Heroes of Might & Magic IV - dojmy
zdroj: Archiv
Dojmy z hraní

Heroes of Might & Magic IV - dojmy

4. 3. 2002 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Měli jsme možnost vyzkoušet si tahovou strategii Heroes of Might & Magic IV, která dá zapomenout všem fantasy pozitivním jedincům na normální život. Zajímají vás první dojmy z hraní testovací verze?

Autor: Mameluck
Publikováno: 3.března 2002


Obrázek zdroj: Archiv Heroes of Might & Magic. Kdybych chtěl být trochu škodolibý, nemusel bych se ani obtěžovat s rozsáhlým popisem prvních dojmů z testovacího hraní téhle pecky. Nemusel bych zmiňovat ani jednu z úžasných změn, ani ty věci, které zůstaly při starém. Jsem přesvědčený, že pro spoustu hráčů je série Heroes of Might & Magic (a především její třetí díl) něčím naprosto jedinečným, přestává pro ně být hrou a stává se bezmála novou Biblí. Snad žádná hra (a teď si odmyslíme Minesweepera :) také nedovedla sjednotit zastánce tolika různých žánrů a usadit je vedle sebe. Prostě a jednoduše - HoMM hrál prostě každý a neznám jediného člověka, který by v nich nenašel zábavu na dlouhé i krátké, zimní i letní večery. Co jen večery, spousta lidí vydržela hrát HoMM celé dny, jak byli neskonale návykoví. Zásluhu na tom mělo mnoho faktorů, skvělá grafika a hudba, výborně vyřešené boje a především ta nemožnost se od jednou rozehraného scénáře (v horším případe kampaně) odtrhnout.

 Heroes čtyřka na vlastní oči
A na konec března se na nás chystá již čtvrtý díl tohoto herního moru, který když jednou udeří, není před ním žádného úniku. Co je pro hráče z ČR více než potěšitelné - díky firmě CD Projekt se dočkáme HoMM 4 v kompletním českém překladu, dokonce s profesionálním dabingem přímo z barrandovských studií, což slibuje skutečný zážitek. Jsem zvědav, koho bude dabovat třeba Krampol :-) Kromě tohoto obecného poděkování musím poděkovat specificky ještě jednomu člověku v CD Projektu a to Milanovi Gremlinovi Czarnowskému, který velmi velkoryse poskytl HoMM 4 k testování redaktorům časopisů papírových a nejvýznačnějších elektronických ;-) Měl jsem to štěstí se dostat do skupiny vyvolených a velmi rád se s vámi podělím o dojmy z hraní této pecky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Nepřekvapí, že základní herní schéma se nemění. Ostatně, co měnit na tolikrát vyzkoušeném a mezi konzumenty tak oblíbeném receptu. Stejně jako v předchozích dílech se budete věnovat hře ve třech rovinách - pohyb a prozkoumávání území, starání se o města a jejich zdárný rozvoj, a samozřejmě tolik oblíbené bitvy. Po hlavní mapě se pohybujete s hrdinou nebo samostatnými jednotkami (čtete dobře, ale ještě chvíli vydržte :-), prozkoumáváte území, bojujete s kolem se poflakujícími neutrálními jednotkami nebo s nepřátelskými hrdiny a získáváte zkušenosti, získáváte zdroje atd.

Ve městech postupně stavíte nové budovy a vylepšujete staré, najímáte nové hrdiny a jednotky a vůbec představují takové srdce vaší říše. V tahových bojích proti sobě bojují dvě armády, jednotky magicky nadané sesílají kouzla a je to pěkný šrumec. Snad vám bude takto stručný popis stačit, stejně HoMM všichni hráli a nejdůležitější je, jakých vylepšení se dočkáme. A spolehněte se, že jich nebude úplně málo.

 Novinky oproti třetímu dílu
Zvětšit zdroj: Archiv Vezmu na paškál postupně tři hlavní herní složky, nejdříve tedy hlavní herní mapa a pohyb po ní. Grafika je v celé hře pozměněná, ale v této fázi to poznáte asi nejlépe. Definoval bych to takhle - ve trojce mi přišla grafika vlídná s nádechem do klasického fantasy zpracování, ale především jsem si skutečně celou dobu připadal jako v pohádce. Čtyřka je krok jiným směrem - grafika je nyní skutečně ve fantasy stylu a pohádkový element se z ní možná trochu vytratil. Neberte to jako láteření, spousta lidí si stěžovala při grafickém přechodu v minulých dílech a nyní tomu jistě nebude jinak. Grafika působí mnohem reálnějším a plastičtějším dojmem, je opět detailní a vypilovaná, přebarveně na mě možná trochu působilo podzemí se svými duhovými houbičkami, ale dá se to bez problémů ustát.

Animací je opět po mapě habaděj, jmenujme třeba tryskající vodu z fontánek, točící se mlýnské kolo, neutrální jednotky atd. Zajímavou možnost představuje zapnutí Fog of War, tedy klasický systém černá - pro místa, která jste dosud neprozkoumali, šedá - prozkoumaná místa, ale mimo dohled některé z vašich jednotek, a prozkoumaná místa, kam současně i dohlédnete jsou viditelná kompletně. Pro hardcore stratégy jistě příjemná změna, já jsem si radši nechal volbu vypnutou.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Podstatnější je možnost vyslat na toulky po mapě samostatnou armádu jednotek bez hrdiny! Přesně tak, již nemusíte donekonečna najímat nové „průzkumné“ hrdiny, prostě si koupíte třeba grupu jednotek vyprodukovanou za jeden týden, která už v nejsilnější sestavě něco vydrží a jdete prozkoumávat na vlastní pěst. Když zatoužíte po spojení s armádou nějakého hrdiny, není problém, proste k němu přijedete a spojíte se. Jednotky dokonce mohou přenášet artefakty, nemohou je však použít. Geniální nápad, který dává netušené taktické možnosti.

 Hrdinové
Pro správného Heroes maniaka má hrdina stejnou prioritu jako rodina a stará se o něj se stejnou péčí a ochotou :-) A v novém díle k tomu budou mít ještě lepší možnosti. Hlavní změnou, která se hrdinů dotkla, je jejich aktivní účast v bitvě. Přesně tak, už jen tak bohorovně nesedí při bitvě na svém oři a kouzlí/nekouzlí. Funguje jako samostatná postava na bojišti (podobně jako v Disciples II: Dark Prophecy) a je na vás, jak s ním naložíte. Můžete ho úzkostlivě bránit a ze zálohy kouzlit, nebo využít jeho velké síly a používat ho například proti větším množstvím slabších jednotek - s jedním kvalitním hrdinou jdou za bitvy bez problému pokosit stovky troglodytů/impů/squirů etc.

Zvětšit zdroj: Archiv Změněná je i organizace skillů - získat můžete pět základních a z nich se odvozuje 15 dalších, od každého tři. Základních skillů je 9 a spolu s přídavnými nám vychází celkem 27. Samozřejmě se nám tedy objeví skilly nové, z nich mě nejvíc zaujal Stealth, který zlodějovi umožňuje se po mapě pohybovat neviditelný, což je ZATRACENĚ velká výhoda. Co vás možná napadlo, ale ani jste se to neodvažovali vyslovit - ano, v jedné armádě skutečně můžete mít více hrdinů a pokud si chcete udělat trochu legraci, klidně jich můžete vzít sedm a bojovat bez běžných jednotek. Mě se nejvíc osvědčily v jedné armádě dva hrdinové, ale každému asi sedne jiný počet.

 Města
Spolu s hrdiny se musíme věnovat i městům - ty prošly změnou skutečně velmi velkou a to jak vzhledovou, tak počtem a svými možnostmi. Nebudu zapírat, že některé změny mi přišly dost divné, ale nejdřív si to proberme. Měst je šest druhů a ke každému náleží jedna magická škola, až na barbarské město, kde se kouzelníci moc nevyskytují :-) Překlad originálních názvů měst, které zvolili sami čeští hráči HOMM, najdete na Heroes.cz - jsou to Akademie (Academy), Eden (Haven), Rezervace (Preserve), Azyl (Asylum), Nekropolis (Necropolis) a Tvrz (Stronghold). Pro orientaci raději podle typu města - lidské město + a magie života, město nemrtvých + magie smrti, podzemní město + magie chaosu, lesní město + magie přírody a nakonec magické město + magie řádu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

V každém městě (tedy kromě barbarského) si můžete rekrutovat dva charaktery, jeden zaměřený na boj a druhý na magii. Je příjemné, že nemusíte trpět v nevhodný týden v taverně nevhodné hrdiny, jak se tomu v minulých dílech často stávalo, nyní máte dost volnosti. Moc mě potěšilo, že nejpopulárnější hrdinové se objeví i ve čtyřce, včetně mírně upraveného obrázku, např. Orrin, Adelaide atd.

 Nové stavby a jednotky
Města také mají některé nové stavby, které slouží převážně k nákupu artefaktů apod. Nejpříjemnější změna je ale určitě to, že konečně můžete ve Fortu (resp. jeho pokročilých verzích) nakoupit jedním klikem všechny zrovna dostupné jednotky, což nám jistě ušetří mnoho zbytečně vyteklých nervů a bolavých prstů. Co mi připadlo jako asi nejpodivnější změna - již nemáte možnost si jednotky upgradovat, místo toho máte u jednotek druhého, třetího a čtvrtého levelu možnost postavení jednoho ze dvou různých objektů, z každého se rekrutuje jiná jednotka.

Zvětšit zdroj: Archiv Jednotky jsou většinou převzaté z minulých dílů, dočkáme se ale nějakých nových, např. leprechaunů (jedna z nejslabších jednotek, ale úžasně roztomilých), dračích golemů (velmi silná a výborně zpracovaná jednotka) nebo třeba vodních monster - jedno je na jednom ze screenshotů típnutých při testování hry, měly by být někde okolo. Co se výběru týče, rozhodně si tedy stěžovat nemůžete, ale znemožnění upgradu, tím si mě tedy tvůrci zrovna nezískali. Ke městu můžete přiřadit jednoho z hrdinů jako gubernátora, který zvyšuje morálku jednotek.

 Souboje
Na konec jsem si nechal boje a zvukové zpracování. Boje zůstávají víceméně při starém, nejsou však již sledované zepředu, ale z izometrického pohledu a zatím ve hře nebyla implementovaná možnost zapnout si hex-grid, tedy přehledné rozdělení bojiště na políčka. Takhle je to trochu chaotické. Mnohem více se především kouzlí, ať už útočně nebo obranně (a právě obranná kouzla zaznamenala asi největší rozvoj z minula), ať už se vyvolávají z mrtvých zabité jednotky nebo se přivolávají nové. Summoning je nyní velmi silný, např. kudlanka nábožná s parametry behemotha je velmi použitelná pomoc v boji :-)

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Hudební a zvuková stránka je prostě dokonalá, i když jsem měl dojmy lehce zkreslené okolním bujarým veselím v herně. Nepochybuji, že hudba bude opět hrát jednu z hlavních rolí a bude to jeden z magnetů, který vás z rozehrané mapy prostě nepustí.

Co říci na závěr? Rozpitval jsem co se dalo, ještě snad zmínit HW nároky - ty jsou velmi optimistické, 3D karta ani procesor vás limitovat nebudou. Už to vidím, jak se zastaví okamžitě po vydání a následném masovém rozšíření život úplně všude. Na ulici, ve školách a úřadech. Většina lidí bude simulovat dlouhodobou nemoc, nebo raději rovnou podají výpověď, rozpadne se ohromné množství vztahů (nebo naopak partner-heroesák vtáhne do hry partnera-neheroesáka a vztah se upevní :-)) a spousta lidí už se nikdy naplno nevrátí zpět do běžného životního koloběhu.

Zvětšit zdroj: Archiv Připravte se! Heroes of Might & Magic IV v češtině udeří již velice brzy!

Děkujeme distribuční firmě CD Projekt za to, že nám umožnila zahrát si preview-verzi HOMM4 za účelem napsání tohoto článku.

 
Mameluck
připravil: jd


 
 

Nejnovější články