Autor: Marek Beniač Publikováno: 7.září 2008 |
![]() Ačkoliv Beijing 2008 nabízí možnost konfigurace kláves, doporučuji nechat všechna tlačítka (a funkce) tak, jak jsou. Jednak je rozvržení vcelku praktické a ergonomické, navíc tento návod popisuje všechny disciplíny pro defaultní nastavení. Dvě analogové páčky, potažmo digitální kříž a čtveřice barevných tlačítek X360 padu, jsou na klávesnici rozvrženy následovně: Směrový kurzor nahrazují klávesy W-A-S-D, kontextová barevná tlačítka (či druhý kurzor) jsou potom napravo, jako U-H-J-K. Přičemž zelené A = J, červené B = K, modré X = H a žluté Y = U. V režimu olympijských her lze navíc využívat též krátkodobého zpomalení času, tenhle sportovní „bullet time“ zapíná mezerník, či jeden ze shiftů. ![]() Nově pojatá startovací procedura má za cíl přiblížit hráči předstartovní napětí. Tlačítkem J, nejlépe pak jemným poklepáváním na něj, se snažte držet proužek síly co nejblíže červené zóně. Pokud možno zároveň se startovním výstřelem pak tuto hranici překonejte, díky čemuž závodník vyrazí z bloků. Rychlost běhu závisí na střídavém mačkání kláves J a K, ve finiši můžete udělat buď parádičku pro diváky (S) nebo padnout do cílové fotobuňky tlačítkem W. Běh na 110 metrů (ženy 100m) překážek Platí prakticky totéž co pro sprinty, mění se jen pohled kamery (pro snazší překonávání překážek) vlastní přeskok se děje klávesou W. Běh na 800 a 1500 metrů Na dlouhých tratích probíhá start automaticky, rychlost během závodu se znovu udržuje střídavým stiskem kláves J a K, tentokrát ale v mnohem poklidnějším tempu. Pro souběh na kraj dráhy, jakožto i pozdější předbíhací manévry, slouží tlačítka A a D. Při bězích je nutno sledovat rychloměr, spolu s ukazatelem srdečního tepu – rychlost držte ideálně u červené rysky, při běhu v balíku nebo v těsném závěsu za někým, lze nabrat energii tolik potřebnou pro cílový finiš. ![]() Střídavým a pokud možno precizním mačkáním kláves K a J (odpovídají značkám B a A nakresleným na zemi) atleta rozeběhnete, o odraz před laťkou se postará současný stisk tlačítek A a D. Rozhoduje načasování a přesnost. Skok o tyči Co možná nejlepší rozběh i zde zajistí tlačítka J a K, kromě rychlosti se tu však vytváří také jakýsi odrazový box. Právě v něm je ve finální fázi zapotřebí zastavit (klávesou A) poletující ukazatel a dokončit tak přeskok. Čím výše je laťka umístěná, tím je pochopitelně cílová zóna menší. Dálka K rozeběhu znovu poslouží duo tlačítek J a K. Chvíli před vlastním odrazem se nastřádaná energie automaticky uzamkne, následně již stačí na okamžik podržet klávesu A pro odraz a úhel. Jen včasný stisk (pozor na přešlap) a ideální úhel zajistí medaili. ![]() Trojskok Začátek je naprosto totožný se skokem do dálky. Rozběh (J a K) i uzamčení energie se neliší, úřaduje pochopitelně i odrazová klávesa A. Při prvních dvou odrazech na ni stačí jen lehce ťuknout (rozhoduje načasování a přesnost) potřetí již přidržením naberete úhel před finálním skokem. Vrh koulí Střídavým mačkáním tlačítek J a K naberete sílu, pro odhoz stačí krátce podržet naráz klávesy A a D. Záleží na včasném vypuštění koule (nepropásněte výseč) i na délce stisku – pomyslný nabíhající úhel by se měl pohybovat nejlépe kolem 45 stupňů. ![]() Je hodně podobný vrhu koulí. Tlačítky J a K znovu naberete sílu, ovšem pozor na červenou zónu. Zasáhne-li nastřádaná energie až do červené, riskujete přešlap - zbývající čas do hodu odpočítávají vteřinky. K odhození disku poslouží současný stisk kláves A a D, i tady je nutno trefit se do výseče a barevný měřák (znázorňující úhel) zastavit pokud možno na ideální středové rysce. Hod kladivem Za pomoci klávesy W posunujete barevnou výsečí v kruhu. Ta by měla kopírovat pohyb kladiváře, potažmo jeho nářadí – snažte se držet značku pokud možno ve středu výseče. Zpočátku nejlépe pomalým poklepávání, v závěrečné fázi rotace už držením klávesy. Odhoz se provádí tlačítkem J, znovu stačí jen nepropásnout správný okamžik, respektive výseč. Hod oštěpem K rozběhu použijte střídavé mačkání tlačítek J a K. Rychlost následně uzamknete klávesou D – hra vás k tomu vyzve. Poté už stiskem a krátkým přidržením klávesy A následuje vlastní odhoz. Chce to správné načasování, jakožto i ideální úhel… a pozor na přešlapy. ![]() Bradla Při sestavě se střídavým mačkáním kláves J a K nabírá energie, při balancování na rukou je potom nutno držet rovnováhu za pomoci tlačítek W+S a U+J. V závěru cvičení zbývá už jen namačkat kontextová tlačítka ve správném pořadí, pro ladný seskok a dopad na žíněnku. Přeskok K rozběhu poslouží tradičně rychlé střídavé mačkání kláves J a K. Jakmile se ukazatel energie uzamkne, v pravou chvíli se na několika značkách odrazíte tlačítkem D, pro rotaci ve vzduchu, potažmo ukázkové přistání, pak znovu slouží ukazatel energie, poháněný duem kláves J a K. Kruhy při cvičení na kruzích je zapotřebí udržovat zelené šipky ve vyznačených zónách. Děje se tak klávesami W+S a U+J. Pro výdrž při předváděném cviku se pak střídavě mačkají tlačítka A a D. Závěr cvičení již tradičně rozhodne správná kombinace kontextových tlačítek. Gymnastika - ženy ![]() Prostná Jedna z nejprůhlednějších disciplín, co se ovládání týče. V akci jsou jen čtyři tlačítka a pro maximální bodový zisk stačí mačkat příslušné Xbox 360 symboly v pravou chvíli, když se gymnastka dotkne podložky. Chce si to jen neustále v hlavě omílat, že zelené A = klávesa J, červené B je K a že X = H a Y odpovídá tlačítku U na klávesnici. Možná, že barevné polepky na klávesách nejsou zase tak špatný nápad? ![]() K výskoku na kladinu poslouží současný stisk kláves A a D. Samotná sestava pak probíhá podobně jako prostná, totiž včasným stiskem příslušného (málem barevného) tlačítka. Znovu zelená = J, červená = K, modrá = H a žlutá = U. Pokud se něco nepovede a ztratíte rovnováhu, před pádem z kladiny vás může ještě zachránit včasné balancování – za pomoci kláves H a K. Stačí jen vystředit kuličku na ukazateli. Závěr cvičení opět obstará bezchybný doskok na podložku, realizovaný včasným stiskem kláves A a D. Bradla Tohle byl dlouho problém, jehož řešení jsem se dobral až těsně před dopsáním článku. Ovládání skoro celé disciplíny bylo jasné, vystačí si totiž s mačkáním zobrazovaných šipek – při jednoduchých stačí příslušné tlačítko lehce stisknout, při protažených je nutno podržet ho po celou dobu. Značky vlevo ovládá „kurzor“ W-A-S-D, značky vpravo pak U-H-J-K. Je-li sestava náročnější, počáteční odraz zajistí stisk A+D. Jenže co přeskok mezi žerděmi? Teoreticky by ho měly provádět oba shifty – jenže neprovádějí. Světe div se, jste-li vyzváni k přeskoku, namísto shiftů vyžaduje hra současný stisk kláves S a J. Uff… zatracená SEGA. Jak ovládat zbytek sportovních disciplín (např. plavání, střelbu či stolní tenis) příště v druhé polovině návodu... Stáhněte si: Demo z Xbox Live Související články: Recenze české PC verze, Novinky, Torino 2006 recenze, Athens 2004 recenze, Sydney 2000 recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |