Nebudeme si nic nalhávat, Cities in Motion je absolutně neoriginální strategie a něco podobného jste už zažili v mnoha Tycoon hrách. Ovšem taky dobře víte, že uspokojování stavitelských choutek je proklatě přitažlivé a návykové. Je hodně obtížné se od hraní odtrhnout, když dole pod vámi vzniká svět, který sami tvoříte. Cities in Motion na tohle sází a podle prvních zážitků z preview verze výstavby veřejné dopravy ve Vídni na to tvůrci nejdou vůbec špatně.
Big Boss
Jste šéfem dopravní společnosti, která se musí prosadit v tvrdé konkurenci a vysát z cestujících ve městě co nejvíce peněz. A že jich budete potřebovat hodně! Začít lze zcela jednoduše, jen vysázíte označené zastávky, spojíte je do nějakého okruhu, nakoupíte pár autobusů a už se peníze sypou. Proč ale tak málo?
Při pohledu na město jste totiž nepoužili filtr a nezjistili si, které jeho části jsou nejlidnatější, kam jezdí lidé do zaměstnání nebo za zábavou. A tak převážíte pár nuzáků, kteří beztak nadávají, že máte drahé jízdenky a na levně vybudovaných zastávkách se není ani kam schovat před deštěm. Do toho se začnou rozčilovat zaměstnanci nad nízkými platy, za chvilku nemáte peníze ani na údržbu autobusů a je na čase to zabalit.
Restart
Takže znova! Město je citlivý organismus a dopravní systém musíte naplánovat. Tohle promýšlení mě hodně bavilo a bude jistě i vás, protože možností jak vydělat, je spousta. Můžete se nejdříve věnovat rozhození sítě autobusových linek, pěkně je provázat, obšancovat si centrum města a propojit střediska zábavy, domovy lidí a jejich zaměstnání.
Cenu jízdenek nemusíte hned rvát do nebeských výšin. Brzděte, na nevrlé občany musíte jít pomalu, protože právě u nich si vaše společnost buduje pověst. Občas je tedy dobré sem tam splnit i nějaký generovaný úkol, nejlépe něco sociálně prospěšného, například zajistit dopravu pro odlehlou čtvrť.
zdroj: Archiv
Až zvládnete autobusy, přihoďte třeba metro, u něhož je vybudování tunelů nákladnější. Nezapomeňte ani na řeku a nebojte se nakoupit několik lodí. Vždy je potřeba budovat dopravu cíleně na konkrétní místa i sociální skupiny obyvatel. Pro pracháče se hodí umístit někde heliport a rozjet pravidelnou vrtulníkovou linku. Důchodci mají raději tramvaj, ale při hraní jsem občas nějakou tu babču na heliportu měl, což působilo dost vtipně. Zřejmě byly levné letenky nebo důchodci mají vysoké renty.
Výzva a zábava si bezvadně hrají do karet. Provázat všechny druhy dopravy, všelijak křížit trasy metra, tramvaje a autobusů, nastavovat tak akorát ceny jízdenek a řešit generované úkoly i protesty zaměstnanců vaší společnosti není nic snadného, ale přesto se dobře bavíte.
Skok přes století
V plné verzi Cities in Motion bude kromě kampaně také sandbox (nekonečné) hraní, raritou jsou určitě i různé scénáře s pevně definovaným úkolem, jež mnohdy reflektuje skutečné historické události. Píše se rok 1929, svět začíná finanční krizi a doprava se tomu musí přizpůsobit, stejně jako se musí vyrovnat s nedostatkem ropy v letech 1971-1974. Tramvaje rulez!
Velmi se mi líbila změna prostředí města s léty, kdy dobře vidíte, zda se nacházíte v době před druhou světovou válkou nebo v letech sedmdesátých. Tvář budov se sice moc nemění, ale hudba a doprava pod vámi ano, zejména co se týče aut, autobusů, tramvají a dalších zhruba 30 originálních modelů dopravních prostředků, vytvořených dle skutečných předloh.
Dobový rozsah hry od 1920 do budoucnosti 2020 je fascinující a každá doba přinese nejen novou tvář, ale i podmínky v dopravě, jež se musí odrazit v rozdílné strategii. Grafika je celkově pěkná, žádná extra třída drtící hardware počítače, ale všechno vypadá atraktivně a živě.
V Cities in Motion jsou města stavěna tak, aby se podobala těm skutečným, a jsem zvědavý na vzhled dalších. Vídeň byla parádní i variabilní a předpokládám, že každé město bude specifické, třeba v Amsterdamu bude jistě kladen důraz na vodní dopravu. Pohled na vlastnoručně vybudovanou síť dopravy od autobusů, lodí po vrtulníky, z níž se sypou peníze, je zkrátka kouzelný a těším se na plnou verzi. Vyjít by měla 25. února 2011.