Autor: Mameluck Publikováno: 3.března 2002 |
![]() ![]() ![]() Nepřekvapí, že základní herní schéma se nemění. Ostatně, co měnit na tolikrát vyzkoušeném a mezi konzumenty tak oblíbeném receptu. Stejně jako v předchozích dílech se budete věnovat hře ve třech rovinách - pohyb a prozkoumávání území, starání se o města a jejich zdárný rozvoj, a samozřejmě tolik oblíbené bitvy. Po hlavní mapě se pohybujete s hrdinou nebo samostatnými jednotkami (čtete dobře, ale ještě chvíli vydržte :-), prozkoumáváte území, bojujete s kolem se poflakujícími neutrálními jednotkami nebo s nepřátelskými hrdiny a získáváte zkušenosti, získáváte zdroje atd. Ve městech postupně stavíte nové budovy a vylepšujete staré, najímáte nové hrdiny a jednotky a vůbec představují takové srdce vaší říše. V tahových bojích proti sobě bojují dvě armády, jednotky magicky nadané sesílají kouzla a je to pěkný šrumec. Snad vám bude takto stručný popis stačit, stejně HoMM všichni hráli a nejdůležitější je, jakých vylepšení se dočkáme. A spolehněte se, že jich nebude úplně málo. Novinky oproti třetímu dílu ![]() Animací je opět po mapě habaděj, jmenujme třeba tryskající vodu z fontánek, točící se mlýnské kolo, neutrální jednotky atd. Zajímavou možnost představuje zapnutí Fog of War, tedy klasický systém černá - pro místa, která jste dosud neprozkoumali, šedá - prozkoumaná místa, ale mimo dohled některé z vašich jednotek, a prozkoumaná místa, kam současně i dohlédnete jsou viditelná kompletně. Pro hardcore stratégy jistě příjemná změna, já jsem si radši nechal volbu vypnutou. ![]() ![]() ![]() Podstatnější je možnost vyslat na toulky po mapě samostatnou armádu jednotek bez hrdiny! Přesně tak, již nemusíte donekonečna najímat nové „průzkumné“ hrdiny, prostě si koupíte třeba grupu jednotek vyprodukovanou za jeden týden, která už v nejsilnější sestavě něco vydrží a jdete prozkoumávat na vlastní pěst. Když zatoužíte po spojení s armádou nějakého hrdiny, není problém, proste k němu přijedete a spojíte se. Jednotky dokonce mohou přenášet artefakty, nemohou je však použít. Geniální nápad, který dává netušené taktické možnosti. Hrdinové Pro správného Heroes maniaka má hrdina stejnou prioritu jako rodina a stará se o něj se stejnou péčí a ochotou :-) A v novém díle k tomu budou mít ještě lepší možnosti. Hlavní změnou, která se hrdinů dotkla, je jejich aktivní účast v bitvě. Přesně tak, už jen tak bohorovně nesedí při bitvě na svém oři a kouzlí/nekouzlí. Funguje jako samostatná postava na bojišti (podobně jako v Disciples II: Dark Prophecy) a je na vás, jak s ním naložíte. Můžete ho úzkostlivě bránit a ze zálohy kouzlit, nebo využít jeho velké síly a používat ho například proti větším množstvím slabších jednotek - s jedním kvalitním hrdinou jdou za bitvy bez problému pokosit stovky troglodytů/impů/squirů etc. ![]() Města Spolu s hrdiny se musíme věnovat i městům - ty prošly změnou skutečně velmi velkou a to jak vzhledovou, tak počtem a svými možnostmi. Nebudu zapírat, že některé změny mi přišly dost divné, ale nejdřív si to proberme. Měst je šest druhů a ke každému náleží jedna magická škola, až na barbarské město, kde se kouzelníci moc nevyskytují :-) Překlad originálních názvů měst, které zvolili sami čeští hráči HOMM, najdete na Heroes.cz - jsou to Akademie (Academy), Eden (Haven), Rezervace (Preserve), Azyl (Asylum), Nekropolis (Necropolis) a Tvrz (Stronghold). Pro orientaci raději podle typu města - lidské město + a magie života, město nemrtvých + magie smrti, podzemní město + magie chaosu, lesní město + magie přírody a nakonec magické město + magie řádu. ![]() ![]() ![]() V každém městě (tedy kromě barbarského) si můžete rekrutovat dva charaktery, jeden zaměřený na boj a druhý na magii. Je příjemné, že nemusíte trpět v nevhodný týden v taverně nevhodné hrdiny, jak se tomu v minulých dílech často stávalo, nyní máte dost volnosti. Moc mě potěšilo, že nejpopulárnější hrdinové se objeví i ve čtyřce, včetně mírně upraveného obrázku, např. Orrin, Adelaide atd. Nové stavby a jednotky Města také mají některé nové stavby, které slouží převážně k nákupu artefaktů apod. Nejpříjemnější změna je ale určitě to, že konečně můžete ve Fortu (resp. jeho pokročilých verzích) nakoupit jedním klikem všechny zrovna dostupné jednotky, což nám jistě ušetří mnoho zbytečně vyteklých nervů a bolavých prstů. Co mi připadlo jako asi nejpodivnější změna - již nemáte možnost si jednotky upgradovat, místo toho máte u jednotek druhého, třetího a čtvrtého levelu možnost postavení jednoho ze dvou různých objektů, z každého se rekrutuje jiná jednotka. ![]() Souboje Na konec jsem si nechal boje a zvukové zpracování. Boje zůstávají víceméně při starém, nejsou však již sledované zepředu, ale z izometrického pohledu a zatím ve hře nebyla implementovaná možnost zapnout si hex-grid, tedy přehledné rozdělení bojiště na políčka. Takhle je to trochu chaotické. Mnohem více se především kouzlí, ať už útočně nebo obranně (a právě obranná kouzla zaznamenala asi největší rozvoj z minula), ať už se vyvolávají z mrtvých zabité jednotky nebo se přivolávají nové. Summoning je nyní velmi silný, např. kudlanka nábožná s parametry behemotha je velmi použitelná pomoc v boji :-) ![]() ![]() ![]() Hudební a zvuková stránka je prostě dokonalá, i když jsem měl dojmy lehce zkreslené okolním bujarým veselím v herně. Nepochybuji, že hudba bude opět hrát jednu z hlavních rolí a bude to jeden z magnetů, který vás z rozehrané mapy prostě nepustí. Co říci na závěr? Rozpitval jsem co se dalo, ještě snad zmínit HW nároky - ty jsou velmi optimistické, 3D karta ani procesor vás limitovat nebudou. Už to vidím, jak se zastaví okamžitě po vydání a následném masovém rozšíření život úplně všude. Na ulici, ve školách a úřadech. Většina lidí bude simulovat dlouhodobou nemoc, nebo raději rovnou podají výpověď, rozpadne se ohromné množství vztahů (nebo naopak partner-heroesák vtáhne do hry partnera-neheroesáka a vztah se upevní :-)) a spousta lidí už se nikdy naplno nevrátí zpět do běžného životního koloběhu. ![]() Děkujeme distribuční firmě CD Projekt za to, že nám umožnila zahrát si preview-verzi HOMM4 za účelem napsání tohoto článku. |
Mameluck připravil: jd |