Angry Birds 2 nabízí příjemné změny v konceptu a otravnou monetizaci
zdroj: Archiv

Angry Birds 2 nabízí příjemné změny v konceptu a otravnou monetizaci

6. 10. 2015 18:30 | Dojmy z hraní | autor: Jan Hrdlička |

Je ustáleným pravidlem strefovat se do série Call of Duty a vyčítat Activision, že se na své vlajkové lodí snaží rok co rok vydělat miliony dolarů. Za pravé krále bychom v tomto ohledu ale měli považovat spíš finské vývojáře z Rovio Entertainment, kterým od roku 2009 sjelo z pásu už patnáct iterací původního konceptu mobilního velehitu Angry Birds. Není proto divu, že nadšení, které z počátku značku obklopovalo, už jaksi vyšumělo do ztracena. Jenže to by nedávno autoři nesměli ohlásit regulérní druhý díl a dát tím celému světu možnost posoudit, jestli a kam legendární naštvané ptáky dokázali posunout.

Ono to tak horké nebude

Zpočátku to na posun dál skutečně nevypadá. Zlotřilá prasata sebrala roztodivné partě ptáků vejce, kteří se proto vydávají na cestu za jejich znovuzískáním. Dvojka se po stránce zápletky (o příběhu nemůže být řeč) drží v jednoduchých intencích předchozích dílů, pro nějaké filozofování tu není místo. A tak první razantnější změna, která vás praští přes nos, je pozměněný styl prezentace.

Zmizela jednoduchá a přehledná menu, která ustoupila ve prospěch plně rozpohybované nabídky, vyvedené v pastelových barvách. Nyní například postupujeme po ryze mariovské mapě úroveň po úrovni, jen místo Bowserových pohůnků pronásledujeme zelená prasata s kníry. Dále nechybí filmové prostřihy tu na ptáky, tu na prasata a jiné blbůstky na efekt. Nový vizuální styl nemusí sednout každému, někomu se syté barvičky mohou zdát přeplácané a animace zdržující, ale podle mě nový kabátek Angry Birds sluší a neomrzel se ani po hodinách hraní.

Změny pod kapotou... 

Ano, hraní. Ani v této rovině zprvu neodhalíte žádné velké novinky. Tvůrci z Rovia na kostru originálu nesahali, takže pořád z praku vystřelujete ptáky, jejichž trajektorii po vzoru novějších dílů série naznačí přerušovaná čára, s cílem zničit v dané úrovni všechna prasata. Hráč však konečně disponuje možností volit pořadí ptáků. Hodí-li se v dané situaci poslat na prasata spíš opeřence schopného rozbíjet ledové stavby, není nic jednoduššího než si ho zvolit v nabídce dostupných karet v rohu obrazovky.

Mezi další výraznější vylepšení se počítá rozdělení levelu na vícero fází. Může jít klidně o situaci "tři v jednom", přičemž tenhle prvek dokáže zamíchat kartami, protože vyžaduje trochu toho taktizování, kdy nevíte, co vás čeká dál a jaké poletuchy ušetřit. Tohle rozhodnutí rozhodně kvituji. Potěší rovněž vylomeniny, kdy namísto ptáka dopadne na hlavy prasat déšť gumových kachniček, a nebude trvat dlouho a o slovo se přihlásí nová postava Silver. Ke stávající bandě zrychlujících a vejce házejících charakterů přidá schopnost opsat ve vzduchu loping a zamířit střemhlav k zemi.

Zmínku si taktéž zaslouží nové mechaniky jako větráky nebo moje oblíbené masožravky, které ovšem ochotně pozřou i kusy zdi, kterými pak nebezpečně ostřelují prasečí stavby. Jde o vítaná ozvláštnění jinak podobného konceptu. Občas je tak lze důmyslně zapracovat do svého plánu a pobavit se efektivním koncem nebohých zlodějů vajec.

zdroj: Archiv

... nejsou vždy ku prospěchu věci

Ve hře však narazíte na daleko kontroverznější zásahy. Levely se třeba generují procedurálně, což zní na papíře zajímavě, ale v realitě je to spíž na obtíž. Provedené změny totiž mohou být docela razantní včetně jiného materiálu postavených struktur. Odmazávají tudíž možnost naučit se postup. Původní koncept Angry Birds stavěl vždy na perfektně zvládnuté taktice, precizním provedení a nakonec i návodech, jak projít level na tři hvězdičky. Ne že by ze hry úplně vymizelo napětí, kdy vás od nápisu Level Failed, nebo naopak vítězství dělí jediný pokus, zkrátka to ale nefunguje ani zdaleka tak spolehlivě.

Výše uvedený nedostatek se může zdát nepříjemný, ale ve skutečnosti bledne ve srovnání s jinými klacky, které tvůrci hází hráčům pod nohy kvůli adoraci moderních trendů. Reklamy postupem času vzaly útokem všechny tituly nabízené zdarma, míra dalšího balastu je ale i přesto působivá. Vede bezostyšné omezení životů na pět. Po vyčerpání všech srdíček buď musíte dlouhé minuty čekat, zhlédnout otravný reklamní spot či platit.

Rovio ještě nabízí možnost záchrany prostřednictvím jakýchsi krystalů, což si může hráč dovolit asi tak jednou, jelikož krystaly přibývají hlemýždí rychlostí. V konečném důsledku by nezbylo zase nic než vytáhnout kreditku, což, přiznejme si, není pro titul, který většina lidí spustí na autobusové zastávce, zrovna ideální.

Jestliže by vám tento vstřícný přístup autorů nedokázal pokazit den, nejspíš se o to docela spolehlivě postarají notifikace, vybízející k všemožným sociálním povyražením. Angry Birds 2 i v offline režimu neustále provokuje k propojení s přáteli z Facebooku a vzájemnému porovnávání skóre, za což slibuje pár těch bezvadně promyšlených krystalů. Jednoduše ostuda.

zdroj: Archiv

Angry Birds 2 nabízí starou známou hratelnost na steroidech v povedené nové stylizaci. A nové nápady se postaraly, že od ní nedocházím s pocitem, jako bych hrál jenom hloupou nastavovanou kaši. Hra ale bohužel rychle vyrukuje s agresivním modelem, který se liší od představ fanoušků a hráčů úplně. K úplnému průšvihu má nicméně tenhle pokus daleko, a jestliže ho chcete vyzkoušet, na Androidu a iOS za něj nedáte v základu ani korunu. Navíc je tu pořád alternativa v podobě dřívějších dílů.

Nejnovější články