F1 2012 - recenze

PC

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách: PC, PS3, X360

Verdikt: Nové detaily, skvělá prezentace a ještě vyváženější hratelnost. F1 2012 je nejlepší formulový simulátor, jaký si dnes můžete koupit, a to nikoliv proto, že žádný jiný už neexistuje. Codemasters zkrátka pracují dobře. Naslouchají komunitě, všechno dobré v sérii ponechávají a z předešlých chyb se vždycky poučí. Pečlivá evoluce přiblížila F1 2012 o krok blíže k závodní dokonalosti, na revoluční posun se však stále ještě čeká.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 80/100

21. 9. 2012 v 21:00 - Recenze Autor: Ondřej Švára Komentáře: 0

Vím, že v Anglii chutná všechno trochu jinak a gurmánství tam zrovna nefrčí. Angličané prostě smíchají a sežerou cokoliv. Vždycky jsem se chechtal, co chechtal, prostě jsem řval ze všech těch octových chipsů a hovězích koláčků a vím, že legendy nelžou. Ale F1 2012, to je kulinářským žargonem řečeno děsivý žvanec i pro Albion. Tahle hra je jako Peprníkova pomazánka s obsahem, co by dohnal a zabil krtka. Je to taková malá biobomba ze zapadlého rohu laciného hypermarketu. Neodvážili byste se pro ni ani sehnout. Ale já musel. A dostal jsem do ruky kompaktní atomovku, jakou bych od Codemasters ještě před nějakými pěti lety nečekal.

F1 2012

Vysvětlím to. Codemasters jsou Angličani, víme? A teď to nedůležitější - jsou finančně nezávislí, což znamená, že musejí otáčet každou libru, než naplánují novou hru, a tu pak tvoří tak, aby si ji koupilo co možná nejvíce lidí. Proto je GRID sprint k rychlému zkonzumování a DiRT hopsačka a ne rally. A takovéhle studio, Senna ho netrestej, si najednou usmyslí, že koupí licenci na Formuli 1 a udělá z ní hardcorový simulátor! Chápete to? Tvůrčí studio proslavené spíše arkádami najednou vyrábí zcela neekonomický titul pro úzké publikum.

Ten, kdo nové formule v Codemasters před třemi lety prosadil, musí mít kachní žaludek. Nebo spíš britský. Právě jenom s ním lze strávit stres z vývoje polobrutálního simulátoru, co budí v potenciálním zákaznictvu strach, a který je navíc svazován licencí, jenž nehýří mnoha změnami a musí se spoléhat na to, co přinesou náhodné úpravy reálných pravidel. Viz třeba loňské systémy KERS a DRS.

Ta směs má ale říz

Jenže dost žertování a pesimismu. Ačkoliv se toho s formulovou hrou obecně nedá moc dělat, chutná třetí novodobé F1 od Codemasters překvapivě skvěle. Ano, to že je F1 2012 ďábelsky nedůvěryhodný mix žánrů, představ i ekonomických vizí, neznamená protentokrát nic horšího, než že vás tahle hra mile překvapí. A těm, co novodobou formulovou sérii už dobře znají, s radostí oznamuji: tradice neporušena! I nový díl je vyroben pečlivě a pod heslem: "pomalu a jistě vpřed." Aktuální ročník znovu přibližuje celou sérii F1 o krok blíž k imaginární dokonalosti.

Vtipné přitom je, že se nové formule od těch starších na první pohled vůbec neliší. Všimnete si možná tak nového menu, ze kterého díky absenci třetího rozměru už konečně nebolí oči. Zaposloucháte se do nového a příjemného soundtracku. Pošmáknete si na vylepšené prezentaci se sympatickými videi i obrázky a možná ještě zaregistrujete přítomnost propracovanějšího tutoriálu nebo to, že Ego Engine už rozstřikuje vodní kapky jako perly.

Ale pořád je tu víc než dost notoricky známých jmen, tvarů, zvuků, zatáček i rekordů, pachů a vůní. Relativní dokonalost nového F1 2012 je proto nutno hledat jinde. Skrývá se v detailech, které se odhalují postupně, jakoby s decentní samozřejmostí. Pakliže si jich nakonec všimnete, pracovali Codemasters dobře.

V Birminghamu opravdu vědí, jak modernizovat herní sérii, aby zbyly nějaké nápady i na příště, ale aby se zákazník neurazil. Že je F1 2012 v rámci možností opět o něco dokonalejší, jsem poznal třeba už podle příjemně zkrácených nahrávací časů, nebo ve chvíli, kdy můj postarší volant Logitech Formula Force Ex našla hra rychleji, než jsem jí za to stačil poděkovat. Připravila pro něj bezkonkurenčně nejpohodlnější profil, s jakým jsem se kdy v závodních hrách setkal. Zkrátka, F1 2012 je pro řidiče připravena lépe, než kterýkoliv jiný simulátor současnosti. Udělala tím na mě dojem.

Motivace, to je oč tu běží

I obsah hry někdo pokapal voskem a pečlivě přeleštil. Máme tu třeba nový mód Proving Grounds. To je úlitba oné „arkádovější“ části publika, kterou by Codemasters rádi na chvíli odtrhli od DiRTu a pozvali ji na poněkud rychlejší vyjížďku. Ale jen stručně - Proving Grounds je balík výzev, kde v roli podceňovaného točvolanta honíte největší formulová esa v rozličných scénářích. Předjet během tří kol pětici jezdců za předpokladu, že mají sjeté gumy a vy perfektně zahřáté, je jeden příklad za všechny. Byl jsem spokojen. Je to perfektní odreagovačka po náročné sezoně.

A propos sezóna. Respektive kariéra. To je stále hlavní část hry a i na ní se díkybohu projevil evoluční zápal studia. Hlavní smysl zůstal samozřejmě nezměněn, začínáte jako nula v podřadném týmu, abyste po několika sezonách sáli Jeanu Todtovi z prsu dobře vychlazené šampaňské. A ta evoluce?

Kariéra mi tentokrát připadala více motivující díky vylepšenému zákulisí. Jistě, pořád to není kopie brilantního Footbal Manageru, ale pokrok je znát. Hra lépe reaguje na vaše úspěchy i nezdary a nejenže je vhodně komentuje, ale také rychleji mění svá stanoviska. Různé rady a připomínky servisních techniků jsou snad už samozřejmostí, ale i ty jsou bohatší na text i cit.

Na brzdy se vykašli

F1 2012 se však především lépe řídí. Už jenom ty fantastické porce informací od kol. V apexu už nyní poznám nejen tvrdost směsi a míru jejího aktuálního opotřebení, ale hra dokonce simuluje i sjetí pneumatik podle různého zatížení. Například v Katalánsku s převahou pravotočivých zatáček jsem míval věčně odlehčené přední pravé kolo, takže bylo méně znehodnocené než ostatní.

Mám také velmi příjemný pocit z toho, že ačkoliv hra zůstává náročným simulátorem (kompromis mezi lehčí 2010 a nelidskou 2011), viditelně méně v ní chybuji. Už tolik zbytečně nebourám a nestojím v kačírku. Dlouho jsem přemýšlel, čím to je a rozhodně jsem vyloučil flashbacky, které sice umějí zachránit závod, ale na plynulosti mu nepřidají. Tak co?

Řekl bych, že nový ročník je v jízdním modelu zkrátka přátelštější a předvídatelnější. Na chování vozu to jde poznat poměrně brzy. Zatímco dříve hra zbytečně přeceňovala míru rizika a skoro neprávem mě posílala do smyků a vstříc bariérám, teď si to aspoň někdy odpustí. Přitom v mapování tras se nic nezměnilo.

Stále zůstávají notoricky známá místa, kde to ustřeluje víc než by mělo, ale rozdíl je právě v té míře rizika, kdy si hra ještě neřekne "dost, teď už tě roztočím". A to platí i pro momenty, kdy už opravdu jedu mimo trať. Místo fatálně spálených gum teď cítím spíše šanci dostat se z krize živý. Takové chování auta jsem si přál, když jsem rozezlen končil s F1 2010.

A už vjíždí dvacet poseroutků do první šikany

Pokud mám hře něco vytknout, bude to nejspíš pasivita umělé inteligence, která se projevuje zejména po startech. Prakticky celá kvalifikace ztrácí smysl, pakliže jsem schopen v prvních dvou kolech poskočit z chvostu startovního pole až do první desítky a to bez penalizací či nehod. AI jezdci se nechávají zbytečně snadno předjíždět, protože sami nechtějí v tlačenici riskovat. I kvůli tomu panují velké rozdíly ve výkonnosti startovního pole v kvalifikacích a ostrých závodech. To, že jste v kvalifikaci mnohem pomalejší než ostatní a v závodě se výkonnost naopak téměř otáčí, je neuvěřitelný kostlivec ještě z dob Crammondových Grand Prix.

Nakonec se ale dá umělá inteligence vzít na milost. Ne snad díky multiplayeru, který se pro menší počet jezdců nedal důstojně vyzkoušet, ale spíše proto, že i s jistou formou demence dokáže počítačový balík jezdů vyrobit parádní závodní atmosféru. F1 2012 mnohem lépe pracuje s gradací a proměnlivostí závodu.

Startovní pole i přes jisté srabáctví přestalo být monolitem, který vám buď celý závod ujíždí, anebo vy ujíždíte jemu. Teď se vaše pozice mnohem častěji mění a využijete-li onu krátkou dobu mezi zastávkami v boxech, kdy máte pneu v ideální kondici, můžete dojet i skupinu na kterou jste si dříve ani netroufali. A pozor, to není žádný catch-up! To vás jen F1 2012 odměňuje za píli a trochu toho talentu. V tomhle už překonává i hýčkanou Grand Prix 3...

Důvěra především

O budoucnost F1 v rukou Codemasters zatím nemám obavy. Studio položilo skvělý základ, který nemusí překopávat, ale pouze zdokonalovat, a zatím dává do hry srdce, což je mi sympatické. Je to úkaz v dnešním mainstreamu téměř nevídaný. Jistě, nová F1 by určitě zasloužila vylepšit trakačovité chování aut v boxech, mohla by ukáznit framerate nebo odstranit automatické zpomalení auta mimo závodní pruhy. Ale k dokonalosti se Codemasters propracovávají záměrně jen drobnými krůčky. Ostatně, není lepší hrát nejdřív dobrou hru a na cinkrlata si prostě počkat? Vždyť opak by byl docela mrzutý. Navíc se s ním v mainstreamu setkáváme docela často...

Ondřej Švára

Tagy: simulace formule Závodní

Zdroj: Vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.