Autor: Pavel Oreški & Martin Zavřel Publikováno: 31.května 2007 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Prima parta V místnosti byl u prezentace přítomen vysloužilý plukovník John F. Antal (profil). Velmi příjemný chlapík, který ke Gearboxu přišel v roce 2003, pracoval na obou předchozích titulech a na starosti má co nejvěrnější přenesení skutečnosti do virtuálního světa. A je vidět, že ho práce baví. Jen pro ilustraci: nejenže shromáždil veškeré reálie z doby konfliktu, z nichž některé byly odtajněny teprve nedávno (po šedesáti letech) nebo vzal část týmu do míst, kde se BiA3 odehrává, ale šel mnohem dál. John řekl: „Kdokoliv v Gearbox má ve hře co do činění s brokovnicí, musí ji vzít fyzicky do ruky a vypálit pár ran“. V tu chvíli mu do řeči skočil Randy s úsměvem od ucha k uchu: „Nedávno jsem střílel z těžkého kulometu, a musím vám říct hoši, je to zatracená mašinka (hell of a gun)“. Je vidět, že se v Gearboxu nenudí. ![]() Průběh misí Videozáznam mise, ukazované minulý týden v Paříži na UbiDays, obsahoval úvodní seznámení s postavami ve vaší jednotce, následný boj se skupinkami Němců v ulicích vesnice, působivou filmovou animaci zahrnující pochmurné vzpomínky hlavního hrdiny a intenzivní finále v budově místního kostela. Viděli jsme také misi, kterou nejspíš znáte z shakycam E3 videa. Po její úvodní pasáži, kdy před domem vybuchl granát, hráč vyběhl se svým týmem mezi první baráčky. Potkal civilistu a ten mu řekl, kde jsou přibližně skrytí Němci. Tady Randy poukázal na zajímavý aspekt. Hra bude automaticky měnit mezi různými módy. Jestliže nepřítele uvidíte, ale on o vás nebude vědět, budete se chováte naprosto tiše (stealth). Když nebudete vědět, kde přesně je, ale jakous takous potuchu o něm mít budete, vaše zbraň zůstane připravena k výstřelu a když o něm nebudete mít páru, s hlukem nebo rychlou reakcí si starosti dělat nebudete. Tyto stavy se promítnou, jak do vizuálního znázornění, tak do hratelnosti a ovlivní celý tým. ![]() ![]() ![]() Ale zpět k akci. Vojáci se krčili za zídkou a koukali, jak dva Němci odnášejí svého raněného kamaráda. Tuhle situaci půjde vyřešit mnoha způsoby. Buď je zkusíte sami zastřelit, využijete k tomu svůj tým nebo necháte raněného odnést a odhalíte tak německé pozice. Týmu budete zadáváte příkaz k útoku nebo přesunům, klasika. Při označování cíle budete moci zmáčknout třeba klávesu pro házení granátu a vaši vojáci zaútočí právě s ním. ![]() Taktický základ Třetí díl BiA využije prakticky stejné ovládací a hratelnostní mechanismy jako předchozí hry. Opět uvidíte červené ikony nad hlavami nepřátel, které se během palby jejich směrem budou měnit na šedé, jak bude nepřítel demoralizován a začne se více krýt. Červená barva nyní také zalévá obrazovku (v doprovodu působivého tetelení obrazu) během vašeho zranění. Prostor za vhodným krytem však zůstává bez rudého zabarvení, takže v takových okamžicích ihned perfektně vidíte, kde se můžete schovat, abyste přežili a vzpamatovali se. ![]() ![]() ![]() Klíčovou strategií bude opět obcházení a obkličování nepřátel. K dispozici budete mít v kterémkoliv okamžiku „status awarness“ taktickou mapu, ukazující rozložení vašeho okolí, spojenců i nepřátel. Tato mapa vypadá jako papírové mapy, které tenkrát vojáci opravdu používali. Mezi novými prvky v rámci hratelnosti zaujala také možnost přenášet těžký kulomet a střílet z něj buď za chůze nebo přesněji po rozložení na libovolném krytu. Co se krytů týká, díky vylepšené fyzice můžete kulometem snadno prorazit dřevený plot nebo bazukou vyhodit do vzduchu kryt z pytlů s pískem. Spolupráce více týmů ![]() Každý tým bude mít samozřejmě různou palebnou sílu a to se odrazí i na jeho schopnosti ničit prostředí. Se samopalem budete mít problémy prostřílet bytelnější dřevěné stavby, které naopak velkým kulometem rozšleháte s přehledem. Ale ani kulomet si neporadí s bunkrem z pytlů písku a tady nastoupí rakety. Někdy k vyřízení objektu budete moci použít více způsobů. Například dělostřelecký kanón vyřadíte zabitím posádky nebo vhozením granátu do jeho hlavně. Každý granát bude mít jinou sílu – jeden vyřadí dělo z provozu úplně, jiný jen sníží jeho účinnost nebo přesnost. ![]() ![]() ![]() Unreal Engine 3 Asi všichni viděli první trailer, který vloni nejednomu vyrazil dech. Nejlepší je ovšem fakt, že to, co jste na záběrech viděli, je skutečnost. Takhle hra vypadá v běhu. Randy Pitchford, prezident Gearbox Software, nám nejprve předváděl verzi pro Windows XP, která má mít v podstatě nejhorší grafiku ze všech platforem a přesto vypadala naprosto úžasně. Když jsem se ho zeptal, na jakém hardware ta nádhera ve vysokém rozlišení běží, sice nevěděl přesně, nicméně nastínil pár indicií. Nebyl to jejich vlastní stroj, ale PC připravené externím dodavatelem, které mělo mít procesor někde kolem 3 GHz a systém neměl zapojené grafické karty v páru. A přesto hra běžela poměrně svižně, tu a tam se sice něco trhlo, ale to se na PC prostě stává, na to už jsem si dávno zvykli. Nové gameplay video z UbiDays - stažitelná verze (217 MB, 1280x720) Po předchozích dílech nikoho nepřekvapil vynikající zvuk. Veškeré postavy nadabovali profesionálové, což platí i o mluveném slovu plynoucímu z úst Holanďanů a Němců, jímž hlas propůjčili rodilí mluvčí. BiA3 však bude hlavně pastvou pro oči. Oproti konzolím příští generace budou v PC verzi trochu hůře zpracované efekty, jako například volumetrická mlha nebo kouř. Konzole se pak mají chlubit takovými specialitkami, jako je třeba průsvitná kůže po krajích prstů nebo odrazy okolí v očích ostatních postav. U PS3 se uvažovalo, že by jeho ovladač s gyroskopickými senzory šel využít jako volant při řízení vozidel. Nicméně to ještě nebylo rozhodnuto. Na hře je znát důraz na detaily: během explozí uvidíte rozžhavené kousky trosek létat mezi oblaky kouře, při střelbě zůstávají za nábojnicemi odletujícími z vaší zbraně tenké kouřové stopy, předměty a části oblečení na vaší postavě jsou plně animované, takže se během pohybu postavy reálně houpají či deformují apod. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Řadu předmětů v prostředí jde rozstřílet (ploty, kryty, sochy… ). Zážitek ještě podtrhuje občasný, automaticky spuštěný zpomalený záběr. Ten se aktivuje jakmile se vám podaří nějaká pěkná akce (exploze granátu na správném místě, headshot z ostřelovačky). Tvůrci tenhle prvek v žertu říkají „awesome sensor“ a podotýkají, že je zcela dynamický. Grafické efekty dále zahrnují perfektně ostré a detailní stíny postav nebo lahůdky typu voda stékající po obrazovce, jestliže střelíte do vodní hladiny ve vaší blízkosti. Velký důraz je kladen na animace a modelování postav. Nevím, nakolik je to pravda (o něco podobného se prý snažili tvůrci hry FEAR), ale údajně je to poprvé, co se u FPS ve virtuálním světě bude pohybovat skutečný 3D model hlavního hrdiny. U předchozích her obvykle šlo o jakési placky s vyznačením zón poškození. Díky tomu bude konec s náhodným rozptylem při střelbě za běhu. Zkrátka tam, kam v momentě zmáčknutí kohoutku hlaveň zamíří, kulka skutečně vyletí. I když ruku na srdce, půjde spíše o specialitku a troufám si tvrdit, že přímo ve hře to ani nepoznáte. Jiná věc jsou ovšem působivé FPS animace související s interakcí s ostatními postavami nebo např. přelézáním překážek apod., těch si všimnete určitě. Zapáleni pro věc ![]() UbiDays trailer - stažitelná verze (47 MB, 1280x720) Stáhněte si: Trailery a videa Související články: Novinky, Brothers in Arms Earned in Blood recenze, Brothers in Arms SP recenze&MP recenze |
Pavel Oreški & Martin Zavřel | |