Autor: ACE Publikováno: 18.června 2003 |
![]() Záměrně mluvím pouze o kartách nVidia, protože donedávna to byla jediná kloudná možnost, jak si tyto brýle vychutnat - u ostatních karet bylo potřeba používat jakýsi wrapper, který údajně nefungoval pod novějšími systémy (2000, XP). Nicméně podle této tiskové zprávy to vypadá, že společnost eDimensional vyvinula univerzální ovladač, který je použitelný na všech kartách. Jeho funkčnost jsme však netestovali. Obsah krabice ![]() A teď k těm důležitým věcem. Malá černá krabička, která se zapojí mezi grafickou kartu a monitor, se stará o synchronizaci brýlí s překreslováním monitoru. Z ní vede tenký kabel zakončený standardním stereo konektorem přímo do brýlí. Kablík není příliš dlouhý (cca 2 metry), ale díky použitému konektoru se nechá nastavit obyčejnou sluchátkovou prodlužkou - já sám používám zcela bez problémů pětimetrovou. Vlastní brýle jsou velké asi jako běžné sluneční brýle. Jsou z lehkého černého plastu a mají nastavitelnou délku nožiček. V balení najdete ještě druhý pár nožiček s rozdílnou délkou a tvarováním, takže po chvilce štelování brýle přizpůsobíte opravdu jakémukoliv tvaru hlavy do takového komfortu, že vás ani po několika hodinách hraní nebudou tlačit nebo tížit. Pokud nosíte dioptrické brýle, můžete si 3D brýle bez problémů nasadit přes ně. Díky promyšlenému tvarování pod ně schováte i pořádné „popelníky“. Ovládací panely ![]() V těchto ovládacích panelech je opravdu dost parametrů, které je možné nastavit, ale pro první použití stačí zapnout vlastní 3D zobrazení, pustit hru a ponořit se do třetího rozměru. Nicméně pro ty koumavější z vás přiblížím alespoň základní nastavení. 3D zobrazení může být stále zapnuto, nebo se může aktivovat klávesovou zkratkou. To přijde občas vhod, protože i přes proklamovanou maximální kompatibilitu některé hry občas trochu „ujedou“. Například v GTA: Vice City se ve 3D režimu nezobrazují správně videa. Důležitou hodnotou je „stereo separation“. Tímto posuvníkem se nastavuje vzdálenost mezi dvěma různými pohledy na hru - čím větší tato vzdálenost je, tím prostorovější se zdá obraz. Zde ale narážíme na úskalí a omezení lidského mozku. Pokud pracujete na počítači, oči jsou zaostřené na monitor, kde se zároveň sbíhá linie pohledu vašich očí. Avšak se zapnutým 3D zobrazením oči zůstávají zaostřené na monitor, ale díky přítomnosti 3D obrazu se linie pohledu sbíhá až za monitorem. Na to lidský mozek není ze své podstaty zvyklý a musí si na tento styl dívání přivyknout. Proto také autoři doporučují prvních pár hodin používání nastavit menší stereo separaci - tím nejsou oči natolik nucené vnímat 3D prostor a pozvolna si zvykají. Během tohoto navykacího procesu se mohou objevit bolesti očí nebo hlavy - to je jednoznačný signál, na chvilku si odpočinout a snížit stereo separaci. Nicméně pro zdravého jedince to není nic škodlivého a je možné (jako v mém případě), že se tyto příznaky vůbec neprojeví. Hardwarové požadavky ![]() Vzhledem k tomu, že karta musí vykreslit dvojnásobné množství snímků než při běžném zobrazení, dost často se dostanete do situace, kdy vám výkon prostě nebude stačit. Ale není to zas tak katastrofální. Na testovací konfiguraci (Athlon XP 1800+, GF4Ti4200) téměř všechny současné hry běžely v rozlišení 800x600 na plné detaily svižně a plynule, snad jedině Vietcong občas nepříjemně zpomalil. Nebylo to ale nic, co by se nedalo přežít. Obecně se dá říci, že pokud jste dříve plynule hráli v rozlišení 1024x768, s 3D brýlemi snížíte na 800x600 a nic nepoznáte. A navíc vám půjde nastavit vyšší frekvence na monitoru (např. 144Hz) a tím ulevíte svým očím. Díky pocitu prostoru si nižšího rozlišení ani nevšimnete. Hry! ![]() V simulátorech dělá prostorový dojem také moc. Například automobilové závody, kde s brýlemi dokážete přesně odhadnou vzdálenost od zatáčky, kolem vás jezdí reálná hmotná auta a opravdu si připadáte, jako když sedíte za volantem. Ve Flight Simulatoru vidíte krásnou krajinu široko daleko a díky tomu máte také vcelku přesnou představu, jak jste vysoko, aniž byste se podívali na budíky. Jakákoliv third-person hra je kapitolou sama pro sebe. V klasických hrách se dění zpravidla odehrává „uvnitř“ monitoru. Ale v některých situacích se spojnice vašich očí dostane před stínítko monitoru a v tu chvíli vidíte některé objekty vystupovat. Například takový Tony Hawk Pro Skater. Celkový trojrozměrný pocit, navozený hodně realistickým okolním prostředím, ještě zesiluje tato částečná holografie. Když hráč skáče vysoké vertikály na U-rampě, na několik okamžiků se ocitne před monitorem. U Grand Theft Auto: Vice City je situace podobná - pokud se myší podíváte na svého hrdinu trochu víc z nadhledu, jakoby začal vystupovat z monitoru, až vás to láká sáhnout si na něj. Není všechno zlato... Částečným zklamáním jsou 3D strategie. Například C&C: Generals vypadá naprosto báječně, ale díky tomu, že není vyvíjen pro 3D zobrazení, je jeho hraní trochu problematické. Krajinu i jednotky sice vidíte krásně trojrozměrně, ale když označíte jednotku, symbol jejího označení a ukazatel zdraví se vytvoří dvojrozměrně na úrovni monitoru. Pro mozek je pak celkem náročné chápat tento obraz jako celek, protože jednotka je až hluboko pod tímto 2D zaměřovačem. ![]() Dalším problémem jsou pixel shadery - současná implementace stereo ovladačů nVidie nedokáže korektně zobrazovat pixelshaderové efekty ve 3D.Takže například Microsoft Rallisport Challenge si bohužel s brýlemi nezahrajete (ale Colina 3 ano - a vypadá báječně! :) Kompletní seznam podporovaných 3D her se nachází zde a kromě toho se brýle dají využit i v trojrozměrné vizualizaci ve Winampu. Na vlastní oči Pokud jste teď na vážkách, jestli brýle pořídit, nebo ne, mám pro vás ještě jeden tip. Pokud máte nVidia kartu, stáhněte si (4 MB) zmiňovaný „stereo driver“ a nainstalujte si ho jen tak, bez brýlí. Kromě page-flipped režimu je v něm totiž možné zapnout anaglyph režim, což není nic jiného než generování 3D obrazu s barevným rozkladem na červenou a modrou. Pokud se vám někde válí papírové brýle s modrým a červeným sklem (občas se vyskytnou u nějakého časopisu), případně si je ubastlíte z modré a červené slídy sami, máte možnost alespoň částečně si zkusit, o čem tu je řeč. Sice ve hrách budete mít zkreslené barvy a 3D pocit nebude nic extra, ale přibližnou představu získáte. ![]() Malá poznámka na závěr: tyto brýle podněcují vaši fantazii. Dokážete si představit temnou místnost, obraz s úhlopříčkou 3 metry promítaný DLP projektorem, a na tom trojrozměrný DOOM 3? :) E-D Glasses v Čechách prodávají firmy APN CZ nebo High in the Sky. Související linky: Oficiální stránka nVidie k této problematice (pozor, obsahuje staré drivery pro Detonator 3.x), Uživatelská příručka k 3D ovládacím panelům (PDF), Pojednání o systému nVidia Stereo Více informací ze světa HW, týdenní přehledy nebo aktuální novinky naleznete na adrese hardware.tiscali.cz (zatím v betaverzi). |
ACE připravil: jd |