První reakce na gamepad Xbox One jsou pozitivní - bodují vibrace
zdroj: tisková zpráva

První reakce na gamepad Xbox One jsou pozitivní - bodují vibrace

27. 5. 2013 15:31 | Hardware | autor: Aleš Smutný |

Mediální reakce na ohlášení Xbox One se nesou ve spíše negativním duchu. Holt, když si Microsoft nechává představení her z herní konzole na E3, musí snést několik týdnů veřejného pranýřování. Dalo se čekat, že cílená skupina nebude moc aktivní z hlediska publikování nadšených článků o televizní konektivitě a interaktivitě. Takže je dobře, že se konečně objevují informace o herním kontextu této konzole.

První pozitivní směsí zpráv jsou reakce na osahání si nového gamepadu. Měl by mít na čtyřicet vylepšení, ale tou asi hlavní, která všechny doslova praštila do rukou, je vibrační odezva gamepadu. Bude mít v sobě čtyři odladěné a citlivé motorky, dva v triggerech a podle přítomných novinářů, kteří si jej vyzkoušeli v rámci dem demonstrujících různé možnosti, je to opravdu velký skok vpřed.

Gamepad Xboxu One prý dokáže mnohem jemněji rozkládat vibrace a jejich sílu v rámci celého ovladače. Tam, kde oba gamepady minulé generace (PS3, X360) dokázaly v ruce jen bručet a v různé intenzitě způsobovat nezdravé vibrace kloubů, tam by měl nový gamepad excelovat svou rafinovanou přesností.

Začíná to relativně nerevolučně. V demu střílečky prý bylo zřetelně poznat, že střílíte z pistole, protože gamepad převáděl vibrace představující zpětný ráz jen do pravého triggeru (pistoli držela postava v pravé ruce). Právě reaktivní triggery tvoří solidní část dojmu z vibrací. Pak ale přišly na řadu sofistikovanější triky. Vržený fireball začal s mohutnými vibracemi uprostřed a postupně je přenášel do okrajů zařízení, aby simuloval narůstající ohnivou kouli.

Pak přišlo startování auta a celkem realistické zakašlání gamepadu simulujícího naskakující motor superauta. Přejezd přes retardéry byl reflektován pulzováním, a když se v demu duplo na brzdy, gamepad nabídl mohutnou odezvu. Asi nejpůsobivěji zní ale moment, kdy gamepad dokázal simulovat tep lidského srdce a dokonce jej lokalizovat do správné „strany“. Celkem dobře přitom novináři poznamenávají, že takhle se dá zcela funkčně simulovat odkud na vás někdo střílí, protože motorky jsou velmi citlivé a dokáží přesně namapovat dané místo.

Náhle člověka napadají různé možnosti, jak využít citlivé vibrace. Simulaci velkého zpětného rázu ve střílečkách, tepání srdce v nervydrásajícím survival hororu, ale třeba i navigace pomocí jemných vibrací měnících místo podle směru k cíli. Samozřejmě to vše bude muset mít podporu od vývojářů, kteří dokáží navrhnou funkční a užitečné systémy pro využití.

Co se týče formálních věcí, gamepad je prý o něco lehčí a baterka byla integrována do těla, takže nepřekáží na spodní straně. Hodně prý dělá i nový povrch analogů, který zajišťuje jistější ovládání palci, kdy nehrozí nějaké sklouznutí. D-pad prý už není viklavý, působí pevně, přesně a pro jistotu reaguje na stisk kliknutím. My si (snad!) osaháme gamepad na E3, ale momentálně zní tyhle zprávy skvěle a hlavně pro prohloubení hráčského zážitku užitečně.

Nejnovější články