Battlefield 1942: Secret Weapons dojmy
zdroj: tisková zpráva

Battlefield 1942: Secret Weapons dojmy

11. 8. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Proklepli jsme v pátek večer vydané demo datadisku Secret Weapons of World War II pro BF1942 a zde jsou aktuální dojmy z hraní mapy Hellendoorn se spoustou experimentálních zbraní nebo letadel.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 11.srpna 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Battlefield 1942 odhalil zhruba před rokem koncepčně revoluční žánr pro týmové střílečky, jehož hlavní devizou byla možnost měnit roli pěšáka za obsluhu mobilní techniky, a to navíc jak na pevnině, tak i ve vzduchu, na vodě i pod ní. Jinými slovy jste náhle dostali možnost nejen běhat, ale i řídit pozemní, vzdušná i vodní vozítka, případně plnit úlohu spolujezdce, kulometčíka apod. Velice chytlavá myšlenka se u hráčů setkala s nebývalou odezvou, a tak není divu, že se hra dočkala svého rozšíření v podobě datadisku Road to Rome, jenž posunul boje do oblasti italské fronty.

Od pátečního večera je k dispozici hratelné demo druhého oficiálního přídavku s podtitulem Secret Weapons of World War II, čili „Tajné zbraně druhé světové války“. Jelikož jde o počin velice očekávaný, jsme tu s aktuálními prvními dojmy, které jsme získali hraním demoverze. Tu si od nás můžete samozřejmě stáhnout (164 MB), vyzkoušet a porovnat, nakolik se dojmy vaše shodují s těmi mými.

 Samostatně spustitelné demo
Na úvod bude určitě vhodné si ujasnit, jak to vlastně s datadiskem a jeho demem vlastně je. Zatímco k hraní kompletního datadisku budete potřebovat původní hru včetně posledního patche, hratelné demo je zcela soběstačné a kromě něj nepotřebujete už nic dalšího. Demo, o kterém bude celý tento článek, obsahuje jedinou mapu nazvanou Hellendoorn. Ta zahrnuje zimní kopcovitou krajinu rozdělenou korytem řeky a jejím slepým ramenem, což má na hraní zajímavý dopad. Mapa se dá zařadit ke středně velikým a po prvních testech si myslím, že bude patřit k tomu lepšímu, co datadisk nabídne (podobně jako Wake Island v rok starém demu původního BF 1942).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ve vzduchu...
Podíváme-li se na mapu Hellerdoorn z pohledu bojové techniky, najdeme tu zástupce pro vedení bitvy z pevniny, vzduchu i vody. Samozřejmě, že největší zastoupení mají jednotky pozemní, které čítají klasické rychlé jeepy, pomalé, ale odolné tanky, transportéry (včetně kulometných stojánek), ale nově také třeba i motocykl se sajdou. Jízda na motorce (mimochodem značky Harley-Davidson) je určitě příjemným zpestřením a je tu i možnost couvat kvůli lepší manévrovatelnosti při hře. Vychytávkou motorky je klakson, na který se dá troubit a v neposlední řadě i spolujezdcův kulomet umístěný pevně k sajdě.

Vzdušné síly jsou v Hellendoornu prezentovány jediným zástupcem na každé straně. U Spojenců v podobě drobného jednomístného letounu, jehož velkou předností (a noční můrou pilotů) je obrovská rychlost, jíž dosahuje. Přeletět s ním z jednoho konce mapy na druhý je otázka okamžiku. Obdobně rychlý je i bezpodvozkový letoun německý, startující ze šikmé rampy, čímž se síly ve vzduchu vyrovnávají.

 ... i na vodě
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nakonec jsem si nechal boj na vodě, který je zastoupen netradičně v podobě obojživelných vozítek, kterými můžete jezdit jak po souši, tak plynule přejít na vodní hladinu a pokračovat díky lodní vrtuli vesele dál. Boje na vodě přináší i jednu další novinku, a to možnost plavat. Dosud byli vojáci v řece považováni za utonulé, ale nyní můžete ve vodě setrvávat libovolně dlouho (navzdory venkovnímu mrazu). A navíc lze podél celého pobřeží, kde dosáhnete na dno, vytáhnout zbraň a pálit jí po soupeři, což podstatně zvětšuje taktické možnosti.

Struktura mapy vypadá velice zajímavě a zároveň si ji snadno zapamatujete. Mapa není nijak nepřehledná a dovoluje rozmanité způsoby vedení boje, takže hra nemusí spadnout do strereotypu a stále lze přemýšlet o způsobech, jak a kudy soupeře překvapit. Kromě primární cesty, odkud se dá očekávat přístup k jednotlivým stanovištím (je jich celkem sedm) existují i trasy alternativní. K nim lze ještě připočíst cesty vodní a samozřejmě možnost v podstatě neomezeného pohybu vzduchem. Kopcovitý terén mapu šikovně člení, aniž by ji dělal nepřehlednou a nachází se v ní i rozlehlé plochy odkrývající velký kus krajiny, vhodné pro snipery.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Kostel nejen pro církev
Osobně jsem si zatím asi nejvíc zamiloval boje v okolí kostela, kde je terén šikovně rozdělen budovami tvořícími hlavní přístup k vlajce u křižovatky. Kostel sám a jeho věž je pak ideálním místem pro umístění nejen sniperů, ale i chlapů s panzerfausty. Přebíháním mezi výhledy do různých stran můžete pokrýt velký počet přístupů. Vlajka umístěná u kostela je navíc umístěna na rozhraní fronty (jako jediná je na začátku hry neutrální), a tak zde většinou tuhé boje o nadvládu začínají a kdo vlajku získá, začíná pomalu dominovat.

Mapa Hellendoorn rozšiřuje možnosti dema i tím, že dovoluje hrát kromě pro BF1942 klasického modu Conquest i TDM, CTF a CO-OP. Suma sumárum tedy v demu najdete hru v prostředí jedné mapy ve 4 multiplayerových herních modech plus singleplayer za obě strany v modu Conquest (viz níže).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Zbraně na způsob sci-fi
Jak udává název datadisku, v případě nových zbraní se jedná často o kousky, které svět nikdy nepatřil a o nichž se dá maximálně soudit, že snad někde existují jejich přísně tajné výkresy. Jelikož tedy často nejde o skutečnou bojovou techniku, nemá asi ani cenu se primárně zabývat jejich přesným označením a důležitější bude informace, že nových zbraní je celkem sedm plus šestnáct mobilních.

Začněme třeba házecími noži, což je funkce, která ve většině her zcela chybí. V BF 1942 je házení nožů zpracováno tak, že je k dispozici nožů pět a odhozením je postupně ztrácíte, čili už nejdou ze země sebrat. Nově naleznete v arzenálu pušku Mauser K98 s granátometem (ve výbavě inženýra), který tak má možnost střílet jak klasickými náboji, tak pomocí speciální předsádky i granáty.

Již zmiňovaný německý obojživelník nese označení Schwimmwagen, je dvojmístný a spolujezdec má k dispozici kulomet. K opravdu sci-fi výbavě můžeme zařadit jakýsi Rocket Pack, který vám umožní se vznést do vzduchu a na chvíli se stát létajícím pěšákem. Natter Rocket Plane je zase jednomotorový bombardér typu Kamikaze určený k jedinému vzletu a následné sebedestrukci. Vznesete se s ním do oblak, odhodíte bomby a namísto přistání jej ještě můžete nasměrovat na nepřítele a pak vyskočit s padákem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nová letadla
Dalším letounem je německý jednomístný bombardér Horton HO 229 v hodně moderním designu, svou rychlostí připomínající spíše stíhačku, která krom neřízených střel nese i kulomety. Miniletadlo, o kterém jsem už psal, nese označení F-85 Goblin a jedná se o nejmenší stíhačku, jejíž výhoda je právě v její vysoké rychlosti a malých rozměrech, čímž se stává obtížným terčem protivzdušným silám. Nakonec vypíchnu ještě zajímavou raketu Wasserfall Guided Rocket, což je rádiem řízená protivzdušná raketa, naváděná operátorem z pozemního stanoviště.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kromě nových zbraní a vozítek potkáme v kompletním datadisku naplánovaném na září i dvě nové bojové jednotky (British Commando a German Elite Troops) a celkem osm map. Pro domácí hráče bude jistě zajímavým zpestřením zasazení jedné z map do Prahy, kde (podle dostupných informací) usuzuji, že bitva začne nočním výsadkem. K rozšíření by mělo dojít i na poli herních modů, kde přibude jeden nový, objektově orientovaný - čili každý ze soupeřů dostane úkol, který musí pro vítězství splnit.

 Vylepšená AI
Ačkoli je demo prezentováno jako multiplayerové, potěším ty, kdo nedisponují kvalitní linkou zjištěním, že je možné mapu hrát i singleplayerově proti počítačovým oponentům. Jejich chování mě dost zaujalo a zjistil jsem v něm několik šikovných změn k lepšímu. Například do míst, která jsou nebezpečná a kde se to řeže nenabíhají vojáci poklusem, ale snaží se krýt a plížit. Rovněž na přítomnost nepřítele reagují hráči ve vozidlech tak, že z něj vyskočí a snaží se jej zneškodnit. Pochroumaný tank nevyjíždí hlavou proti panzerfaustům, ale čeká skrytý za vrcholem kopce, až jej inženýr opraví. Suma sumárum je chování protivníků o poznání chytřejší a tak bitva s nimi není jen bezbřehá hra síly.

 Shrnutí dojmů
Druhý datadisk podle hratelného dema a oficiálních informací vypadá, že by mohl být důstojným rozšířením této populární hry. Na zpracování mapy i chování všeho v ní je vidět, že si autoři berou ponaučení ze zkušeností a ohlasů komunity a snaží se hru stále vylepšovat (viz třeba i animace postav, například po výbuchu granátu pod nohama). Struktura mapy je velice šikovná a slibuje zajímavé boje s rozmanitými strategiemi. Nové zbraně a technika představují zajímavé zpestření a rozšiřují již tak bohaté možnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Pozoruhodné bude sledovat na podzim nástup Unreal Tournamentu 2004, kterýžto díky přidání vozidel, vznášedel, tanků a dalšího pohyblivého materiálu se stane jakousi akční obdobou BF1942 a bude jistě stát za to tyto dva tituly vzájemně srovnat. Jako bolest BF1942, kterou se dle mého ještě stále nepodařilo zcela eliminovat, je poněkud vyšší hardwarová náročnost, než by bylo nutné a místy ne zrovna ideální síťový kód. Tohle může být parketa, v níž bude mít možná UT2004 navrch.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na druhou stranu je tu zcela nedokonalý zásahový model, prezentovaný jak v UT, tak v UT2003, což hru podobného ražení dost sráží. Jak nakonec snažení Epicu v tomto směru dopadne je ale ještě předčasné jakkoli předvídat. Navíc je tento článek věnován BF1942 a jeho datadisku, který se zatím jeví jako jasné ano pro všechny jeho fanoušky.

Stáhněte si: Demo, Videa, Nákresy mapek

Související články: Battlefield 1942 recenze (9/2002), Battlefield 1942: Road to Rome recenze (2/2003), Novinky



Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)

 
 
Mickey Mouse
Smarty.cz

Nejnovější články