Age of Conan - dojmy z bety
zdroj: tisková zpráva

Age of Conan - dojmy z bety

6. 5. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Měli jsme možnost nahlédnout do světa Hyborie ještě dřív, než ho zaplní tisíce hrdinů ve hře, která revolučně dovoluje přepínat mezi singleplayerem v noci a multiplayerem za dne.

Autor: Michigan
Publikováno: 6.května 2008
Verze hry: beta 1.0.2008.4172–501/ang.
Doba recenzování: 1 týden


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Byli jsme přizváni do poslední fáze uzavřeného betatestu Age of Conan a s čerstvými dojmy z pobytu v tomto nehostinném hyborském světě se s vámi podělíme. Po Tolkienově Pánu Prstenů letos musel zákonitě přijít na řadu R.E.Howard, který je považován za průkopníka žánru hrdinské fantasy. Samotnému spuštění bety předcházelo stažení 13 GB klienta a následovala i celkem dlouhá instalace - hra je opravdu pěkný cvalík a po nainstalování zabrala na disku neuvěřitelných 24 GB. Velikost finální verze by ale měla být ještě asi o 6 GB větší.

Procitnutí v bouři a ohni
Zrození mého avatara začalo stylově na palubě otrokářské lodi bičované větrem a deštěm. A hned tady jsem se dočkal příjemného překvapení. Na vytvářené postavě šlo přizpůsobit téměř všechno - její výšku, šířku, tetování, barvu pleti, hlas a pomocí posuvníků i jednotlivé části jejího obličeje (podobně jako třeba v Oblivionu).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Rasy jsou všehovšudy tři – cimmeřan, aquiloňan a stygijec. Jejich výběr má vliv nejen na vaši rodnou zem, ale především na dostupná povolání. Těch je celkem dvanáct a dělí se podle zaměření do čtyř základních kategorií - voják, kněz, zloděj a čaroděj. Mé oko padlo téměř okamžitě na barbara, vzhledem k tomu, že bude z pochopitelných důvodů asi nejhranější. Nakonec jsem ještě změnil jeho pohlaví, abych se měl při hraní na co dívat, a nová hrdinka byla na světě.

První krůčky
Věci se daly do pohybu velmi záhy. Loď za záhadných podmínek ztroskotala a následné bolestivé probuzení na pláži nápadně připomínalo kocovinu. Téměř bez šatů a s klackem v ruce jsem byl konfrontován se ztrátou paměti a veškerých svých schopností, které jsem pak postupně s novými úrovněmi získával zpět. Záchrana uvězněné otrokyně a následná cesta pralesem potom slouží nejen jako pětilevelový tutoriál, ale i coby úvod do pátrání po vaší minulosti.

Při tom všem nelze přehlédnout, jak netradičně tu (alespoň na poměry MMORPG) probíhá zadávání questů a rozhovory s ostatními postavami. Ty jsou mimochodem, alespoň v první fázi hry, všechny namluvené, i když poněkud zvláštním, rádoby ruským přízvukem, který mě nechává na pochybách, zda si je autoři nedabovali sami (ač jsou v reálu z Norska). Po kliknutí na NPC se zúží obraz a vše dostává úplně jiný, řekl bych filmovější, ráz - skoro jak v nějakém offline RPG. Sólo hraní tu má kupodivu své místo a nepřekvapilo by mě, kdyby v Conanovi našli zalíbení i zapřísáhlí odpůrci onlinovek (více ve vysvětlení níže).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po prvotním rozkoukání jsem zjistil, že jsem uvězněn na barachském souostroví posetém acheronskými ruinami. Všemu dominuje celkem činná sopka, o čemž jsem se vzápětí i sám přesvědčil. Pod ní se rozkládá pirátské město Tortage, jež ve svých spárech drží šílený vůdce Strom a jeho strážci Rudé ruky. Celá oblast je tvořena několika vzájemně propojenými lokacemi a od okolních krajin je odříznutá blokádou. Teprve po splnění finálního questu se otevře přístup i do zbytku světa. Společně se mnou se o útěk z ostrova snažili i ostatní hráči, takže se dřívější zvěsti o tom, že budete prvních dvacet levelů hrát sami, ukázaly být liché.

Denní ruch a noční intriky
Zajímavým prvkem obohacujícím hraní v okolí Tortage je to, že zde, na rozdíl od pozdějších oblastí, neubíhá čas. Ve dne jste v normální onlinovce a v noci zas v singleplayeru s příběhovými questy, které se točí okolo vašeho tajemného tetování na hrudi. Za revoluční přitom považuji to, že se dá mezi těmito módy volně přepínat. Takže když zrovna nemáte náladu být s ostatními, jednoduše necháte zajít slunce a můžete hrát sami.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jen s nočním režimem si ale nevystačíte, neboť byste nezískali dostatek potřebných zkušeností. Musíte proto plnit i úkoly, které vám budou NPC zadávat ve dne. Kromě jednoho zachraňování ztracené konkubíny jsem zatím dostával hlavně questy typu přines a zabij. Ty budou zřejmě v Conanovi převládat i dál.

Dialogy bohužel až na výjimky za moc nestojí a mezi řádkami je až moc vidět, že slouží jen jako prostředek k následné akci. Cíl vašeho snažení je navíc zobrazen na mapě, což sice usnadňuje orientaci, ale zároveň to hráče vede k pasivitě, neboť díky tomu nemusí moc přemýšlet. Možná i proto jsem po chvíli některé rozhovory občas přeskakoval, přestože to normálně nedělám.

 Pohlcující boj
Další z inovací, kterou autoři do žánru přináší, jsou dynamické boje. Podstatou jejich opěvovaného systému je možnost útočit na nepřátele ze tří stran (po 40. úrovni až z pěti), přičemž k provedení útoku je nutné stisknout příslušnou klávesu (standardně číslice 1, 2, 3). Už tedy žádné automatické útoky či naučené mačkání kláves – probíhající boj vyžaduje vaši plnou pozornost a pokud chcete někoho seknout, jednoduše to musíte i udělat. Takhle napsané to možná zní nudně, ale opak je pravdou - zábava je to náramná a člověk z toho má pocit, že je opravdu někde tam, uprostřed líté vřavy. Navíc je nutné dávat pozor i na to, kam vaše útoky míří, protože zbraní máváte okolo sebe plošně, takže by se mohlo stát, že zraníte i někoho, koho nechcete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Celý systém doplňují komba, k jejichž dokončení je nejprve potřeba provést příslušné směrové útoky. Není to nic složitého a překvapivě to i funguje. Kromě toho můžete protivníkův úder i blokovat a navíc si lze libovolně přesouvat osobní štíty na vytížené místo a tím zvyšovat svou obranu.

Občas se také dostanete do zvláštního bojového amoku, co z vás udělá stroj na zabíjení a to se pak teprve dějí věci - a že hra dokáže být hodně krvavá. Čarodějové jsou bohužel o výše zmíněné trochu ochuzeni, neboť svá zaklínadla zatím sesílají automaticky. Jejich hraní je tím pádem o něco jednodušší, ale na své si prý později přijdou také a to prostřednictvím tzv. „spellweave“, tedy spřádání kouzel.

 Tváří v tvář živému protivníkovi
Nedílnou součástí hry je i boj hráčů proti sobě a právě do toho vkládá Funcom hodně svých nadějí. Na PvP serverech tak můžete napadnout doslova kohokoliv, což má samozřejmě své světlé i stinné stránky, ale to si necháme do recenze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na odreagování jsou tu i minihry, které fungují s mírnými obměnami na podobných principech jako módy Capture the Flag či Team Deathmatch. Za vítězství v těchto turnajích a za zabití jiných hráčů se získávají PvP zkušenosti a následně i úrovně, díky nimž můžete získávat lepší zbraně a brnění. Oproti normálním 3D akcím je sice tento boj pomalý, ale na rozdíl od PvE tu už nestačí jen stát, protože zasáhnout protivníka v pohybu chce hodně cviku.

 Grafická nádhera
Atmosféra Howardovy Hyborie se celkem povedla, byť jsem ji zatím neviděl celou. Ať už navštívíte horskou osadu Conarch, majestátné aquilonské hlavní město či pouštní provincii Khemi, všude je patrný určitý osobitý nádech daného místa. Bujná vegetace, pohybující se stíny, detailní postavy a impozantní budovy dávají tušit, že jde v herním prostředí o to nejlepší, co jsme dosud mohli v MMORPG vidět - okolní obrázky vás o tom jistě přesvědčí samy.

Určitě si teď kladete otázku, zda vám to vůbec poběží. Neměl jsem bohužel možnost hru otestovat v DirectX10 režimu na Vistách, ale i tak vypadá nádherně a hýbe se celkem svižně – na maximální detaily se 4xAA a 16xAF se framerate na mém počítači s C2D 2,4GHz, 2GB RAM a GF8600GT pohybovala okolo 20-25fps, což je na hru tohoto typu celkem dostačující (přece jen nejde o žádnou střílečku). Sem tam snímky na chvíli vylétly dokonce až k 65fps, což dává tušit, že by po vyladění enginu mohlo vše běžet o dost plynuleji – mějme na paměti, že se stále ještě nejedná o finální kód (oficiální HW nároky zde).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii


 Začněte brousit sekery a meče
Betu již nějaký čas hraji, ale rozhodně jsem hru zatím nestihl prozkoumal celou. Každým dnem narážím na něco nového a vůbec jsem třeba ještě nevyzkoušel siege mód, craftování, boj v sedle, gildy a další vychytávky. Do startu zbývá už pouhých 14 dní a autoři jsou si toho vědomi. Jistě toho teď nemají málo, když od rána do večera odstraňují nahlášené grafické a herní bugy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Spousta věcí nad hráčský level 20 zatím chybí a vše se dodělává za chodu. Poněkud nedořešené je také uživatelské rozhraní a možnost jeho přizpůsobení. Přesto hra vypadá slibně a nezbývá, než věřit, že se vše nakonec dotáhne do zdárného konce. Máme před sebou jeden z nejzajímavějších fantasy světů, tak držme pěsti, protože potenciál uspět rozhodně má.

SOUTĚŽ O VSTUPENKU DO BETY
Jelikož do vydání plné verze už moc času nezbývá a CD Projekt má dosti omezený počet klíčů především pro média, vezmeme to bleskově:

1) V kterém roce se narodil autor Conana R.E.Howard?
2) Jak se jmenovalo předchozí MMORPG od Funcomu?

Čtenář, který na redakční adresu zašle v pořadí 50. e-mail se správnými odpověďmi na obě otázky, od nás dnes večer dostane okamžitý přístup do právě probíhající poslední fáze betatestu Age of Conan.

Update 20:02 - výhercem v soutěži k Age of Conan se stal čtenář Michal Mutka, gratulujeme a posíláme klíč.


zdroj: Archiv


Age of Conan epic moments trailer - stažitelná verze (45 MB, HD)

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Dojmy z GC



 
Michigan
autorovi je 27 let, věnuje se překládání a hry hraje už více jak 12 let;žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má ty s dobrým příběhem či pohlcující atmosférou;ve volném čase s oblibou sáhne po fantasy knížce či zajímavém filmu


 
 
Michigan

Nejnovější články