Gothic III - dojmy z GC
zdroj: tisková zpráva

Gothic III - dojmy z GC

31. 8. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Na možnost zahrání třetího dílu populárního RPG jsem se hodně těšil, avšak nesplnil mé vysněné představy. Nepůsobí moc jako ten starý známý Gothic a nyní, krátce před vydáním zapáchá na sto honů nedodělaností.

Autor: Moolker
Publikováno: 31.srpna 2006


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na třetí díl populárního RPG Gothic od Piranha Bytes jsem se těšil ze všech her na Games Convention úplně nejvíce (o důvodech čtěte v preview), ale hned na úvod by se slušelo podotknout, že nesplnil má očekávání. V prvé řadě byla představovaná beta jenom a pouze v němčině, což tedy není zrovna můj šálek kávy, takže jsem jednoduše pořádně nevěděl, co dělat a víceméně jsem pouze bloumal po krajině. Naštěstí zrovna podstatu primárního úkolu jsem odhalil – najít Xardase, mocného necromancera, hned po bezejmenném hrdinovi asi nejdůležitější postavu celé série vůbec. Menší problém byl ovšem v tom, že jsem již nerozuměl dialogům, nebyl schopen přeložit zápisky v deníku, což mé investigativní nadšení brzy zchladilo, ale vezměme to hezky postupně...

 Neue Spiele
Po potvrzení volby „Neue Spiele“ a přetrpění několikaminutového loadování jsem se nedočkal žádné úvodní animace a ani jsem nezačínal tam, kde G3 začínat bude, tedy v přístavní vesničce Ardea. Z ničeho nic, bez odpovědi na otázky „Jak? Kdy? Proč?“ jsem se ocitl v jižní oblasti království Myrthana, tedy v poušti. Konkrétně šlo o nějaké menší, shodou okolností taktéž přímořské městečko, do něhož by turista jel asi jen z důvodu přítomnosti gladiátorské arény a krásné vyhlídkové věže. Hráč by se sem ale šel mrknout kvůli každému detailu, protože svět G3 působí mnohem bohatším a propracovanějším dojmem než kdy dříve. Město netvořilo jen pár budov. Byly tu nějaké stany, ohniště, stoly, židle, poházené nářadí i oblečení a tuny dalších drobností, mezi nimiž chodilo kvantum NPC, s nimiž jsem mohl rozprávět.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Po obhlédnutí mé startovní pozice jsem se vrhnul do divočiny, na cestu do neznáma. S dynamickým kompasem v levé dolní části obrazovky bylo cestování o něco snazší než minule, takže jsem se po nějaké době dostal do střední oblasti herní plochy, která již kypěla zelení. Zavítal jsem do nějaké vesničky, zblízka se pokochal krásnou přírodou (zblízka proto, že dohlednost byla asi kvůli HW nárokům stažena na minimum, takže třeba trsy trávy mi takřka vyskakovaly pod nohama), zaplaval si, pobil nějakou havěť a postoupil o pár levelů výš.

 Překopané ovládání soubojů
Jakožto znalec série jsem měl při seznamování se s ovládáním menší výhodu, protože většina kláves, např. pro vyvolání tabulky se statistikami, deníku nebo pro skok, zůstala nezměněna. Když ale došlo na ony tolik proklamované souboje, plácal jsem se jako ryba na suchu. Zapomeňte na mačkání kláves. V potyčkách se v G3 využívá pouze hlodavec. Letmé kliknutí znamená rychlý útok, mírné podržení střední a když jsem ponechal tlačítko stisknuté asi dvě vteřiny, provedl jsem tvrdý útok.

Z devadesáti procent jsem z důvodu praktičnosti využíval prvně jmenovaný způsob boje, protože jsem měl velkou šanci na zásah, což se o těch dalších říci nedá. Pravé myšítko sloužilo pro blok, nově i štítem. Avšak z toho důvodu, že mé bojové schopnosti byly na nejnižší možné úrovni, jsem si onoho údajně masivně vylepšeného bojového systému moc neužil. Žádná komba, ani ten v tolika videích prezentovaný boj se dvěmi zbraněmi najednou. Pouze jednoduché máchání, které, zvláště pak v kontrastu s takovým Witcherem, vypadalo v otázce animací docela směšně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Další novinky
Velkou změnu prodělala i střelba z luku. Zaměřování již není automatické, nýbrž manuální. V tom vidím velkou výhodu, protože pokud jsem v minulých dílech neovládal střeleckou schopnost na alespoň nějaké slušné úrovni, místy jsem netrefil cíl ani na tři metry. Takhle to bylo všechno jen na mě a zlepšování tohoto skillu se projevovalo na míře poškození.

Výraznějším zlepšováním pak prý hráč získá možnost lehce zazoomovat. Mimochodem, šípy po zásahu zůstávaly v těle kořisti, což vypadalo docela efektně. A nejen to. Třeba vzduch se v pouštních oblastech realisticky vlnil. Je vskutku mrzuté, že G3 nebyl k dispozici na žádných high-end PC, aby si člověk mohl vychutnat tu krásnou grafiku, kterou takhle zná jen ze screenshotů a trailerů. Při snaze zjistit, jak grafika v maximální kvalitě opravdu vypadá, se mnou ale moc nesouhlasil počítač, který při snaze o přenastavení zamrznul.

Bohužel jsem se již nedostal k nějakému mistrovi, u něhož bych si osvojil nové schopnosti. Nordmar, severní část země, zahalenou pod bílou dekou, jsem již nenavštívil. Ani jsem se během hraní nestihl potkat nejen se Xardasem, ale ani s žádnou jinou důležitější postavou z minula, jako Diego, Milten, Gorn nebo Lester. Když už nic jiného, tak bych rád viděl alespoň to, jakou vizuální proměnou prošli, jelikož hlavní hrdina vypadá o dost jinak než v G1 / G2.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Prozkoumání inventáře
Hratelná beta G3 na GC byla mírně nakažena nemocí jménem cheatování. Zatímco perky, kromě těch úplně základních, neovládal hrdina žádné, brnění, mečů i luků měl po jednom kuse a lektvarů pár; kouzelných svitků byl plný inventář. Většinu kouzel jsem znal z dílů minulých (fireball, ohnivý déšť, blesk, léčení apod.) nebo šlo o mírně modifikované verze těch známých (blesková bouře). Zatímco bojování chladnými zbraněmi a nová schopnost v podobě amatérsky zanimovaného sprintu stojí automaticky se regenerující staminu, čarování pochopitelně manu. Ta se, oproti dřívějšku, pomalu sama od sebe doplňuje. I když je možné, že to bylo takhle úmyslně naprogramované pouze pro účely prezentace, stejně tak jako klávesa F8, jejíž stisknutí postavu okamžitě zotavilo, případně dokonce oživilo.

Když jsem poprvé otevřel zmiňovaný inventář, myslel jsem si, že to snad ani není Gothic. Interiér cestovního zavazadla je prostě totálně překopaný, přehledně rozdělený na několik sekcí a plně se ovládá myší. To ovšem nebylo zrovna dvakrát komfortní, jelikož hra měla do plynulého chodu daleko jako šimpanz na kandidaturu do parlamentu, takže i myš jezdila trhaně a při snaze přesouvat položky z jednoho políčka do jiného jsem si připadal jako opilec trefující se do klíčové dírky.

 Tohle že má vyjít už za měsíc a půl?
Předváděná verze G3 bohužel páchla nedodělaností. Když jsem vyskočil, zasekl jsem se ve vzduchu a musel jsem se znovu „odseknout“ opětovným stisknutím hopsací klávesy. Umělá inteligence nepřátel byla dost slabá. Poté, co jsem se třeba šípy pustil do smečky divokých lvů (spolu s jakýmsi mutantem ještěrky a divočáka, jediné dvě nové kreatury, co jsem potkal), tak chvilku nereagovali a když se konečně dali do pohybu, šli nějakým úplně jiným směrem a zasekli se o přítomné stany. Vrcholem pak byla samotná oficiální prezentace v sálu na velkém plátně, kde se jim hra uprostřed výkladu (jak jinak než v němčině) zasekla a museli celý počítač restartovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Můj celkový dojem po asi hodině hraní je poměrně rozporuplný. Gothic 3 nevypadá moc jako ten starý známý Gothic, který se nám všem vryl do paměti. Co vím jistě, je to, že je dost jiný. Ale jestli v dobrém nebo špatném slova smyslu, to si již netroufám říci. Ovládání je ve výsledku o něco příjemnější, svět je mnohem hezčí a živější, ale jednoduše to již není tak „gothicové“, animace mi přijdou sotva průměrné a navíc beta trpěla technickými nedostatky.

Každopádně jestli to, co Piranha Bytes přivezli na letošní GC, je skutečně nejnovější verze hry (konkrétně šlo o asi 0.85), pak se nyní budou muset setsakramentsky snažit, aby vůbec stihli plánované datum vydání (13. října) a zároveň nepustili do obchodů neoptimalizovanou a zabugovanou hru. Doufejme proto, že pověstná německá preciznost nezklame.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: ZOOM, Novinky, Gothic II recenze #1&recenze #2, Gothic II Night of the Raven recenze, Gothic recenze


 
Moolker
autorovi je 16 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola

 
 
Moolker
Smarty.cz

Nejnovější články