Necromania: Trap of Darkness - recenze
6/10

Necromania: Trap of Darkness - recenze

24. 10. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Necromania je akčně taktická fantasy hra z domácích luhů a hájů, která vás rozhodně nenechá v klidu. Jen se obávám, že prostředky, kterými se bude o vaši přízeň ucházet, jsou přinejmenším zvláštní...

Autor: Jan Rod
Publikováno: 24.října 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Je tomu již dávno, co jsme se nad tuhými stránkami černobílých časopisů vlastenecky rozplývali nad prvními výhonky tuzemské herní produkce a kdy jsme s obdivem přihlíželi snahám našich vývojářů dohnat světové extratřídy. Od té doby se mnoho změnilo a herní svět si dobylo již několik titulů, pocházejících z našich luhů a hájů. Nu, konečně náš herní průmysl dospěl, řekl bych, a tak se zdá, že na takové nálady již není čas, neboť trh si žádá jiných měřítek. Měřítek veskrze přísných, kladoucích na každou novou hru hned několik specifických nároků. Do jaké míry před nimi obstojí další nová hra Necromania: Trap of Darkness od slovenského DarkSoftu a Cinemaxu?

První krůčky
Hra se v prvních chvílích své existence, tedy když otevíráte krabici, vkládáte do mechaniky CD a zběžně listujete návodem, tváří vcelku vážně, tak, jak by se asi měla správná fantasy hra tvářit. Klasický název a obal slibuje líté boje, magii, mlhu nad bitevními poli a temná zákoutí podzemích labyrintů, tedy podobný lektvar, z jakého je namíchána severská poezie „sekyry a krve“. Váš dojem ještě prohloubí grafické zpracování instalačního interface a úvodní video, tedy alespoň jeho část.

Když se totiž náhle uprostřed prologu objeví postava Billa Cocotona (čti Kokotona), nejednomu vyznavači drsné fantasy akce zatrne. Neboť možná právě tam hra poprvé upozorní na jednu svoji charakteristiku, kterou se částečně ze svého žánru vymyká - totiž na humor. Ale nepředbíhejme.

Instalace je snadná a rychlá, prolog je poněkud statický (až na milující se kostlivce) a hlasy možná až příliš dramatické. Vzápětí jste velmi stručně seznámeni s povahou sedmi postav, za které můžete hrát a dostane se vám tak i kusých informací a rad do začátku. Každá postava má vedle základní ‚útočné‘ schopnosti ještě speciální (např. neviditelnost, vrhání kamenů, rychlost) a disponuje třemi hlavními vlastnostmi: silou, rychlostí a manou. Všechny postavy (golem, rytíř, mlžena, slídil, kostlivec, pán bestií a čaroděj) jsou vcelku vyrovnané, mají své klady i zápory v rovnováze. Pak již zbývá jen navolit ovládání a jste připraveni vstoupit do hry.

Co je vaším cílem?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ucházíte se o post „Vyvoleného“, který má vysvobodit Ragnara, pána bytostí země Nekromantie ze zajetí, aby mohl vést spravedlivou válku proti netolerantním Absurdiánům v čele s zženštilým vládcem Billem Cocotonem. Ale jak tomu tak bývá, netoužíte po slávě jen vy. Utkáte se proto se svými soky v mnoha úrovních a budete se snažit prokázat svoji způsobilost tak, že naleznete magický klíč (skullkey) a projdete magickou branou. Čím více svých soupeřů přitom povraždíte, tím lépe.

Věc se zdá snadná? Možná na první pohled. Budete ovšem strženi do víru neuvěřitelně zákeřného deathmatche, který se vám po několika prvních hodinách neúspěchů tak zají, že ho možná odinstalujete a tím vyřešíte problém všech obyvatel Necromanie jednou provždy.

Nepřívětivé ovládání
První potíží je totiž vcelku nepřátelské ovládání. V úvodním menu jste totiž, ne zrovna zřetelně, vyzváni, abyste sami přiřadili klávesy k herním funkcím. To je zajisté příjemné, ale již méně příjemné to je, když vůbec netušíte, jak se říká, která bije! Navolil jsem tedy např. „přiblížení“, nikoliv útok (vždyť se seká povětšinou myší, ne?), na což jsem záhy doplatil. Teprve po návštěvě oficiálních internetových stránek jsem se dozvěděl, že se jedná o chybu a pomocí nového .ini souboru jsem mohl hrát hru s původním nastavením kláves. Hratelnost se tak zlepšila, útok se přesunul na myš, tedy tam, kam již po celé věky patří, i tak mi přijde ovládání spíše nepohodlné. Bohužel jsem stejně nepřišel na možnost aktivovat předměty nebo pasti pouze myší přímo z obrazovky.

Dalším šokem je samotný průběh hry. Stále se kolem vás točí nepřátelsky naladění kostlivci, čarodějové a jiná verbež. Pokřikuje na vás: „Vrať mi moje věci“ a vzápětí vás zabijí a okrádá, až vám z toho jde hlava kolem. Když se na chvíli zastavíte a sledujete své soupeře, zjistíte, že pobíhají po bludišti a zuřivě se přehrabují v harampádí, sudech a bednách v cílem nalézt klíče a jiné předměty, přičemž za sebou zanechávají vydatné množství pastí a pastiček. Běžnou combo nástrahou je neviditelný teleport, který vás přenese do vlivu opět neviditelného magnetu přitahujícího přímo do železných čelistí, které pracují stejně spolehlivě, jako gilotina v Prince Of Persia. Když se konečně trochu vzpamatujete, hra skončí, neboť někdo úspěšnější nalezl vše potřebné a prošel branou… a tak jedete znova.

Rychlost a zákeřnost
Samotný boj je jen slabou náhražkou toho, co většina milovníků her typu Diablo apod. zná. Životů máte nekonečně (dokud někdo neprojde do dalšího levelu) a tak máte možnost trénovat. Stačí prostě držet příslušnou klávesu a doufat, že to vyjde. Na tom však Necromania nestaví. Důležitějšími atributy je zde rychlost a zákeřnost. Měli jste skoro všechny klíče? Byli jste (jak jinak než zákeřně) zavražděni a oloupeni? Hrozí, že onen drzí skřet uteče nejrychlejší cestou k portálu? Pak na nic nečekejte a předběhněte ho, počkejte si na něj a pak… však už víte co máte dělat. Zabít a okrást na oplátku jeho.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Energie, zastoupená bublajícím sloupečkem many vám odtéká stále. Hryžou vás krysy, pavouci, hadi, žáby a již zmíněné pasti, ubývá vám sil když se sami snažíte kouzlit nebo klást pasti. Řešením je obsadit mana pool. To jsem si alespoň myslel. Náhodou jsem přišel ke všem potřebným předmětům když přede mnou zahynul čaroděj a zanechal po sobě naditý měšec. Rychle jsem se tedy odebral i s lupem přímo do magického kruhu a stále doplňoval a doplňoval manu, čekaje na nebožáka, který mi přinese poslední část klíče… čekal jsem dlouho a nic. Prostě nic. Všichni běhali kolem, otevírali a zavírali bedny a nic. A když jsem místo opustil, tak… hádejte. Ano, byl jsem zavražděn (zákeřně) a oloupen. A než jsem se stačil pomstít, hra skončila.

Slizké úrovně
Jednotlivé herní úrovně jsou vcelku hezky propracované, ale přeci jen trochu jednotvárné. Šedavé, mokré a slizké, prostě odporné. Výjimkou jsou možná skály, které se vás na oplátku „dojmou“ všudypřítomnými firebally. Ostatně jako jejich obyvatelé. Hudební doprovod je místy dobrý a místy asi jako ty úrovně. Hra má tempo a svoji zvláštní atmosféru, která je stále kořeněna opravdu vtipnými výkřiky (“Kdo si dá barbecue?“ a „Hajzle, už tě mám vážně dost“). Takové hlášky jsou jako stvořené pro multiplayer, který je rozhodně mnohem zábavnější než hra pro jednoho hráče.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Škodit si navzájem je chvíli docela psina, ale pokud jste si chtěli užít pořádné fantasy, tak to prostě není ono. Jak jsem řekl již v úvodu… v klidu vás tato hra neponechá ani chvíli. Odpočinku se nedočkáte. Radosti hned tak také ne. Spíše se budete pěknou řádku životů bezmocně vztekat a slabší jedinci nakonec skončí s těžkou frustrací u Solitera. Ale není právě to opravdová výzva?

Resumé
Sečteno a podtrženo: Necromania - Trap Of Darkness je dle mého soudu ten typ hry, který se pokusil skloubit více žánrů. Rozhodně je více taktická a humorná, než temná a dobrodružná, což ale, domnívám se, hře neškodí. Zajímavé téma se možná částečně rozmělnilo v přehrabování se v plesnivých hrobech a bednách a lákavá možnost taktického přemýšlení je pod stálým tlakem vysokého tempa a relativní náročnosti, ale když věnujete ovládání hry potřebný čas, nebo si (jako autor recenze) přizvete druhé dvě ruce na výpomoc, může se z vás stát úspěšný taktik a následně i vítěz.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vývoj postavy je zdlouhavý a samotný boj jen spíše jen předstíráním (nedočkáte se více typů úderů ani kombinací). Ovládání je méně pohodlné a netradiční. Přesto, pokud budete ochotni této hře něco obětovat, věřím, že se vám může a bude líbit. Alespoň chvíli - oceníte zajímavý přístup, především černý humor, inteligenci počítačových protihráčů a velmi ponuré prostředí v povedené, ač jednotvárné grafice, doprovázené vydařenými vizuálními efekty (např. přechod do menu, smrt postavy, hyperrychlost) a slušným hudebním doprovodem.

Stáhněte si: Demo (81 MB), Trailer (2,5 MB nebo 6,5 MB)