Best of 2014: Nejlepší mobilní hra
zdroj: tisková zpráva

Best of 2014: Nejlepší mobilní hra

21. 1. 2015 21:00 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

Nebudeme si nalhávat, že jsme za rok 2014 stihli odehrát všechny hry pro Android a iOS. Ani by to nebylo v lidských silách. Jen na iOS jich vyšlo téměř sto čtyřicet tisíc, což by se dalo pokrýt při vyzkoušení několika stovek her za den. Na Games jsme stihli zrecenzovat pouhé dvě. V zákulisí jsme se ale neflákali a na mobilu v tramvaji i vlaku hráli poměrně často. Při sestavování naší kandidátky na hru roku jsme se řídili pravidlem, že vyřadíme tituly, které jsou pokračováním již zaběhlých sérií, a všechny porty z konzolí či PC na mobilní platformy. Ne, opravdu není zábavné hrát PC nebo konzolovou hru na mobilu s dotykovým ovládáním a nic na tom nespraví šuškanda o joysticku pro iPhone 7. Vzhledem ke zmiňovanému množství berte uvedené hry spíše jako tipy, o kterých jste třeba neslyšeli. V každém případě za těch pár korun stojí.

Framed 

Komiks jako hra, nebo hra jako komiks? Přemostit dva naprosto rozdílné světy se už snažila spousta titulů, ale jen málokdy byly výsledky tak působivé jako v případě Framed. V zásadě jde o autoběhačku s motivem komplikovaného filmu noir o agentech. V hlavní roli: kufřík. Ten si předává nebo krade několik agentů, kteří probíhají komiksovými okénky. Na jedné obrazovce jich je několik a úkolem je přijít na jejich správné přeskupení tak, aby agent oběhl všechny policisty a nebezpečí.

Herní doba je poměrně krátká, výsledek však funguje na jedničku. Hideo Kojima (Metal Gear) dokonce prohlásil, že pro něj jde o mobilní hru roku. Berte jeho prohlášení s určitou rezervou. Kojima má slabost pro agentské filmy a jazzovou hudbu, přičemž obojího je Framed plná. Stejně jako zábavy. 

Monument Valley 

O Monument Valley jsme se zmiňovali na Games již několikrát, mimo jiné i ve výběru nejlepších nezávislých her za rok 2014. Princip hry je postavený na našem falešném vnímání geometrického prostoru, podobně jako na matematických ilustracích M. C. Eschera. Části staveb, o kterých si myslíme, že jsou „nahoře“, se po otočení náhle objeví „dole“ a postava přes ně může přejít k další sekci.

Striktní a jednoduchá pravidla vám rychle přejdou do krve a o to silnější budou následné výkřiky „heuréka, takhle to tedy je!“ Pro společnost UsTwo (nenechte se mýlit názvem, zaměstnává téměř dvě stovky lidí ve třech studiích a hry nejsou jejich hlavním produktem) jde o skvělou kreativní vizitku. 

Wayward Souls 

Kdyby nebylo tolik v módě říkat o každé druhé hře, že je „těžká jako Dark Souls,“ tak by se takové označení přesně hodilo pro akční RPG Wayward Souls. Jako bojovník nebo mág se vypravujete do temného gotického světa a zabíjíte v dungeonech potvory jako na běžícím páse – a umíráte snad ještě rychleji. Po vyčerpání životů se celý svět procedurálně vygeneruje, žádné dobrodružství tedy není stejné.

Studio Rocketcat Games se tolik neodklonilo od základů své předchozí (bohužel finančně neúspěšné) hry Punch Quest: nabízí hráči náhodné a nekonečné dobrodružství, které ho neustále motivuje. Zmínku si zaslouží i unikátní cenová politika. S každým velkým updatem hra podražila o jeden dolar. Tvůrci tak vytěsnili nákupy v rámci hry a nalákali hodně hráčů hned první den.

 Threes! 

O Threes! se už hodně namluvilo a my na ni nezapomínáme. Jde o kondenzované dobro v žánru logických rychlíků, kdy spojujete stejná čísla, získáváte jejich součet a pro ten hledáte jeho stejně vysokého sourozence. Intuitivní ovládání a svižnou hratelnost doplňuje příjemná hudba a komické hlášky jednotlivých čísel. Threes! dokáže rychle nadchnout a opustíte ji jen pomalu, protože se vždy najde čas na jednu krátkou partii. Jde o hru, kterou jednou na svůj telefon vpustíte a pravděpodobně ji tam najdete i za dva roky. 

KeroBlaster 

Střílečka a skákačka jako vystřižená z osmdesátých let nás neuchvátila jen stylizací. Pixelart není v mobilních hrách nic nového a autoři se k němu uchylují častěji než by bylo zdravé. KeroBlaster mezi nimi vyniká kvalitně zvládnutým dotykovým ovládáním, aniž by používala principy automatických běhaček.

Stačí jen tři tlačítka a zamykatelný směr palby, abyste s želvím agentem byli ochotní strávit více jak dvacet minut. Příběh parodující herní klišé a agentské filmy také není k zahození a jednotlivé úrovně korunované bossy jsou tak akorát dlouhé, abyste je zvládli mezi několika zastávkami tramvaje.

 

A nejlepší mobilní hrou roku 2014 se podle redakce Games.cz stává...

bestofmobilni zdroj: tisková zpráva

Monument Valley 

Vyjmenované hry by neměly chybět na žádném tabletu nebo mobilu. Monument Valley nad nimi mírně vyniká v elegantní grafice, originalitě, zpracování námětu a v zasněné atmosféře, kterou umí vyvolat. Osloví veterány, naprosté začátečníky, ale i hráče, kteří z her znají jen věci typu Angry Birds a Bejewelled. Ano, herní doba je krátká, ale kdyby měla deset hodin, tak se nápady začnou opakovat. Monument Valley je však tak akorát dlouhá na to, aby vás dokázala držet v tahu a po dohrání jste z ní udělali tu hru, kterou budete ukazovat kamarádům a rodinám, že „tohle umí dneska mobily.“ A řeč rozhodně nebude jen o nablýskané grafice.

V rámci naší série Best of 2014 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2014, doposud vyšly následující kousky:

Nejnovější články