Největší změna v historii Hearthstone přinese rotaci edic
zdroj: tisková zpráva

Největší změna v historii Hearthstone přinese rotaci edic

3. 2. 2016 21:07 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Hned několik problémů Hearthstone: Heroes of Warcraft se rozhodli v Blizzardu vyřešit radikálním, ale ve světě sběratelských karetních her rozhodně ne ojedinělým krokem – zavedou nový formát hraní, v kterém jsou povolené jen některé edice karet. Nový formát s názvem Standard zavede třeba z Magic the Gathering známou rotaci edic a po nasazení v průběhu letošního jara (pravděpodobně březen) tak vytlačí ze základní hry karty z datadisků Curse of Naxxramas a Goblins vs Gnomes. Je to správný krok? Do jisté míry určitě ano, ale jednoznačná odpověď v této chvíli neexistuje.

Standard formát bude existovat vedle stávajícího, který dostane přízvisko Wild. Ve Standardu bude vždy platný set základní edice karet (Basic a Classic) a k tomu karty z datadisků z roku minulého a stávajícího, zatímco ve Wild půjde hrát cokoliv. Ačkoliv ale tvůrci Hearthstone v čele s Benem Brodem prezentují zavedení Standard formátu jako alternativu, nenechte se mýlit - Standard se stane hlavním formátem a Wild tak trochu ponechají napospas.

Ranky a odměny za ně budete moci získávat v obou formátech odděleně a na konci měsíce se vám započte nejlepší dosažený výsledek. Skvělé je, že díky zavedení nového formátu navýší tvůrci i počet slotů na balíčky na 18 slotů. A jak tvůrci sami vysvětlují, formát Wild bude opravdu divoký. S vydáváním nových datadisků budou ve Wild verzi hry vznikat čím dál extrémnější komba a hra bude méně vybalancovaná – snahu o upravováním metagame zaměří tvůrci na Standard.

zdroj: Archiv

Do Standardu se také přesunou veškeré turnajové aktivity včetně Hearthstone Championship Tour 2016 a pravidelný žebříček TOP 100 hráčů bude Blizzard sestavovat podle Standard ranku. A stejně tak se bude na Battle.netu ukazovat jen vás nejlepší Standard rank, nikoliv Wild. Standard se prostě stává standardem (překvapivě) a Wild bude jen okrajová záležitost.

Po změně systému už bohužel nepůjde koupit Adventures, které nejsou ve Standardu platné (aktuálně to tedy bude znamenat Curse of Naxxramas). Je to velká škoda, protože jde o zábavné rébusy. Vaše stávající karty z vyřazených Adventures ale půjde rozebrat na dust a stejně tak půjdou karty z nich pomocí dustu vytvořit, což ostatně bude jediný způsob, jak se k nim dostat. Ve výsledku je to ale mnohem dražší způsob, jak se ke kartám z vyřazených Adventures dostat – za původní cenu celého dobrodružství se všemi křídly nakoupíte balíčky, které vám v průměru dají dust na cca jednu legendární a jednu rare kartu. Pochybuji tedy, že se do nich noví hráči pustí.

Nejdůležitější novinkou v rámci chystaných změn je ale systém rotace. Ve Standard formátu budou pravidelně vypadávat edice a Adventures za jeden rok - vždy s příchodem první nové edice v novém roce. Znamená to, že až na jaře vyjde nová edice, ve Standardu nebudou hratelné karty z Curse of Naxxramas a Goblins vs Gnomes. Až v roce 2017 vyjde první jarní edice, přestanou být hratelné všechny karty z edicí, které vyšly v roce 2015. To znamená aktuálně všechny současné karty v Hearthstone mínus základní edice, která bude platná vždy. V tomhle bude rotace, podobně jako u jiných sběratelských karet, nekompromisní. A v právě v tom tkví výhody, ale i rizika nového systému.

Výhody zavedení Standard formátu

V první řadě zavedení Standard formátu pomůže se vstupem nových hráčů do hry. Už nyní jsou zavalení počtem karet, které jsou k dispozici, a mnohé to odrazuje. Standard učiní objem karet, ve kterých se musíte zorientovat, stabilní. Pořád to nebude nejjednodušší, ale rotace formátu zabrání tomu, aby nový hráč musel řešit, které z pěti Adventures si koupí, a které balíčky z deseti expanzí má koupit první. Obtížnost vstupu nováčků do hry byla čím dál tím palčivějším problémem a Standard formát s tím výrazně pomůže.

Samozřejmě, že „zákaz“ karet ve Standard formátu povede ke změnám v metagame. Budou se muset hledat nové kombinace a nová komba. Ale především, Blizzard bude díky menšímu objemu karet moci lépe karty upravovat a už při designu počítat s kombinacemi, které mohou vzniknout. Ostatně, tvůrci by se dle svých slov měli podívat i na základní set karet, který bude ve Standardu vždy, a provést několik úprav v zájmu lepšího balancu karet. Designéři prostě nemusí počítat se všemi možnými kombinacemi z edicí z celé historie hry.

zdroj: Archiv

Co se zavedením Standardu hrozí

Ačkoliv se Blizzard snaží prezentovat Standard a Wild jako rovnocenné, je jasné, že Standard bude hlavním formátem. Po čase, tedy po několika nových edicích, už bude Wild zcela nekontrolovaná metagame, ve které se tvůrci nebudou obtěžovat s omezováním dominantních balíčků. S trochou nadsázky se dá čekat, že do roku 2017 uvidíme komba, která vás zabijí do třetího kola.

Ostatně, i streameři jako Kolento okamžitě konstatovali, že se zaměří na Standard formát, což je jen logické – nabízí aktuálně mnohem víc prostoru k improvizaci a vymýšlení nových strategií, ale především se v něm budou hrát veškeré turnaje, což je prostě atraktivní téma. Budou se rozebírat vítězné turnajové balíčky, ne chaos, který bublá pod tlačítkem Wild.

Mnohem horší je ale tvrdý zásah do stávajících strategií a balíčků, což se bude těžko vyvažovat. S aktivací Standard formátu odejdou klíčové karty jako Loatheb, Sludge Belcher, Haunted Creeper, Antique Healbot, Death's Bite, Piloted Shredder, Muster for Battle a Shielded Minibot. Jistě, u některých si můžeme říci, že to jen dobře a omezí se třeba Eboladin a jeho varianty či Secret Paladin, jenže co třeba taková Rogue, která už teď má problém udržet se v kompetitivní sféře. Zmizí komplet základ Mech strategií (což se bolestivě týká i Mage) a s ní i aggro Mech Rogue. Odejde Tinker's Sharpsword Oil a s ním komplet Oil Rogue. Bez Healbota fakticky nepůjde hrát Mill Rogue. A dokonce i Piráti, kteří konečně začali být hratelní na nižších rancích, přijdou o dvě důležité karty.

Popsaný problém se ale bude týkat mnohem spíš strategií a hrdinů, byť u Rogue je tento deficit asi nejmarkantnější, což je dávno dlouhodobou stagnací této třídy. Tento problém ale mohou (musí) vyřešit nové edice - klidně hned ta první. Nicméně se obávám, že s nástupem Standardu zažijeme jisté „zhloupnutí“ metagame. V danou chvíli se sníží objem karet a vznikne tendence k vytváření starých archetypálních balíků, které fungovaly v původní verzi Hearthstone – určitě se objeví základní Face Hunter, variace na elementárního Zoolocka apod. Ostatně, v prvních měsících Standardu můžeme očekávat velký návrat aggro balíčků, protože zmizí jejich omezovače jako Zombie Chow, Sludge Belcher, Annoy-o-Tron a Antique Healbot.

Důležitá je však ve spojení se změnami i finanční otázka. Ačkoliv je oproti papírovým karetním hrám Hearthstone mnohem levnější, zavedení rotace bude vyžadovat větší investice do nových edic, protože bude třeba nahradit funkci karet, které odešly se zakázanými edicemi. Momentálně ten problém nebude tak palčivý, ale jakmile začátkem roku 2017 zmizí celý blok za rok 2015, tedy Blackrock Mountain, The Grand Tournament, League of Explorers, de facto zmizí z relevantního formátu (skoro) všechny karty, do nichž jste investovali, a bude třeba je funkčně nahradit.

Papírové karetní hry to řeší zpětným vydáváním klíčových karet, ale bohužel o tom zatím Blizzard zjevně neuvažuje. Přitom se tak v roce 2017 můžeme rozloučit se všemi Dragon decky, které leží právě na Blackrock Mountain. A to mě mrzí nejvíce – že zanikne možnost pracovat s těmito kartami v relevantním formátu. Jak Blizzard zdůrazňuje, Wild varianta Hearthstone se stane šíleným místem plným nekontrolovaných balíčků. Pozornost tvůrců se zaměří na Standard a z něj zmizí velké množství decků, které bude obtížné nahradit. Z velké části za to může Blizzard, protože první edice formovali tvůrci tematicky. Mech decky tak dostanou za pár měsíců zásah, z něhož je nemůže vzpamatovat ani nová edice, pokud nebude opět zaměřená na Mechy.

zdroj: Archiv

A co dál?

Otázkou ovšem je, zda mohli tvůrci vymyslet jiné řešení. Problém s hradbou, kterou vytváří před nováčky nepřekonatelný objem nových karet, je jen obtížně řešitelný. Tvůrci mohli zřídit pro nové účty speciální sety karet, které by dostal každý zdarma do začátku - mohli dát zdarma k dispozici předpřipravené balíčky nějaké solidní hodnoty. Samozřejmě by tím ale tvůrci tratili na neprodaných balíčcích a především, šlo by o jen teoretickou výpomoc. Z hlediska otevření hry novým hráčům je ale zavedení rotování formátu elegantním a efektivním řešením.

Je třeba mít ale na paměti, že za změnami stojí primárně ekonomický popud. Co se týče pročištění hry a oživení metagame, je efekt diskutabilní. Sice vznikne příjemný moment, kdy budou všichni muset začít experimentovat s odlišnými podmínkami, ale zároveň půjde instinktivně sáhnout k ověřeným strategiím, které fungovaly už ve vanilla verzi. Lepší než rotace formátů jsou pro metagame pravidelné revize stávajících karet. K tomu ale, bohužel, doteď Blizzard sahal jen výjimečně a v extrémních případech (a diskutabilním způsobem). Nerfy Starving Buzzarda a Warsong Commandera jsou příkladem, že Blizzard v této sféře pořád trochu tápe a občas má problém označit skutečného „viníka“ problémů.

Efektivnější než rotování edic by tedy bylo zavedení formátu s mnohem menším objemem zakázaných karet. Nedošlo by k likvidaci celých tematických balíčků. Samozřejmě ale takový přístup vyžaduje mnohem větší dohled a zásahy do metagame. Bylo by třeba včas upravit Dr. Booma, aby byl méně jasnou volbou, Mysterious Challengera, aby nepřinášel tak velký tempo swing. A pokud by se tvůrci definitivně chtěli zbavit jisté strategie, šlo by kartu přímo zakázat (např. Grim Patron).

Rotace formátu je v tomto mnohem snazší na implementaci. Bohužel ale tímto řešením dochází k silnému zásahu do objemu hratelných karet a rozmanitosti. Nejaktuálnější to bude v případě odchodu tematických edicí, které obsahují většinu daných typů minionů a bez jejich přítomnosti nepůjde tematický balíček efektivně postavit. Počítám ale, že Blizzard právě kvůli tomu tematické karty více rozprostře napříč edicemi a nebude je vždy sázet masivně do jedné.

Podtrženo, sečteno, jde o asi nevyhnutelný krok. Jsem si jistý, že někteří hráči kvůli rotaci od Hearthstone odejdou, ale otevřením se nováčkům, kteří se budou muset potýkat s menším počtem karet, se tyto ztráty nejenže vyrovnají, ale tipuji, že přírůstek bude větší. Nicméně je třeba si uvědomit, že Blizzard na sebe upletl nový bič, protože bude muset v rámci rotací edic dokázat, že dokáže tvořit ne s výhledem na jednu edici dopředu, ale s výhledem minimálně rok dopředu.

Stejně tak je třeba si uvědomit, že Wild formát se stane okrajovou záležitostí pro nadšence, kteří jsou u hry od začátku, a neaspirují na profesionální hraní, nýbrž se spíše chtějí pobavit s experimentováním v nekontrolovaném prostředí. Popravdě řečeno mi přišel tento krok jako předčasný, protože Blizzard mohl zkusit jiné kroky, jak vyřešit zmíněné problémy, které vznikají ve většině sběratelských karetních her. Zároveň ale jedním dechem dodávám, že se se firmě tento tah vyplatí. Je ověřený a negativa z něj plynoucí by měl tým být schopný postupem času zvrátit. A hráči, ti si rychle zvyknou.

Nejnovější články