Codename: Panzers - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Codename: Panzers - první dojmy

30. 6. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Sudden Strike, Blitzkrieg, Desert Rats vs Afrika Korps. Početná rodina válečných RTS se v dohledné době dočká dalšího přírůstku - slibně vypadajících Codename: Panzers. Jaké pocity v nás zanechalo demo?

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 30.června 2004
Verze hry: anglické demo
Doba hraní: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Realtimových strategií zasazených do období druhé světové války přibývá jak hub po dešti... Tak takhle v poslední době začíná až podezřele hodně článků. Jenže co naplat, i když je tahle věta už hodně otřepaná, je čím dál tím pravdivější. Vždyť si stačí vzpomenout na mnohé tituly, ať již vydané či právě připravované – Blitzkrieg, Silent Storm, Desert Rats versus Afrika Korps, Cold War Conflicts, Soldiers nebo třeba Codename: Panzers. A právě na posledně jmenovaný titul si dnes trochu posvítíme; mimo jiné i proto, že už je k dispozici hratelné demo.

Ve finální verzi by měly být tři kampaně (Němci, Sovětský svaz, Západní spojenci) po deseti misích. Kromě toho se můžete těšit i na multiplayer, a to hned s několika různými módy. Demo obsahuje sice jen výukový tutorial a jednu ostrou misi, ale i tak z něj lze mnohé poznat. Po spouštění hry se vám možná vybaví nedávno publikovaný titul Desert Rats vs. Afrika Korps. Podobný styl, podobné herní prvky, podobná grafika – tedy samozřejmě až na to, že v Panzers si užijete pestřejší prostředí, než je nehostinná pouštní krajina.

 Na návštěvě ve Varšavě
Jediná ostrá mise v demu popisuje dobývání Varšavy. Čeká vás tedy klasický městský boj, postup od domu k domu s vašimi pěšáky, čištění volnějších prostranství vašimi tanky a ostřelování vzdáleného nepřítele pomocí dělostřelectva. Kromě klasických strategických radovánek se autoři pokusili misi ozvláštnit originálním zadáním úkolu, ale výsledek je spíš negativní. Když se totiž konečně probijete k nepřátelskému velitelství, které je vaším původním cílem, zjistíte, že se dál nedostanete, protože nemáte klíč ke dveřím. Ano, slyšíte (čtete) správně – máte sice děla, tanky a po zuby ozbrojenou bandu nácků, ale prostě NEMŮŽETE OTEVŘÍT JEDNY *PÍP* DVEŘE...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Takže se vydáte na druhý konec města (cíl je naštěstí označen na mapě), kde úplně nelogicky, nesmyslně a náhodou narazíte v jednom domě na chlápka, který potřebný klíč má. Ach jo. Proč se ve válečných hrách nemůže prostě jen válčit? Proč musí být autoři za každou cenu originální, když to pak takhle dopadá? Doufejme jen, že ve finální hře bude takových blbostí co nejméně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Hrdinové
Jednou z mnoha podobností s titulem Desert Rats je přítomnost velitele – hrdiny. Toho můžete samozřejmě posadit do jakéhokoliv stroje, a jelikož vám hrdina samozřejmě nesmí umřít, obvykle ho šoupnete do jednoho z nejlepších tanků, které máte k dispozici. V demu se sice potkáte jen s Hansem von Gröbelem, ale ve finální verzi budete vést také kroky rudoarmějce Aleksandra Vladimiriova, amíka Jeffrey Samuela Wilsona a anglána Jamese Barnese.

Velmi dobře je vyřešen vývoj vaší armády během kampaně. Vojáci získávají zkušenosti a čas od času poskočí na vyšší level, což s sebou nese bonusy k jejich atributům. Kromě toho navíc můžete mezi jednotlivými misemi obhospodařovat svůj oddíl – za body prestiže je možné nakupovat nové stroje a vojáky. Koncept jednoduchý, ale přitom osvědčený již z dob legendárních klenotů Panzer General a Steel Panthers.

 Pěšáci k nezaplacení...
V plné verzi hry by mělo být opravdu pořádné množství různých bojových strojů a pěšáků. Jednotky se od sebe liší mnoha atributy – například pancířem (přední / boční / zadní), rychlostí, silou zbraní, počtem nábojů nebo třeba viditelností. Ta je mimochodem poměrně důležitá, což dává vyniknout pěšákům a průzkumným vozidlům, které jsou jinak v přímém střetu dost na houby. Viditelnost (a konec konců i dostřel) je ve hře znázorněna tečkovaným kruhem kolem jednotky – čili opět podobnost s Desert Rats více než zřejmá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

I když na první pohled není pěchota tak důležitá jako ocelová monstra, opak je pravdou. Své vojáky můžete nechat běhat, pohybovat přískoky či plížit, což ještě není nic zvláštního. Jenže je také můžete schovat v budovách (zmizí přitom střecha, takže přesně víte, koho v jaké budově máte) nebo je nahnat do opuštěného nepřátelského stroje či k ukořistěnému dělu. A to je fajn.

 ... toho nějak moc vydrží
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Trochu divné mi ovšem připadá, že obyčejní vojáci docela dost vydrží. Ani tank je svým kulometem nerozseká jednou dávkou, ale musí do nich nějakou chvíli střílet i z bezprostřední blízkosti, což je dost nereálné. A když o tom tak přemýšlím, tak jsou na tom vlastně dost podobně i tanky – bitva opanceřovanců obvykle vypadá tak, že kousek od sebe stojí několik vozidel a docela dlouhou dobu se vzájemně poškozují, což je trochu zvláštní; síla zbraní a krátká trvanlivost strojů třeba v Blitzkriegu mi připadá věrohodnější.

Kromě klasických tanků, děl a pěchoty se dočkáme i mnoha specialit. Bude možné si na pomoc přivolat leteckou podporu a na své si přijdou i milovníci dobrého logistického zajištění – děla i pěchotu totiž budete přesouvat pomocí náklaďáků. K tomu budete opravovat své poškozené stroje speciálním servisním vozem a ke slovu přijde i doplňování munice ze zásobovacího auta či přímo v blízkosti polních skladišť.

 Bezva engine
Grafické zpracování je opravdu podařené. 3D terén je kvalitně vymodelován a oživen spoustou detailů - od různých keřů a stromů přes telegrafické sloupy až po různé budky, kůlny, domečky, domky a domy. A nejlepší na tom je, že se některé objekty pohybují (třeba stromy se kývou ve větru) a že se jich dá většina zničit. Tanky si hravě poradí se stromy, lampami a ploty (i když na druhou stranu nedokáží zničit zátaras z ostnatého drátu; přejet naštěstí ano), cílená palba může mít za následek sesunutí budovy. Jediné, čeho se ani v této strategii nedočkáme, je deformace terénu v reálném čase.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Malinko zamrzí kamera. Člověk by čekal, že bude mít téměř úplnou volnost, ale není to tak docela pravda. Pohyb a rotace samozřejmě neomezené jsou, nicméně výšku si úplně podle sebe nastavit nemůžete. Není to úplná tragédie, ale k úplné spokojenosti rozvážného vojevůdce prostě něco málo chybí. Herní systém a repertoár příkazů ničím nepřekvapí, ale je plně dostačující. Ovládání je veskrze myšoidní, nechybí seskupování jednotek a oblíbená pauza či zrychlení času.

 Těšte se na září
Zvětšit zdroj: tisková zpráva I když jsme při hraní dema měli ke Codename: Panzers pár připomínek, tak při posuzování hry jako celku to vypadá, že se máme opravdu na co těšit. Anglická a česká mutace sice vyjde až v září, ale naši západní sousedé už mají jasno a jejich magazíny uděluji německé verzi této hry hodnocení kolem 90%. Tak už abychom si mohli zahrát i my!

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Novinky



Jiří Sládek
autorovi je 26 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)

 
 
Jiří Sládek

Nejnovější články