Česká vlna
Fanoušci nezávislých her po pěti letech dostanou očekávaný Samorost 3. Na druhém místě nejprodávanějších her s předběžným přístupem na Steamu je už několik týdnů Factorio, hra o které nadšeně tweetuje tvůrce Minecraftu Notch nebo autor DayZ Dean Hall. Ve stejném žebříčku se na předních místech dlouhodobě drží i sandbox Space Engineers a DayZ. Warhorse Studios vydali betu Kingdom Come: Deliverance a jejich hru sledují největší světová herní média.
Všechny tyto aktuální úspěchy českých herních vývojářů jsou jenom špičkou ledovce. Pod ní se nacházejí další desítky nadějných projektů, které tajně doufají v celosvětový úspěch. A výše uvedené příklady dokazují, že je možné jej dosáhnout i z české kotliny.
V Levelu píšeme o českých hrách velmi často a už potřetí od znovuzrození časopisu dáváme jedné z nich prostor i na obálce. Po DayZ a Kingdom Come je Samorost 3 bezesporu hrou, která si to zaslouží. Jestli se lidem z Amanita Design povedlo i napotřetí udržet originalitu i nenapodobitelné kouzlo Samorostů, se dočtete v recenzi Lukáše Grygara. A o zákulisí vývoje Samorost 3 se na prostoru osmi stran rozpovídal Jakub Dvorský.
Dokážete přežít?
Po nějaké době k Levelu také přikládáme bonusový kód. Po jeho aktivaci na stránkách www.level.cz získáte nejen elektronickou verzi aktuálního čísla zdarma, ale i bonusový kód pro postapokalyptickou střílečku Survarium, které mají na svědomí tvůrci u nás velmi populární série S.T.A.L.K.E.R. Po aktivaci klíče obdržíte 7 dní premium účtu zdarma, vlajku České republiky, průzkumnické vybavení a brokovnici Benelli M4 SUPER 90.
Zapojte mozek
Dalším z hlavních témat 262. Levelu je článek Ládi Loukoty o tajemství tvorby herních hádanek a puzzlů. Ať už hrajete rádi čistě logické hry, nebo narazíte na hádanku jen v rámci střílečky nebo akční adventury, bude pro vás tento text zajímavým náhledem do světa vývojářů, kteří podobné puzzly vymýšlejí. Sami přitom přiznávají, že tvorba hádanek je v mnoha ohledech zábavnější než jejich následné řešení - správné odladění obtížnosti je totiž skutečnou vývojářskou alchymií.
První herní pacienti
O nebezpečích závislosti na videohrách se mluví a píše už mnoho let, pohříchu jen ve dvou extrémech. Na jedné straně stojí odborníci a psychologové, kteří se snaží studiemi a průzkumy zjistit, zda vůbec závislost na hrách existuje jako nemoc, a jak ji případně léčit. Na straně druhé jsou pak bulvární média, která se vyžívají v hysterických reakcích a drakonické honbě za osočením celé branže.
Jako hráči máme přirozenou tendenci bránit se proti takovým obviněním tvrzením, že závislost na hrách neexistuje. Z hlediska medicíny budeme mít pravdu, ale zavírání oči nad evidentními případy patologického hraní neprospěje nikomu. Jsme si vědomi toho, že toto téma nám asi na popularitě mezi hráči moc nepřidá, ale stojíme si za tím, že pokud závislost na hrách existuje, je třeba o ní mluvit.
Zrod legendy
Ačkoliv se herní média neustále snaží sestavovat žebříčky legendárních her, žádný definitivní seznam neexistuje. Přesto se ale najde hrstka titulů, o jejichž legendárnosti a významu málokdo pochybuje. Cílem článku Ondřeje Šváry v aktuálním Levelu ale není podat vyčerpávající zprávu o všech hrách, které patří do „zlatého“ fondu. Naopak, zjistíme, co vybrané tituly vyneslo na piedestal všeobecného hráčského obdivu.
Naše pátrání se samozřejmě bude opírat o konkrétní hry, jež prozkoumáme z mnoha úhlů od designu levelů až po potenciální inovace. Nezapomeneme ale ani na hry, které prodávají miliony kusů, ale dveře do pomyslné síně slávy se jim z nějakého důvodu nikdy neotevřely.
Další lákadla
Snaha vyjmenovat podrobně všechna lákadla Levelu 262 by tento článek natáhla na neúměrnou délku, takže další zajímavé texty zmíníme už jen telegraficky. Kromě pravidelných rubrik byste neměli minout například článek Jiřího Vašiny o anonymizaci internetu, úvahu Daniela Kremsera o adekvátnosti vyšších cen u krátkých indie her nebo profil českého studia Grip Digital v rubrice Dílna.
LEVEL vychází i v elektronické verzi!
LEVEL je vedle papírové podoby k dispozici i v elektronické verzi, ve které stojí pouhých 79 korun a je tedy o dvacku levnější než na stánku. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Prostřednictvím aplikací Alza Media a Floowie si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Podrobný obsah Levelu 262 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.