Autor: Kate Publikováno: 18.července 2003 |
Pokud vás arkádovost Black Hawka přiváděla k šílenství, nebudou tím pravým ani Joint Operations. Jeden zásah zblízka se pro vašeho oponenta rovná jasné smrti a je jedno, zda to bude třeba pistolí do lýtka. Mrtvým nemůžete sebrat žadnou výzbroj, což u Black Hawk Down vývojáři vysvětlovali tím, že o nespolehlivé zbraně Somálců žádný pravý americký voják nestojí. Proč o své zbraně nestojí ani dvě (zatím anonymní) indonéské skupiny, je mi skutečně záhadou. Dva pohledy na věc Užitečná je opět možnost přepínání pohledů z vlastní a ze třetí osoby, tedy z pohledu za zády. I když je pravda, že 3rd-person view nebyl v betě zrovna dvakrát vyladěný. Třeba když jsem letěla helikoptérou, měla kamera velké problémy s tím, jak daleko za hlavou mé postavy zůstat. A tak chvíli byla těsně za ní, uvnitř vrtulníku, chvíli vně a chvíli přesně v plášti stroje. Předpokládám, že ve finální verzi tyto problémy nebudou. Prostředí hry Novinářská verze Joint Operations byla spíše “procházecí”, skutečně zahrát jsem si zatím mohla jen na dvou mapách, a to jednou sólově a podruhé s týmem botů. Je tedy jasné, že tato verze měla prezentovat především vizuální stránku hry, a proto se na ní nyní zaměřím. Prostředí se od Black Hawk Down pochopitelně dost liší - žádná poušť nebo Mogadishu. Máme tu hustě zalesněné plochy džungle, traviny, občas nějakou vesničku, či spíše pár dřevěných chatrčí, bunkry a také hodně vody (různé potůčky, močály, bažiny). Na jedné mapě v betaverzi jsem se mohla proletět Chinookem během západu slunce a musím uznat, že to se vývojářům vážně povedlo. Ze hry dýchá atmosféra. Stejná mapa byla dále prezentována ve zpracování během noci, za svítání a za pravého poledne. Co se týče poledne, zářily barvy tak jasně, že by se grafika Joint Operations dala s trochou nadsázky přirovnat i k velmi výraznému Far Cry. Bohužel, nemohla jsem si vytípat žádné screenshoty, a tak se musíte spokojit jen s těmi oficiálními a mým stručným převyprávěním. Rozhodně ale nic nezkazíte tím, když se namísto galerie k Joint Operations podíváte na obrázky k připravovanému datadisku Delta Force: BHD: Team Sabre. Například modely prezentovaných vozidel vypadají totiž nachlup stejně. Skutečně ovladatelná vozidla nebo helikoptéry A když už jsme u těch vozidel, tentokrát budete mít v jejich ovládání opravdovou volnost. Podobně jako v Team Sabre, i v Joint Operations budete volně pilotovat a řídit vše, co vám vývojáři postaví do cesty. Tedy, téměř vše, rybářské bárky na břehu řeky se mi rozhýbat nepodařilo. Klidně se budete moci ujmout například role pilota, zatímco vaši kolegové pokropí veteš na zemi dávkami ze samopalů. Pokud jde o ovládání, zvládnete vše jednoduše pomocí šipek. Stejné ovládací schéma platí pro motorový člun, humvee i helikoptéru, i když je pravda, že u vrtulníku používáte o jednu klávesu více na vzlétnutí. Netvrdím, že arkády jsou špatné a že nejlepší hra je Operation Flashpoint (i když všichni víme, že je :), jen je dobré vedět, co od Joint Operations čekat. Řežba v džungli a podzemí Na mapě Jungle_SP jsem se se svým týmem prodírala džunglí, oddělala pár nepřátel, klepajících se zimou u sudu, ve kterém hořel oheň (mimochodem - neskutečně četný prvek) a pokračovala směrem k řece. Na druhém břehu už byli připraveni další nedočkavci, ale prostředí nabízelo tolik možností ke krytí, že nebyl problém vystřílet je ještě dřív, než jsem přešla přes lávku. Oni totiž veškeré krytí zřejmě považovali za zbytečné. U vody jsem zaslechla divný zvuk. Něco šedého se batolilo kousek ode mě. Zřejmě krokodýl. Pokud si vzpomínáte, tohle zvířátko se už mihlo i v jedné misi v DF:BHD a bude příjemným zpestřením též v Joint Operations. Šipka nás na druhém břehu navedla až ke zřícenému a již zarostlému vrtulníku, kde pokračovala celkem obvyklá řežba. Mnohem zajímavější mi přišla mapa DrugLabs. Vše začalo dost podobně, ačkoliv tentokrát jsem byla o tým ochuzena. Džungle, ruiny a malý domek, hlídaný hloupým vojákem. Při vstupu do místnosti jsem musela zapnout noční vidění. Vypadá to, že NovaLogic jsou na tento prvek zatížení, v DF:BHD se také objevoval dost často (jistě, hráče nikdo nenutí jej použít, ale pokud chce hráč vidět, udělá to). Po žebříku jsem slezla do podzemního labyrintu chodeb, který připomínal nacistické doupě z Wolfensteina. Za každým druhým rohem čekali nepřátelé, prošla jsem provizorní pracovnou, skladem i ložnicí (deset rozestlaných matrací na zemi) a co rána, to je jedna mrtvola. Časem trochu nuda. Kolegové z týmu a zbraně K tříčlennému týmu botů bych měla několik poznámek. Především, nevadí jim, když do nich střílíte. Od vás rána, žádná rána. Celkově jsem ve hře nabyla dojmu, že jsou nesmrtelní, protože mi nikdy nikdo neumřel. Možná to tak bylo schválně pro účely testování, každopádně jejich AI si zatím netroufám hodnotit. Upřímně doufám, že bude trochu výš než v Black Hawku, ale cosi mi říká, že toto přece jen není pro vývojáře priorita. Pro komandování týmu bude samozřejmě připravena klasická sada asi deseti příkazů, které jim můžete udílet, ale nemusíte. Ztratit by se neměli, ačkoliv při hraní bety se mi kolegové dost často zasekávali u různých objektů. Podívejme se nyní ve stručnosti, co nám NovaLogic přibalí do akce. Ve hře jsem si vyzkoušela útočnou pušku CAR-15, M9 Berrettu, kulomety M60 a M240; M16tku, pušky M21 a M24. Máme tu ale i brokovnici, Colt .45 a dokonce též protitankovou střelu AT4. Samozřejmě nechybí granáty, kouřové granáty, flashbangy, nožík nebo výbušnina. Výzbroj si před každou akcí můžete buď nadefinovat nebo použít standardní. Přebíjení probíhá automaticky, ale můžete si tuto možnost vypnout a přebíjet pouze ručně. další obrázky z této hry naleznete v budoucnu v naší galerii Multiplayerové vyhlídky Ačkoliv jsem si v multiplayeru nezahrála, samotné herní menu už přeci jen prozradilo pár detailů. Na mapách se utkají dva týmy, klasicky označované jako červení a modří. Na výběr bude ze čtyř tříd postav, a to opět podle Delta Force - gunner, sniper, CQB, medic. Do hry on-line se zapojí až 64 lidí, o možnosti multiplayeru přes LAN jsme zatím nic neslyšeli, ale zřejmě také bude možný. Mezi mody by se měly objevit názvy jako Deathmatch, Team Deathmatch, King of the Hill, Search and Destroy, Attack and Defend, Capture the Flag a Flagball. Jak tedy vidíte, nejde o nic, co by v Black Hawku nebylo. Joint Operations vypadá jako další díl Delta Force, případně jako upravený multiplayer u Black Hawk Down. Bylo by hloupé vynášet soudy z ranné betaverze, a tak si velké závěry necháme až do recenze. Je dost možné, že bude skutečně zábavná a že splní svůj účel - stát se arkádovější konkurencí k Battlefield 1942. Klidně se ale může stát, že rychle upadne v zapomnění. Koneckonců, o úspěchu stejně finálně rozhodnou peněženky hráčů a ti, jak moc dobře víme, mají podobné arkádově laděné akce dost v oblibě - Black Hawk vévodil žebříčkům prodejnosti několik týdnů. To je asi také jeden z hlavních důvodů vzniku Joint Operations, které vyjdou někdy zjara příštího roku. Související články: Novinky |
Kate | |
autorce je 18 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games se občas mihne v televizním pořadu GamePage, nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak (všechny články autora) |