Ovladače leteckých simulátorů HOTAS
zdroj: tisková zpráva

Ovladače leteckých simulátorů HOTAS

6. 3. 2004 0:00 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Každý virtuální pilot potřebuje pro co nejlepší zážitek ze hry analogové polohovací zařízení a proto vás v této recenzi seznámíme s kompletní sadou kvalitních ovladačů HOTAS - pedály, plynovou pákou a kniplem.

Autor: Michal "TCRaven" Urban
Publikováno: 6.března 2004
Verze produktu: prodávaná
Doba testování: 10 měsíců


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Letecké simulátory jsou náročným odvětvím herního průmyslu a vytvořit kvalitní (realistický) simulátor stojí velké množství času a peněz. Poměr mezi náklady a zisky z následného prodeje je bohužel mnohem horší než u jiných her. A to nejen ve srovnání s hrami zcela jiné kategorie, ale třeba i oproti simulátorům automobilovým. Množství informací a práce nutné pro vytvoření leteckého simulátoru a také nároky na jeho úspěšné používání virtuálním pilotem jsou v některých ohledech nejvyšší ze všech počítačových her vůbec.

V neposlední řadě je vhodné na straně virtuálního pilota vlastnictví nějakého toho analogového polohovacího zařízení - joysticku - a s ovladači té nejvyšší kategorie vás seznámíme v této recenzi. Jedná se o výrobky americké firmy Ch products, jejímž výhradním zástupcem u nás je společnost High In The Sky, která poskytla ovladače pro dlouhodobé testování.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Co znamená zkratka HOTAS?
Firma Ch vyrábí velké množství ovladačů různých cenových úrovní. My se však zaměříme pouze na ovladače, které spojuje zkratka HOTAS znamenající Hands On Throttle And Stick. Jedná se o systém, kdy je většina ovládání důležitých systémů spojených s letem a bojem soustředěna na plynové páce a kniplu, takže pilot není nucen v kritických chvílích dávat ruce z řízení letounu.

Na tomto způsobu ovládání skutečných letounů se začalo pracovat v USA na základě bojových zkušeností z Vietnamu s letouny F-4 Phantom, F-105 Thundershief a dalšími. Jmenované letouny disponovaly velice složitými palubními systémy, které kladly stále vyšší nároky na posádky. Kokpity rozhodně nebyly tvořeny z obzvláštním důrazem na ergonomii a ovládání avioniky rozptylovalo piloty od plnění úkolů. Proto byly vytvořeny studie vedoucí k usnadnění práce posádky obsahující mimo jiné i systém HOTAS. Tyto poznatky se promítly v celé tzv. „teen sérii“ – letounech F-14, 15, 16 a 18. Vzhledem k tomu, že existují PC simulátory (nejenom) těchto moderních letounů, je pozitivem, že virtuální pilot má možnost zvýšení realismu při ovládání simu i díky nějakému tomu produktu se značkou HOTAS.

Obrázek zdroj: tisková zpráva HOTAS USB komplet od firmy Ch si zákazník může složit z několika různých ovladačů. Pro úplné ovládání letu je třeba joysticku/kniplu, plynové páky a pedálů. V USB nabídce firmy Ch se vyskytuje jedna plynová páka, jedny pedály a tři kniply. Mimo USB jsou v nabídce stále ještě i gameportová zařízení. Zde recenzovaný systém je složen z pedálů Pro Pedals USB, plynové páky Pro Throttle USB a kniplu F-16 Combatstick USB.


Pro Pedals USB(cena v ČR: 5290 Kč)

Začneme pedály - zařízením sloužícím k ovládání směrovky v letounu. Pedály jsou uloženy v posuvných kulisách na rozměrné podložce a jejich pohyb je navzájem zcela rovnoběžný. Směrové kormidlo je tedy řízeno posuvným pohybem a ne šlapacím. Každý z pedálů však má navíc i onu šlapací funkci sloužící k analogovému diferenciálnímu ovládání brzd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
klikněte na náhled pro zobrazení fotky produktu ve vysokém rozlišení

Pro Pedals mají celkem tři osy. Posuvný pohyb pedálů má mírně tužší odpor než brzdy, které jdou velmi lehce. Nulová poloha posuvu je vymezena mírně vyšším odporem (okamžik kdy začnou pracovat pružiny) než následný celý pohyb, umožňuje tak její snadné nalezení. Snímání pozice je velmi přesné a ani odpor pohybu ji nesnižuje. Týká se to i brzd, které nejsou žádným doplňkem, ale zcela funkčními osami.

Pedály jsou beze zbytku použitelné pro ovládání směrovky a brzd v leteckém simulátoru a zároveň i brzd a plynu v simulátoru automobilovém. To platí i v simulacích výkonných automobilů, kde každé neopatrnější ovládání může způsobit protočení nebo zablokování kol. Musím konstatovat, že mi připadají kvalitnější než mnohé pedály dodávané s volanty.


Pro Throttle USB(cena v ČR: 4990 Kč)

Plynová páka je uložena na obdélníkové podložce zajišťující dostatečnou stabilitu ovládání. Výjimečný je její posuvný pohyb, oproti více obvyklému pohybu otočnému, jak je tomu snad úplně u všech ostatních výrobců. Tento způsob se ale v reálu běžně používá, např. na ruských letounech Su-25,27, MIG-29. Výhodou tohoto systému je, že při posunu vpřed a vzad se zároveň ruka nepohybuje v zápěstí, jak je tomu u „otáčecího“ způsobu. Jinak ale ani jeden způsob ovládání plynu nepovažuji za výrazně lepší než druhý, jde pouze o zvyk. Přechod z jednoho systému na druhý nečiní větší problémy. Na ose nejsou žádná mechanická vymezení pro polohu forsáž.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na přední části plynové páky se nachází tři tlačítka a čtyřsměrový klobouček (HAT), které se ovládají malíčkem až ukazováčkem. Z boku jsou další prvky ovládané palcem. Jedná se o dva čtyřsměrové, jeden osmisměrový klobouček a analogový mini joystick, který lze využít například k ovládání myši/kurzoru a volnému rozhlížení. Mini joystick se dá navíc stisknout, čímž se přepíná mezi třemi bankami, které jsou indikovány barevnými diodami na základně. Použitím bank se množství možných funkcí tlačítek a HATů ztrojnásobuje, v každé bance mohou být prvky na páce naprogramovány zcela jinak, jsou na sobě nezávislé.

Na mé (standardní :) ruce je ergonomie dobrá. Pokud mám ruku umístěnou tak, abych dosáhl prsty na tři tlačítka zepředu páky a palcem mohl pohodlně ovládat čtyři prvky na boku, musím pouze mírně přehmátnou, abych dosáhl na přední čtyřsměrový klobouček. Jedná se asi o půl centimetru. Jinak k plynové páce nemám další připomínky.


F-16 Combatstick(cena v ČR: 2590 Kč)

Poslední a pravděpodobně nejdůležitější součástí HOTAS je knipl. Při předávání ovladačů mi byly dány k výběru všechny tři kniply, které Ch vyrábí. Pro krátkém zkoušení jsem dal přednost tomu nejlevnějšímu modelu. Z nabízených kniplů má totiž nejslabší pružiny v mechanice, jeho chod je skutečně velmi lehký. Volbu jsem učinil takovou i přesto, že nejlepší (a dvakrát dražší) Fighterstick má více kloboučků a také tři banky podobně jako Pro Throttle. Dal jsem přednost chodu mechaniky, která mi více vyhovuje a oželel větší množství ovládacích prvků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Combatstick má celkem 5 tlačítek, jeden čtyřsměrový klobouček a jeden osmisměrový. Páka se pohybuje ve čtvercové kulise a, jak bylo již řečeno, její chod je lehký. Kulisa je vytvořena tak, že mírně vymezuje pohyb ve vertikální a horizontální ose (podobně jako každý „normální“ joystick díky vnitřní konstrukci). Pro umístění páky mezi tyto polohy (šikmo) je třeba překonat ona vymezení. Tento přechod je ale skutečně velice lehký a právě takový aby bylo cítit, v jaké poloze se knipl nachází.

Na čtvercové základně kniplu se nacházejí dvě trimovací kolečka a vlevo od páky otočný ovladač plynu. Trimy jsou vzhledem ke kvalitě joye v podstatě nepotřebné, ale když na to přijde, lze jimi za letu letoun trimovat. Dají se tudíž svým způsobem považovat za další osy, byť využitelné pouze pro trimování. Já to ovšem nedělám, používám na trimování jeden z HATů na plynovce, což je patrně vhodnější, protože se tím upravuje simulátor a ne samotný joy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Plynové kolečko se ovšem zdá být mírně sporné. Vzhledem k tomu, že Ch ovladače se prodávají samostatně, je vhodné, aby joysticky měly ovládání plynu. Problém spočívá ale v tom, že jeho zpracování zcela neodpovídá kvalitám celého joysticku. Snímání polohy je stejně přesné jako u ostatních os, ale kolečko má jistou “vykvedlanou” nulovou zónu. Při normálním létání to nevadí, práci při tankování nebo letech ve formaci to však může zkomplikovat. Tento prvek lze snad považovat za jediný nedostatek celého kniplu. Ona vykvedlanost ale není větší než u joyů jiných značek, je však větší než vůle kterékoli osy na testovaném HOTASu. Domnívám se ale, že by to šlo jednoduše vyřešit vložením nějaké podložky ke kolečku, avšak joy jsem zatím nerozebíral.

S ergonomií je to podobné jako u plynové páky. Jestliže mám malíkovou hranu pohodlně opřenou o „límec“ ve spodní části páky, pro dosažení nejvrchnějšího tlačítka a HATu palcem mi znovu chybí asi půl centimetru. Joystick díky přesnosti a kvalitám své mechaniky umožňuje i takové věci jako přesné skupinové létání nebo vzdušné tankování, při kterém se knipl pohybuje v těsné blízkosti nulové polohy.

 Programovací nástroj Ch Control Manager
Aby byl HOTAS použitelný, je potřeba nějaký programovací nástroj, který přiřazuje funkce na ovládací prvky zařízení. V tomto případě se nazývá jednoduše Ch Control Manager a jeho aktuální verze je 3.00. Jedná se o poměrně uživatelsky jednoduchou, ale výkonnou aplikaci. Samozřejmostí je možnost různých konfigurací pro různé simulátory, které se před použitím nahrají.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

U všech analogových os i tlačítek a HAT-ů lze zvolit, zda pracují v DirectX nebo přímém režimu. HAT v DX režimu pracuje jako HAT, v přímém jako samostatná tlačítka. Jestliže použijeme DX mód, tlačítka a HATy se ve hře chovají jak určuje samotná hra, případně jak si je ve hře naprogramujeme. V přímém režimu je simulována klávesnice a lze tak přiřazovat klávesy a klávesové kombinace k tlačítkům/HATům ve Windows pomocí Manageru (nastavení ve hře potom není použito). Je možné libovolně kombinovat DX a přímý mód – např. jeden klobouček DX a druhý přímo. Jednotlivá zařízení ovládaná Managerem mohou být ve Windows zapojena samostatně, nebo mohou být sdružena a potom pro systém vystupují jako zařízení jedno.

Samozřejmostí je nastavování průběhu odezvy a deadzóny analogových os. Jednomu tlačítku lze přiřadit funkci Shift, při jeho držení se potom počet možných funkcí zdvojnásobuje, každé tlačítko má totiž normální a shiftovanou funkci. O možnosti tří samostatných bank jsem se již zmiňoval v souvislosti s plynovou pákou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ch Control Manager se stále vyvíjí a jsou do něj přidávány nové funkce, čímž se snižuje význam skriptového programování, které je také možné – Control Manager Scripting (CMS). Úspěšné zvládnutí CMS již vyžaduje jisté studium a není zcela jednoduché. CMS rozšiřuje možnosti zařízení (různé sekvence příkazů, jejich prodlevy atd.), avšak pokud se na ovládací prvky nebudeme snažit „navěsit“ více funkcí než je tomu v reálných letadlech, CMS nemusíme nikdy použít, na vše postačuje Control Manager.

 Srovnání s kompletem Cougar od Thrustmastera
Ovladače firmy Ch products byly dlouhou dobu jediné svého druhu na trhu, než se objevil komplet Cougar znovuzrozené firmy Thrustmaster (dále TM). Nechci zabíhat do přílišného srovnávání HOTASů firem Ch a TM, ale základní věci je nutné probrat. V první řadě se jedná o cenu, která je v podstatě stejná v případě Ch Fightersticku. S recenzovaným Combatstickem jsou Ch-čka levnější, i když je řeč pouze o plynové páce a kniplu. S pedály se dostáváme zase někam výše, TM ovšem momentálně žádné pedály nevyrábí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Výrazným rozdílem mezi konkurenčními komplety je jejich vzhled a zpracování. Cougar je kovový, masivní, těžký a je přesnou kopií kniplu a plynu z F-16. Ch HOTAS je oproti tomu plastový, knipl je pouze inspirován F-16 a plynovka je zcela vymyšlená. Pokud vedle sebe postavíme Ch a TM, tak pohled skoro určitě sklouzne na Cougara. Ch jsou oproti němu nenápadnější, design opravdu není jejich hlavní předností.

Vzhled ale nemá naštěstí nic společného s funkčností. Veškerá tlačítka či kloboučky na Ch ovladačích jsou prvotřídní a u všech je zřetelně cítit poloha, kdy zabírají. Analogové osy jsem již popisoval – všechny se vyznačují lehkým chodem umožňujícím přesné snímání polohy s minimální vůlí, potenciometry jsou kvalitní.

Ergonomie je dobrá, k úplné dokonalosti by se ovšem hodily některé ovládací prvky o trošku blíže k sobě. To je ale problém úplně všech „dospělých“ leteckých kompletů – Ch, Thrustmaster, Suncom. Ovladače Ch jsou poměrně lehké, ale pro pohodlné ovládání simulátoru to nevadí, protože i analogové osy jdou lehko a není nutné vyvíjet větší fyzickou námahu, páky po stole „neutíkají“. Váhu jistě oceníte, pokud někam s počítačem a ovladači cestujete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ač Ch nevypadá tak luxusně jako TM Cougar (ten stojí okolo 10 tisíc korun), rozhodně se nejedná o nějaký HOTAS chudého muže nebo jednodušší eventualitu Cougaru, ostatně ani cena tomu nenasvědčuje. Za téměř rok používání nepociťuji žádné negativní změny ve funkčnosti žádné součásti Ch HOTAS. Zařízení této firmy vždy byly jedny z nejspolehlivějších na trhu, v případě potřeby je však nabízeno množství náhradních dílů. Lze například zvlášť koupit i různě silné pružiny, kterými se liší mechaniky jednotlivých kniplů.

 Shrnutí
Úkolem této recenze není rozsoudit, zda lepší HOTAS vyrábí Ch nebo TM. Každý komplet má své, osobně bych ale Ch ve prospěch TM neměnil. Pokud bych měl Ch HOTAS charakterizovat jedním slovem, řeknu, že je pohodlný. Není krásný, není luxusní, ale je pro ovládání leteckých simulátorů nadmíru funkční. Ch HOTAS je zkrátka velmi kvalitní zařízení.

Za poskytnutí ovladačů Ch Products děkujeme firmě High In The Sky.

Související linky: Oficiální stránky CH produktů

Michal "TCRaven" Urban
autorovi je 28 let, pracuje v Hradci Králové jako technik/webmaster, specializuje se na simulátory všeho druhu, kterými se zaobírá od roku 1996 (všechny články autora)

 
 
TC
Smarty.cz

Nejnovější články