Autor: Kate Publikováno: 1.května 2005 |
![]() ![]() ![]() V britské kampani se s CoD2 poprvé podíváte do Severní Afriky, kde si zahrajete hned za dvě postavy - seržanta Davise z Montgomeryho osmé armády a dosud bezejmenného skotského tankistu. S oběma se pustíte do konfliktů s Rommelovými Afrikakorps a podíváte se tak do Egypta nebo Tunisu. V pouštních tankových bitvách mají být navíc najednou na place až desítky tanků, takže o efektní podívanou jistě nebude nouze. Chybět nemá ani oblíbená divoká jízda, tentokrát džípem v lybijské poušti. Finále kampaně bude situováno ale opět do Evropy. Atmosféru v těchto misích navíc doplní rozmary počasí, například hustý děšť nebo dokonce písečná bouře. Ruská kampaň odstartuje přibližně 20 km od Moskvy, kam zavítáte jako vojín Rudé armády Vasilij Ivanovič Kozlov. Stejně jako v prvním Call of Duty, i ve dvojce na vás čeká megabitva u Stalingradu, ale rozhodně prý nemá jít jen o prachsprostý remake. V americké kampani se zase ujmete role desátníka Billa Taylora z Army Rangers. Stěžejním bodem této části hry má být mise ze Dne D, tedy slavné vylodění v Normandii. Jistě bude zajímavé srovnat zpracování tohoto tématu s tím, jak (skvěle) nám jej podalo Medal of Honor. Není žádným tajemstvím, že právě někdejší tvůrci Allied Assault tvoří převážnou část týmu Infinity Ward. Větší mapy s různými možnostmi postupu Kromě krátké herní doby byla Call of Duty vyčítána až přílišná linearita, ačkoliv možná právě ta zase mohla mnoha hráčům svým způsobem vyhovovat. Infinity Ward rozhodně nechtějí, abychom nyní museli svoji cestu dál pracně hledat a kazit si tak plynulý postup nebo zbytečně přerušovat stále velice intenzivní akci. Na druhou stranu, s levely, na kterých vede z bodu A do bodu B jen jediná možná cesta, by měl být už ámen. Celkově se všechny mapy v průměru až zdvojnásobí a na rozdíl od jedničky na nich budete moci využívat i různých alternativních cest a postranních uliček.
Tvůrci hovoří o lehce reálnějším prostředí v tom smyslu, že některé zídky nebo ploty půjdou přelézt (objeví se speciální ikonka) a tudíž se nebudete muset vracet pokaždé, když se dostanete do nějaké slepé uličky. Příslušný obrázek se na vaší obrazovce objeví i v jiných „výjimečných“ situacích, například pokud nepřítel hodí do prostoru blízko vás odjištěný granát apod. Více svobody budete mít při plnění úkolů, které tentokrát nebudete dostávat víceméně po jednom, ale spíše po celých balících a bude jen na vás, v jakém pořadí se je rozhodnete splnit. Na druhou stranu, Call of Duty 2 rozhodně nemá ambice stát se GTAčkem z druhé světové a stejně jako minule se autoři snaží, abyste hru vnímali spíše jako válečný film, avšak tentokrát s trochu lepšími režisérskými možnostmi. ![]() Související a rozhodně potěšující infomací je délka hry. Jak asi musí i ten nejzarytější fanoušek Call of Duty připustit, tahle pařba nebyla z nejdelších a dohrát ji za cca 10 hodin zvládl v pohodě i průměrně zdatný vojín. Podle tvůrců sice není prodloužená herní doba prioritou číslo jedna, ale jako „vedlejšího produktu“ jiných změn (více levelů, větší mapy, kvalitnější AI) se s ní setkáme. Kolik hodin tedy kompletní dohrání singleplayeru v Call of Duty 2 zabere, zatím můžeme jen odhadovat. Podle stylu odpovědí na tyto otázky se ovšem osobně domnívám, že jestli bude dvojka delší, tak ne o moc. Snad se pletu. Takovou typickou ukázkou toho, jak budou nové „lepší“ mapy vypadat, by mělo být třeba Rommelovými jednotkami okupované pouštní město Toujane v Tunisku, kam se vydáte během britské kampaně. Infinity Ward sebevědomě říkají, že když dělají město, chtějí skutečně město, a ne jen baráky obklopenou dlouhou uličku, která má jeden začátek a jeden konec. ![]() ![]() ![]() V Toujane se ocitáte s menší skupinkou vojáků. Zpočátku město vypadá klidně, jen palmové listy se lehce pohupují ve větru, ale během pár minut se v ulicích rozpoutá boj a zavládne všeobecný zmatek a chaos. Právě tehdy můžete prakticky využít větší volnost a namísto přímého postupu po hlavním bulváru se třeba pokusit dostat nepříteli do zad nebo si razit cestu skrz polorozpadlé budovy.... Ať už se rozhodnete pro cokoliv, jistě si oblíbíte kouřové granáty, jejichž efekty jsou ve hře nejen velice realistické, ale hlavně užitečné. Hustý kouř výborně poslouží ke krytí a hra se stane ještě dramatičtější. Když boje ustanou, vypadá navíc celé město opravdu „poznamenaně“ – viditelně poškozený terén, zničená hořící vozidla, zvířený prach. Kouzelná úklidová četa z jiných her, která dá po válce všechno do původního stavu, tentokrát prý (naštěstí) nedorazí. ![]() Kromě již zmíněných kouřových granátů se můžeme těšit na ještě zhruba 15 nových zbraní. Jednou z nich bude třeba německá odstřelovací puška (Gewehr 43). Pokud jde o vozidla, tak všechny strany mají mít přístup k džípům a v jedné misi se dokonce povozíte v ukradeném německém tanku. Dalšími tanky ve hře pak budou britský Crusader nebo ruský T-34. Nejčastější výtka, kterou měli ke Call of Duty vojenští experti, prý zněla: „Je to příliš tiché“. Nebylo tím však myšleno, že by zvuky byl tlumené nebo jich bylo málo, ale že postavy bojovaly, jako by byly němé, což prý v reálu bývá přesně naopak. Jakmile tedy v CoD2 začne boj, vaši parťáci okamžitě začnou komentovat situaci a podávat si informace (tzv. battle chatter system). Kromě toho, že tím bude celá hra působit věrohodněji, vám mohou být poznámky typu „Támhle za tím tankem jsou ještě dva“ nebo „Bacha, sniper“ pochopitelně k užitku. ![]() ![]() ![]() Aby se ale nestalo to, co je v jiných hrách poměrně běžné, tedy že vaši souputníci budou pořád dokola omílat tři věty, má být v CoD2 připraveno až 20 000 řádek dialogů, takže na hlášky á la zaseknutá gramofonová deska snad budeme moci opravdu zapomenout. Na dabování anglického originálu se má navíc podílet až 100 lidí, takže na rozmanitost hlasů a přízvuků si snad také nebudeme moci stěžovat. (Méně) naskriptovaná umělá inteligence Zdokonalení jsou avizována v oblasti umělé inteligence a vůbec ve způsobu, jakým se vaši nepřátelé budou ve hře objevovat. Zatímco v jedničce jste prostě postoupením do další části mapy automaticky (a hlavně pokaždé stejně) aktivovali nové nepřátele, v CoD2 to bude fungovat trochu jinak. Protivníci se nebudou jen tak zjevovat bez logických souvislostí, ale již v momentě, kdy se na mapu dostanete, bude znám jejich počet a především – jejich ![]() Řečeno jinými slovy, reakce nepřátel v určitém místě nebudou nutně vždy stejné, ačkoliv úplného vynechání naskriptovaných sekvencí se tvůrci přece jen ze zřejmých důvodů vzdát nechtějí. Koneckonců, právě ony předem dobře promyšlené úseky byly častokrát důvodem, proč byla hra tak zábavná, svižná a v mnohém připomínala spíše film. Nyní mají vaši parťáci i nepřátelé umět hlavně lépe využívat výhody aktuálního terénu a lépe vzájemně spolupracovat. Nový engine vlastní výroby Pro druhé pokračování využijí vývojáři místo upraveného Quake III enginu vlastní technologii a musíme přiznat, že hra na obrázcích nevypadá vůbec zle, ačkoliv spousta věcí (včetně uživatelského rozhraní nebo stylu či animací postav) se od jedničky prakticky nezmění. Novinkou je ovšem podpora řady nových efektů a technologií (normal i specular mapping, dynamické střídání světel a stínů atd.), díky čemuž hra pochopitelně vypadá o něco zajímavěji. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Detailnější jsou i modely postav a vozidel. Koneckonců, dva roky jsou v herním průmyslu opravdu dlouhá doba, takže je rozhodně nasnadě, aby se projevily po vizuální stránce. Jak nový engine pohne se systémovými nároky, není ještě zcela jasné a dozvíme se to až s blížícím se termínem vydání. Infinity Ward se ale dušují, že budou myslet i na majitele průměrnějších sestav. Přestože o singleplayerové kampani si už můžeme s dostupných informací udělat poměrně slušný obrázek, o multiplayeru se zatím neví prakticky vůbec nic. Jakékoliv dotazy tímto směrem vývojáři totiž odbývají strohým „no comment“. V případě, že mají zrovna dobrou náladu, tak jen do vzduchu prohodí něco ve smyslu, že mají v záloze několik super věcí, které nás prý rozhodně nadchnou. Seznam konkrétních herních modů ale ještě není hotov ani v pracovní verzi. Opáčko druhé světové už na podzim ![]() Zdroje: GameSpot, CVG, PC Gamer, IGN, GameSpy, Actiontrip a další Související články: Novinky, Vše o prvním dílu Call of Duty a datadisku |
Kate | |
autorce je 20 let, studuje MFF UK obor informatika; kromě psaní pro Tiscali Games recenzuje i pro časopis LEVEL a TV pořad GamePage; nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenská simulace, volný čas ale tráví i jinak |