Beyond Divinity - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Beyond Divinity - dojmy z dema

9. 3. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Fantasy RPG Divine Divinuty, ač u nás nijak přehnaně oblíbené, získalo ve světě spoustu ocenění. Ve druhém pokračování s názvem Beyond Divinity vás čeká spousta překvapení, která zčásti poodkrylo už demo.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 9.března 2004
První česká recenze dema zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglické demo
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Erpégéčeko Divine Divinity (recenze) od poměrně neznámého týmu Larian Studios se před necelými dvěma lety setkalo u hráčské veřejnosti i recenzentů webových a papírových magazínů se slušným úspěchem. Ač se jednalo o kousek více méně nenápadný, svým velkým množstvím vedlejších questů, interaktivitou prostředí a kupou originálních skillů učaroval nejednomu fandovi fantasy žánru. Měl ovšem i své chyby, které se vesměs týkaly grafického zpracování – nesympatický obličej hlavního hrdiny, ve srovnání s ostatními 2D izometrickými hrami dost podivná perspektiva nebo hnusné dungeony.

 Ve dvou se to lépe táhne
I když pokračování této hry s názvem Beyond Divinity (dříve Riftrunner) vyjde až v dubnu, mohli jsme nyní prověřit alespoň demo a udělat si tak obrázek o tom, co nás v následujících týdnech čeká. Hned v úvodu vás asi překvapí, že si nebudete vybírat, respektive upravovat, jen jednoho hrdinu, ale hned dva. První je klasický člobrda, kterému vyberete ksichtík (a už tady ve vás možná bude hlodat podezření, že s grafikou to stále nebude žádná sláva), postavu, rozhodíte bodíky do vlastností a pak zvolíte povolání. Legrace je, že můžete hrát i za dítě, a klasika zas to, že povolání ovlivňuje, k jakým skillům budete moci v průběhu hry přičichnout. Po vytvoření lidského avatara vás ještě čeká úprava statistik rytíře smrti. Že je to podivné? Hned vysvětlíme.

 Prcháme z vězení
Ano, to je ale originální začátek! Jsme ve vězení a musíme uprchnout. Hmm. Ale, abych to s tou ironií nepřeháněl, zas tak ohraný úvod to není. Ještě ve své kobce totiž zjišťujete, že vaše duše a život je pevně svázán s temným služebníkem – Rytířem smrti. Tento povedený vtip má na svědomí arcidémon Samuel, padouch všech padouchů. Abyste se tohoto břímě zbavili, musíte nejprve uprchnout z vězení a pak vyhledat čarodějku Isolde, která by vás kletby snad mohla zbavit...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Ač je tedy váš hrdina vlastně naprostý klaďas, musí se svým kontroverzním parťákem chca nechca (tak za tohle by mne asi i ten nejmírumilovnější češtinář zabil :) spolupracovat. Oba charaktery můžete plně ovládat, nicméně občas mezi nimi proběhnou zajímavé rozhovory a předpokládám, že později, ve složitějších situacích v plné verzi, to může být opravdu zábavné.

 Rozporuplná grafika
Ještě, než se rozkoukáte, udeří vás do očí grafika. A udeří vás dost nepříjemně. Pokud jsme zradu tušili už při výběru obličeje hlavního hrdiny, byli jsme na správné stopě. Hlavně vzhledem k tomu, že se celé demo odehrává v podzemních chodbách a místnostech vězení/pevnosti, je prostředí dost hnusné. A nemyslím hnusné jako schválně odpudivé, ale prostě opravdu nepodařené. Rozlišení až 1600x1200 a interiéry plné detailů sice potěší, ale celkový dojem je zpočátku nedobrý. Časem si možná tak nějak zvyknete a nepřijde vám to, a doufám, že v plné verzi, až vylezete ze zatuchlého dungeonu ven, to bude ještě lepší.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co ale asi lepší nebude, je animace postav. Zejména jejich běh by asi chudáka Tyrše a jeho věrné bratry sokoly poslal rovnou do kómatu. Autoři Beyond Divinity vsadili na kombinaci 2D prostředí s trojrozměrnými postavami, ale výsledek rozhodně není dokonalý. A nezachraňuje to ani možnost zoomování. Škoda. Ač mám obecně raději 2D izometrická RPG nežli trojrozměrně zpracované tituly, pevně věřím, že šuškanda o kompletním převedení Divine Divinity 2 do 3D kabátku se ukáže jako pravdivá. A když už jsme u toho hanění, ještě si přisadím – ukládání pozice by také mohlo být rychlejší, a nepochopitelná je i absence klávesy pro označení všech (obou) vašich postav.

 Interaktivní prostředí
Tak, trochu jsme si zakritizovali, a teď nás pro změnu čekají nějaká ta pozitiva. Předně – interaktivita prostředí. Stejně jako v Divine Divinity, i tady můžete se vším, co není přibité, hýbat. A pokud máte pořádnou sílu, můžete si skoro všechno i hodit do báglu. Ač je posunování předmětů ve většině případů jen tak pro legraci, občas se stane, že pod kusem koberce objevíte tajný poklop v podlaze nebo že pod otepí slámy najdete zašantročený nějaký ten předmět. Pevně ovšem doufám, že autoři nebyli tak sadističtí, aby na podobných schovávačkách postavili řešení nějakého povinného příběhového questu; bez nápovědy by to bylo vážně maso.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Boje
Prohrabávání harampádí je sice fajn, ale není to jediná činnost, kterou dobrodruh zhusta vykonává. Ano, ano, dojde i na boje, a to dost často - ve finální verzi má být na 140 druhů nepřátel. Asi nemá smysl se bitvami nějak podrobně zabývat, jelikož jsou poměrně jednoduché. Tedy, co do bojového systému, ne co do tuhosti nepřátel. Stačí kliknout na nepřítele a váš hrdina do něj začne mydlit nebo střílet, a když půjde do tuhého, můžete si hru pauznout a zadat svému svěřenci třeba seslání nějakého kouzla. Časem by se k vaší nerozlučné (doslova) dvojici budou v boji moci přidat i další pomocníci, jako třeba různé vyvolané potvory.

 Levelování a 300 skilů
A jelikož za zabité hajzlíky budete dostávat zkušenosti, samozřejmě si čas od času poskočíte na vyšší level. Kromě toho, že budete moci rozhodit pár bodíků mezi základní vlastnosti (síla, konstituce, obratnost, rychlost, inteligence a poměrně nezvyklý atribut Survival, který více méně supluje štěstí), budete hlavně rozvíjet své dovednosti. Podle toho, jaké jste si zvolili na začátku povolání, vám budou nabízeny jednotlivé skilly. Třeba takový bojovník si samozřejmě bude vybírat mezi různými bojovými specializacemi, ale bude moci zabrousit i mezi některé dovednosti Survivora (stejně jako v Divine Divinity v podstatě mix zloděje a rangera).

Na druhou stranu kouzelnická zaklínadla jsou jeho specializaci natolik vzdálena, že se je učit nebude moci. Leda že... leda že najde potřebnou knihu, která mu jinak neznámé umění osvětlí. Docela zajímavý systém, tím spíš, že jednotlivé skilly se nejprve naučíte jako nové a pak si do nich ještě můžete přihazovat bodíky a zvyšovat tak šanci na jejich úspěšné použití.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Podle všeho by ve hře mělo být přes 300 skillů, včetně opravování věcí, vyvolávání magických tvorů, alchymie a mnohého dalšího. Vývoj postav tedy vypadá velmi zajímavě. Každého dobrodruha určitě potěší velmi dobře a přehledně zpracovaný inventář a deník. V tom najdete záznamy rozhovorů, questy, informace o zabitých nepřátelích a také mapu, do níž si můžete vkládat vlastní poznámky.

 Uvidíme v dubnu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z dema mám zatím dost rozporuplné pocity. Zajímavý systém vývoje postavy a několik inovací (jako třeba veselý společník - Rytíř smrti) je sice fajn, nicméně na pohled není Beyond Divinity žádná sláva. Až plná verze, jež by měla vyjít v dubnu, odpoví na otázku, zdali tahle hra stojí za koupi (u nás vyjde s českými titulky). Do té doby můžeme jen spekulovat a kroutit hlavou nad tím, proč autoři tak odflákli technické zpracování.

Stáhněte si: Demo, Mini-hru...

Související články: Rozhovor (11/2003), Novinky, Divine Divinity recenze (9/2002)



Jiří Sládek
autorovi je 26 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)

 
 
Jiří Sládek
Smarty.cz

Nejnovější články