Dostal název PCI-Express a nahradil dosud hojně rozšířenou paralelní sběrnici AGP. Příslibem inovace byly vyšší výkony díky vyšší datové propustnosti, daleko menší počet drátů na základní desce a tím i levnější výroba a také schopnost pojmout více zařízení zároveň. Navzdory tomu se hned první předpoklad v praxi nenaplnil. Grafická karta zasunutá do AGP 8x byla naprosto stejně rychlá, jako grafická karta v PCI-Express x8 a z počátku se nenaplnil ani druhý předpoklad, neboť výrobci základních desek dělali jenom jejich jednoduché varianty s jedním grafickým PCI-Express slotem. No a jestli je mezi AGP 8x a PCI-Express minimální nebo žádný rozdíl ve výkonu, jaký je tedy rozdíl mezi PCI-Express x8 a PCI-Express x16?
Na tyto otázky částečně odpověděl test na FiringSquad. Jeho autoři vycházeli z předpokladu, že v době prvních testů nebyly k dispozici dostatečně intenzivní aplikace, tj. hry, aby dokázaly potenciálu sběrnice PCI-Express využít natolik, aby se to projevilo na výsledcích. Během těch dvou let se objevily hry jako F.E.A.R., TES4: Oblivion, Quake 4, máme tu 3D Mark 06 a můžeme si dovolit jít až do rozlišení 2560x1600 bodů a ještě k tomu mít zapnuto 16x Super AA. To by mělo být dost na to, aby si i PCI-Express linky sáhly na svůj limit. Škoda jen, že NVIDIA a ATI nemají svoje nejvýkonnější karty i pro AGP slot, pak by bylo porovnání mnohem přesnější. Srovnání x8 vs. x16 má také drobné nedostatky v základních deskách, protože některé používají (bez ohledu na čipovou sadu) 48 linek a u jiných třeba jenom 20 PCI-Express linek. Příští rok má také přijít na trh novinka v podobě PCI-Express specifikace 2.0, která by měla mít oproti verzi 1.0 dvojnásobnou datovou propustnost, takže za chvíli se budeme na stejnou otázku muset podívat znovu. No ale teď už k výsledkům...

Autorům trošku zazlívám, že neotestovali také single karty a ve všech případech použili GeForce a SLI. Jak už to tak bývá, nic není černo-bílé, takže na druhou stranu musím uznat, že to byl asi nejlepší způsob jak k testu přistoupit. I v tomto případě jsou hry nebo aplikace, u kterých je rozdíl mezi x16 a x8 velice výrazný a naopak hry, u kterých byste klidně mohli mít x8 a bylo by to úplně jedno. Tedy jak rychlou sběrnici máte ovlivňuje jednotlivé aplikace/hry asi takto: 3D Mark 06 (velké rozdíly), Half-Life 2 (minimální rozdíly), Quake 4 (místy velké rozdíly), F.E.A.R. (prakticky žádné rozdíly), Oblivion (prakticky žádné rozdíly, až na listoví ve vysokém rozlišení, kde je větší rozdíl), Call of Duty 2 (velké rozdíly). A jednoduše řečeno: Pokud chcete jít do extrémů, PCI-Express x16 se určitě vyplatí.