Autor: Mickey Mouse Publikováno: 19.září 2003 |
![]() ![]() ![]() Assault UT2004 napravuje i další z koncepčních omylů předchozí verze - absenci výborného herního modu Assault. Ten se loni údajně „nehodil“ do sportovního konceptu hry, což se setkalo s obrovskou nevolí u jeho vyznavačů. Tvůrci zjistili, jak silnou popularitu Assault získal a v UT2004 bude jeho návrat patřit mezi největší magnety. Pojede se opět podle známého scénáře, kdy jeden tým hraje roli útočníka a postupně plní sérii úkolů, v čemž se jim protivníci snaží zabránit anebo aspoň získat čas. Rozdílem oproti původnímu modu by měl být větší počet úkolů. V Assaultu se rovněž setkáte s vozítky pozemními i vzdušnými, které jsou další velkou novinkou hry a bude o nich v článku ještě řeč. Respawn hráčů je zpracován formou „vlny“ (cca každých 10 sekund), což má zajistit větší týmovou souhru. ![]() Obecně by měl Assault trochu více připomínat singleplayerovou hru než běh celého týmu jedním směrem za vytyčeným cílem. Z toho usuzuji, že postup od jednoho cíle mise k dalším nebude asi lineární a půjde si vybírat, kudy dál. Některé splněné cíle bude moci váš soupeř dokonce znovu deaktivovat, například otevřenou bránu, gravitační silové pole atd. Assault se v UT2004 objeví s minimálně šesti mapami, což není nijak omračující, ale časem přibudou určitě kousky další, neboť se už na Assault třepe celá komunita. Rozhodně bych se vůbec nebránil ani předělávkám assaultových map z původního UT. ![]() ![]() ![]() Vesmírné přestřelky a změny gravitace K dalším atraktivním prostředím, kam vás Assault zavede, bude například vesmírná bitva začínající naskákáním do malých rychlých vznášedel s cílem se prostřílet na palubu mateřské vesmírné lodi rasy Skaarj. Poté, co se vám to podaří, pokračuje bitva již po svých, kdy se boje přenesou do chodeb vznášejícího se kolosu. Tam lze mimojiné třeba deaktivovat generátor gravitace, čímž se všechny předměty začnou vznášet. Právě generátor gravitace má být jedním z prvků, jejichž funkci lze střídavě přepínat a tím měnit vlastnosti bojového prostředí. Ztrátou gravitace se rovněž zpřístupní alternativní přístupové cesty, ke kterým byste se za normáních podmínek nedostali. V souvislosti s touto mapou se hovoří o další novince - stacionárních palebných věžích, do nichž budou hráči moci nasednout a využít jejich síly proti soupeři. ![]() Herní mód Onslaught Druhým (a posledním) novým herním modem je Onslaught. Ten bude představovat asi největší změnu v hratelnosti, neboť se má stát jakýmsi prostředníkem mezi rozsáhlými hrami typu Planetside či Tribes a možností řídit mobilní bojovou techniku ála Battlefield 1942. Osobně se na Onsalught velice těším, neboť v enginu UT, jeho novém síťovém kódu a pravidlech vidím syntézu slibující skvělou hru. Mapy v Onslaught budou vesměs veliké (mnohem větší než u ostatních modů) a právě zde se nejvíce projeví mobilní bojová technika - pozemní i vzdušná. Základní pravidla zní rovněž zajímavě: Každá z bojujících stran vlastní jednu domovskou bázi a cílem je dobýt tu soupeřovu. Jenže k tomu, abyste se k dobývání soupeřovy základny vůbec dostali, musíte nejprve zabrat souvislou síť speciálních stanovišť od báze vlastní k té soupeřově. Proto nestačí pouze dojet na druhý konec mapy a tam nepřítele začít decimovat. Bude potřeba vytvořit spojitou linii, na níž bude boj probíhat. ![]() ![]() ![]() Levely pro Onslaught budou zobrazovány i na HUDu v podobě obdélníkového radaru, kde má být rozmístění jednotlivých klíčových stanovišť zachyceno včetně toho, kdo je ovládá. K obsazení stanovišť (označovaných jako „power nodes“) přispěje i Link Gun, jehož sekundární funkce spočívá v možnosti zkrátit čas, který pro zabrání potřebujete. I zde se zužitkuje možnost propojit až tři hráče a účinnost Link Gunu znásobit. A aby toho nebylo málo, Link Gun využijete i při opravě mobilní techniky. Zajímavostí map bude i možnost před hrou nastavit optimální množství stanovišť a uzpůsobit tak hru aktuálnímu počtu hráčů. Onslaught bude v UT2004 zastoupen celkem devíti mapami a možná ještě nějaká přibude. Britské palačinky a a nepozorní chodci Právě velikost map je jedním z praktických důvodů nasazení mobilní bojové techniky. Jmenujme třeba malé rychlé vznášedlo Raptor. Je jednomístné, určené hlavně pro rychlé manévry, k boji vybavené lasery a naváděnými střelami. Obdobně řešené je i malé jednomístné vznášedlo Manta, poháněné dvěma horizontálními vrtulemi. Díky nim se budete při pohybu vznášet kousek nad zemí. Stroj disponuje i schopností skákat, díky čemuž můžete překonávat vyšší překážky a zároveň i decimovat soupeře. Skočíte-li mu na hlavu, ozve se mlasknutí a komentátorovo „Pancake! (Palačinka!). Obdobně zase jednomístná buggy Scorpion dokáže něpřítele i srazit a přejet, což doprovází komentátorův výkřik Roadkill! Když už píšu o komentátorech, měla by být nahrazena nepříliš oblíbená schémata hlasy novými, údajně „s britským libozvučným přízvukem“. ![]() Celkem je slíbeno vozítek minimálně 8 až 9. Je na ně krásný pohled, což lze vychutnat z tohoto videa. Kromě vzhledu je to i zcela přirozený pohyb, který jim vdechuje život. Zdokonalených pohybových efektů se mají dočkat i modely hráčů a lidé, co je už viděli na vlastní oči, si je nemohou vynachválit. Kompletní obsah z předchozího UT2003 Kromě map pro nové herní mody přijde UT2004 i s několika desítkami map pro herní mody stávající. Zde je vhodné zdůraznit, že UT2004 v sobě ponese kromě novinek i veškerý obsah UT2003 včetně Bonus Packů a samozřejmě updatu na poslední verzi. Dále je dobré vědět o vzájemné kompatibilitě UT2003 a UT2004, která je (pochopitelně) pouze jednostranná. Majitelé UT2004 si zahrají na jakémkoli serveru pro UT2003, ale naopak to možné nebude. Zmínil jsem i nový síťový kód, který právě z důvodu kompatibility povede k vydání patche pro UT2003 v okamžiku, kdy se UT2004 objeví na trhu. ![]() ![]() ![]() UT2004 přinese již tradičně sadu editačních nástrojů v čele s UnrealEdem, díky čemuž bude kdokoli schopen vytvářet vlastní přídavky od map, zbraní, mutátorů, skinů, zvuků až po celé herní mody. I zde by mělo dojít k aktualizaci nástrojů a vylepšení jejich funkcí, konkrétně se mluví třeba o velice přítulném vytváření menu do vlastních herních modů, což doteď bylo malé kouzelnictví. Zpětná kompatibilita zaručuje rovněž všem tvůrcům herních modů pro UT2003 plnou funkčnost i v prostředí novějšího UT2004. Mapy Již jsem psal, že kromě map do nových herních modů přinese UT2004 i několik desítek map i do těch stávajících. Ty se jako takové nijak výrazně měnit nebudou a ani v nich nenajdeme implementovánu mobilní techniku. Důvodem není skutečnost, že by to z principu nešlo. Možné to je a počítá se s mapami z herní komunity (a posléze i nějakým tím Bonus Packem), kde vozidla budou. Autoři pouze nechtějí hned zpočátku zahrnout komunitu bojovou technikou, která podstatně změní herní taktiku a v neposlední řadě i nároky na strukturu map, kdy je potřeba zvažovat jejich ochranu proti řadě nových situací, které mohou vznikat (například jak zabránit vznášedlu v letu mimo mapu apod.). K mapám se řadí i další ponaučení tvůrců z pohledu jejich struktury vzhledem k hratelnosti. UT2003 je známé skutečností, že většina map se hratelnostně příliš nevyvedla a prim hrál spíš jejich atraktivní vzhled. Z tohoto důvodu vývojáři přijali opatření, kdy všechny mapy testují v úplně prosté podobě a ladí jejich geometrii. Až poté přichází na řadu hra se světly, texturování a doplnění statických objektů, které hratelné geometrii přidají i parádní vzhled. Nové levely již tradičně představí arény různého typu, od těch velkých až po menší prostory vhodné pro oblíbené duely. Pokud kouknete na tohle video, můžete při troše pozornosti vydedukovat spoustu zajímavých detailů. V souvislosti se strukturou map je to old-school styl, který vám možná bude připomínat Quake 3 Arenu. Zřejmě se ukazuje, že starý dobrý typ map je pro hraní to nej, což potvrdil třeba i oblíbený Grendelkeep v jednom z bonus packů pro UT2003. ![]() ![]() ![]() Změny ve výzbroji U zbraní dojde především k vyladění jejich funkčnosti a úpravě chování. Vesměs se setkáte se všemi známými kousky, k nimž přibude i několik novinek. Ty využijete především v nových herních modech a jejich význam je ve vybalancování hry tak, aby měl pěšák stejné šance jako řidič tanku či vznášedla. Ona vůbec snaha o vyvážení hry je pro autory jedním z nejdůležitějších úkolů, na který kladou velký důraz. A údajně se jim to moc dobře daří, což potvrdili ti, kdo měli možnost UT2004 už testovat. Nové zbraně do vašeho arzenálu nepřibudou navíc, ale podle toho, jaký herní mod hrajete, nahradí některé zbraně původní. Novinky znějí opravdu zajímavě a několik si jich popíšeme. Sticky Grenade je zákeřný granát, který se přilepí na vozidlo či tělo hráče, čímž se aktivuje. Pak už pouze zaslechnete mrazivé pípnutí a vteřinu a půl poté dojde k detonaci. V souvislosti s touto zákeřností se hovoří i o schopnostech botů na fatální přilepení granátu reagovat tím, že se rozběhnou stylem kamikaze proti soupeři ve snaze nevyhnutelnou detonací roztrhat i jeho. Proti vozidlům bude k dispozici tzv. AVRIL (Anti Vehicle Rocket Launcher), který dokáže mobilní techniku zaměřit a vyslat na ni naváděnou střelu. Promyšlenou novinkou budou i tzv. Spider Mines, čili „pavoučí miny“, které lze hodit směrem na nepřítele a ony si už samy najdou nejbližší oběť, kterou začnou samy pronásledovat. ![]() Progaming a hlasová komunikace Novinkou bude i volitelné PRO rozhraní, které je určeno profi hráčům a tipuji, že se tím myslí potlačené zobrazování držené zbraně a podobné vychytávky, které ocení zkušení harcovníci. Otázka týmového rozlišení by měla být vyřešena podstatně přehlednějším podáním barev na modelech hráčů, což bylo dosud řešeno používáním bright-skinů a mutátorem TTM, který UT posunul v profi scéně hodně nahoru. Z předchozího videa, na které je link i pod článkem, můžete zjitit i další zajímavost, a tou je změna kurzoru podle toho, jakou zbraní střílíte. Tipuji, že tohle je jedna ze součástí progamingového interface a bude možné každé zbrani přiřadit kurzor dle vlastního výběru. ![]() ![]() ![]() UT2004 přijde i se zabudovanou technologií VOIP, tedy „voice over IP“, čili česky hlasové komunikaci. Řada her tuto komponentu už v sobě dávno má, řada hráčů používá i přesto programy externí (Team Speak, Roger Wilco, Battle Comm, Team Sound atd.). Zajímavé na hlasové komunikaci v UT2004 bude v každém případě její zakomponování i do hry s boty, kdy půjde vydávat rozkazy už nejen pomocí klávesnice, ale rovněž hlasem, což celou týmovou souhru může povýšit úplně někam jinam. Boti mají být pro komunikaci označeni standardně jako Alpha, Bravo, Charlie, Delta atd. a vám pak stačí říct do mikrofonu „Bravo, cover me!“ a příslušný bot vás přijde krýt. Tohle tedy zní velice nadějně. Další novinky ![]() Plnou hru bude předcházet hratelné demo, které dovolí hru po internetu i LAN. V demu bude k dispozici i mírně omezená verze Onslaughtu, zatímco Assaultu se bohužel dočkáme až v plné hře. Už teď je slíbený alespoň jeden Bonus Pack pro UT2004. Majitelé UT2003 budou mít možnost využít desetidoalrové slevy pro nákup UT2004. Hra by měla stát podle předpokladů 40 dolarů, se slevou tedy jen 30, čili zhruba devět stovek. Zdali tato možnost bude dostupná i v Evropě se ještě neví, pravděpodobně spíš ne. Plná verze hry bude vzhledem k obsažení všeho z minulého ročníku UT zabírat rekordních 5-6 CD, ale v posledních dnech se konečně začalo uvažovat i o speciální edici na DVD. Vylepšení se konečně má dočkat i přehrávač dem, který sice nebude z technických důvodů vybaven rychlým vracením záznamu, nicméně dopředu by rychlé převíjení mělo být k dispozici. Hovoří se také o funkční Unreal TV, což je nástroj pro sledování online zápasů. Kdo zná Counter-Strike, určitě ví, oč se jedná - tato internetová „televize“ dovolí připojení se stovek diváků k zápasu, aniž by jejich konektivita negativně ovlivnila ty, kdo na serveru hrají (obvykle se diváci připojují na zvláštní „divácký“ server). Sledování špičkových zápasů je výbornou kratochvílí a má být údajně zpřístupněno přímo ze server-browseru UT2004. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Offline hraní a technické záležitosti Náplní UT2004 bude samozřejmě i hra proti botům, jejíž systém by měl být podstatně propracovanější než poněkud odfláklý žebříček v UT2003, na jehož propracování loni očividně už nezbyl čas. Nejvhodnější renderer pro systémy Windows je prý Direct3D, na který je hra optimalizovaná. Důvodem, proč jím není kdysi preferované OpenGL, je nestabilita v určitých situacích. OpenGL bude stěžejní API ve verzi pro Linux a MacOS X. Čtyřiašedesátibitová podpora je ve hře již zakomponována, ale počítá se s jejím plným využitím spíše do budoucnosti (UT2005), kde se stane hlavním motorem a někdy i nutností jak pro hru, tak pro její editace. Unreal engine jako takový neobsahuje přímo podporu ryze masových multiplayerových her ve stylu Planetside, nicméně už několik vývojářů si jej pro tento žánr licensovalo (třeba Ultima X nebo Lineage II) a specifické úpravy si sami přidělají. Tvůrci série UT o cestě masových her neuvažují a rádi by udrželi trend takový, jaký je ve hře nyní. Demo v dohlednu ![]() Stáhněte si: ECTS videa, E3 video Související články: Novinky, Recenze, tipy atd. k Unreal Tournament 2003 |
Mickey Mouse | |
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora) |