Předně - při pohybu po samotném výstavišti byste si nevšimli, že internet právě z nového Xboxu vře. Stánek Microsoftu patří mezi největší a kvůli ohromnému zájmu v něm tradičně není k hnutí. U Sony i Nintenda se člověk vytáčí jednodušeji, ale je fakt, že Japonci mají své plochy lépe poskládané. Spousta lidí si navíc pochvaluje, že Xbox One je více next-gen, poněvadž Ryse prý vypadá graficky lépe, než cokoliv na Playstation 4.
Microsoft to tu každopádně pojal velkolepě. Reklamy na Xbox One cpe na všechna myslitelná místa, včetně toalet na výstavišti nebo do pokojových koupelen vybraných hotelů v LA - jak jsem se přesvědčil při návštěvě kolegů ze Score/Re-Play. (Ještě jednou: představte si, že dorazíte na hotel, jdete si umýt ruce a přes zrcadlo je přelepená velká reklamní samolepka na Xbox One.)
Xbox v oblacích
Osobně si nejvíce cením toho, že Microsoft uspořádal tzv. Xbox 101 mítinky mezi tvůrci a novináři, kde se konzoli věnoval z technologického hlediska a svolil ke kladení hrstky otázek. Stále je to ale takové polovičaté, protože veškeré slíbené E3 rozhovory MS zrušil a konkrétně můj dotaz byl zazděn nekompromisním: „Ne, neřeknu.“
Zajímaly mě totiž konkrétní příklady užití cloudu ve hrách, které již byly oznámeny na Xbox One. Jak konkrétně využívá výpočty v cloudu Ryse nebo Forza 5? Jestli vůbec? Nedozvěděl jsem se nic.
Přesto MS vyzdvihuje cloud jako jednu z největších předností Xbox One. Dle prezentujícího zástupce má cloud ulehčit hardwaru samotné konzole, která některé výpočty odloží na servery a může se více soustředit na „domácí“ problémy. I na děsně rychlém internetu však výpočty v cloudu logicky znamenají větší prodlevu, a tak se mají starat jen o méně klíčové věci jako počasí, zpracování padajícího listí, kouřové efekty zbraní nebo dohledová vzdálenost. (PS4 nelení a cloud computing pro své next-gen hry též připouští.)
A když o připojení k internetu přijdete? Technické zpracování v dané hře se zhorší (např. vršky vzdálených hor zahalí mlha), ale celek bude fungovat dál. Samozřejmě je na samotných vývojářích, zda a jak k využití cloudu přistoupí, pochopitelně má svá pro a proti.
Kupříkladu by bylo nemilé, kdyby se singleplayerová hra při výpadku internetu rozsypala pouze proto, že tvůrci přesunuli příliš mnoho práce právě na vzdálené servery. V tom mají MMO tituly výhodu. Zároveň ale vývojáři mohou cloud ignorovat a vše si počítat na konzoli.
Možnosti cloudu Microsoft názorně demonstroval na prostorovém modelu sluneční soustavy a okolních asteroidů (made in NASA), jejichž virtuální existence přímo závisela na odkloněném výkonu cloudu. Stephen Totilo, šéfredaktor Kotaku, se optal, co by se stalo, kdyby teď z konzole vytáhl ethernetový kabel. Odpověď zněla prostě: program by běžel dál, leč asteroidy by zmizely.
Slovy čísel, předváděná vesmírná simulace zobrazovala 330 tisíc asteroidů najednou, prováděla kolem 500 tisíc výpočtů za vteřinu a X360 by prý „roztavila“ (ok, prostě by se nespustila…), protože ke svému fungování při zhruba 30 snímcích za vteřinu vyžaduje ekvivalent deseti a půl Xboxů 360. „Tohle je na současné konzole příliš náročné… vlastně je to příliš náročné i na ostatní next-gen konzole,“ poznamenal prezentující a hodil rukavici směrem k Sony.
Opětovně ale musím uznat, že když následně došlo na předváděčku menu Xbox One, nestačil jsem nad tou bleskovostí zírat. V porovnání s rozhraním X360 bylo vše neskonale rychlé a byl tu jasný příslib do budoucna. Minimálně tedy pro Spojené státy, kde bych možnost dělení obrazovky také klidně užíval. Vlevo televizní zprávy a vpravo panel s aktuálním skóre sportovního zápasu? Proč ne.
Chcete Kinect a nevíte o tom. Prý…
Tak nějak alespoň znělo poselství zástupce Microsoftu. Podle něj lidé při hraní stříleček instinktivně zvedají ovladač nahoru, jakoby se bránili. Anebo se prý při závodních hrách nevědomky naklánějí do stran. Ani jednoho si u sebe nejsem vědom a ruce ponechávám v klíně, leč jsem asi v menšině a next-gen xboxové titulu by takových gest mohly využívat.
Svou tezi zástupce MS demonstroval v testovacím prostředí anonymní digitální střílečky. Když zvedl ovladač, postava zvedla štít, ale jinak nadále fungovala beze změny. Když se vyklonil, postava provedla promptní úskok do strany - Kinect rozpoznával lidské torzo, jakoby šlo o třetí páčku gamepadu.
Značkování nepřátel prstem a rozdávání hlasových povelů („Fire missiles!“) mě nechávalo chladným, ale zamlouvala se mi funkce, kdy se prezentující dotkl svého spánku a jeho herní alter-ego zapnulo rentgenové vidění. Představte si, že hrajete Modern Warfare a noční vidění zapínáte nikoliv na gamepadu, ale simulací stisknutí tlačítka na přilbě. Za mě dobré a tím mé poznámky z netradiční prezentačky končí.
Při přemítání nad Xbox One se člověk stále nemůže zbavit jistého rozmrzení a netěší mne, že Microsoft nadále odmítá řadu otázek zodpovědět. Ach ta korporátní byrokracie. Na E3 však už Microsoft vykročil správným směrem a k renomé získal +1. Zaměřil se výhradně na hry a pomaloučku polehoučku začal o Xbox One s lidmi mluvit.