Ztraceno v procesu: Grand Theft Auto jako dílo náhody
zdroj: tisková zpráva

Ztraceno v procesu: Grand Theft Auto jako dílo náhody

6. 7. 2013 18:10 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

S ohledem na popularitu a astronomické výdělky značky Grand Theft Auto je obtížné se ubránit jakési vidině Rockstaru jako chladně kalkulujících pantátů – konspirační teoretikové už ostatně vývojáře obviňovali z nejedné machinace. Série Grand Theft Auto každopádně platí za stálici herního byznysu. Dokonce do takové míry, že jeden z mála herních historiků, David Kushner, v GTA vidí hru, která nejvíce signalizuje proměny v interaktivní zábavě za poslední dekádu.

O to paradoxněji pak působí cesta po vystřiženém obsahu série GTA. Dokazuje totiž, že nejnovější nápady Rockstaru, byly v sérii zakódovány už před řadou let a potažmo i to, že tahle přeslavná série vznikla dílem náhody.

Stokrát nic porazilo vola

Na první i druhý pohled není série Grand Theft Auto příliš vděčným tématem našeho seriálu Ztraceno v procesu. Drtivá většina vynechaného obsahu se totiž omezuje na naprosté marginálie. Svůj díl viny na tom ostatně má i Rockstar tím, že již třikrát zrecykloval zasazení série - trojice měst z prvního GTA se objevila v GTA III enginu a nyní se objevuje i v GTA IV a GTA V provedení. Příkladem za všechny neškodné detaily je například tato vynechaná kapela, která měla hrát v ulicích Liberty City v GTA III, a maximálně tak dodat kus atmosféry nebo cíl pro hráčovu kapotu…

A můžeme pokračovat. Občas tak nějaké postavě chybí původně zamýšlení knírek, jindy nedošlo na jednu z mnoha zbraní (takže se terorizování virtuálního města muselo omezit "jen" na desítky kousků arzenálu). I situace, kdy GTA svou zápletkou vtipně ironizuje reálný svět, jsou mnohdy velmi vzdálené současným tématům, jako v případě GTA: San Andreas a jeho reflexe sociálně slabé černošské skupiny obyvatel v Los Angeles.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hrdina GTA III, Claude, během své epizodní role v GTA: San Andreas

Leč i tyto ustřižené detaily občas nabídnou nějaký sympatický, o formě série vypovídající detail. Například hned první text GTA III měl prozradit skutečnost, že jméno hlavního geroje hry zní "Claude", což jsme se oficiálně dozvěděli až při jeho cameu v GTA: San Andreas. Značí to, že Rockstar v době GTA III ještě nepovažoval zápletku za tak podstatnou jako herní mechaniky. Ironicky v kontrastu s tím, že dnes jde o tahák hlavní.

Dokonce i v GTA: Vice City, etalonu příběhovosti v rámci série, mělo původně být více příběhových elementů, například série telefonních rozhovorů mezi Tommym a Mercedes, snad jako náznak jakési romance. Plnohodnotné randění však přišlo až v GTA: San Andreas a skutečně netradiční snaha o vyprávění pak posečkala až do aktuálního GTA V.

Jiné pasáže pak eliminují několikero misí, jejichž začlenění by však interpretaci hry ani hratelnost samotnou příliš nepozměnily. A čas od času podobné vynechávky ovlivní i mapu samotnou - proto GTA: Vice Vity mělo původně obsahovat pozměněnou pasáž druhého ostrova Vice City s rozšířenou vojenskou základnou a hrstkou souvisejících misí. Na tomto je vůbec roztomilé, že mapu lze zpřístupnit pouhým přelétnutím na druhý konec Vice City tak, aniž by se mapa plně načetla. Ačkoliv finální verze hry s těmito lokacemi nepočítá, nikdo si zjevně nedělal těžkou hlavu s tím ji vystřihnout zcela. Což potěší nejednoho virtuálního detektiva – skutečnost, že v úvodu zmíněná kapela byla objevena až v roce 2009, naznačuje zvláštní druh přidané hodnoty odebraného obsahu...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Původní verze Tommyho z GTA: Vice City

Hot Coffee a další škraloup

Přesto lze tvrdit, že ač je zmizelého obsahu škoda (třebas původně zamýšlená zvířátka v San Andreas by potěšila), při rozmáchlosti hry se není čemu divit. Už nyní však lze sledovat, že některé z nových nápadů v GTA V jsou v hlavách Rockstaru již nějaký ten pátek, stejně jako postupná evoluce vyprávění příběhu. Na pohled třetí se však znovu potvrdí, že pod svíčkou je největší tma, a GTA začne odhalovat důležitější pasáže.

Bez okolků nejznámější ustřižený obsah série je totiž známý snad všem – je jím nechvalně proslulá (pro některé mravokárce) minihra Hot Coffee, alias simulátor souložení s herními přítelkyněmi. Jak nejspíše všichni vědí, Hot Coffee obsah byl ze hry vynechán přesně z obavy, že způsobí to, co nakonec způsobil. Částečně i pro Hot Coffee považuje Kushner GTA za tak významný titul, a o to více pak pobaví i původně zamýšlená přítomnost dalšího potenciálně kontroverzního elementu, totiž prodeje drog. Hráč měl mít v San Andreas možnost drogy prodávat i kupovat. Podobně jako u Hot Coffee lze důkazy tohoto dohledat v kódu PS2 verze hry, zdaleka se však nejedná o prvek funkční od stolu jako v případě Hot Coffee.

Třetí zajímavost, rovněž na San Andreas, pak tezi o rockstářím předbíhání herních nápadů doplňuje dokonale. Uvnitř kódu hry lze totiž najít i schopnost hry podporovat dodatečný obsah ve formě "mission packů", které měly svazovat hru s nově vytvořenými pasážemi. Prvek byl dlouho neobjeven a dnes je využíván modery a jejich stahovatelnými rozšířeními hry. Čím je to zajímavé? Pamatujte, že se bavíme o polovině minulého desetiletí, kdy výraz DLC ještě nikdo příliš neznal (ač je DLC více méně jen logickým rozšířením starých dobrých datadisků), leč Rockstar zvažoval přidat něco podobného už tehdy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hot Coffee v akci

Změněno v procesu

Zatímco nepříběhovost GTA III a ne plně využitá příběhovou GTA: Vice City jsou pěknou ilustrací táhlého tvůrčího experimentování, Hot Coffee spolu s neprodejem drog zase strachu Rockstaru z kontroverze. Prvek neDLC pak značí i to, že příchod DLC nebyl žádným bestiálním komplotem korporátních pohlavárů, ale dlouho očekávanou evolucí. Posledním faktem a vyvrcholením túry po GTA tak, jak nevypadalo, je však poslední a zdaleka nejdůležitější ustřižený obsah v celé sérii.

Jmenoval se Race’n’Chase a šlo o první verzi z toho, co bylo nakonec známo jako první Grand Theft Auto. Mělo se jednat o přímočarou závodní hru na způsob shora/zboku viděného Need For Speed, tj. včetně častých konfliktů se strážci zákona. Při betatestování však došlo k nečekanému bugu, který způsobil až přílišnou horlivost policistů, a (heuréka!) betatestery začalo mnohem více bavit unikání a bourání do kapot poldům, než dosažení cíle.

Race’n’Chase byl de facto zcela jiným projektem a obsahoval některé prvky, které se do prvního GTA vůbec nedostaly – vývojáři z DMA Design (dnes Rockstar North) původně chtěli vydat jak GTA, tak i Race’n’Chase. Leč právě náhodná chybka je donutila nejprve zkusit ten báječný nápad s otevřenějším GTA. Původní titul byl po letech sešrotován a překopaný Race’n’Chase se přerodil v to, co se mělo o pár let později s příchodem GTA III stát revolucí v herní sféře. A veselé náhody tím úplně nekončí, jelikož jedním ze zamýšlených názvů prvního GTA bylo i slovo "Carmageddon".

Jako mnoho vynálezů v historii lidstva tak Grand Theft Auto série vznikla náhodným objevem a bezbřehým experimentováním. Až příště budete mít dojem z toho, že za herními velehity stojí sdružení geniálních vývojářů nebo geniálních machinátorů, vzpomeňte na Hot Coffee i Race’n’Chase. Když nic jiného, dokládají především to, že i mistr tesař se někdy utne. Leč jen občas je takové utnutí na škodu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Race'n'Chase

Nejnovější články