LOTR: Return of the King - první dojmy
zdroj: Archiv

LOTR: Return of the King - první dojmy

23. 9. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Akční mlátička Return of the King inspirovaná třetím dílem zfilmované trilogie Pán Prstenů se pomalu blíží a zde se s vámi podělíme o aktuální dojmy z dema, v němž se vžijete do role samotného Gandalfa.

Autor: Levis
Publikováno: 23.září 2003
Verze hry: veřejné demo
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: Archiv Není tomu ani půl roku, co Electronic Arts potvrdili vývoj hry akční adventury Return of the King i pro majitele PC. Ti si před rokem bohužel nemohli zahrát povedený kousek s názvem The Lord of the Ring: The Two Towers, který vyšel pouze pro Playstation 2 a Xbox. Díky licenci na Tolkienova Pána Prstenů se v něm autoři hry mohli držet scénáře a vytvořit postavy vypadající stejně jako skuteční herci, aby hráčům předložili co nejlepší zážitek ztotožňovatelný s filmem. Dnes rozebíraný titul Return of the King pro PC je na tom podobně, pouze vznikl na motivy třetího dílu filmu. Kvality hry si od upynulého víkendu můžete okusit v demu (87 MB), které obsahuje jednu misi na ukázku.

 Evakuace Minas Tirith
Na začátku je vám puštěn krátký trailer na plnou verzi, možnost projít si nastavení hry a poté už šup rovnou do akce. Pro demonstraci LOTR: ROTK byla vybrána úroveň z prostředku hry, kdy v krátkém masakroidním levelu musíte v roli Gandalfa chránit gondorské ženy před krvelačnými skřety. Boj se odehrává na malém náměstíčku v Minas Tirith, lidské pevnosti, kde se rozhoduje o dalším osudu Středozemě. Brána je proražena a ze všech stran přibíhají stovky skřetů, ale ženy se ještě nestačily přemístit do bezpečnějších částí paláce. Proto se na scéně objevuje Gandalf, aby spolu s několika gondorskými lučištníky zadržel nepřátelský nápor a pomohl evakuaci.

Cílem úrovně je zachránit celkem 200 žen. Hra na plac posílá veliké množství skřetů ze dvou různých směrů v náhodných intervalech a samozřejmě i spoustu žen. Ty vybíhají pouze z jedné strany a většinou za sebou mají v bezprostřední blízkosti nějakého skřeta. Zpočátku tedy bojujete jen se špatně vyzbrojenými skřetími pěšáky, které skolíte jednou ranou, ale později potkáte i těžce ozbrojené vojáky se štítem, lukostřelce anebo mohutné obry s kyji.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Způsoby boje
Gandalf drží v jedné ruce kouzelnou hůl a v druhé meč. Dokáže s nimi dělat tři základní činnosti: 1) šerm, 2) boj s oběmi zbraněmi najednou a 3) kouzlení, které spočívá v chrlení efektních modrých paprsků. Zatímco šermování s mečem kouzelníkovi moc nejde a přemoci jednoho nepřítele mu trvá znatelně déle (to si kvůli přečíslení protivníkem nemůže dovolit), druhý způsob boje je podstatně rychlejší a smrtonosnější. Gandalf v něm používá svého meče i hole najednou a ačkoliv je s nimi nebezpečnější, stává se zároveň na některých místech nechráněný a protivníci ho mohou snadněji zranit. Pokud kouzlí paprsky, hra sama automaticky zaměřuje nepřítele. Sice je možné se trefit vedle, ale nestává se to příliš často. Mám také pocit, že když nechám střelu ‚nabít‘ delší čas, způsobí pak větší poškození, ale možná se mi to jenom zdá.

Zvětšit zdroj: Archiv Nepřátelé pobíhají především za ženami a většinou se skřetům musíte postavit do cesty anebo je trochu dloubnout mečem, aby si vás vůbec všimli. Na druhou stranu jsou ovšem velice citliví a jakmile se začnete prát s jedním, sesype se jich na vás celá hromada. Jednotlivé souboje většinou trvají jen několik málo vteřin, pokud se nerozhodnete předvádět své šermířské umění a hrát ‚na krásu‘. To se nevyplácí, protože nepřátel postupně přibývá a nemají s vámi žádné slitování. Tlačí se na vás v houfech a z jejich obklíčení se dá probojovat ven jen velice špatně. Jednou z možností je použít speciální kombinace kláves a hbitými úskoky se pokusit vymanit ze sevření.

 Ani Gandalf není nesmrtelný
Musím říct, že jsem byl příjemně překvapený, protože hra vůbec není hloupou konverzí z konzolí, jak jsem se zpočátku trochu obával. Jistá podobnost tu ale určitě je - už samotné bojové zpracování hry jako by z oka vypadlo klasickým konzolovým mlátičkám. Také tu existuje tzv. smrtelná rána, kdy poté, co Gandalf složí nepřítele na zem, pozdvihne meč a propíchne ho skrz naskrz. Pokud by toto zabíralo se stoprocentní účinností, byla by celá úroveň dohrána velmi snadno a rychle. Štěstím (resp. smůlou) však je, že někdy (těžko říci, zda úmyslně anebo vinou herního enginu?) se hlavní hrdina netrefí a omylem bodne vedle. Takovým případům většinou následuje trest v podobě tvrdé rány do zad od skřeta, který měl být právě sprovozen ze světa, ale mezitím se stihl postavit na nohy a uchopit meč.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Gandalf samozřejmě není nesmrtelný. Ukazatel jeho zdraví se rapidně snižuje po každém úderu, který dostane. Proto je důležité si dávat pozor na zelené lahvičky, které čas od času padají z nepřátel. Lahvičky naštěstí zůstávají ležet a nemizí po nějakém čase, takže pro ně nemusíte ihned běžet. Navíc jich můžete posbírat, kolik chcete, a Gandalf se automaticky napije, až mu dojde zdraví. Ještě dodám, že vypití takové lahvičky vůbec nepostřehnete a postava se nezastaví a nevykoná žádný pohyb. To hře ubírá na realismu, ale na druhou stranu by podobný element kazil rychlou a svižnou akci.

 Grafika, kamery a zvuky
Zvětšit zdroj: Archiv Jak můžete vidět z přiložených screenshotů, Return of the King je hra vizuálně velice přitažlivá. Postavy se skládají z dostatečného počtu polygonů a díky realistickým animacím vypadají velice dobře i v pohybu. Na hradbách pevnosti také hoří louče, které vrhají pěkné stíny a zároveň velice realisticky osvětlují jinak tmavou scenérii nádvoří. Třešničkou navrch je pak efektivní příchod obrů, kteří svým kyjem odhazují všechny kolem, přesně jako v prvním dílu filmu. Obři jsou ohromní a musím potvrdit, že jejich podobnost s filmovou předlohou je dokonalá.

Ke grafice patří také kamera, kterou už ale pochválit příliš nemohu. Tvůrci hry se bohužel pokusili o svou vlastní variaci akční kamery, která zaměřuje veškeré dění z boku v takovém pseudo 3D pohledu na způsob posledního Mortal Kombatu nebo Golden Axe. To v praxi znamená, že kamera staticky zobrazuje určitou část scény, kde Gandalf zrovna bojuje. Když s ním doběhnete na levý nebo pravý okraj obrazovky, kamera se s vámi hne o kus do strany, ale obvykle není dostatečně pružná a výsledkem pak je chvilková dezorientace. Pokud se pohnete šipkou směrem nahoru, kamera se k hrdinovi více přiblíží, ale pak zase zachycuje příliš malou část bojiště, což dělá problémy při soubojích. Majitelé konzolí jsou možná na něco takového zvyklí, ale pro nás PCčkáře není s tímto systémem vůbec těžké ztratit přehled.

Ozvučení je velice kvalitní a autoři s chutí použili výkřiky, věty a zvuky nahrané přímo z filmů. Hra se navíc pyšní tím, že pro ni byl udělán exkluzivní dabing přímo od herců. Jak jste si tedy už jistě domysleli, i hudební doprovod bude sestaven z melodií, které se objevily v celé trilogii. To rozhodně není na škodu, protože ke hře se skvěle hodí a vyvolá tu správnou atmosféru. EA navíc slibují podporu Dolby Surround 5.1.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Vyhlídky do plné verze hry
Osobně jsem velice zvědavý na multiplayer, protože plná verze Return of the King má nabízet kooperativní mód pro více hráčů. S největší pravděpodobností se každý ujme role jednoho z hrdinů a společně budou postupovat hrou. Další zajímavou otázkou je, za jaké postavy si v plné verzi budeme moci zahrát. Prozatím to vypadá na střídání Aragorna, Gandalfa, Legolase, Gimliho, Froda, Sama a k tomu ještě dvou dalších, zatím nespecifikovaných charakterů.

Důležité také bude, v jakém stylu se ponesou herní mise. Podle informací zveřejněných na internetu hra nebude pouze akční mlátičkou, jak napovídá toto demo, nýbrž by měly být přítomny i klidnější úkoly - zřejmě ne nadarmo je ROTK charakterizována jako akční adventura. V praxi si pod klidnější složkou hry dokážu představit třeba Frodovo a Samovo schovávání se v Mordoru, ale to jsou pouze úvahy. Jenom doufejme, že se EA nebudou uchylovat do přílišných extrémů jako Vivendi v loňském Fellowship of the Ring. Asi nikoho totiž nebavilo běhat s hobity po vesnici, hledat neužitečné předměty anebo zvonit na poplach proti vlkům.

Zvětšit zdroj: Archiv LOTR: Return of the King tedy na první pohled nevypadá vůbec špatně. Výborná grafika akonzolová akce s rychlým spádem zabaví spoustu hráčů. Rozhodně vám vyzkoušení nevelkého dema doporučujeme, i když je škoda problematické kamery a krátkosti obsažené mise. Plná verze hry má vyjít pro všechny platformy začátkem listopadu v rámci ohromné reklamní kampaně na třetí díl filmu, který do kin vstoupí přibližně o měsíc později (v ČR jako obvykle až 15. ledna).

Stáhněte si: Demo, Videa ze hry, Trailer z filmu

Související články: Novinky, LOTR: Fellowship of the Ring recenze (11/2002)


Levis
autorovi je 16 let, studuje v Praze a specializuje se na strategie/akce/adventury a cokoliv s tématikou Star Wars (všechny články autora)

 
 
Levis

Nejnovější články