Autor: Moolker Publikováno: 31.července 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek On vlastně celý G3 půjde co do psychiky jednotlivých postav a frakcí mnohem více do hloubky a buďte si jisti, že se dozvíte hromadu nových věcí, jež stojí v pozadí. Ty pro samotné hraní sice nebudou důležité, ale každý fanoušek série je bude dozajista hltat – kupříkladu se dozvíte, co jsou vlastně zač hlavní příběhové postavy, jaká je jejich historie a jak se k vám dostaly. Co vám ale určitě nebude odtajněno, je jméno hrdiny. A když už jsem u toho hrdiny, tak jedním dechem dodám, že na začátku nebude žádná tvorba charakteru ani výběr několika základních schopností, nýbrž tutoriál a volba obtížnosti. ![]() ![]() ![]() Co se cestování týče, určitě se opět ve hře objeví teleporty, ale ostatní možnosti putování zatím nebyly odhaleny. Jako dopravní prostředky zde ale nebudou fungovat zvířata, jak mnohé zdroje chybně uvádějí. Žít vlastním životem Gothic 3 má dost předpokladů k tomu, aby se dodržel výrok tvůrců, že se „nebude hrát, ale žít“. Každá, ještě jednou důrazně opakuji, KAŽDÁ NPC bude moci zemřít, ty pro příběh důležité nevyjímaje. Herní svět údajně nikdy nevypadal tak realisticky a nenabízel tak pohlcující atmosféru, což potvrzují i dojmy kolegů z různých prezentací. Ve hře narazíte na více jak 1000 NPC (v G2 jich bylo 400), včetně starých známých jako Diego, Milten, Gorn, Lester nebo Lee. ![]() Každá postava bude reagovat na momentální dění ve světě a bude mít svůj vlastní denní program, který bude plnit víceméně nezávisle na vašich skutcích. Něco podobného bylo již v předchozích dílech, ale ve trojce to má být mnohem vypiplanější. Třeba takový kovář - přes den bude stát u kovadliny a pracovat, večer si zajde do hospody popít či poklábosit na aktuální téma a pak půjde do hajan, takže v tuhle noční dobu s ním žádné kšefty nebudou. S tím je také spjata přepracovaná umělá inteligence, která se týká, kromě denního režimu zvířat / lidí, i šíření informací o vašich skutcích. Budování pověsti Ukažme si to vše na jednom příkladu. Narazíte na pasáka ovcí a jednu jeho svěřenkyni zabijete. On to samozřejmě rozšíří na všechny strany, lidé se na vás budou koukat skrz prsty a třeba někteří obchodníci s vámi odmítnou kšeftovat, žoldáci s vámi odmítnout, byť za vysoký plat, putovat nebo na vás prostě bude okolí nadávat. Dá se tomu však předejít. Aby to pastýř mohl rozdrbat, musí nejprve mezi lidi dojít. Během té cesty ho ale klidně můžete odpravit nebo podplatit a nikdo se nic nedozví. Tedy za předpokladu, že váš čin nezpozoruje nějaký svědek a tím svědkem nebude člen např. sekty vrahů, které trocha toho násilí rozhodně nevadí, ba naopak. Každopádně nemusíte mít obavy z toho, že se vaše pověst okamžitě rozšíří po celém světě jako v Oblivionu. V jednom městečku můžete být za mrchu, přes kopec ale třeba již za hrdinu. ![]() ![]() ![]() Na každý váš čin bude okolí nějak reagovat, ať už pozitivně nebo negativně, a je logické, že se prostě nikdy nezavděčíte všem. Co to ve výsledku znamená? Že vlastně neexistuje žádné předem dané dobro a zlo, alebrž pouze několik úhlů pohledu, jak již bylo naznačeno v předchozích dílech. Každý si jde za svým cílem, pouze jinou cestou, která se ale těm ostatním nemusí zamlouvat. ![]() Ve hře budou tři hlavní frakce: bojovníci věrní králi, zákeřní vrazi/obchodníci s otroky a orkové. Vyskytnou se zde ale ještě další tři substrany - a to nomádi, barbaři a druidi. Společenstva by měla být rozdělena na tři typy. Prvním jsou bojovníci za mír ve jménu krále, kteří obývají většinu zbývajících měst. Druhým typem se stanou nezávislí žoldáci, jimž je situace ve světě celkem ukradená, takže si hrabou na vlastním písečku a žijí v hlubokých lesech a jiných, těžko odhalitelných místech. Poslední variantou jsou orkové a jejich přívrženci s averzí vůči lidskému režimu. Hra vás nebude hned zezačátku vysloveně nutit se k někomu přidat (i když pro postup to v jistých pasážích bude nezbytné) a dokonce bude možné mezi frakcemi sem tam přebíhat, ale rozhodně si nemyslete, že to budete moci praktikovat, kdy se vám zahce. Přeci jen nemůžete počítat s tím, že když první polovinu hry mydlíte skřety, tak vás poté přijmou s otevřenou náručí a naopak. Mimochodem - tři typy frakcí znamenají nejen pokaždé odlišný styl hraní, ale taktéž tři rozdílné konce! V každém případě by se vaše oddanost k té a té guildě neměla projevit na výběru zaměření vaší postavy - hrát budete moci za bojovníka, mága nebo zloděje a je fuk, v jaké budete společnosti. Samozřejmě vám ale každá poskytne jiné (ne)výhody. Při vašem putování narazíte na řadu dalších guild typu gladiátoři nebo zloději, k nimž se ale, z poměrně nepochopitelného důvodu, nebudete moci přidat. Ale možnost bojovat v aréně - tedy získávat peníze, slávu či nové schopnosti - nebo naučit se zlodějskému řemeslu, chybět nebude. ![]() ![]() ![]() Questy živ je RPG hráč Nikoliv posledních pár hodin, ale celé hraní bude rozdílné v závislosti na příslušnosti k té či oné frakci. To se podepíše na vašem vybavení, schopnostech, vývoji příběhu, přístupu postav k vaší maličkosti a v neposlední řadě na příběhových i vedlejších nelineárních questech, kterých by mělo být suma sumárum přes 150. To je rozhodně úctyhodné číslo a dává jasně najevo, že z G3 nebude holka na jednu noc. Průměrná hrací doba by se měla pohybovat v rozmezí 60 – 80 hodin čistého herního času. ![]() Perky Systém vývoje postavy projde zásadní změnou, protože ve G3 bude existovat několik základních schopností jako boj s mečem nebo střelba z luku, ale většinu dalších se budete muset nejprve naučit – formou perků. Perk, tedy vlastnost, prostě neumíte nebo umíte a když ano, zlepšuje se tím, že ho používáte nebo se učíte od mistrů. Z toho nepřímo vyplývá absence jakýchkoliv procentuálních ukazatelů, indikujících vaší pokročilost v dané schopnosti. Perky se samozřejmě musíte nějak naučit, k čemuž budou sloužit speciální NPC. Pro osvojení nového perku jsou kromě peněz a přátelských vztahů s učitelem nutné zkušenostní body, které získáte postupem na vyšší level, přičemž levelování bude probíhat formou získávání zkušeností za zabité nepřátele nebo splněné questy. ![]() ![]() ![]() Perků bude přes 60-70 a některé z nich na sobě budou i nepřímo závislé. Třeba um bojovat s jednoručními zbraněmi lze rozvinout o schopnosti jako rychlý útok, držení dvou zbraní najednou, extra zranění vůči skřetům atd. Dá rozum, že nebude možné si je osvojit za jedno hraní všechny a lepší, než umět od každého něco, bude naučit se ovládat brilantním způsobem jen několik z nich, jelikož v souladu s vychytrale zvoleným povoláním získáte i nějaké bonusy ala rychlejší regenerace many. Ovládání u předchozích dvou dílů bylo jedním z kamenů úrazu, protože pro mnoho lidí bylo věnování půl hodiny učení se kontroly nad hrdinou nepřekonatelnou překážkou a tak se na hru raději vykašlali. Autoři nechtějí znovu riskovat nezájem hráčů, proto ovládání drasticky překopou, aby bylo víceméně klasického ražení, tj. využívání kláves WSAD a maximální zužitkování myši. To bude mít větší dopad hlavně na souboje. Boje – jak, s čím a proti komu ![]() Stejně jako minule, i v případě G3 budou nepřátelé při potyčkách automaticky zaměřováni a zabít člověka neznamená pouze ho spráskat k zemi, ale i provětrat mu hrudník zakončujícím vpichem. Tvůrci celkově připraví okolo stovky typů zbraní, od obyčejných dýk a mečíků, přes masivní dvouruční meče, kopí, halapartny a sekyry až po luky, kuše a jakési rachejtle - údajně má být možné je dokonce vylepšovat. Chybět nebudou ani magické smrtonosné nástroje nebo brnění. Třeba normandská zbroj ochrání vůči chladu. ![]() ![]() ![]() Kouzlení Krásné na pohled, příjemné na poslech ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Na své si přijdou i vaše sluchové orgány, o čemž se můžete přesvědčit mrknutím na nejlepší českou fanstránku Gothicz.net a následným stažením čtveřice hudebních ukázek, které má na svědomí Bochumský symfonický orchestr za spolupráce s japonskou hudební skupinou GOCOO, jež mimochodem stojí za částí muziky v Matrix Reloaded / Revolutions. Tvůrci dokonce hodlají vydat soundtrack na samostatném CD ve sběratelské edici. Vývojáři naštěstí nesdílejí dnešní trend, který zavedl nějaký rozumbrada, s tím, že s němým alter-egem se hráč mnohem lépe ztotožní - hlavní hrdina tedy bude v G3 normálně mluvit. Naprostou Gothic-samozřejmostí je pak nadabování úplně všech NPC (více opět na fansite). Ke hře bude konečně přiložen i pořádný editor pro fanoušky, kteří by si rádi vytvořili vlastní prostředí, postavy nebo questy a nemuseli zdolávat tolik překážek, jako tomu bylo v případě G1 a G2. Multiplayeru se pochopitelně opět nedočkáme, ale to vůbec nevadí. Těšíme se… moc! ![]() Zdroje: Gothicz.net, GameStar, SCORE, GameSpy, WorldofGothic.de, JoWood fórum, IGN, RPGcodex, Hry.Sme.sk Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Novinky, Gothic II recenze #1&recenze #2, Gothic II Night of the Raven recenze, Gothic recenze |
Moolker | |
autorovi je 16 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola |