Autor: Michal "TCRaven" Urban Publikováno: 6.března 2004 | Verze produktu: prodávaná Doba testování: 10 měsíců |
![]() ![]() klikněte na náhled pro zobrazení fotky produktu ve vysokém rozlišení Pro Pedals mají celkem tři osy. Posuvný pohyb pedálů má mírně tužší odpor než brzdy, které jdou velmi lehce. Nulová poloha posuvu je vymezena mírně vyšším odporem (okamžik kdy začnou pracovat pružiny) než následný celý pohyb, umožňuje tak její snadné nalezení. Snímání pozice je velmi přesné a ani odpor pohybu ji nesnižuje. Týká se to i brzd, které nejsou žádným doplňkem, ale zcela funkčními osami. Pedály jsou beze zbytku použitelné pro ovládání směrovky a brzd v leteckém simulátoru a zároveň i brzd a plynu v simulátoru automobilovém. To platí i v simulacích výkonných automobilů, kde každé neopatrnější ovládání může způsobit protočení nebo zablokování kol. Musím konstatovat, že mi připadají kvalitnější než mnohé pedály dodávané s volanty. Pro Throttle USB(cena v ČR: 4990 Kč) Plynová páka je uložena na obdélníkové podložce zajišťující dostatečnou stabilitu ovládání. Výjimečný je její posuvný pohyb, oproti více obvyklému pohybu otočnému, jak je tomu snad úplně u všech ostatních výrobců. Tento způsob se ale v reálu běžně používá, např. na ruských letounech Su-25,27, MIG-29. Výhodou tohoto systému je, že při posunu vpřed a vzad se zároveň ruka nepohybuje v zápěstí, jak je tomu u „otáčecího“ způsobu. Jinak ale ani jeden způsob ovládání plynu nepovažuji za výrazně lepší než druhý, jde pouze o zvyk. Přechod z jednoho systému na druhý nečiní větší problémy. Na ose nejsou žádná mechanická vymezení pro polohu forsáž. ![]() ![]() Na přední části plynové páky se nachází tři tlačítka a čtyřsměrový klobouček (HAT), které se ovládají malíčkem až ukazováčkem. Z boku jsou další prvky ovládané palcem. Jedná se o dva čtyřsměrové, jeden osmisměrový klobouček a analogový mini joystick, který lze využít například k ovládání myši/kurzoru a volnému rozhlížení. Mini joystick se dá navíc stisknout, čímž se přepíná mezi třemi bankami, které jsou indikovány barevnými diodami na základně. Použitím bank se množství možných funkcí tlačítek a HATů ztrojnásobuje, v každé bance mohou být prvky na páce naprogramovány zcela jinak, jsou na sobě nezávislé. Na mé (standardní :) ruce je ergonomie dobrá. Pokud mám ruku umístěnou tak, abych dosáhl prsty na tři tlačítka zepředu páky a palcem mohl pohodlně ovládat čtyři prvky na boku, musím pouze mírně přehmátnou, abych dosáhl na přední čtyřsměrový klobouček. Jedná se asi o půl centimetru. Jinak k plynové páce nemám další připomínky. F-16 Combatstick(cena v ČR: 2590 Kč) Poslední a pravděpodobně nejdůležitější součástí HOTAS je knipl. Při předávání ovladačů mi byly dány k výběru všechny tři kniply, které Ch vyrábí. Pro krátkém zkoušení jsem dal přednost tomu nejlevnějšímu modelu. Z nabízených kniplů má totiž nejslabší pružiny v mechanice, jeho chod je skutečně velmi lehký. Volbu jsem učinil takovou i přesto, že nejlepší (a dvakrát dražší) Fighterstick má více kloboučků a také tři banky podobně jako Pro Throttle. Dal jsem přednost chodu mechaniky, která mi více vyhovuje a oželel větší množství ovládacích prvků. ![]() ![]() Combatstick má celkem 5 tlačítek, jeden čtyřsměrový klobouček a jeden osmisměrový. Páka se pohybuje ve čtvercové kulise a, jak bylo již řečeno, její chod je lehký. Kulisa je vytvořena tak, že mírně vymezuje pohyb ve vertikální a horizontální ose (podobně jako každý „normální“ joystick díky vnitřní konstrukci). Pro umístění páky mezi tyto polohy (šikmo) je třeba překonat ona vymezení. Tento přechod je ale skutečně velice lehký a právě takový aby bylo cítit, v jaké poloze se knipl nachází. Na čtvercové základně kniplu se nacházejí dvě trimovací kolečka a vlevo od páky otočný ovladač plynu. Trimy jsou vzhledem ke kvalitě joye v podstatě nepotřebné, ale když na to přijde, lze jimi za letu letoun trimovat. Dají se tudíž svým způsobem považovat za další osy, byť využitelné pouze pro trimování. Já to ovšem nedělám, používám na trimování jeden z HATů na plynovce, což je patrně vhodnější, protože se tím upravuje simulátor a ne samotný joy. ![]() S ergonomií je to podobné jako u plynové páky. Jestliže mám malíkovou hranu pohodlně opřenou o „límec“ ve spodní části páky, pro dosažení nejvrchnějšího tlačítka a HATu palcem mi znovu chybí asi půl centimetru. Joystick díky přesnosti a kvalitám své mechaniky umožňuje i takové věci jako přesné skupinové létání nebo vzdušné tankování, při kterém se knipl pohybuje v těsné blízkosti nulové polohy. Programovací nástroj Ch Control Manager Aby byl HOTAS použitelný, je potřeba nějaký programovací nástroj, který přiřazuje funkce na ovládací prvky zařízení. V tomto případě se nazývá jednoduše Ch Control Manager a jeho aktuální verze je 3.00. Jedná se o poměrně uživatelsky jednoduchou, ale výkonnou aplikaci. Samozřejmostí je možnost různých konfigurací pro různé simulátory, které se před použitím nahrají. ![]() ![]() ![]() U všech analogových os i tlačítek a HAT-ů lze zvolit, zda pracují v DirectX nebo přímém režimu. HAT v DX režimu pracuje jako HAT, v přímém jako samostatná tlačítka. Jestliže použijeme DX mód, tlačítka a HATy se ve hře chovají jak určuje samotná hra, případně jak si je ve hře naprogramujeme. V přímém režimu je simulována klávesnice a lze tak přiřazovat klávesy a klávesové kombinace k tlačítkům/HATům ve Windows pomocí Manageru (nastavení ve hře potom není použito). Je možné libovolně kombinovat DX a přímý mód – např. jeden klobouček DX a druhý přímo. Jednotlivá zařízení ovládaná Managerem mohou být ve Windows zapojena samostatně, nebo mohou být sdružena a potom pro systém vystupují jako zařízení jedno. Samozřejmostí je nastavování průběhu odezvy a deadzóny analogových os. Jednomu tlačítku lze přiřadit funkci Shift, při jeho držení se potom počet možných funkcí zdvojnásobuje, každé tlačítko má totiž normální a shiftovanou funkci. O možnosti tří samostatných bank jsem se již zmiňoval v souvislosti s plynovou pákou. ![]() ![]() ![]() Ch Control Manager se stále vyvíjí a jsou do něj přidávány nové funkce, čímž se snižuje význam skriptového programování, které je také možné – Control Manager Scripting (CMS). Úspěšné zvládnutí CMS již vyžaduje jisté studium a není zcela jednoduché. CMS rozšiřuje možnosti zařízení (různé sekvence příkazů, jejich prodlevy atd.), avšak pokud se na ovládací prvky nebudeme snažit „navěsit“ více funkcí než je tomu v reálných letadlech, CMS nemusíme nikdy použít, na vše postačuje Control Manager. Srovnání s kompletem Cougar od Thrustmastera ![]() Vzhled ale nemá naštěstí nic společného s funkčností. Veškerá tlačítka či kloboučky na Ch ovladačích jsou prvotřídní a u všech je zřetelně cítit poloha, kdy zabírají. Analogové osy jsem již popisoval – všechny se vyznačují lehkým chodem umožňujícím přesné snímání polohy s minimální vůlí, potenciometry jsou kvalitní. Ergonomie je dobrá, k úplné dokonalosti by se ovšem hodily některé ovládací prvky o trošku blíže k sobě. To je ale problém úplně všech „dospělých“ leteckých kompletů – Ch, Thrustmaster, Suncom. Ovladače Ch jsou poměrně lehké, ale pro pohodlné ovládání simulátoru to nevadí, protože i analogové osy jdou lehko a není nutné vyvíjet větší fyzickou námahu, páky po stole „neutíkají“. Váhu jistě oceníte, pokud někam s počítačem a ovladači cestujete. ![]() Shrnutí Úkolem této recenze není rozsoudit, zda lepší HOTAS vyrábí Ch nebo TM. Každý komplet má své, osobně bych ale Ch ve prospěch TM neměnil. Pokud bych měl Ch HOTAS charakterizovat jedním slovem, řeknu, že je pohodlný. Není krásný, není luxusní, ale je pro ovládání leteckých simulátorů nadmíru funkční. Ch HOTAS je zkrátka velmi kvalitní zařízení. Za poskytnutí ovladačů Ch Products děkujeme firmě High In The Sky. Související linky: Oficiální stránky CH produktů |
Michal "TCRaven" Urban | |
autorovi je 28 let, pracuje v Hradci Králové jako technik/webmaster, specializuje se na simulátory všeho druhu, kterými se zaobírá od roku 1996 (všechny články autora) |