Autor: David Ducháček Publikováno: 6.února 2004 | Verze hry: beta demo Doba recenzování: 1 týden |
Schopnosti vládnou světu Conan je velký bojovník, jehož schopnosti nemohou být na hranici normálnosti. Možná snad právě proto věnovali tvůrci rozvoji bojových schopností (skillů) tolik času. Cauldron se na míle vzdálil klasickému systém – život, síla, energie apod. V herním menu je až nezdravě dlouhý seznam všech dovedností. Conan totiž vládne nejen mečem, ale i sekerou, palcáty a jinými těžkými zbraněmi – vždyť ho znáte. Získané zkušenosti tedy můžete investovat do některé z desítek dovedností, přičemž ne všechny slouží boji – urychlují renegeraci, zvyšují výdrž atd. Bojová komba mají vždy určenou „spotřebu“ energie (stamina) a zároveň ukazují možný stupeň poškození (damage). V demu sice moc možností mít nebudete, ale i přesto si můžete osvojit rozličné komba. V boji poznáte, zda jste trefili správné či ne. Drobet rozpačitá inteligence nepřátel Conan by neměl být jen tupou řežbou ve stylu Enclave. Právě naopak. Nejméně třetinu hraní bude vyplňovat řešení puzzlů, otvírání kobek a hledání cest. I v demu se pár řekněme tomb-raiderovských puzzlíků objevuje – manipulace se sloupy, tlačítky. Pokud si vzpomenu na svou pouť demoverzí, myslím, že víc problémů budete mít spíš s hledáním cesty než řešením úkolů. Umělá inteligence protivníků je trochu problematická. Jakmile vás vojáci nebo stráže zpozorují, ihned se na vás vrhnou a obklopí vás ze všech stran, čímž značně sníží vaše šance na odpor. Tento způsob se mi párkrát stal málem osudným! To je v pořádku, jenže se zvětšujícím prostorem se objevují chybky A.I. – zasekávání za objekty, chaotické pobíhání, někdy dokonce zbabělý úprk. Podobné záležitosti by však v kompletním projektu měly být opraveny. Bude určitě zajímavé posuzovat rozličné bojové taktiky u lidí a nemrtvých, popř. magických bytostí. V demu narazíte jen na tupoučké kostlivce, jejichž křehké skořápky nepředstavují pro váš obouručák žádné nebezpečí a to ani v případě bossů. Je Conan nesmrtelný? Kdepak. Jen má zkrátka víc možností než běžný smrtelník. Že vám není jasné, o čem je řeč? Zkrátka pokud se vám povede vstoupit do boje levou nohou a vaše životní energie se dostane na nulu, není ještě vše ztraceno. Conan se objeví na rozeklaném magickém pahorku, který mi z nějakých podivných důvodů připomněl souboj Gandalfa s Balrogem, kde probíhá boj znovu – musíte svého soupeře umlátit, jinak je s vámi AMEN. Když se vám to podaří, získáte plný život a čeká vás ten samý souboj v reálném čase. Vypadá to trochu chaoticky, že? Uvidíme, jaké budou možnosti v plné verzi, zatím to nevypadá zle. V mnoha demoverzích se často ukládání vůbec neobjevuje. Proč? Inu, zkrátka proto, aby vám hra vydržela ještě o pár minut déle :) Stejný osud potkal i Conana, ale ve finále to bude s ukládáním docela zajímavé. Vývojáři zvolili netradiční systém, jež šéf Cauldronu David Durčák popisuje takto: „Save bude možný v libovolném místě ve hře, pouze je omezený save předmětem. To znamená, že na každý nalezený ukládací předmět je možno jedenkrát uložit pozici, přičemž místo savovaní není limitováno.“ Nemusíte se tedy ničeho obávat. Plátkování nebude Pro fanoušky Severance: Blade of Darkness a všechny příznivce realistických her mám bohužel smutnou zprávu. Oddělování údů od těl nebude možné ani ve finální verzi Conana. Důvodem není, jak by si někdo snad mohl myslet, lenost ze strany tvůrců, ale naopak tlak ze strany vydavatele TDK tuto vlastnost ze hry odstranit. Zdali je to vhodný marketingový tah, ukáže až čas, ale podle mého to není rozumné. Realističnosti by to hodně prospělo. Přijde mi směšné, když se Conanovi paže po zásahu obrovskou sekerou pouze zbarví do ruda. Hra je i tak poměrně krvavá a pro mladší hráče rozhodně nevhodná. Elegantním řešením by klidně mohl být rodičovský zámek s heslem. Holt se nedá nic dělat a podobné kousky i nadále zůstávají doménou staršího titulu Severance: Blade of Darkness. Krátké demo Conana se nám snaží dokázat, jak kvalitní grafiky Cauldron zaměstnává. Nutno podotknout, že exteriéry vypadají moc pěkně – dřevěné stavby kordavského města, zatímco v druhé úrovní zase vyniká „hadí architektura“ a polorozpadlé sloupořadí. Bohužel nedodělanost tohoto dema se se podepisuje na několika drobných nepříjemnůstkách. Kupříkladu mi není jasné, proč demo běží pouze v trestuhodně ošklivém rozlišení 800×600? Respektive na mé konfiguraci jsem se k jinému nedostal. Je to škoda, ale i přesto je grafika na velmi vysoké úrovni - na Conanově těle můžete pozorovat šlince a krvavé rány podle toho, jak vážně je zraněný. Nejenže to dobře vypadá, ale zároveň máte věrný indikátor poškození vaší tkáně :) Drobné vizuální zklamání přineslo znázornění vody. Tekutina sice vypadá docela věrohodně, ale reaguje dosti podivně – skok do vody spíš připomíná pohyb v ledové tříšti. Těžko říct, zda-li je to chyba či záměr. Díky nemožnosti nastavení grafických detailů lze o podivnosti jen spekulovat. Animátoři si docela vyhráli s množstvím Conanových pohybů. Náš virtuální hrdina ovládá s mečem řadu (několik desítek) komb a nebojí se využít ani svých svalnatých končetin, když těžkooděnce odhazuje po wrestlingovsku. Basil Poledouris zkomponoval fenomenální hudební doprovod k jednomu z nejpopulárnějších fantasy příběhů minulého století. Těšil jsem se a doufal v něco obdobného i ve hře. Jenže tak snadné to bohužel není. Poledourisova hudba ve hře sice zazní, jenže půjde pouze o dvě skladby z původního soundtracku. Ale i to se počítá a rozhodně je to velkým přínosem. Hudební doprovod je tedy na bedrech slovenských umělců – konkrétně jde o Lubomira Ruttkaye a Juraje Karkase. Jejich role nebude vůbec snadná. Vytvořit odpovídající doprovod ve stylu Conana a přitom si udržet zdání originality, to bude těžké. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Z oficiální stránky hry si můžete i vy stáhnout několik hudebních ukázek v MP3. Tou první je ústřední téma, jež zazní v menu. Zajímavějším se však zdál motiv číslo 2. – Fight in Temple. Ruttkay využívá kvalitních ženských (a místy i mužských) vokálů v gregoriánské stylu za rytmického bubnování a houslového doprovodu. V demu uslyšíme vlastně jen dva nebo tři další motivy. První z nich vás provede úvodním městečkem. Stylově hudba Conana připomíná, bohužel je poměrně krátká. Stejným neduhem trpí zbylé motivy – délka skladeb snad nepřesahuje minutu. Velká škoda! No, ve finální verze to snad bude delší. Řekl bych, že Conanovy šance nejsou rozhodně malé. Pokud se podaří vychytat problémy ve skriptech / navigaci nepřátel a neobjeví se žádné další potíže, máme se rozhodně na co těšit. Technická stránka je v pořádku a Cauldron už několikrát jasně prokázal, že umí. Tak se těšte, plná verze pro PC by tu měla být už během února a ta pro Xbox někdy v březnu. Conan zatím nemá svého vydavatele v ČR, ale jednání mezi TDK a Hypermaxem ještě probíhají... Stáhněte si: Trailer, Trailer #2, Video... Související články: Rozhovor (1/2004), Novinky |
David Ducháček | |
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora) |