Colin McRae Rally 3 - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Colin McRae Rally 3 - první dojmy

4. 6. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Příznivci rallye před pár dny jistě zbystřili, protože se objevilo demo Colin McRae Rally 3, na kterou mnoho fanoušků závodních her čeká jako na smilování boží. Naplnilo demo s třemi tratěmi naše očekávání?

Autor: Dreb
Publikováno: 4.června 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Příznivci rallye před pár dny zcela jistě zbystřili, protože se objevilo demo závodní hry Colin McRae Rally 3, na kterou mnoho hráčů čeká jako na smilování boží. 126 megový macík toho nabízí celkem dost, ale popravdě řečeno, naše očekávání zcela nenaplnil. Abyste tedy nenabyli hned ze začátku špatného dojmu - Colin McRae Rally 3 bude rozhodně kvalitní hra, ale prostě já osobně čekal o trochu víc. A podle reakcí na různých internetových fórech má podobné pocity více lidí. I když na druhou stranu, opravdu velkým písmem je na úvodní obrazovce napsáno, že hra je hotova “pouze“ z 95% a nereprezentuje kvality plného titulu, takže bychom se mohli dočkat ještě nějakých změn. Buďme ale realisté. Tomuhle věří opravdu málokdo, když do vydání zbývá pouhých pár týdnů.

Od dob druhého dílu (recenze) uplynulo už hodně vody, a tak se od třetího čekalo a čeká dost. Bohužel, pokud se na něco moc těšíte, většinou to tak dobře nedopadne. Výjimky sice existují, ale je jich jako šafránu a právě Colin McRae Rally 3 mezi ně s největší pravděpodobností patřit nebude. Ptáte se proč? Na to by vám měly odpovědět na následující řádky.

 Informací není nikdy dost
Ještě dříve než se pustíme do samotného rozboru dema, pojďme si ve stručnosti říci, co bude nabízet plná verze Colina trojky. První rozdíl bude v dostupnosti vozidel, které si budete moci zařídit. Zatímco v uvolněném demu se musíte spokojit pouze s Ford Focusem, v plné verzi bude možné vyzkoušet automobily Citroen Saxo Kit Car, Citroen 2CV Sahara, Citroen Xsara Kit Car, Fiat Punto Rally Car, Lancia 037, Ford Focus RS WRC 2002, Puma Rally Car, 1986 RS200, MG ZR Rally Car, Mitsubishi Lancer Evo 7, Subaru Impreza WRX (44S), Subaru Impreza 22B Sti, plus několik dalších bonusových.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Taktéž nabídka tratí bude daleko širší a kromě Anglie, Japonska a Švédska si vyzkoušíte prašné cesty ve Španělsku, serpentiny v Americe, užijete si náledí ve Finsku a pneumatiky potrápíte i v Řecku a Austrálii. Ve všech zemích bude k dispozici šest tratí a jedna super speciální, která se vám otevře pouze tehdy, když budete jezdit dobře. To vše jak v jednotlivých závodech, tak v sezóně, sami nebo proti živým soupeřům v multiplayeru. Nyní si ale už pojďme konečně rozebrat demo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva To, jak bylo již zmíněno, nabízí jedno vozidlo (Ford Focus) a tři tratě. První je zasazená na uzoučké cesty v Anglii, v druhé to potáhnete převážně do kopce za deště v Japonsku a konečně do třetice si můžete vyzkoušet, jaké to je řídit během sněhové vánice ve Švédsku, kdy by každý normální motorista raději nevytáhl paty z domu.

 Tratě a jejich grafika
V Anglii se začíná na stadiónu, odkud se dostanete přes pár šikan vytvořených pomocí balíků ze slámy a vcelku povedených a živě se chovajících fáborů na lesní cestu, odkud se pokračuje na pole, abyste poslední část trati absolvovali na asfaltce. A právě na této trati je nejvíce vidět zřetelná slabina hry a tou je ne moc líbivá grafika krajiny.

Zpracování samotného automobilu je sice super (o tom dále), ale okolí je na tom již o dost hůře. Kulisu totiž tvoří jen několik málo jednoduchých textur stromů a domů, sem tam nějaký ten praporek nebo pomocí pásky vyznačená trať, pár balíků slámy a oškliví statičtí 2D (!) čumilové. To je opravdu slabé a co se diváků týče by se dokonce dalo říci i dosti obstarožní. Publikum kolem silnice by to určitě chtělo ve 3D.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ani druhá dostupná trať na tom není o moc lépe. Japonsko je sice již přijatelnější díky tomu, že prší a není pořádně vidět, ale i tak bych si okolí představoval daleko živější. Pokud mě paměť neklame, je tomu již pár let, co spatřil světlo světa Screamer, a ten měl okolí trati zmáknuté opravdu super, i když zde je nutno brát v potaz realitu tratí a ty budou i ve skutečnosti pravděpodobně velmi podobně nezáživné:-)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Konečně poslední třetí trať je část Švédské rallye, která vyzkouší vaše řidičské schopnosti opravdu na maximum. Zledovatělé úzké koridory, prudké zatáčky, sněhové závěje a sem tam nějaký ten maník na sněžném skútru. Jednoznačně nejzábavnější trať, jejíž bezchybné zvládnutí si žádá opravdu poctivý trénink.

 Zpracování automobilu
Zcela jinak než zpracování a grafika tratí je na tom samotný Ford Focus, na kterém je již na první pohled vidět oproti minulému dílu znatelný nárůst polygonů. Vše je takové příjemně kulaté, prostě radost pohledět. Do automobilu je perfektně vidět a když se budete soustředit, případně si projedete replaye, můžete se pokochat, kterak to s řidičem uvnitř vozu hází podle toho, jak auto péruje, jak řadí nebo jak ho spolujezdec naviguje. Efektně působí, že je spolujezdec menší a že v autě poskakuje trochu jinak než jezdec, protože má jinde těžiště.

K dispozici jsou tři pohledy, a to klasický výhled zevnitř kabiny, který mi ale moc nesedl, hlavně co se grafického zpracování týče, dále pohled z kapoty, o kterém se dá prohlásit skoro to samé a konečně pohled zezadu na automobil, který je obecně v tomto typu her nejpoužívanější. Motoristé sice mohou namítnout, že největší adrenalin je to vždycky z pohlednu řidiče uvnitř vozu, a že je to tak i realističtější, ale mě se to prostě líbí takhle, protože si nejlépe vychutnáte grafiku vozu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dalších několik pohledů pak nabízí opakovaný záznam. Většinu z nich jsme mohli vidět již v jiných titulech takže je netřeba zvláště popisovat, ale jeden si rozhodně zaslouží jmenovat, a to pohled z velké blízkosti přes čelní sklo na řidiče a navigátora. Opravdu efektní. Stejně jako třeba nabalování se prachu a marastu na automobil, čímž jsme se již ale dostali někam úplně jinam.

 Fyzikální model a náročnost hry
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zpracování vozu se týká i systém kolizí a deformací při nárazu. Jednoduše řečeno, je pěkný. Odpadnout vám může kde co, nárazníky, boční plechy nebo dokonce i kolo (viz obrázek). Při čelním nárazu se občas pootevřou dveře, na sklech se nejdříve udělá klasický pavouk a pak se vysypou, z motoru a od gum se kouří nebo práší. Tak nějak jsem ale čekal, že toho demo nabídne přeci jenom ještě o trochu více, minimálně co se různých fází poškození týče. Na druhou stranu Colin McRae Rally 3 není žádné Destruction Derby a spíše než o bourání jde o požitek z jízdy a ten je i tentokrát opravdu super.

Ovlivňuje ho fyzikální model, který mi připadal velmi podobný jako v druhém dílu, což znamená stejně kvalitní. Pokud jste tedy zvládli dvojku, nebude vám dělat adaptace na třetí díl sebemenší problém. Dobře je na tom demo i s hardwarovou náročností. Na sestavě GeForce4 128 MB RAM, Athlon 2 GHz, 512 RAM za maximálních detailů a maximální možné vzdálenosti při rozlišení 1280x1024 jela hra zcela plynule. V plné verzi sice bude občas na obrazovce více aut, ale myslím, že to by problém být neměl.

 Zvuková kulisa
Abych řekl pravdu, kromě úvodní skladby v menu (kdo ví, co to je za písničku, ať napíše název do diskuse pod článkem :-) se mi zvuky moc nelíbily. Pískot motoru se mi zdá dosti vysoký, divně zní i řazení, ale spíše než o chybu jde o to, že mi prostě nesedly. Někomu se to možná líbit bude, ale v žádném autě vyladěném pro rallye jsem zatím neseděl, takže nemůžu posoudit, jak moc jsou zvuky podobné realitě či jak moc jsou přitažené za vlasy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Závěrečné zhodnocení
Blížíme se pomalu ale jistě k závěru našeho povídání, a tak budeme bilancovat. Demo Colin McRae Rally 3 ukazuje, že třetí díl bude minimálně stejně dobrý jako dvojka, ale právě to slůvko minimálně by tu v nejlepším případě nemělo co dělat. Osobně jsem totiž čekal daleko více. Lepší grafiku tratí jako v loňském Rallisport Challenge, 3D diváky, rozmanitěji zpracovaný kolizní nebo fyzikální model vozu. Uvidíme, co ještě bude změněno v plné verzi hry, která pro PC vyjde koncem června.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva P.S. Na některých strojích dělá demo dosti velké problémy a kolikrát nejde ani spustit (pokud jste ten případ, ujistěte se, že máte nainstalovaný DirectX 9 nebo poslední ovladače pro grafickou kartu). V brzké době se ale objeví asi 20ti megový patch, který by měl veškeré neduhy odstranit.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Video, Video #2, Video #3, Video #4, PS2 videa

Související články: Novinky, Colin McRae Rally 2 recenze (12/2000)



Dreb
autorovi je 25 let, pracuje jako redaktor SCORE a webmaster score.cz, studuje magisterské studium na PAČR, specializuje se na Counter-Strike, FPS, RPG a baví ho pohodovej život : -) (všechny články autora)

 
 
Dreb
Smarty.cz

Nejnovější články