Vyplývá to z některých recenzí této karty na internetu a také z šetření, které provedl Hilbert z Guru3D ve spolupráci s Alexeyem, autorem utility RivaTuner. O některých vlastnostech čipu se tak dozvídáme až nyní. Ale popořadě.
Pracovní frekvence G70 je obvykle nastavena na 430 MHz. To je její základní, defaultní, frekvence. Jenomže při testech FillRate si někteří recenzenti všimli, že pracovní frekvence čipu automaticky poskočí o 40 MHz nahoru. Zprvu tomu nevěnovali pozornost, v domnění, že jde o anomálii nebo prostě o chybu. Ale když kartu přetaktovali a provedli podobné testy znovu, pracovní frekvence čipu opět poskočila nahoru - a zase o 40 MHz. Jako by čip pochopil, kdy má pracovat na plné obrátky a sám si přidal rychlost. V té době se také na stránkách ASUSu u GeForce 7800 GTX objevilo v popisu technických specifikací "NV clock(430 MHz)+Geometric Delta Clock(40 MHz)". Ale co je to ten "Geometric Delta Clock" se nevědělo. NVIDIA to zprvu nechtěla komentovat, ale na serveru Bit-Tech vyzpovídali jednoho z hlavních vývojářů a výzkumníků NVIDIE, Davida Kirka (génius? slabé slovo), člověka majícího lví podíl na architektuře GeForce 6 a 7.
- David Kirk: Lidé říkají, že GeForce 7 není nová architektura. Ale není to tak docela pravda. Má novou architekturu, jenom to na první pohled není vidět. Čip byl navržen od podlahy, aby měl menší spotřebu. A abychom toho dosáhli, použili jsme spoustu triků, které jsme se naučili při navrhování čipů pro přenosné počítače... Pracovní frekvence v G70 jsou kompletně dynamické (!!?). Kdybyste je pozorovali pod osciloskopem, viděli byste, jak rostou a zase klesají po celou dobu, jak se jednotlivé části čipu dostávají do zátěže. Čip je opravdu velký - 302 milionů tranzistorů - a s ohledem na frekvenční časy je to dlouhá cesta napříč celým čipem. Proto má smysl, aby různé části čipu pracovaly na různých frekvencích.
Celá věc funguje následovně: Jakmile GPU zjistí, že by nějaké jednotky nestačily těm ostatním, tj. že by jedna část čipu brzdila jinou, přidá na potřebném místě pracovní frekvenci a snaží se situaci vyrovnat. Když není maximální výkon potřeba, frekvence se opět sníží, aby se šetřilo energií a čip se ochladil. Převzaté technologie z čipů pro notebooky jsou také zodpovědné za fakt, že GF 7800 GTX (aktuálně) nemá co do výkonu konkurenci, nevyžaduje extra chlazení a jde solidně přetaktovat (prozatimní rekord je 810 MHz). A proč NVIDIA o něčem tak podstatném neinformovala veřejnost? Adam Foat to vysvětlil jednoduše tak, že NVIDIA chtěla, aby se GeForce 7800 GTX napřed uvedla sama. Tím, že má dobrý výkon, nepřehřívá se, má rozumnou spotřebu a není příliš hlučná. Ale jedním z možných důvodů je i to, že to NVIDIA ve svých interních materiálech neuváděla hlavně proto, aby se o tom nedozvěděla ATI a nemohla to v krátké době okopírovat.