Máte námět či připomínku? Napište nám
Analýza ovladačů pro grafické karty Nvidia
zdroj: Archiv
Hardware

Analýza ovladačů pro grafické karty Nvidia

3. 6. 2010 13:13 | autor: Redakce Games.cz |

O přínosu GeForce 256 driverů, zkušenostech s jejich výkonem a souvisejícími problémy.

Minulý týden představená betaverze nové série 256 ovladačů GeForce přinesla několik důležitých novinek: 3D Vision, SGSSAA a navýšení FPS. Kromě toho NVIDIA představila novou kartu GeForce GTX 465.

3D Vision Surround z důvodů problémů při vývoji se nakonec v betaverzi 257.15 neobjevil a na jeho odzkoušení si musíme počkat na nějakou další verzi. Naproti tomu SGSSAA neboli Sparse Grid Super Sampling Anti-Aliasing si už odzkoušet můžeme. Tato technologie vznikla původně jako chyba v ovladačích pro GeForce GTX 480/470, ale díky pozitivním ohlasům z ní vznikla poctivá vlastnost (aneb klasická otázka na vývojáře – co je ještě vlastnost a co už chyba). Tato nová metoda vyhlazování obrazu je funkční i pod DirectX 9, ale je extrémně náročná na výkon. Dokonce tvůrci metodu uzpůsobili pro funkčnost na starších kartách.

Zvětšit zdroj: Archiv

SGSSAA je v současné době ten nejlepší systém vyhlazování. Oproti vyhlazování typu Multisampling (MSAA) se používá na celý snímek a díky tomu nedochází k problikávání textur a shaderů. Cena za to je krvavá – každý pixel je třeba vyrenderovat ne jednou, ale rovnou čtyřikrát. Hlavně na starších kartách proto dochází k výraznému propadu počtu snímků za sekundu.

Bohužel díky původu SGSSAA není tato funkce ještě úplně odladěná a často koliduje s MSAA – obě se snaží vyhlazovat stejnou oblast a občas dochází ke konfliktu. A to jediná chyba. V nastavení ovladačů si možná povšimnete chybějící položky "trilinear optimization". Toto není vlastnost ale chyba v Control Panel a i nadále bude v profilu vysoké kvality tato funkce využívána.

A teď se podívejme na výkon. Z následujících grafů můžete vidět jistý nepříliš velký nárůst ve výkonu. Slibované „brutální“ nárůsty výkonu se nedějí a vše jde cestou lehké evoluce. Zde upozorním, že ovladače je nutno instalovat na čisté Windows, popřípadě vyčištěné pomocí utility Driver Sweeper. Jinak dochází ke kolizím mezi novými ovladači a pozůstatky těch předchozích, což má dopad na počet FPS (opakované stížnosti na propad FPS s posledními ovladači).

Zvětšit zdroj: Archiv

Nová řada ovladačů GeForce 25x nepodporuje program Nhancer. NVIDIA úzce spolupracuje s jejím tvůrcem Martinem Korndorferem na nové verzi 2.6.0, která již bude ovladače podporovat. Dalším hlášeným problémem jsou teploty karet a přehřívání. To není způsobeno skutečným přehřátím, ale chybným odečítáním teploty z čidla, popřípadě se teplotní hodnota nepřenáší vůbec.

S novými ovladači přichází i nová karta GeForce postavená na jádře Fermi. Karta dostala jméno GTX 465 a má být náhradou za GTX 275. Existenci této karty vynutil jednak nedostatek karet GTX 275, jednak velké množství zmetků jader Fermi. Nejvyšší model GeForce GTX 480 měl slibováno 512 CUDA (též známých jako stream) jader, ale nakonec se jich dočkal „jen“ 480. Slabší model GTX 470 pak má 448 CUDA jader. Ale NVIDIA asi měla hodně zmetků a proto GTX 465 má pouhých 352 CUDA jader.

Zvětšit zdroj: Archiv

To se bohužel projevilo na výkonu, který sice není vysloveně špatný, ale bohužel často nedokáže porazit konkurenci co se poměru výkon/cena týče. Na další testy a grafy si můžete podívat v recenzi na serveru ExtraHardware. GeForce GTX 465 díky vyšší ceně, vyšší spotřebě a s ní spojené větší emisi tepla nedělá z této karty kandidáta roku. To bude spíše zatím utajovaná karta na upraveném jádře Fermi jménem GF104, která má navázat na legendární GeForce 6600GT a 8800GT.
zdroj: PCGHW, EH, Nvidia, Tom's Hardware, Guru3D

marek_tvrdý

Nejnovější články