Autor: Jiří Sládek Publikováno: 12. července 2010 | Verze: PC/demo/ang. Doba hraní: pár dnů |
![]() ![]() ![]() Hned v prvním scénáři dema brzy najdete koncepční rozdíly oproti „Heroesům“ a dalším podobným hrám. Tak třeba už vaše armáda. Tedy, armáda – asi bychom měli říkat spíš družina. Zapomeňte na to, že po boku hrdiny pomašíruje tisícovka rytířů, pětistovka střelců a třeba osmdesát draků. Ne ne, tady je to o jednotlivcích, tým každého reka čítá třeba kolem desítky vojáků. Každý z nich je přitom na bojišti individualitou, každého ovládáte zvlášť, a každý také získává zkušenosti. Pokud máte ve městě potřebné budovy, můžete postupně z vojáků vychovat třeba rytíře nebo lovce čarodějnic, a z kouzelnického učně mocného čaroděje. Připadá mi, že malý počet individualit pomáhá lepšímu sžití s hrou, než když ovládáte hordy anonymních kopiníků, gryfů či lučištníků. Boje vám samozřejmě připomenou minulé díly i další podobné hry. Na bojišti rozděleném na šestiúhelníková pole mě jako drobná inovace zaujala snad jen speciální políčka, která přidávají různé bonusy (například k útoku nablízko či ke střelbě). ![]() ![]() ![]() Už první kroky také napoví, že tu funguje trochu jiný systém managementu surovin, než jste možná zvyklí. Jasně, potřebujete peníze, kámen a další zdroje, bez kterých byste ve městě nepostavili ani psí boudu, ale neobsazujete tu jednotlivé budovy na mapě. Dřevorubeckou chajdu, kamenolom či mlýn tu sice najdete, ale nasměrování jejich produkce do vašich skladů můžete provést celkem elegantně dobytím kontrolních míst, pod která spadají všechny zdroje v blízkém okolí. Takže, když jsem se svým rytířem porazil „Guardiana“ a zabral kontrolní bod, výnos z nedaleké mlýnice a lomu šel rázem do mé pokladny. Je samozřejmě jasné, že to trochu mění taktiku boje se soupeřem, protože kontrola takových centrálních míst je klíčem k vítězství; a je fajn, že kontrolní bod můžete obsadit vojáky, takže v okolí nemusí neustále hlídat některý z vašich hrdinů. Hrdinové a velitelé A propos – hrdinové. Samozřejmě se setkáte s postavami, které přímo zapadají do příběhu, a povedete jejich kroky. Kromě nich ale můžete také najmout velitele. Vybírat obvykle můžete z několika tříd (válečník, zloděj, hraničář...). Velitelé, stejně jako vlastně všichni vojáci ve hře, se postupem času se získanými zkušenostmi vyvíjejí. Můžete jim zlepšovat základní atributy a vybírat speciální schopnosti (třeba rychlejší pohyb po mapě, dvojitý útok atd.), a také na ně věšet různé více či méně mocné artefakty, od brnění a mečů, až po očarované prsteny. Totéž samozřejmě platí i pro příběhové hrdiny. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Nic pro netrpělivé Disciples nikdy nepatřily mezi úplně lehké kousky. A po odehrání dema si myslím, že i trojka pokračuje v nastoleném trendu. Půjde nejspíš o hru o něco obtížnější než série HOMAM, i když těžko říct, jestli to bude takový masakr jako King´s Bounty. Každopádně je jisté, že netrpěliví hráči preferující „hurá styl“ se s touhle hrou moc kamarádit nebudou. Už první scénáře naznačují, že každý krok je potřeba rozmyslet a před bojem třeba raději počkat, až se vojáci trochu zregenerují nebo s nimi rovnou zajet do chrámu a vyléčit je. I běžné neutrální party nepřátel hlídající různé poklady či důležité budovy vám totiž dokážou pěkně zavařit. Celkovou obtížnost ale samozřejmě posoudíme až z finální hry, která mimochodem nabídne tři různé stupně náročnosti. Není to zlé Různým zkoušením jsem u dema strávil pár hodin a rozhodně nejsem zklamaný. Ano, to si řekněme na rovinu, žádný převrat v žánru tahových strategií se rozhodně nekoná. Ale na druhou stranu se jedná o osvědčené principy s několika drobnými novinkami a zpestřeními, navíc v líbivé 3D grafice, která hře rozhodně sluší. A navíc je přehledná. Plná verze bude určitě časově hodně náročná, ale zaryté příznivce tahových strategií by měla zaujmout. V tomhle žánru teď konec konců není moc z čeho vybírat (snad jen Kings Bounty). Stáhněte si: Demo, Videa... Související články: Novinky, Vše o sérii Disciples na Tiscali |
Jiří Sládek | |
autor je šéfeditorem portálu TN.cz |