Sébastien Loeb Rally EVO - recenze
6/10

Sébastien Loeb Rally EVO - recenze

5. 2. 2016 19:15 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Rallye simulátory se nečekaně nadechly k renesanci vlastního žánru. Jen co se usadil prach po DiRT Rally a WRC 5, vyjela vstříc rychlým šikanám a nebezpečným horizontům Sébastien Loeb Rally EVO. V nebývalé konkurenci vypustili tvůrci z Milestone do světa agilního štírka, který možná neoslní vizáží a technickou dokonalostí, ale svět rychlých kol napodobuje věrně a překvapí osobním poutem k mistru volantu, jehož jméno nese. Italská novinka není dokonalá, ale DiRT slušně šlape na paty.

Pocta aktivnímu Sébastianovi

Pomníky legendám mívají různou formu. Státníkům odhalujeme sochy, hercům hvězdy na chodnících slávy a sportovci, pokud to nejde jinak, propůjčují svoji identitu počítačovým hrám. Rallye simulátory jsou toho dobrým příkladem - poměrně často bývají zaštítěny jmény těch nejrenomovanějších soutěžáků. Mezi ně se konečně zařadil i devítinásobný světový šampion Sébastien Loeb. A fanoušky motorsportu možná potěší, že rozhodně není jen stínem v pozadí celého projektu.

Málokdo by čekal, že rallye hra, a obvykle zrovna od suchopárných Milestone, může působit jako zajímavý televizní dokument. Velký Sebastian vám v přestávkách mezi závody v mnoha autentických rozhovorech poví o své kariéře - jak kdysi coby mladík s talentem od pánaboha uhranul rallye svět, jak se vyrovnával se vstupem do elitní kategorie WRC a samozřejmě si vzpomene i na všechny další zajímavé okamžiky ze své přebohaté kariéry.

Bez licence? Nevadí

Avšak nejen díky Loebovu povídání brzy usoudíte, že odskočit si od značkové série WRC nebyl od Milestone krok vedle. Novinku totiž zpracovali hodnotně a chytře v mnoha dalších ohledech. Nejen, že do ní přidali nové emoce, ale zároveň ji dokázali obsahově sestavit tak, že fanoušci motorsportu nakonec nepřišli téměř o nic, co s reálnou rallye souvisí. Nebudou jim chybět ani zajímavé pohárové destinace, ani legendární auta.

Hodnotně sestavený obsah je vlastně to, s čím se hra může povyšovat nad konkurenci. Samozřejmě, že si v novince nezajezdíte oficiální sezónu, ale hra přináší ze světa rallye sympaticky od všeho trochu. Přestože nemá aktuální pohárovou licenci, nic vám nebrání projet si například autentické šikany Monte Carla v modrozlaté Impreze, nebo podobně charakteristické tratě v Mexiku, Švédsku či Walesu s Audi Quattro B, Peugeotem 205, Xsarou WRC, Polem R a mnoha dalšími notoricky známými vozy.

Hned dvě kariéry

Sébastien Loeb Rally EVO je důkazem, že dobrý obsah lze hře dodat i s relativně skromným základem. Novinka má mimochodem v zásobě jen osm erzetových destinací a pět rallycrossových. Není to o moc víc, než čím se „chlubila“ v době našeho testu DiRT Rally, a byla za to kritizována. V chytřeji koncipované Loeb Rally si ale žádného nedostatku nepovšimnete. Třeba proto, že vrcholem hry jsou hned dvě jezdecké kampaně.

Čtete dobře, Milestone se po dlouhém půstu s hubenými licenčními WRC hrami rozšoupli. První kampaň lze v uvozovkách označit za klasickou kariéru. Nejde však o běžný šampionát s řadou chronologicky poskládaných soutěží - setkáte se s jakýmisi tematickými bloky, věnovanými vždy nějaké konkrétní kategorii či éře soutěžních vozů.

Díky nově pojaté kariéře se nejen prokoušete celou rallye historií, ale zároveň si na přeskáčku vyzkoušíte i celou plejádu různých závodních režimů. Bloky se mohou skládat z jednotlivých druhů závodů, tedy od rychlostních zkoušek až po kompletní rallye, a nechybí ani doplňkové jízdní režimy v podobě atraktivního eliminátoru, rallycrossu, závodu do vrchu (obligátní Pikes Peak) či dokonce jakéhosi dovednostního kritéria.

Kariéra působí dojmem sportovní mozaiky. Jednotlivé bloky se neskládají z příliš mnoha součástí, ale protože je jich dost a velmi pestře se doplňují, nebudete mít pocit jakéhokoliv nedostatku.

Půjčte si WRC

V sympaticky poskládané kariéře se Milestone navíc snažili o alternativní pohled na růst jezdeckých zkušeností. Přestože body a peníze, které získáváte závodními úspěchy, stále zůstávají klíčem k odemykání atraktivnějšího obsahu, málokterá jeho část je zcela nepřístupná. Pokud chcete nakouknout do prestižnějšího podniku, nemusíte hned kupovat vůz z odpovídající kategorie, stačí si jej pouze krátkodobě pronajmout a zkusit štěstí.

Tímto chytrým způsobem hra člověka skvěle motivuje. V určitých okamžicích tím příjemně snižuje obtížnost a urychluje postup hrou, ale zároveň namlsá hráče k tomu, aby si na vozidlo, které se mu při testu mohlo zalíbit, později standardní závodní cestou vydělal.

Mistr vzpomíná

Druhá kampaň se soustředí na osobnost Sébastiana Loeba a jeho kariéru. Formou dalších tematických bloků se opět dotknete soutěžácké historie, tentokrát ale výhradně věnované památným momentům v Loebově kariéře. Protože je kampaň tvořena formou výzev, připravte se napodobovat či překonávat nepřeberné množství jeho skvělých umístění a rekordů.

Mimochodem, Loebova kampaň je právě ta část hry, kde o sobě automobilový čaroděj vypráví. Každý rozhovor je adresný k určitému hernímu bloku, což dohromady vytváří velmi dobrou atmosféru. Vážně dobrá práce, Milestone!

Špatná technologie

Co naopak práci Italů nereprezentuje nejlépe, to je bohužel použitá technologie. Vše, co souvisí s grafikou, ovládáním a optimalizací vás moc nepotěší. Předně, Loeb Rally vypadá zastarale. Postrádá moderní efekty i kvalitní textury a celkově působí jako několik let starý produkt, čemuž ale vůbec neodpovídají hardwarové nároky. Počet fps má navíc tendenci skokově klesat a dochází k trhání.

Hra je navíc soužena tradiční neschopností autorů vystříhat se drobných nesmyslů. Nejlépe to ilustruje situace, kdy z auta po havárii vypadne čelní sklo, ale netknuté stěrače se dál usilovně míhají posádce před očima, dokud nepřestane pršet.

Velké problémy souvisejí také se špatnou optimalizací ovládání. Někteří hráči (jako já) budou mít  problém s připojením svých volantů či pedálů a není to zrovna tím, že ve hře chybí přednastavené profily. Jedná se o hlubší technickou potíž a těžko říct, zda bude v dohledné době vyřešena.

Výlety do výšin

Malou technickou katastrofou je také kolizní model. Auta vůči svému okolí působí nereálně odlehčeně, což způsobuje tragikomické karamboly při vyjetí z trati. Dokud vozy pouze nervózně reagují na nerovnosti vozovky, je vše v pořádku. Pokud ovšem dojde k větším problémům, auta začnou připomínat hračky, které se odrážejí od příkopů, stromů či skal, v horším případě skáčou do nesmyslných výšek a v nich rotují a rotují a rotují... Něco takového bylo možné omluvit třeba ve starém Driverovi nebo ve kterékoliv jiné městské arkádě, ovšem v moderní rallye hře ne.

Těžko říct, proč si Milestone nedali na technologické stránce hry více záležet. Jejich hra se totiž v mnoha ohledech tváří velmi profesionálně, snad až profesorsky, a nabízí kupu leckdy zbytečných, ovšem milých detailů. Potěší vás nejen podrobné nastavování vozů, ale třeba i manuál ke spolujezdcovu itineráři, ukazatel aktivity turba za jízdy nebo sledování aktuální nadmořské výšky na Pikes Peak! A že některé erzety měří přes deset kilometrů, také není projev zrovna nejhloupějších arkád.

Koneckonců solidní je i jízdní model. Dal by se popsat jako méně drsnější verze toho z DiRT Rally. Hra sice nedokáže tak detailně reagovat na změny povrchů trati, ale nudit se rozhodně nebudete. Obecně se dá říct, že řízení v Loeb Rally je slušnou výzvou. Svůj podíl na tom má již zmíněná nervozita automobilů, které potřebují pevnější vedení a častější korekce volantem. Dokud se nebourá, působí jízda velmi uvěřitelně a drsně. A kdovíjaká selanka vás nečeká ani se zapnutými asistenty - Milestone vytvořili model vhodný spíše pro zkušenější hráče.

Suma sumárum, Milestone ve své rallye novince v mnoha ohledech příjemně překvapili, ale v některých bohužel „nezklamali“. Sébastien Loeb Rally EVO je velice osobní hra, v níž sám Loeb hraje roli sympaticky aktivního patrona. Hra také nadchne obsahem a relativně uspokojí jízdními vlastnostmi. Špatná technologie si však vybrala daň v podobě nehezké a neoptimalizované grafiky, bugů a celkově špatné přizpůsobivosti hry k různým ovládacím zařízením. Čas ukáže, zda to jsou pouze dětské nemoci hry, která jednou dospěje. Určitě si ale na Steamu stáhněte a vyzkoušejte demo, stojí to za to.

Milestone stvořili překvapivě důstojný simulátor plný osobitosti a obsahu. Jejich rallye novinka slušně šlape na paty konkurenci z Codemasters. Ubližuje jí hlavně špatná technologie a hloupé chyby.