Test Drive Unlimited - mega-recenze

16. 9. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nejprve na obrazovkách připojených k X360 se rozburácely motory očekávaných závodů Test Drive Unlimited, v nichž se můžete prohánět po asfaltkách havajského ostrova Oahu ve stovce vysněných vozidel.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 16.září 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/X360
Doba recenzování: 5 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nejprve na obrazovkách televizorů připojených k X360 se rozburácely motory očekávaných závodů Test Drive Unlimited (dále TDU), v nichž se můžete prohánět po asfaltkách havajského ostrova Oahu. Jak už asi víte z našich dojmů, TDU je hra tvůrci označovaná jako Massively Open Online Racing (M.O.O.R). To není úplně přesné, protože jednak nabízí i singleplayer mód a potom bych se pozastavil nad slovíčkem „Massively“, když hra docela výrazně omezuje počet připojených hráčů, ale o tom až za chvilku. Koncept TDU popíši stručněji a v článku se budu spíš věnovat jednotlivým vlastnostem - těm dobrým, i těm, které se už tak nepovedly.

Základní myšlenka je jednoduchá
Začínáte výběrem postavy, která vás ve hře bude reprezentovat. Poté si koupíte dům, nějaké auto a po krátkém tutorialu můžete vyrazit do závodů. Ty se odehrávají na krásném tichomořském ostrově Oahu, který je dle slov tvůrců vymodelován podle skutečnosti a to do nevídaných detailů. Cílem hry je přitom jediné - vydělávat peníze na další auta, domy, luxusní oblečení či jiné doplňky a strávit tam vysněný život.

Přestože od závodní hry se tak nějak neočekává, že nabídne hlubokomyslný příběh, u této hry mi alespoň nějaká základní pointa chyběla. Stylem se hra trochu blíží GTA – tedy ve smyslu svobody konání, otevřeného rozlehlého světa atd. TDU by si proto zasloužil nějakou dějovou linii, která by hráče více motivovala při singleplayerové kampani. Variabilita offline závodů totiž není zrovna nejširší a hra vás může velmi snadno začít nudit. Vůbec jsem ze samotného hraní nepochopil smysl, o co tady vlastně jde. Zda si tak krátí volný čas skupinka bohatých hejsků nebo jsou to nějaké neoficiální závody pro členy uzavřených klubů? Nejlepší je hodit to za hlavu a jen jezdit. Konstatoval bych jen, že hlavní síla TDU evidentně spočívá v multiplayeru a singleplayer je tu spíše do počtu.

Používání mapy
Chvíli po startu máte k dispozici jen pár závodů, ale postupně, s tím, jak se zvyšuje vaše řidičská úroveň, přibývají další a další. Závody jsou reprezentovány ikonou v elegantní GPS mapě, takže máte dobrý přehled nejen o tom, co je k dispozici, ale i který z hráčů je přítomen a kde. Tvůrci velmi šikovně vyřešili systém postupného poznávání ostrova. Závody se objevují na jeho nejrůznějších místech, která jsou graficky docela variabilní, takže neohrozí okamžitý efekt stereotypnosti prostředí. Jak také bývá dobrým zvykem, na místo závodu není nutné fyzicky dojet. Zpočátku jsem to sice praktikoval, protože mně přišlo zábavné jen tak se projíždět a rozhlížet se po okolí - díky tomu se naučíte znát mnohá specifická místa ostrova a některé záludné křižovatky.
Později však dospějete k názoru, že mnohem rychlejší je na každou ikonu prostě kliknout a závod může začít. Jedinou výjimkou jsou závody v místech, která jste nikdy předtím nenavštívili. Takových však nebude mnoho, pokud po startu hry věnujete určitý čas prozkoumání celého ostrova. Potom jen zcela výjimečně budete nuceni fyzicky se dopravit na místo závodu, aby se odemknul.

Typy závodů
Závody, nebo chcete-li úkoly, se dají rozdělit do čtyř základních kategorií. První z nich je klasický závod, kterého se účastní od dvou do osmi vozidel. Projíždíte několika kontrolními body až do cíle, takže nic zvláštního, co by tu ještě nebylo. Dalším typem jsou závody na čas (Time Trials) a pak docela zábavné Speed Challenges, kde musíte na měřeném úseku dosáhnout stanovené max. rychlosti (Top Speed) nebo minimální průměrnou rychlost. Poslední kategorií jsou Delivery Missions, kde obvykle převážíte nějakou zásilku, luxusní automobil nebo stopaře na určené místo. Dočkáte se i úkolů, kde se stanete řidičem otravné modelky, ale v této kategorii jsou nejlepší mise, kde je vaším úkolem přivézt, pokud možno bez poškození, luxusní sporťák novému majiteli. Čas tu nehraje roli, ale i přesto je to někdy oříšek, protože pokud auto poškodíte, dostanete méně peněz.

Oproti demoverzi bývá i v normálních závodech zapnuta okolní doprava nebo přítomnost policie. Není tomu tak pokaždé, ale občas to překvapí. Počty strážců zákona jsou docela přehnané, ale na druhou stranu tolerují toho hodně, takže abyste je opravdu něčím naštvali, musíte udělat v krátkém sledu několik dopravních nehod. To se vám obvykle povede v nejméně vhodný okamžik, obvykle pár set metrů před cílem nebo když si jedete pro časový rekord.

Pokud jde o inteligenci offline závodníků, nestojí za nic. Jsou to mechaničtí roboti, kteří sledují stejnou stopu, dělají docela často nesmyslné chyby a jediné, čím vás potrápí, je to, že jsou výrazně rychlejší. Velmi pravděpodobně vás offline závody začnou po čase nudit a proto je zajímavější závodit s živými soupeři.

Online klání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva TDU je neustále připojen ke službě Xbox Live, takže online hra je přímo integrována do herního světa. Není tu žádné multiplayer menu, jako je tomu u jiných her. Online závody jsou stejně jako offline závody označeny ikonou a i v online světě si normálně vyděláváte peníze, prodáváte vozy a navíc můžete vytvářet vlastní závody. Je jen škoda, že nelze hrát na jednom X360 s kamarády, ale zřejmě by to bylo už příliš komplikované provázat tolik vzájemných vazeb dohromady.

Výbornou možností je možnost vyzvat jiného hráče na otevřený závod o peníze nebo Ranking Points. Pokud přijme vaši výzvu, stačí označit cíl závodu a už se jede cestou necestou. Tento systém zní jistě zajímavě a je to určitě jedna z nejlepších inovací poslední doby. Nefunguje však přesně tak, jak jsem se původně domníval. Při testování jsem zjistil, že i když budete na stejném místě jako váš kamarád, hra vám jej nemusí zobrazit na mapě. Zřejmě to nějak souvisí se servery, ke kterým jste připojeni. Jedinou možností je sdružit se do autoklubu a potom můžete snadno vyzývat jeho členy ke společným závodům. Aby to někdo špatně nepochopil - klasické pozvání do hry funguje, ale při volném ježdění po ostrově ne. Tady je jediným řešením společný autoklub.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bohužel, svoboda a individualita na internetu má i své stinné stránky. Dvakrát se mi stalo, že po odmítnutí výzvy do mě soupeř narážel nebo jezdil pořád dokola a otravoval. Nedokázal pochopit, že nemám zájem závodit a chci si prohlédnout ostrov a seznámit se s hrou, kterou jsem měl v té době k dispozici sotva dvacet minut. Autoklub je tedy částečně řešením i pro tyto případy, kdy se budete sdružovat pouze s hráči, kteří vám vyhovují.

Skvělé je ovšem pořádání vlastních závodů včetně stanovení přesných pravidel. Jakožto majitel závodu totiž můžete určit i vstupní poplatky a výši finanční odměny, kterou platíte z vlastní kapsy! Můžete si tak sice přijít ke slušným penězům, ale pozor na správné vybalancování příjmů a výdajů. Alespoň na počátku je tak jistější omezit závod časově, abyste se v online světě nezruinovali. Jak totiž říká staré české pořekadlo „Bez peněz do hospody nelez!“ A to platí i pro TDU, protože bez tučného bankovního konta si nepořídíte žádnou vilku na pláži, žádné sako od Versaceho nebo brýle značky Gucci, a už vůbec ne některý z devadesáti luxusních vozů.

Nákupní horečka
Celé TDU se tedy točí kolem peněz, kterých nikdy nebudete mít dostatek. Neustále potřebujete nová vozidla, protože ta jsou rozdělena do několika tříd a mnohé závody vyžadují právě vůz specifické kategorie. Naštěstí, pokud nemáte dostatek finančních prostředků, můžete si vozidlo na nějakou dobu pronajmout a zúčastnit se s ním závodu. Každopádně, kdo z nás by nechtěl vlastnit auto za několik milionů alespoň virtuálně, když už ne ve skutečnosti, že? Proto návštěvy autosalónů na ostrově Oahu patřily k mým oblíbeným kratochvílím, zvláště, když se pak můžete chlubit kamarádům novým Ferrari, na které oni ještě pracně shání peníze. Inu, lidská povaha se nezapře ani v tom virtuálním světě :)
Mimo peněz nakupujete domy, kde garážujete svá vozidla. Kromě toho, že jsou určitým záchytným bodem, kde pokaždé začínáte a kde pracujete se svou pozicí, nemají důležitou funkci. Tu postrádá i nakupování oblečení, i když je tu jedna malá souvislost s Achievements bodováním. Některé body získáte právě za nákup zmíněných věcí, takže kdo honí body do Gamer karty, ten bude potřebovat i větší množství peněz nebo nákupních poukázek.

Vozový park
Jak již bylo řečeno, hra nabízí přes devadesát licencovaných vozidel. Přesné číslo se mi nepodařilo zjistit, protože Atari nám původně naslibovalo 125 vozů, potom ubralo plyn na nějakých 107 a teď se udává, že jich je mezi devadesáti až stem. Ani to nemusí být pravda, protože na Xbox Live se objevil první update pro hru, kde si můžete stáhnout nová vozidla zdarma (další už však budou za peníze). Spokojme se tedy s konstatováním, že počet vozidel je více než uspokojivý.

Vyzkoušet si můžete běžnější značky typu Volkswagen, Audi, Nissan nebo Ford až po opravdu luxusní kousky jako je Lamborghini, Ferrari, McLaren, Koenigsegg nebo můj velký klukovský sen Aston Martin. My hráči, kteří jsme již zmlsaní nepřeberným množstvím vozidel ve Forze nebo Gran Turismo, z toho u vytržení asi nebudeme, ale za pozornost stojí, že TDU nabízí i sportovní motocykly a to již tak běžné není. Výběr je sice slabší, zatím jsem vyzkoušel pouze Ducati, ale rozhodně to je něco nového. Škoda jen, že jízdní model motorek už tak oslnivý není.

Malým zklamáním je, že i když hra slibovala jakýs takýs tuning, je to jen další řádek v položce PR marketing. Můžete si sice koupit nějaký ten výkonnostní upgrade, ale žádné aerodynamické úpravy moc nečekejte. Změna barvy nebo disků je jen malou náplastí a všichni nadšenci do tuningu plechových krasavců tak musí počkat na chystaný Need For Speed Carbon nebo druhý díl Forza Motosport.

Jízdní model
Už u dema jsem si stěžoval na neodladěný jízdní model aut. Přestože je z plné verze patrný určitý pokrok, stále to není to, co bych chtěl hrát. Ačkoliv preferuji spíše reálnější závody, dokáži ocenit i kvalitní arkádu. Nemám problém se pobavit u her jako Burnout, Need for Speed nebo Project Gotham Racing. Ale TDU, který se řadí mezi arkády, nemá podle mého názoru čitelné jízdní vlastnosti. Pokusím se to vysvětlit:

Když začnu hrát nějakou závodní hru, očekávám, že řízení vozidel bude intuitivní a velmi rychle se s ním dokáži sžít. To však neplatí pro tuto hru. Auta se řídí docela dobře, ale na řízení si musíte zvykat. Není to jako u jiných dobrých závodních her, kde sednete k počítači nebo ke konzoli a za pár minut auto celkem slušně zvládnete. Tady se budete do jisté míry potýkat s nečitelným držením stopy, plaváním mimo vozovku a především, řízený smyk je něco, co vývojáři neznají. Trénink však dělá mistra a jakmile si na tyhle zvláštnosti zvyknete, budete spokojeni. Zejména méně nároční hráči nebudou nic namítat, ale já si momentálně nedokáži vybavit žádnou podobnou hru, u které bych musel tak často přemýšlet nad tím, co mám udělat v další zatáčce. Shrnul bych to asi tak, že vozidla v TDU se více než citem řídí rozumem.

Ještě hůř však dopadly motorky, které se opravdu nepovedly. Vím, že i v reálném světě jsou motorky v zatáčkách pomalejší, ale jak špatně se s nimi zatáčí v této hře, to překonává veškeré mé představy. I při nižších rychlostech motorka zatáčí výrazně pomaleji než auto a udržet ji v nějakém smysluplném náklonu je až frustrující úkol. Přijde mi, že když už nějaká chytrá hlava motorky do hry přislíbila, tak se prostě musely udělat, ať to stojí co to stojí. Ale tohle si mohli odpustit nebo spíš nechat do budoucna.

Kolize ve hře pak vypadají už celkem slušně, zejména srážky s generovanou AI dopravou. Nepřesvědčivě sice působí nehody ve velmi vysokých rychlostech a občas zazlobí náraz do statické překážky, ale když uvážím, jaké technologické problémy vývojáři řešili s rozlehlou krajinou, pak to dokáži pochopit.

Malebný ostrov
Havajský ostrov Oahu je místo, kde bych rád strávil svou dovolenou. Písečné pláže lákají ke koupání, palmové háje ke snění a hory k pěším výletům. 1600 kilometrů asfaltových silnic protínajících ostrov - to je číslo, které dá stěží dohromady několik konkurenčních závodních her dohromady. Asi nejvíce jsem se bál jednotvárnosti krajiny, ale kupodivu to není tak špatné. Písečné pláže brzy střídají travnaté louky, které společně s horskými cestičkami šplhají někam do kopců, odkud zase rychle padají do pestrobarevného údolí, v jehož centru sídlí moderní velkoměsto. Grafika ostrova je skutečně na úrovni a odpustíte jí, že vývojáři tak nějak pozapomněli na obyvatele ostrova nebo inzerované střídání dne a noci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Potěšilo mě, že LOD modely stromů jsou výrazně zlepšeny, takže přepínaní jednotlivých detailů už není tak příšerné jako ve starém demu. V to jsem opravdu nedoufal. Zlepšení zaznamenal i framerate, který netrpí žádnými problémy, ačkoliv sem tam budete mít pocit určitého zpomalení. Není to, jak se říká "rock-solid", ale u podobné hry bych to ani nečekal. Přesto hra nějaké grafické chyby má. Ne každému se bude líbit poněkud netradiční motion blur efekt nebo některé textury v nižším rozlišení. Občas si také všimnete, že pár objektu se vykreslí později, než by mělo a dvakrát jsem zaznamenal vážnější chybu, kdy se vůbec nenačetla okolní krajina.

Modely aut jsou velmi povedené včetně parádního interiéru, i když shader model nepatří mezi ty nejlepší. Na karoserii si často všimnete problémů se stíny nebo nepřesných reflexí, ale kvůli tomu hru neodstřelíte. Kamera v interiéru je naopak bezchybná a z jejího pohledu se vozidla řídí velmi dobře. Ke kritice už toho moc není. Snad jen, že particle efekty jsou docela slabé a ještě hůře dopadly postavy jezdců nebo modelek. O tom snad ale závodní hra není, takže to berte jen jako takové shrnutí nedostatků.

Pokud jde o audio, je na celkem slušné úrovni, ale rozhodně by bylo ještě co zlepšovat. Ne každý motor se mi líbil a mnohdy jsem postrádal větší hloubku nebo sytost zvuku, což může být do jisté míry pocitová záležitost. Docela mě iritoval hlas, který naviguje v GPS mapě – je únavné poslouchat stejné věty pořád dokola a proto jsem to brzy vypnul. Hudební složka nabízí přes 30 skladeb nejrůznějších stylů, ale nevěnoval jsem jim moc pozornost. Správný závodník přece poslouchá motor svého sportovního vozu, který je tou nejlepší symfonií.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Závěrečná úvaha
Test Drive Unlimited je zajímavý mix offline a online závodů, který však trpí tím, že vývojový tým neměl dostatek zkušeností nebo dostatek času na to, aby se vyhrál s jízdní fyzikou. Vzpomínám si na hry ze série V-Rally od tohoto týmu, které rovněž neexcelovaly v oblasti modelu řízení. Historie se tedy opakuje. Vůbec celá hra působí tak trochu dojmem nedokončeného produktu. Jako by všechno ještě potřebovalo doladit, dokončit a dopilovat. A předchozí, nekonečné odklady této hry mi dávají za pravdu, že Atari si problémů bylo od počátku vědomo. Zřejmě už nastal čas, kdy kvůli neutěšené finanční situaci nebylo možné termín vydání znovu posunout a proto se nám dostává do rukou hra v téhle lehce „rozpracované“ podobě. Ostatně první opravný patch pro hru je již venku a další má následovat za několik dnů. Protože však od prvního dema udělali autoři velký kus práce, domnívám se, že mají potenciál k tomu, aby říjnovou PC verzi ještě více vylepšili.

Možná vyzněly předchozí řádky příliš pesimisticky, což je zapříčiněno i tím, že jsem od hry čekal více. Přesto však dostanete do rukou kvalitní závodní hru ve velmi hezké grafice. Mimo netradičního herního schématu mohu vyzdvihnout zpracování ostrova Oahu, které, byť není bez chyb, je určitě kouzelné a ukazuje nám směr, kterým se bude ubírat stále více her – tedy k rozlehlým krajinám bez nutnosti loadingu. Potěšily také kvalitní modely aut, které se sice nemohou rovnat s konkurencí v podobě třetího dílu Project Gotham Racing, ale drží si pomyslné druhé místo a to vůbec není špatný výsledek.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Předpokládám také, že na PC bude hra hodnocena lépe. Na konzolích jsme už rozmlsáni skvělými závodními hrami ať už se jedná o zmíněný Gotham, famózní Forza Motosport nebo legendární Gran Turismo. PC platforma takový výběr závodních her nenabízí a proto si hráči budou TDU více považovat. Úplně ve finále bych majitele Xboxu 360 upozornil na to, že bez Gold konta ztrácí hra větší část svého kouzla, takže pokud nemáte účet z nějakého důvodu aktivován, tuto investici bych si rozmyslel.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Dojmy & Preview, Novinky, Test Drive (2002) recenze

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým

Ivan Kratochvíl

Test Drive Unlimited odvážným a netradičním způsobem skloubil offline a online závody dohromady. Podařilo se to dokonce tak dobře, že se mezi těmito herními módy doslova stírají jakékoliv rozdíly. Přesto bych od závodní hry čekal zejména kvalitní jízdní fyziku a na ní by tvůrci mohli ještě zapracovat.