Velký přehled grafických karet - 1.díl
zdroj: tisková zpráva

Velký přehled grafických karet - 1.díl

3. 8. 2002 0:00 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Nejdůležitější komponentou pro hráče je bezesporu grafická karta a v 1.dílu našeho seriálu probereme kromě nezbytné teorie všechny dostupné čipy na trhu, jejich výkon a aktuální ceny v USA a v ČR.

Autor: Celeb
Publikováno: 3.srpna 2002


Nejdůležitější komponentou, pokud tedy nějakou můžeme označit za "nejdůležitější", je pro hráče bezesporu grafická karta. To je také důvod, proč vám přinášíme přehled současných produktů a jejich vzájemná porovnání. Mezi kartami se objevují také veškeré novinky (Parhelia, Xabre, Radeon 9000 a 9700...). V našem zápase nejnovějších, ale také starších karet se zaměříme pouze na ty určené pro hráče počítačových her, tedy komponenty, jež by měly zajímat všechny pařbychtivé nejvíce.

 Karta jako taková
Takto vypadá běžná grafická karta, konkrétně GF 3 Ti 200. zdroj: tisková zpráva Začněme nejdříve z obecného hlediska. Každá grafická karta se skládá ze spousty součástí. Pro hráče jsou nejdůležitější zejména grafický čip, kvalitní RAMDAC čipset, podporovaný typ AGP, a paměti. Každý výrobce grafických čipů navrhuje výrobcům grafických karet svůj referenční (doporučený) design, což prakticky znamená, že je předem vybraný typ pamětí (jejich frekvence), druh chladiče a rozložení jednotlivých komponentů na grafické kartě. Výrobci karet tento design buďto dodrží nebo upraví, ale většinou tento referenční design zůstává zachován (a pokud se mění, tak jen v drobnostech).

Grafická karta dále může nést vylepšení v podobě různých vstupů či výstupů (TV nebo DVI). TV vstup umožní připojení některých zařízení (např. videokamery) k počítači, TV výstup umožní například použití televizoru namísto monitoru a DVI umožní připojení zařízení, které jsou připraveny pracovat s digitálním signálem DVI. U karet vyšší třídy můžeme nalézt 3D brýle, které dělá například ASUS (viz. obrázek). Některé karty mají možnost zapojení dvou (nebo tří) zobrazovacích zařízení současně. Čím více nabízí karta takovýchto vymožeností, tím vyšší bývá samozřejmě její cena. My jsme se zaměřili na karty z obecného hlediska, konkrétní výběr výrobce a modelu záleží na vašich finančních možnostech.

 Přehled současných čipů na trhu
- nVIDIA GeForce 2 MX 200, MX 400, Ti
- nVIDIA GeForce 3 Ti 200 a 500
- nVIDIA GeForce 4 MX 420, MX 440, MX 460, Ti 4200, Ti 4400 a Ti 4600
- ATi Radeon 7500, 8500 LE a 8500
- ATi Radeon 9000, 9000 Pro a 9700
- Matrox G550, Parhelia
- SiS Xabre 80, 200, 400 a 600

(Pozn. : Grafické karty založené na čipech Radeon 9000, 9000 Pro a 9700 přijdou na náš trh během následujících týdnů.)

 Vliv na výkon v moderních hrách
A takto vypadá karta "v plné polní" - All In Wonder Radeon 8500 zdroj: tisková zpráva Při hraní her je velice důležité (a spjaté s výkonem) zařazení grafického čipu k příslušnému API. Například řada GeForce 2 podporuje plně pouze rozhraní DX 7 (s DX 8 je samozřejmě kompatibilní), které je prakticky zastaralé, takže takové karty stárnou rychleji než karty podporující DX 8. Nové hry totiž stále častěji využívají pokročilejších funkcí, zejména jsou více zatěžovány stínovače (shadery) vrcholů (vertexů) a pixelů, jejichž (částečnou) absencí budou karty založené na starších grafických čipech trpět (lépe řečeno - v moderních hrách již trpí, například v Unreal Tournament 2003).

Samostatný případ tvoří karty PowerVR (STM), které plně nepodporují ani funkce T&L obsažené v DX 7. Jedná se o karty Kyro a Kyro II, které jsou stále ještě běžně v (do)prodeji v některých cenících. Tyto čipy jsou zahrnuty v testech, takže je slušné dodat, že frekvence jádra dosahuje 175 MHz stejně jako frekvence pamětí SDR SDRAM, které využívají 128bitovou sběrnici. Cenově se tyto karty pohybují mírně nad úrovní GF 2 MX 400 (cca 1900Kč bez DPH za 64 MB verzi).

 Přehled čipů dle kategorií
Opakování jest matkou moudrosti stejně jako jsou zmatek a zklamání syny neinformovanosti, básnicky řečeno ;) Proto ještě jednou podotýkám, že všechny tyto karty (jakkoliv (ne)výkonné) jsou kompatibilní se všemi novými hrami, ačkoliv v nich dosahují nižších výkonů z důvodu, který byl "vyřčen" o několik řádek výše.

Zvětšit

V závorce je uvedena frekvence karty v MHz (první údaj je frekvence grafického čipu a druhý je efektivní pracovní frekvence pamětí + jejich množství a šíře sběrnice) a její reálná cena. Některé karty se mohou teoreticky vyskytovat i s jiným množstvím paměti, ale tyto údaje jsou standardní pro většinu výrobců. Zdrojem pro světové ceny je server Pricewatch, k převodu do naší měny posloužil mírně zvýšený kurz Kč k USD (31 Kč za 1 USD). Cena je tedy teoretická, pro více informací navštivte zdrojový server, kde najdete příslušné dodavatele. Běžnější cena v obchodech včetně DPH u nás je uvedena jako druhý údaj.

Zvětšit

Zvětšit

Seriál o grafických kartách vrcholící přehledem benchmarků jednotlivých karet bude pokračovat v příštím dílu za pár dnů. V něm se dozvíte mnohé o výkonu jednotlivých karet, o tom, kterou kartu vybrat a kterou raději nechat ležet ladem. Nechte se překvapit, která ze všech současných karet bude ta *nej*.

Zdroje: Anandtech; Xbitlabs; HotHardware; Pricewatch

 
Celeb
připravil: jd


 
 
Smarty.cz

Nejnovější články