Informace o nejvýkonnějších kartách zítřka začínají prosakovat na veřejnost. Stejně tak se většina z nás těší, co budou moci špičkové akcelerátory příští generace nabídnout. Pokusíme se poodhalit tajemství okolo nadcházející generace netrpělivě očekávaných čipů.
ATI Radeon 9700 - kdy? Vzhledem k tomu, že v některých zahraničních on-line obchodech se začala objevovat položka "Radeon 9700", je jasné, že karty jsou od zákazníků fakticky "vzdáleny" jen několik týdnů. Podle úvah serveru Xbitlabs by datum dostupnosti prvních karet mělo být 19.9.2002. V našem nedávném přehledu (1.díl, 2.díl) současných grafických karet jsme se o novém dítku ATI zmiňovali. Tentokrát je však na čase udělat zmínku nejen o R300 (respektive Radeonu 9700), ale také o konkurenčním řešení od nVidie - NV30. Srovnáme tedy oba čipy podle vlastností a podle očekávaného výkonu.
Nová generace Poslední dobou jsme byli zvyklí slýchat stále o "nových" GPU. Avšak ve skutečnosti se jednalo většinou o vylepšené stávající modely - například GeForce 4 byla spíše "ultra" verzí GeForce 3. Důvodem k vyčkávání uvedení revolučního GPU byl vývoj prvního plně programovatelného "GPU" (podstatně více flexibilního nežli předchůdci - řada NV2x). Nově jsou podstatně vylepšeny stínovací jednotky.
zdroj:
tisková zpráva
Vertex shadery jsou u chystaného počinu nVidie ještě pokročilejší než v případě ATI. Jako příklad poslouží právě vertex shadery - GeForce 4 je schopna obsáhnout 128 instrukcí, Radeon 9700 - 256 instrukcí a NV30 65536 instrukcí + 1024 statických instrukcí (!). Stávající barvy, které dosahovaly maximálně 32 bitové hloubky, byly vylepšeny na 64 až 128 bitové (floating-point). NVIDIA dokonce svůj záměr prorazit "díru do světa" s příští generací karet myslí natolik vážně, že vypustila (i se zdrojovými kódy) programovací grafický jazyk Cg.
Cílem náročné tvorby nového GPU bylo vytvořit společně s příští generací API (DirectX 9 respektive 9.1) zcela převratný vývoj v grafice veškerých her. Ještě dnes si vzpomínám, když jsem v roce 1999 četl jeden nejmenovaný herní magazín, dozvěděl jsem se, že generace karet zvané GeForce má přinést realistické renderování v reálném čase. V praxi to autor myslel tak, že scény z her by mohly vypadat v roce 2000-2001 podobně jako ve filmu Final Fantasy. Realitou se však stává Cinematic Rendering až dnes, avšak lépe řečeno v praxi nejdříve v roce 2003. Nemusíte tedy ještě vyhazovat své GeForce 4, stačí, když počkáte nejméně do poloviny příštího roku ;)
Hrubá síla Všechna vylepšení jsou provázeny značným zvýšením hrubé výpočetní síly grafických čipů. Podívejme se tedy na charakteristiky obou soupeřů:
zdroj:
tisková zpráva
Z nVidie se podařilo získat poznatky o předpokládaném výkonu chystaných čipů. Jednoduše můžeme shrnout poznatky o výkonu na přiloženém obrázku. Pokud by čísla, která (možná náhodou, možná ne) unikla z nVidie, nelhala, pak se máme skutečně na co těšit. Protože podle všeho by měl být NV30 ještě výkonnější než Radeon 9700. Důvodů je hned několik - jednak je to pokročilejší architektura stínovačů, vyšší počet transistorů, dokonalejší výrobní technologie a využití pamětí DDR-II.
Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí? Jenže - přestože se zdá, že Radeon 9700 by měl dostat "na frak", musíme si uvědomit, že v současnosti se stále jedná o nejvýkonnější a nejpokročilejší uvedené GPU. Karty, které budou na novém dítku od ATI založeny, očekávejme v září. Karty založené na GPU od nVidie můžeme očekávat nejdříve v listopadu až v prosinci tohoto roku. Jedním z důvodů tohoto zpoždění jsou také problémy s pokročilou výrobní technologií.
Z pohledu drtivé většiny českých hráčů musím říci, že nové karty, které zasáhnou trh ještě tento rok, patří do oblasti snů. Mezi reálné je může zařadit snad až průběh roku 2003, kdy bychom mohli očekávat první levnější a dostupnější řešení GPU odpovídající standardům DX 9. Doufejme, že tento technologický skok nebude nezdolatelný pro oponenty, kteří se v poslední době vyrojili jako je SiS, Trident, Matrox a další. Pokud však tyto firmy dokáží vytvořit konkurenceschopné kinematické GPU, bude to ještě zajímavé. GPU (potažmo také hry) příští generace včetně DOOM III znamenají skutečný příslib pro každého hráče.
Zdroj: ReactorCritical, X-bit Labs, Anandtech
|