obrazovce objeví nápis Mass Effect 2, vám vyrazí minimálně jedna scéna svou intenzitou dech. Je to dokonalý důkaz toho, že v Bioware pořád umí.

Co vám mohu prozradit (nebo lépe, co vám maximálně chci prozradit), je to, jak začátek vypadá. Hra začíná akcí, pak následuje příběhová animace, probudíte se a začíná další akce. Po ní si velice krátce povídáte a následuje další akce. Pak další akce a hra se vlastně zastavuje až na palubě vaší lodi Normandy. Tam už konečně máte možnost ukojit své RPG choutky. Jistě proto chápete, proč mám ZATÍM pocit, že se Mass Effect 2 spíše od povídací RPG odklání hodně k akční hře. Ale jak už jsem jednou řekl, dále ve hře může být všechno úplně jinak, takže to berte opravdu s rezervou.

Na palubě Normandie
Paluba Normandy bylo vlastně nejdál, kam jsme se dokázali za ten omezený časový úsek, po který jsme měli možnost hrát. Nová Normandy je vymakanější než ta stará. Má čtyři patra, dokonce se můžete už dostat i na záchody a do sprch (ne že by něco z toho fungovalo, ale vaše loď tak vypadá alespoň živěji). Na palubě je vícero lidí, se kterými si můžete popovídat (zejména hláškující šéfkuchař je výživný), v kapitánových kajutách si můžete pouštět hudbu. K dispozici máte osobní počítač, možnost upgradovat zbraně (to lze činit podle všeho pouze na palubě Normandy) nebo brnění a samozřejmě rozmlouvat se svými společníky v partě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na mapě galaxie
Na ní jste dříve objevovali různé planety, těžili na nich materiál, se kterým jste potom mohli vylepšovat své vybavení a přistávali na planetách, co jste prozkoumávali. To byla další nepříliš povedená věc z jedničky – neustále opakující se ježdění v těžce ovladatelném vozítku na povrchu různých planet, kde vždycky byla nějaká základna plná nepřátel, které jste museli vystřílet. A to samé pořád dokola. Podle lidí z EA bude průzkum planet tentokrát rozmanitější, ale nic z toho jsme neviděli.

Zato jsme měli možnost vyzkoušet si těžení materiálů z planet. Zatímco v jedničce se to všechno dělo automaticky, tentokrát vás čeká taková minihra, při které materiály objevujete. Postupně skenujete planety a když na nějaký materiál narazíte, z orbitu vystřelíte sondu a tím materiál získáte. Také po mapě jste se v jedničce pohybovali pouhým klikáním na planety. Tentokráte se po ní pohybujete v miniaturní vesmírné lodi a musíte v ní i postupně doplňovat v dokovacích stanicích palivo.

Rozdíly v akční části
Teď je na čase konečně pořádně rozebrat tu akci, protože té jsme měli možnost si vyzkoušet vrchovaně. A opravdu je oproti prvnímu dílu hodně vylepšená. Vaše hlavní postava se už neukrývá za překážkami automaticky, hezky ji musíte schovat pomocí mezerníku. Všechno funguje tak trošku jako v Gears of War a podobných akčních hrách. Když střílíte na nepřátele, větší úspěšnost, že ho skolíte, máte, když mu budete mířit na hlavu. Když nepřítele střelíte do nohou, skácí se k zemi a mnohdy se ještě plazí, takže ho musíte dorazit.

Ve hře kromě klasických sniperek, pistolí, brokovnic a útočných pušek přibyly také těžké zbraně a samopaly. Těžké zbraně se hodí, když je hodně nepřátel pohromadě. Hned v úvodní části hry budete mít možnost si takovou zbraň vyzkoušet a opravdu se někdy hodí. Jenom je do ní hodně málo nábojů. Ano, to je další změna. Zatímco v jedničce Mass Effectu nebyly žádné náboje a zbraně se vám pouze při delším používání přehřívaly, tentokrát budete zabité nepřátele obírat o náboje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vylepšené je také ovládání vašich společníků. Velice lehce přes menu, do kterého se dostanete již zmíněnou kouzelnou klávesou Shift (v PC verzi samozřejmě) jim můžete přikázat, kam se postavit nebo na koho zaútočit jakou schopností. Používání je velice jednoduché a praktické. Skoro mi přišlo, že když máte společníka s některou schopností, vy ji vlastně už vůbec nepotřebujete. Máte ji ve vlastním menu a můžete ji kdykoliv použít, jakoby ta schopnost byla vaše.

Občasné upgradování vaší postavy
Je méně schopností, které můžete upgradovat, zato ale mají mít větší dopad na vaši postavu. Viditelnější. To ale musíme věřit tvrzení zástupcům EA, protože nebylo příliš času na vylepšování postavy (k jednomu upgradu jsem se dostal, ale než jsem prostudoval možnosti, už jsem musel hru vypínat). Dokonce i jednotlivé třídy, jako je inženýr, už nejsou určené například k hackování, ale všechny třídy jsou uzpůsobené k boji. Jako inženýr tedy můžete vyrobit roboty, kteří budou bojovat s vámi proti nepřátelům. Když už jsme u hackování, to také doznalo zajímavého vylepšení. Hackování by nemělo být neustále jednotvárné jako v jedničce. Vyzkoušel jsem si jedno, při kterém jsem musel skládat něco jako pexeso (úplně první, nejjednodušší hackování), ale hackovací minihry by se měly postupně obměňovat.

Co se grafiky týče, přijde mi, že výrazných změn nedoznala. Vypadá dost podobně jako v jedničce, ale to rozhodně není žádné negativum – už jednička Mass Effectu totiž vypadala fenomenálně. Možná jen ty animované a příběhové sekvence mají více filmový nádech (hodně střihů, zajímavé pohledy kamery a podobně). Čeho jsem si všiml, je výrazně lepší fyzika - zejména v jedné pasáži s nízkou gravitací jsem si s těmi poletujícími předměty okolo hezky pohrál.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Plynulý běh
Dobrou zprávou to může být pro majitele starších PC. Hra by neměla mít výrazně vyšší hardwarové požadavky než PC verze jedničky. Mass Effect 2 jsme hráli na noteboocích vybavených grafickými kartami s dvoujádrovými procesory (přesné specifikace notebooků se mi zjistit nepodařilo) a v nativním rozlišení (1280x768) všechno běhalo krásně plynule na plné detaily. I když se zapnuly lepší stíny, zpomalení bylo opravdu minimální.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příklon k akci je na Mass Effect 2 patrný a osobně s tím nejsem úplně spokojený, ale opakuji, že jsem měl možnost vidět a zahrát si pouhý začátek hry. Ten zlomek z hrací doby, která by se měla blížit ke třiceti a více hodinám, jsou jednoduše na závěry málo. Stejně se ale těším. Věřím, že co bude minimálně stoprocentně fungovat, to jsou emoce a příběh. To v Bioware umí a to je přesně to, co u her vyhledávám. Možná jsem divný, že mě nefascinuje tolik ani ta akce, ale s tím už nic nenadělám. Pro vás ostatní – ta akce je vážně vymakaná!

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky, Mass Effect 1 PC recenze a X360 recenze a video-recenze



ChewieDC


 
 

Nejnovější články