Nároky antialiasingu v současných hrách
zdroj: tisková zpráva

Nároky antialiasingu v současných hrách

10. 6. 2009 18:18 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Má menší ztráty při zapnutém vyhlazování NVIDIA či ATI? A který režim pro AA vlastně zvolit?

Když se řekne antialiasing, nejspíše si představíte technologii, kterou se u dnešní 3D grafiky vyhlazují typické zuby na hranách. V zásadě máte pravdu, i když AA umí vyhladit i textury a některé vady, které způsobí vývojáři hry (použití textur v příliš vysokém rozlišení). Antialiasing funguje zjednodušeně tak, že se obraz renderuje ve vyšším rozlišení (například dvojnásobném), než jej chceme mít. Následně se obraz přepočítává do nižšího rozlišení a průměruje se barva u jednotlivých pixelů (ze čtyř pixelů se udělá jeden s průměrnou barvou). Tím dochází k zjemněním hran, protože nemáme jen pixely s barvou jednoho či druhého pixelu, ale také pixely, které mají průměr barev.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Tato technologie je však velmi náročná na výkon, proto se dnes používají různé technologie k úspoře výkonu. Je to například Supersampling (SSAA), který dokáže udělat čtyřnásobné vyhlazení při nárocích dvojnásobného nebo dnes nejpoužívanější Multisampling (MSAA), který vyhlazuje jen ty pixely, které leží na rozhraní dvou objektů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Co se týče viditelnosti zubatých hran a nutnosti používání AA, platí jedno základní pravidlo. Čím vyšší máte rozlišení, tím méně jsou zubaté hrany vidět (máme menší pixely). U dnes nejpoužívanějších rozlišení 1280 × 1024, 1680 × 1050 a 1920 × 1200 obecně jsou zuby vidět poměrně hodně, takže i jejich vyhlazování je důležité. 2× MSAA většinou nestačí, proto volíme 4× MSAA. Naopak 8× MSAA už přináší jen velmi nepatrné zjemnění hran a ve většině případů postačí čtyřnásobný režim.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nároky na výkon hardwaru AA kdysi bývaly obrovské, dnešní grafické karty už s vyhlazováním hran problém nemají. Průměrný pokles fps při nastavení 4× MSAA je u výkonnějších ATI Radeonů i NVIDIA GeForce (GTX 260/HD 4850 a lepší) v průměru pouze okolo 20 %, u pomalých karet je to cca 30 %. Naopak 8× MSAA režim je vhodný jen pro silnější karty, protože u těch slabších vám framerate spadne i o více jak polovinu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Vždy však záleží na hře. Takový Crysis má velké nároky na výkon u vyhlazování hran, naopak F.E.AR. 2 velmi malé. Co se týče rozdílů karet ATI či NVDIA, obě značky mají ztráty při zapnutí AA velmi podobné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Celý článek o antialiasingu najdete na serveru PCTuning.
zdroj: PCT

tomas_sulc
Smarty.cz

Nejnovější články