Rockstar ustupuje od přesčasové firemní kultury. Nové GTA hned tak nečekejte
zdroj: Archiv

Rockstar ustupuje od přesčasové firemní kultury. Nové GTA hned tak nečekejte

16. 4. 2020 12:22 | Byznys | autor: Šárka Tmějová |

Kolem vývojářského studia Rockstar koluje nejedna kontroverze. Reakce nevzbuzují pouze jeho hry, které se neštítí politické satiry či odvážných scén, ale i kultura uvnitř samotné firmy. Ta podle některých zdrojů kupříkladu neodvádí daně a podle rok a půl starých zpráv v ní panují špatné pracovní podmínky. Jak se situace změnila po vydání Red Dead Redemption 2? A kdy Rockstar vydá něco nového?

Update ohledně změn napříč firemní kulturou i plánů Rockstaru do budoucna opět pochází z pera Jasona Schreiera. Změny by se podle něj měly dotknout především vývoje nového dílu Grand Theft Auto, který se nachází v rané fázi a oproti předchozím hrám v sérii by mělo jít o menší hru, kterou s postupem času budou rozšiřovat pravidelné updaty. Podobný přístup praktikuje firma u online režimů pro GTA V a RDR 2 a v teoretické rovině by měl tlak na zaměstnance rozložit na delší časové období.

Schreier ale dodává, že nové GTA je teď projektově teprve v plenkách, takže podobné plány mohou být spíše optimistickým snem. Crunchi v podobě dlouhodobých přesčasů se s přibližujícím se vydáním firma možná stejně nevyhne.

Jedna z nejvyšších představitelek Rockstaru, Jennifer Kolbe, v minulých týdnech rozeslala všem zaměstnancům mail, v němž nastiňuje změny, které už Rockstar provedl nebo je chce zavést v letošním roce. Patří k nim flexibilní rozvrhy pro všechny vývojáře napříč studii, školení pro manažery, anonymní dotazníky hodnotící poměry ve firmě, pravidelný newsletter a obecně kroky směřující k lepší komunikaci.

Rok a půl po vydání Red Dead Redemption 2 se nálada v Rockstaru výrazně změnila k lepšímu, a to dokonce i ve stresem proslulých odděleních, jako je QA (quality assurance = testeři). Britský Rockstar Lincoln ze všech pracovníků na dohodu udělal plnohodnotné zaměstnance, zvýšil jim plat a přesčasy jsou nyní otázkou dobrovolnosti. Navíc teď smí používat mobily přímo u pracovního stolu. Byť je trochu děsivé, že dřív nemohli.

Zaměstnanci se obecně shodují na tom, že se firma s kulturou založenou na workoholismu snaží něco dělat. Někteří vysocí manažeři dali výpověď či byli odejiti a s nimi i pocit, že když lidé v Rockstaru nepracují přesčas, tak nepracují dostatečně.

Spoluzakladatel Rockstaru Dan Houser v rozhovoru na podzim 2018 prohlásil, že on a zbytek scenáristů pracují 100 hodin týdně, aby dokončili Red Dead Redemption 2. A právě on ze studia letos v únoru také odešel. Změnilo se také vedení poboček v San Diegu a Lincolnu.

Pro Kotaku se anonymně vyjádřilo asi 15 lidí a změny si většina z nich pochvaluje. Jeden z nich prohlásil, že Rockstar konečně řídí firmu jako firmu. V minulosti totiž pod vedením bratrů Houserových údajně spousta týmů fungovala na bázi spolku svobodných mládenců, kteří se společně opíjeli, pařili dlouho do noci a navštěvovali striptýzové bary, což studio opakovaně odmítlo komentovat. Objevila se také obvinění ze sexuálního obtěžování, čemuž nyní mají zamezit semináře pro zaměstnance.

Dokonce i nyní, v časech pandemie koronaviru, kdy produktivita obecně klesá, se zdá, že manažeři Rockstaru ustoupili od přetěžování zaměstnanců. „Zdůrazňují, že je přirozené teď nebýt nejproduktivnější a že se máme soustředit na zdraví a rodinu,“ cituje Kotaku jednoho z pracovníků. Většina z nich zůstává opatrně optimistická. Snad jim ten optimismus vydrží i v době, kdy se vývoj nového GTA rozběhne naplno.

Nejnovější články