Pravda o hacknuté PlayStation 3
zdroj: tisková zpráva

Pravda o hacknuté PlayStation 3

5. 2. 2010 22:22 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Do PS3 vyvrtali malou dírku a nazvali to dveřmi. Co se vlastně stalo a jak zabezpečení funguje?

Nedávno proběhla internetem zpráva, že PlayStation 3 má být hacknuta (cracknuta). Spousta lidí proto očekávala, že si zahrají pirátské verze her v řádu hodin. Ovšem jak hodiny ubíhaly, stále se nic takového neobjevovalo. Pojďme se spolu podívat, co se vlastně stalo.
Človíček jménem George "Geohot" Hotz, který hacknul už iPhone, oznámil, že hacknul PS3. Reakce byly velice bouřlivé, mnoho managerů v Sony asi mělo infarkt a ve vývojářích her pro PS3 to asi docela hrklo. George oznámil, že se mu průnik podařil po 5 týdnech usilovného zkoumání. Nicméně svou zprávu nepodpořil klasickým důkazem spočívajícím ve spuštění programu "Hello world" a pouze na svém blogu prohlásil "Mám přístup k celé systémové paměti a přístup pomocí Hypervisor do procesoru. Jinými slovy jsem hacknul PS3".

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
ilustrační obrázky

Na starších systémech, jako je například PSP, se reverzním inženýrstvím podařilo získat z paměti klíče potřebné k dekryptování zabezpečovacích systémů a proto bylo umožněno používat ISO místo originálního disku na speciálně upraveném firmware (tzv. CFW). Toto zatím není u PS3 prolomeno. Metoda od Geohota pouze nabízí možnost se k těmto klíčům dostat, ale celá platforma PS3 je navržena s ohledem na maximální zabezpečení těchto klíčů (vzpomínáte si na aféru okolo klíčů pro Blu-ray?).

Nicméně toto bude pro hackery docela problém. Sony ve spolupráci s IBM připravila systém na nejhorší možné scénáře prolomení a předpokládala i útok, který provedl Geohot. A proto jsou v PS3 ještě další ochranné vrstvy. Základem jsou dekryptovací klíče. PS3 má 8 SPU okolo PowerPC jádra. Jedno z SPU je odpojeno (to aby se daly použít i lehce nepodařené kousky CELL). Další SPU se stará výhradně o šifrování a pro hry tedy zůstává jader šest. Hack Geohot umožňuje přístup do paměti, avšak veškeré klíče jsou stále drženy v onom SPU a nemohou být přečteny pomocí Hypervisor.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Další vrstvou ochrany je takzvaný kořenový klíč (root-key) uvnitř samotného procesoru CELL. Je to hlavní klíč pro zpracování všech úloh a dle dokumentace IBM není nikdy kopírován do RAM paměti. Pokud padne zabezpečení root-key, pak bude skutečně konzole plně hacknuta a přístupná všemu. Ale to není jediné řešení, jak ukazuje případ PSP, kde dodnes root-key nebyl prolomen, přesto se našlo již mnoho cest, jak ochranu prolomit.

Posledním stupněm ochrany jsou pak samotné hry na discích Blu-ray, které je složité kopírovat a zabírají několik desítek GB. Navíc díky jednotné mechanice ve všech PS3 může každý oficiální firmware obsahovat i novou verzi firmware pro mechaniku a dle jistých zdrojů tak skutečně činí.


Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jak vidíte, tvůrci PS3 v Sony a IBM se rozhodně činili a snažili se zabezpečit konzoli maximálním způsobem, aby odolala prolomení, jaké postihlo například Xbox 360. Proto v nejbližší době skutečně nečekejte možnost zahrát si pirátské hry na PS3.
zdroj: Eurogamer-DigitalFoundry

marek_tvrdý

Nejnovější články