Flat-Out - dojmy řidiče-kaskadéra
zdroj: tisková zpráva

Flat-Out - dojmy řidiče-kaskadéra

29. 7. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Autoři Rally Trophy kutí adrenalinové závody Flat-Out, jejichž preview verze nás ohromila díky propracovanému poškozování vozidel, interaktivním tratím, kde platí fyzikální zákony, nebo létáním řidiče skrz přední sklo.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 29.července 2004
Verze hry: preview build
Doba recenzování: 1 týden


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Finské studio Bugbear Entertainment se zapsalo do povědomí všech správných virtuálních závodníků už titulem Rally Trophy. A pokud tenhle realistický simulátor rallye veteránů prošel i vaším harddiskem, asi se mnou budete souhlasit, že jde o jednu z nejlepších rallye her na PC vůbec. Přesto však poněkud zapadla, možná i z důvodu jejího retro zaměření a vysoké obtížnosti. Pro většinu rallye fandů je zkrátka mnohem snazší jezdit s moderními vozy WRC v arkádově laděné sérii Colin McRae Rally, než krotit monstra typu Lancia Stratos, za podpory velmi dobrého fyzikálního modelu v Rally Trophy.

Uvědomili si to patrně i v Bugbearu, protože se svým dalším projektem, pojmenovaným Flat-Out, vychází vstříc masám a slibují především adrenalinovou závodní akci. Nezanevřeli však ani na realismus a i nadále zůstali příznivci propracovaného fyzikálního modelu a věrného poškození. Výsledek jejich snažení budete sice moci posoudit až na podzim, ale už dnes se můžete začíst do dojmů, které jsme získali po vyzkoušení hratelné preview verze.

Je to rallyecross
Přesně takhle bych Flat-Out charakterizoval, pokud by se někdo zeptal, o co jde. Právě takový je i bezprostředně první dojem po spuštění hry. Osmička aut, které rozhodně nepatří mezi nablýskané terénní speciály, jenž byste chtěli mít doma v garáži, tu bez skrupulí soupeří na okruzích, kolo na kolo, blatník na blatník. Hra navíc nezapře rukopis svých tvůrců a jestliže si pustíte arkádový mód v Rally Trophy, nejlépe na nějaké prašné trati (ideálně Rusko), získáte tak velmi dobrou představu o tom, jak Flat-Out vypadá a jak se asi hraje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Samé popelnice
Napadají mne jen dva důvody, proč výběr vozů pro Flat-Out znovu zasáhl šedesátá a sedmdesátá léta. Buď autoři nedokáží zajistit dostatek financí, za které by získali práva na použití současných rallyecrossových stálic typu Ford Focus, Citroen Xsara, neřku-li Škoda Fabia :) A nebo mají opravdu zvláštní vztah k těm starým kárám, tentokrát převážně amerického stylu. Soudě podle hlášek „muscle car“ nebo „american power cars of the 60's and 70's“, objevujících se v různých interview, to ale vypadá spíše na druhou variantu. Peníze ovšem hrají patrně také svou roli, jelikož žádné z osmi předvedených aut (plná verze by jich měla nabídnout 16) nemá svou reálnou předlohu. Tedy alespoň ne oficiálně, nicméně svým vzezřením leckomu připomenou konkrétní vozy.

 Jízdní vlastnosti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Chování aut na trati je maximálně realistické. Je to možná odvážné tvrzení (třeba už jen z důvodu, že žádné z nich ve skutečnosti vlastně neexistuje), ale vše opravdu působí velmi reálným dojmem. Osmička vozů v preview verzi disponuje náhonem na zadní nápravu a často i značným přebytkem výkonu – mnou oblíbený Overrunner má skoro 580 koní! Je tedy nasnadě, že tato monstra jsou velmi přetáčivá, jdou ochotně do smyku a hrabou nejen na šotolině, ale i na asfaltu. Tohle nicméně rallyecrossovému stylu jízdy skvěle vyhovuje. Pro plnou verzi je navíc plánována i možnost upgradu a tuningu, takže jízdní vlastnosti a výkon vozu si hráč bude moci ještě upravit.

Jestli jste v Rally Trophy nestíhali a dělalo vám problémy ovládání, tady na tom budete o poznání lépe. Skoro si mi zdá, jakoby tvůrci na fyzice maličko ubrali a udělali drobné ústupky ve prospěch hratelnosti. Možná jsou vozy jen „modernější“ a tím i ovladatelnější, možná už byly vyladěny na své maximum (rychlost a výkon by tomu odpovídaly). Možná preview verze obsahuje jen nějaký arcade mód a při řízení mi pomáhal skrytý pomocník, možná jsem od dob Rally Trophy o tolik lepší řidič :) Tohle opravdu neposoudím, zvlášť když jediným ovládacím prvkem zatím byla klávesnice.

 Visící nárazníky a plandající výfuky
Zatímco v klasické rallye dovezete auto při bezchybném výkonu do cíle v podstatě neponičené, při rallyecrossu se kontaktu s protivníky, případně s okolím trati téměř nevyhnete. Už krátce po startu se celé závodní pole musí namačkat bok po boku do první zatáčky. Nohu z plynu však sundá jen málokdo a autíčko utrpí první šrámy v podobě potlučených blatníků, objevují se i visící nárazníky či plandající výfuky. I přesto, že auta jsou před závodem už částečně odstrojená (chybí například světla), stále na nich zůstává spousta věcí k odpadnutí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nejpozději na konci prvního okruhu proto začíná většina závodníků ztrácet vlající nárazníky, zpětná zrcátka, přítlačná křídla nebo celé kusy karoserie. Nejdříve odejde přední maska a víko motoru, jelikož pokud si něčím děláte na trati prostor, je to právě „čumák“ vozu. Následují blatníky, občas se otevřou (a posléze také odtrhnou) dveře a z auta se pomalu ale jistě stává nepojízdný vrak. Vlastně pojízdný vrak, protože úplnou destrukci vozu, která by vám zabránila pokračovat v závodě, jsem při testování nezažil. Sice se plazíte sotva padesátkou a z motoru se kouří, ale jste dál v závodě, byť bez šance na slušný výsledek.

 Fyzika jako nedílná součást hratelnosti
Model poškození, který Flat-Out předvádí, je jedním slovem skvělý. Je asi zbytečné diskutovat, jestli je tím nejlepším, který byl zatím k vidění nebo jestli je na tom lépe třetí a čtvrtý díl Colina, případně TOCA. Vtip je ale v tom, že fyzika hry a s ní spojené ničení aut tady není jen na efekt, ale stává se důležitou částí hratelnosti.

Co se týče pravidel závodů, platí tu ono otřepané „žádná nejsou“. Při hraní se tedy můžete do sytosti vyřádit. Dovoleno je úplně vše a první v cíli je vítězem, bez ohledu na to, jak vítězství dosáhl. Strkanice jsou na denním pořádku, velkou zbraní jsou ale také šikovné manévry a nevinné naschvály :) Vždyť není nic lepšího, než opřít se lehce o zadní blatník soupeřova vozu a poslat ho tak do hodin, nebo mu v plné rychlosti zařídit výlet mezi reklamní panely a další harampádí kolem trati.

 Ilegální tratě
Závody ve Flat-Outu jsou tak trochu ilegální a amatérské, většinou se totiž jezdí bez diváků a na opuštěných místech. Autoři slibují 36 tratí (dříve uváděli dokonce 45 tratí), zasazených do pěti odlišných prostředí. Preview verze nabídla pět okruhů s různými povrchy, chyběla jen zamýšlená „zimní“ lokace, se sněhem a ledem. I tak jsem ale otestoval lesní rallyecrossový okruh (šotolina a asfalt) nebo vysloužilé závodiště. Závan civilizace pak přináší trať procházející malým venkovským městečkem a poměrně rušno je také v pískovně, protože se jede při plném provozu. Poslední v řadě je potom klasická závodní aréna, ve tvaru osmičky, který jen napomáhá demolici vozů - není tu žádný nadjezd, ale poctivá křižovatka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Okruhy nejsou až na výjimky pevně vytyčeny a často není okolo ani žádná fixní bariéra, která by vám zabránila opustit trať. Vše je vlastně dáno jen několika checkpointy, mezi kterými je možno jezdit bez jakýchkoliv omezení. Když tedy například po souboji nedobrovolně vyjedete z trati a máte tu smůlu, že vás zpátky neodpálkují blízko stojící svodidla, nenarazíte do žádné neviditelné zdi. Naopak, auto pokračuje vesele dál a je pouze na vás, zda-li se po projížďce strání, či menším výletu mezi stromy dokážete bez úhony vrátit zpět.

 Interaktivní prostředí
Autoři jsou ale pěkní lišáci a vzhledem k realistickému modelu poškození nasázeli kolem tratě spoustu objektů, o které se můžete (ne)pěkně rozbít. Asi není náhoda, že za prudkou zatáčkou čeká vtipně narafičená hromada sudů, poskládaná dřevěná kulatina, paseka plná nebezpečných pařezů nebo něčí, v tu chvíli ještě krásný plot.

Jestliže se zatím Flat-Out jeví „jen“ jako akčnější klon Destruction Derby, s prakticky stejně dobrou fyzikou a modelem poškození, je na čase zmínit se o největší vychytávce celé hry – totiž o interakci s okolím. Protože předměty rozeseté podél okruhu, které jsem zmiňoval v předchozím odstavci, neplní zdaleka jen roli trapných kulis. A naznačuje to i jejich umístění v místech, kde auta často opouští trať. Mají být sraženy, zdemolovány a rozmašírovány!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zničit lze téměř vše, co vás napadne – při použití zdravého rozumu. Auto tak projede plotem, pyramidou ze sudů a pneumatik, rozhází i reklamní billboardy a menší stavby, stlučené z prken. Pružná svodidla vás už ale odrazí zpátky a pevnější stavby náporu také odolají. O tom, že veškerý kontakt zanechá stopy na vozidle a řádně ho poničí, se asi netřeba zmiňovat. Každopádně je konečně radost sledovat, když se auto nezastaví o dopravní značku jako v Colinovi. Před a po Flat-Outu - tak se v budoucnu bude mluvit o destrukci v závodních hrách.

 Závody potkávají 3D akce
Dalším milníkem je fyzika objektů. Všechno, co svým vozem zasáhnete, reaguje podle zákonů fyziky a bortí se, padá a létá vzduchem tak, jak byste očekávali. Kupříkladu balíky pneumatik, naskládané v zatáčkách u svodidel. V jiných hrách je to jen nehybný otexturovaný kvádr. Tady se ale skutečně jedná o jednotlivé pneumatiky, úhledně složené a svázané k sobě. Pokud do nich vrazíte, rozletí se na všechny strany a ještě dlouho divoce poskakují. Totéž platí i pro klády dřeva – není to jednolitá masa, ale každý kmen je vymodelován zvlášť a vletí-li do nich několik aut, rozkutálí se všude kolem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Také dřevěný plot není jen obligátní 2D objekt, který maximálně povalíte. Kdepak, můžete ho rozjezdit na padrť, až z něho zbudou jen jednotlivé plaňky. A co třeba telegrafní sloupy? Po nárazu se začnou zvolna kácet, jsou ale spojeny drátem se svými kamarády, tudíž se realisticky zhoupnou a zůstanou stát, byť hodně nakřivo. Schválně jsem vytípal alespoň pár obrázků pro srovnání před a po demolici (viz níže) - no řekněte, viděli jste něco podobného jinde, než v reálu?

Na každé trati je údajně až několik tisíc dynamických objektů, což se pravda těžko počítá. Ovšem vzhledem k množství „dílů“, z kterých jsou složeny všechny ty ploty a ochranné bariéry, není důvod autorům nevěřit. Výborné navíc je, že objekty nikam nemizí ani v případě, kdy už splnily svoji povinnost a ukázkově se rozpadly. Naopak, i nadále znepříjemňují život závodníkům a neustále se povalují na místech, kde po předchozí akci skončily. Mnohdy tak nastávají opravdu perné chvilky, kdy škodolibou radost vystřídá zklamání.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jednou jsem třeba poslal svého soupeře po pěkné strkanici mezi hromadu barelů. Trefil je dost ošklivě, dokonce tak, že i přes můj jedoucí vůz přeletělo několik rotujících sudů. Jenže už při dalším průjezdu inkriminovaným místem se mi jeden zatoulaný barel dostal pod přední nápravu a šel jsem několikrát přes střechu! Ano, tohle je trochu extrémní příklad :), ale potkat v plné rychlosti povalující se pneumatiku, něčí odpadnutý blatník nebo jen hloupý značkovací kužel také není legrace. Je zkrátka záhodno dávat si velký pozor, jelikož nikdy nevíte, co vás čeká v další zatáčce. Trosky jsou často roztahané i daleko od místa incidentu, je přeci naprosto normální, že pneumatika vám občas zůstane chvíli ležet na přední kapotě a kuželu se z pod jedoucího auta taky moc rychle nechce.

 Žít jako kaskadér...
Pánové z Bugbearu patrně vůbec neznají přísloví, že v nejlepším je třeba přestat. Jinak by se spokojili s tím, na co jsem pěl slova chvály a nic dalšího už nevymýšleli. Jenže někoho napadlo, že když už mají fyziku jak z moderní 3D akční hry, zapracují také na stále populárnějších rag-doll efektech. Ve střílečkách se pomalu stávají samozřejmým standartem, tak proč je konečně neprosadit i v závodních hrách? Okolo stojící diváci tu nicméně skoro nejsou a i kdyby byli, zavánělo by to Carmageddonem. Kdo nám tedy „zatančí“ v rag-doll stylu? Ano, budou to řidiči!

Když jsem poprvé viděl, jak můj animovaný řidič po nárazu do stromu opustil předním sklem vůz, vážně jsem nevěřil svým očím. Po několika metrech letu vzduchem, během kterých se ještě asi dvakrát otočil při kontaktu s dalšími stromy, nakonec dopadl konečně na zem. Své putování pak zakončil efektním válením sudů. Možná se budu opakovat, ale už jste tohle někde viděli? Ve výsledku to ale působí trochu divně. Nevím jak vy, ale kdybych já chtěl jezdit rallyecross, navařím do auta bezpečnostní rám, přidám závodní sedačku, koupím kombinézu a helmu, ale hlavně se na startu připoutám!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Takhle řidiči připomínají spíš kaskadéry, závodí jen v tričku a kalhotách, a těší se výbornému zdraví. Po stisknutí tlačítka reset se totiž ochotně vrací za volant a pokračují v jízdě. Flat-Out je ale především o zábavě a tak vás holt jednou „předjede“ pneumatika, podruhé okolo proletí sud a jindy uvidíte svého soupeře, jak trénuje na roli v Supermanovi. Mimochodem - ani fandové Carmageddonu nepřijdou zkrátka, občas dopadnuvší řidič nepřistane někde v lese, ale přímo před vaším vozem :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Při zmínce o řidičích-kaskadérech si ale neodpustím menší popíchnutí. Je to snad jediné mínus celé hry - nelíbilo se mi poškození skel a jejich rozbíjení. Možná vás to při pohledu na obrázky také zarazí, ale vše začíná a končí tradičními pavouky. Za celou dobu hraní se mi sklo nepodařilo ani jednou vysypat úplně. Možná namítnete, že jsou polepeny bezpečnostní fólií :), což by nakonec omlouvalo i jejich deformace a ohýbání, které vypadá taky hodně podezřele. Pokud ovšem havarujete a řidič je katapultován ven, děje se tak přes(!) sklo a to jaksi nejde… Doufám, že na tomhle tvůrci ještě zapracují. Je to sice drobnost, ale vzhledem k jinak výborným deformacím aut to působí docela hloupě.

 Netradiční olympiáda
Znáte freewarové hry Porrasturvat - Stair Dismount a Truck Dismount? Možná je jenom náhoda, že jejich autoři pocházejí stejně jako tým Bugbear z Finska a že v druhé jmenované hře posíláte kamion proti zdi, aby jeho řidič opustil kabinu předním sklem. Něco podobného ovšem umožňuje i Flat-Out! A teď nemyslím zcela náhodné (alespoň doufám) havárie a mrzačení nebohých řidičů během závodu. Mluvím o speciální „sportovní“ aréně, plné nájezdových ramp a různých skokánků. Původně jsem se domníval, že je tu pouze kvůli prezentaci fyziky a rag-doll animací. Jak ale potvrdil producent Jussi Laakkonen, počítají s ní i pro plnou verzi. Ostatně vůbec se jim nedivím, tahle bonusová minihra, s pracovním názvem Rag-doll Olympics, je opravdu mimořádná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

V podstatě se jedná o kolekci sportovních disciplín, mezi kterými nechybí skok do dálky, skok do výšky, šipky, bowling nebo třeba střelba na cíl. V hlavní roli ovšem figuruje závodní vůz a hlavně jeho řidič. Prostě to rozpálíte po definované dráze, co možná nejvyšší rychlostí narazíte do betonové zídky a katapultovaný šofér jednoduše „skočí“ do dálky nebo do výšky. Pokud se „hrají“ kuželky, plní funkci bowlingové koule, při „házení“ šipek na terč je zase onou šipkou! Perfektní zábava a radost až do rána, takové je hodnocení jednou větou :)

Jistě, není to zrovna výchovné a doma to určitě nezkoušejte, ale z cizího krev neteče (ona tady vůbec neteče) a zábava je to náramná. Nakonec i Jussi Laakkonen v rozhovoru přiznal, že návštěvníky E3 bavila tahle „legrácka navrch“ pomalu víc, než vlastní závody. Není divu, počkejte až si to sami vyzkoušíte – myslím, že stařičké olympijské hry od Accolade mají velkou konkurenci.


 Nadšení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Flat-Out je prostě úžasný a všichni fandové závodních her se rozhodně mají na co těšit. Ačkoliv šlo „pouze“ o preview verzi, dost možná narychlo splácanou pro potřeby letošní E3, ani technické stránce hry nelze prakticky nic vytknout. O velkém testování a optimalizaci asi ještě nemůže být řeč, přesto jsem během hraní neměl jediný problém. Flat-Out nepadal a běžel zcela plynule, v rozlišení 1024x768 a pravděpodobně maximálních detailech – k nakonfigurování toho moc není. I tak klobouk dolů před Bugbearem a to mají ještě pár měsíců na další zdokonalování a testování.

Stáhněte si: Videa...

Související články: Novinky



Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje


 
 
Marek Beniač

Nejnovější články