Lost Planet (X360) - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Lost Planet (X360) - dojmy z dema

14. 6. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Sci-fi horor se silou nové generace. Capcom vnímá Xbox 360 jako vhodnou platformu pro založení nové ságy dle podobného receptu jako Resident Evil či The Thing. Přísadami jsou zde mráz, vetřelci a ztracená planeta.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 14.června 2006
První české dojmy zdroj: tisková zpráva Verze hry: X360 E3 demo
Doba testování: 1 den


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Japonský herní vývojář a vydavatel Capcom zdokonaloval během posledních dvou generací konzolí koncept hororu sledovaného z pohledu třetí osoby. Jejich survival horor Resident Evil a strašidelná samurajská akce Onimusha se rozvinuly v úspěšné série, obě již za sebou mají čtyři zásadní pokračování. S příchodem nové, výkonnější platformy se ovšem otevírá prostor pro něco zcela nového, více než kdy jindy nastává příležitost pro založení nové úspěšné herní značky. Capcom tedy připravuje Lost Planet a vkládá do ní jak své dlouholeté zkušenosti s hororovou akcí z pohledu třetí osoby, tak i talent pro vyprávění strhujících příběhu - a především: rozpočet hodný AAA hry nové generace. Soudě dle hratelného dema, uvolněného v rámci veletrhu E3 pro službu Xbox Live, mají tvůrci tohoto titulu našlápnuto správným směrem.

 Ledová poušť
Pod ledem údajně nikdo neslyší váš křik. Lost Planet šikovně staví na inspiraci dvojicí klasických sci-fi hororů, kterými jsou filmy Vetřelci a Věc. Základem příběhu i hratelnosti je tedy zuřivý boj proti záplavě agresivních mimozemských nestvůr na ledem a sněhem pokrytém území divoké cizí planety.

Nejen z grafického hlediska (různorodé speciální efekty, od sněhových bouří přes lesklé ledovcové jeskyně až po působivé stopy či exploze ve sněhu) je ledová pustina a sníh ústředním prvkem hry. Stejně jako to fungovalo ve filmu (nebo hře) Věc, mrazivý bílý oceán s mléčnou mlhovou záclonou působí jako kontrast k temnotě, jež většinou bývá hlavním prvkem ostatních hororů. Mráz přitom zesiluje také váš strach o holý život, jelikož při pohybu mimo vyhřáté lidské základny musíte neustále sledovat ukazatel tělesného tepla, je-li vám život milý.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Zahřejte se explozemi
Naštěstí hra nepočítá s tím, že by se váš hrdina schoval v teple základny a čekal, až si pro něj mimozemské nestvůry přijdou tam. Kdepak. Váš svěřenec, tradičně ostrý hoch s mírnou ztrátou paměti (na začátku příběhu jej osazenstvo základny najde zraněného a promrzelého k smrti) jménem Wayne, půjde hledat odpovědi na své otázky pěkně ven, do ledové pustiny - či přímo do podzemích „vosích hnízd“ agresivních nestvůr. Pro tento účel sebou poneste dostatek futuristických destruktivních zbraní. Konkrétně v E3 demu si můžete vyzkoušet samopal, brokovnici, ostřelovačku, raketomet, granáty, plazmovou pušku a také kráčející tank.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pořádná výzbroj je přitom spojená s dalším ústředním tahákem hry. Masivní exploze doprovázené nevídanými grafickými efekty patří k poznávacímu znamení her nové generace. Lost Planet v tomto ohledu dalece překonává dosavadní favority jako jsou Call of Duty 2 nebo Battlefield: Modern Combat. Pěkně v duchu tradic akčních her je prostředí napěchováno výbušnými barely a dalšími libůstkami, které dokáží během vteřiny zaplnit obrazovku šlehajícími plameny, chrlícími divoká oblaka dýmu… opravdu je na co se dívat. Nejlepší je to uvnitř kráčejícího tanku, protože to můžete explozemi doslova procházet. Všechny efekty jsou samozřejmě hollywoodsky nadsazené oproti realitě.

 Dva druhy nepřátel
Nebojte se, nestvůr je ve hře plno druhů a velikostí. Nadpisem tohoto odstavce narážím na dvojici hratelných úrovní, které demo nabízí. V první z nich totiž budete bojovat proti rozličným druhům nestvůr a druhá proti vám postaví lidské protivníky (zběhlé zaměstnance kolonizační společnosti, nyní přezdívané „sněžní piráti“). Obě hratelné úrovně přitom vyžadují docela odlišný přístup.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zatímco hmyzoidní vetřelci staví (docela tradičně) na svém množství (řadoví „pavouci“ se nepřetržitě klubou z oranžových hnízd podobných nádorům, dokud tato hnízda nezničíte) a občas je výhodnější kolem nich nebo mezi nimi rychle proběhnout, lidského protivníka v žádném případě nechejte za svými zády – bude vás nelítostně pronásledovat a rozstřílí vás na hadry.

Války hmyzu
První hratelnou misi v demu začínáte ve sněhových závějích. Jako na většině obrázků ze hry, nachází se okolo vás zamrzlé zbytky budov a vraky vozidel, což by naznačovalo, že doba ledová nepanovala na ztracené planetě vždy. Po krátkém pochodu narazíte na skalní výběžek s několika pavouky lidské velikosti, kteří ovšem tvoří pouze předehru pro mírné zemětřesení, ohlašující monstrózního členovce o velikosti dvoupatrové budovy – ten se vyklube přímo ze sněhových závějí pod vašima nohama.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Po krátkém útěku skrz podzemní garáž (zde se nádherně rozšiřují plameny a kouř z explozí) se dostanete do starého skladiště, kde se musíte obřímu pavoukovi ze začátku úrovně postavit. Naštěstí právě zde najdete opuštěný humanoidní tank (prostě mecha), s jehož pomocí je souboj docela snadný. Za podpory kotvy a lana (podobný systém jako v Tomb Raider Legend) se pak vyšplháte do hor, kde na vás čeká jeskyně plná nebezpečných rojů létajících nestvůr, skrývající hnízdo vražedného bosse. Aniž bych chtěl prozrazovat příliš, doporučím jen soustředit se na taktiku – s trochou snahy vás zabije jen jednou nebo dvakrát.

Člověk, nejhorší nepřítel
Druhá hratelná úroveň nedává žádný prostor pro útěk, jako tomu bylo v případě boje s roji nestvůr v té první. Lidští protivníci jsou všímaví, rychlí a přizpůsobiví: jakmile si vás jednou všimnou, budou vás nelítostně pronásledovat dokud jeden z vás nezemře. Také proto začíná tato úroveň s výraznou výhodou na vaší straně: dostanete ostřelovací pušku a můžete se několika hlídek zasněženého komplexu polorozbitých budov zbavit pěkně na dálku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Poté se ale budete muset vydat do ledem pokryté betonové džungle, abyste se prokousali dalšími vlnami nepřátel. Situaci komplikuje nutnost taktického postupu: nepřátelé instalovali na vyvýšených postech automatické kulometné střílny, navíc se mezi nimi prochází také nejeden hlídkující tank (lez zničit za pomoci granátů). Po divokých a náročných přestřelkách se prokoušete do finále, kde se na uzavřeném dvorku, uvnitř tanku, utkáte s několika tanky nepřítele zároveň - mezi nimi je také výrazně mobilnější a vražednější boss.

Kvalitní provedení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ta samá firma má na svědomí Resident Evil 4, což je podle mnoha lidí nejlepší konzolová akce loňského roku. Není tedy divu, že ovládání je stejně dobře odladěné, jako v tomto nedávném trháku (jde o stejný žánr, akční horor z pohledu třetí osoby). Výraznou novinkou je přitom několik úrovní přiblížení kamery k vaší postavě, což přímo ovlivňuje citlivost míření a rychlost vašeho otáčení. Waynova postava je dostatečně agilní, umí skákat, využívat zmiňovanou kotvu s lanem atd.

Dalším klíčovým prvkem akční hry je umělá inteligence nepřátel, na kterou si také nelze stěžovat. Hbití sněžní piráti mi nejvíce připomínali vojáky z Half-Life: pohybují se účelně, rychle, kryjí se a nemají problém s volbou správné zbraně (například vhodí granát za roh, kam jste se právě schovali). Pokud jde o grafiku, vše je vysoce detailní, design je na tradičně výborné úrovni Capcomu, speciální efekty už jsem zmiňoval… nechybí ani poměrně slušná fyzika, díky které se bortí některé překážky, traverzy atd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Rodí se hit
Capcom to s tímto titulem myslí smrtelně vážně. Vším dává jasně najevo, že nic menšího než AAA trhák se zde neočekává. Důkazem vyšší priority kvality nad termíny nebo rozpočtem je datum vydání až příští rok. Navzdory tomu, že demo působí do značné míry hotově, tvůrci hodlají ladit hratelnost i grafiku na maximum. Navíc bude potřeba hodně času a zdrojů také pro výrobu tradičně ohromujících CG animací (demo je bohužel neobsahuje, ale najdete je v trailerech), jejichž pověstnou kvalitou Capcom dlouhodobě dýchá na záda tvůrcům Final Fantasy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Špičkový design, vynikající grafika a strhující akce dohromady tvoří výbornou atmosféru, která naplňuje každou minutu strávenou s Lost Planet. Capcom si je svých zbraní dokonale vědom a podporuje prezentace hry VIP novinářům atrakcemi jako je spuštění umělého sněhu na jejich hlavy během masivní prezentace v tovární hale. Nezbývá než doufat, že všechno to urputné úsilí se vyplatí a série Resident Evil dostane důstojného sourozence pro novou generaci. Zatím to ovšem vypadá, že tuto „nejlepší jízdu na ledu“ si budou užívat pouze majitelé Xboxu 360.

MARTIN ZAVŘEL o změně působiště
„Je to již sedm let, co jsem založil konzolovou sekci na webu Doupě. Celou tu dobu jsem ji nepřetržitě vedl, jeden rok dokonce v pozici šéfredaktora celého webu. Neměl jsem v úmyslu své působiště opouštět, nicméně během posledního roku se moje názory na organizaci Doupěte natolik rozešly s novým vedením, že jsem již nebyl ochoten nadále pod ním pracovat. Tiscali Games pak bylo pro mne jasnou volbou: pracuje zde řada novinářů, kterých si hodně vážím a skvělá informativnost či přehlednost webu jsou součástí jeho skvělé prestiže.“

Stáhněte si: Trailer 1&2

Související články: Novinky

 
Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje jako producent v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při procházkách s kolií, tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku

 
 
Martin Zavřel

Nejnovější články