Dead Space - PC recenze & průvodce

Dead Space - PC recenze & průvodce

8. 11. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Překvapivě horší grafika ve srovnání s konzolovou verzí není jediným rozdílem. Pro všechny však platí naše rady, jak vybrat tu správnou zbraň, jak lépe rozpoznat citlivá místa nestvůr a na co si dát největší pozor.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 8.listopadu 2008
Verze: PC/česká/prodávaná
Doba recenzování: pár dnů

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Sci-fi horor Dead Space (mega-recenze) jsem si ještě jednou zahrál, abych porovnal jednotlivé odlišnosti mezi počítačovou mutací a konzolovými verzemi. Po obsahové stránce je hra na všech platformách naprosto shodná, což znamená i na PC stejné schéma ukládání hry přes speciální automaty na zdech. Tedy kdykoli uložit rozehranou partii nelze ani v počítačové mutaci. Všechny odlišnosti, na které jsem narazil, jsem shrnul do následujících řádků. Kromě počítačové verze jsem dokončil variantu pro Playstation 3. Kdybych si měl vybrat, jaké verzi dám přednost, byla by to určitě jedna z konzolových, a to zejména z níže uvedených důvodů:

Grafika
Počítačová verze nebyla při vývoji tou primární, což je vidět i na grafickém kabátku. Grafika tak na počítači i na maximální nastavení při stejném rozlišení nedosahuje kvalit konzolových verzí. Některé textury lodi jsou hrubší, stejně jako skafandr hlavního hrdiny. Konzolové verze jsou uhlazenější a lépe pracují se světelnými efekty. Obraz na PC je ale přirozeně ostřejší a dají se nastavit různé detaily (srovnávací obrázky).

Dead Space jsem testoval na svém počítači Intel Core 2 Duo E-8200 (2,66 GHz), 4 GB RAM, GF8800 GTS 320 MB, což by měla být pro hraní bez cukání naprosto dostačující sestava. Očekával jsem, že díky vesměs uzavřeným prostorám nebude hra tolik náročná, což se potvrdilo i mým naprosto plynulým hraním a minimálními nahrávacími časy při rozlišení 1280x1024 a plných detailech. Tedy když pominu poměrně zdlouhavé kopírování souborů při instalaci.

PC verze má obraz na standardní nastavení více světlejší, než je tomu u konzolovek (své si k tomu připisuje také výraznější jas LCD monitorů oproti televizím, na něž se kouká z větší dálky). I v tmavých koutech tak může být dobře vidět, vlastní preferenci si lze nastavit posuvníkem při zapauzované hře. Já jsem na svém monitoru musel pro akurátní jas a vylepšení atmosféry snížit ve hře světlost na minimum (závisí na typu vašeho monitoru)

Přehlednost
PC verze zobrazuje postavu hlavního hrdiny blíže kameře, což má za následek oproti konzolím méně místa pro výhled vpřed, protože záda postavy více zaclání pohled hlavně na levou stranu. To je patrné zejména u monitorů 4:3. V případě širokoúhlých zobrazovačů s vyššími nativními rozlišeními je diference minimální a výhled není skoro vůbec rušen.

Inventář a celé rozhraní HUDu, včetně zobrazení úkolů a mapy, je na PC přehlednější, protože je v poměru s rozsahem obrazu decentně zvětšený a písma jsou taktéž ostřejší. Hra pro pohyb v nabídkách podporuje jak ovladač, tak i kurzor myši.

Ovládání
ilustrační obrázek zdroj: tisková zpráva Dead Space pro PC je možné ovládat kombinací myši + klávesnice, nebo také joypadem, přičemž ten xboxový hra bere automaticky jako preferovaný. Tím pádem při jeho zapojení sama nastaví přiřazení tlačítek přesně jako je tomu na konzolách a joypad můžete okamžitě používat bez nutnosti manuálního výběru funkcí na tlačítka. Nicméně u ovladače si nemůžete navolit vlastní rozmístění funkcí, což je na klávesnici možné. Lze přitom najednou používat joypad i myš s klávesnicí.

Stejně jako mnoha dalším lidem, i mě po prvním spuštění hry zle lagovala myš, kurzor měl v pohybu velké zpoždění. Ovšem záhy se to rapidně zlepšilo při přenastavení rozlišení z defaultního 640x480 na 1280x1024 a vypnutí synchronizace. Poté již bylo všechno naštěstí v pořádku a hra byla za každého stavu naprosto plynulá.

I když jsem neměl s ovládáním pomocí myši a klávesnice větších problémů, raději jsem opět zvolil řízení pomocí ovladače. Při pohledu třetí osoby mi přišel joypad příjemnější, přičemž jsem tak nemusel luštit, jaké tlačítko na klávesnici obsluhuje danou funkci. Jelikož jsem poprvé dohrál Dead Space na konzoli, byl jsem zvyklý na joypad a zaměřování přes analogovou páčku jsem měl dobře nacvičené, takže jsem myš ani nemusel používat.

Instalace
PC hra vyžaduje zadání sériového čísla a po instalaci (tu lze provést jen na 5 různých HW konfiguracích a již provedené aktivace nelze zpětně deaktivovat) jej ověřuje online, tudíž je potřebné funkční internetové připojení, což v mém případě proběhlo bez problémů. Při dalším spuštění hry už není internet vyžadován.

Jediná herní odlišnost PC verze oproti konzolovým je absence achievementů a trofejí, jinak je ve všem ostatním po herní stránce hra zcela shodná. Hra obsahuje (stejně jako na konzolích) počeštěné texty a manuál, ovšem titulky lze volitelně vypnout. Přeložené jsou i ovládací a navigační panely nad dveřmi a výtahy. Za těch pár hodin zkoušení PC verze jsem si žádných vyložených chyb nebo nepřesností nevšiml (ve fórech se dříve ozývaly stížnosti na jistou krkolomnost překladu některých vět).

Průvodce hrou 1.část

Průvodce zvráceným světem Dead Space by vám měl pomoci vybrat tu správnou zbraň, lépe rozpoznat citlivá místa nestvůr a osvětlit vám, na co si ve hře dát největší pozor.

HUD
Obrázek zdroj: tisková zpráva HUD, tedy zobrazení informací na monitoru, nebo obrazovce, je velice důležité, obzvláště ve hře jako Dead Space. Nejdůležitější je sledovat modrou stupnici na zádech hlavního hrdiny, což je ukazatel jeho životní energie, potažmo ochranné funkce obleku. Když vaše zdraví klesne na malou hodnotu, stupnice se změní na žlutou barvu. A pokud se hodnota zdraví dostane na úplné minimum, ukazatel zčervená, což značí, abyste neotáleli s aplikací lékárničky.

Stáze (Stasis)
Ukazatel zásoby telekinetické energie potřebné např. pro manipulaci s předměty na dálku, je hned vedle životní stupnice. Tuto energii získáte záhy po úvodu hry. Stáze se dá doplnit z automatů na zdech, porůznu rozesetých v útrobách kosmické lodi. Maximální naplnění indikuje modrá barva, pokud energie ubývá, změní se ukazatel na červený. Pomocí Stáze můžete pohybovat jak ukotvenými předměty, plošinami, nebo dveřmi, tak i zvedat, přenášet a házet různé menší předměty.

Tím lze prakticky všechno, co se válí volně okolo, použít jako projektil a házet předměty na potvory, čímž se ušetří něco nábojů. Zvláště si dobře všímejte červených výbušných bombiček, kterých je všude docela hojný počet. S úspěchem je můžete sebrat a házet po protivnících, načež tyto zásobníky výbušné látky po kontaktu vybuchnou, nebo je stačí i z dálky rozstřelit jakoukoli zbraní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Druhou schopností Stázního modulu je možnost chvilkového zpomalení pohybu živých i neživých věcí. Ve druhém případě tím zpomalíte zběsile zacyklené dveře, nebo plošiny, které se rychle hýbají, v tom prvním je Stáze skvělá při zpomalování útoku nepřátel. Zapamatujte si, kde jsou rozmístěny doplňovací automaty, protože u nich si můžete spotřebovanou energii kdykoli znovu přidat. Na některé nepřátele je použití zpomalení jediným účinným nástrojem na jejich alespoň dočasné zpacifikování, protože jeden druh mutantů je proti všem i maximálně upgradovaným zbraním naprosto imunní.

Kyslík
Skafandr vám poskytuje také jistou zásobu kyslíku, která je závislá od modelu obleku – vyšší stupně skafandru poskytují více ochrany, tudíž i života a zásoby kyslíku. Vzduch je potřebný při občasných výletech mimo hermetizované prostory lodi. Zásoba kyslíku vzrůstá s každým upgradem skafandru a lze ji také neomezeně doplňovat z automatů uvnitř i vně kosmické lodi. Ukazatel má formu odpočítávání čísel a ukáže se vždy automaticky při aktivaci zásoby vzduchu, např. při vstupu do kosmu mimo interiér lodi.

Taktika
Obrázek zdroj: tisková zpráva V Dead Space platí, že nejlepší formou postupu je pomalá a obezřetná chůze, zejména při pohybu v zalomených chodbách a prostorech, kam není zprvu vidět. Jelikož hra obsahuje částečně skriptované objevování nepřátel, které se spouští při dosažení určitých míst, je dobré např. při pohybu za roh pomalu dojít k ohybu a nakouknout dále do přiléhajících prostor. I takovýto pohyb někdy spustí útok schovaného mutanta a vy tak budete připraveni na okamžitou obranu. Pokud do takovéto situace přiklušete, je možné, že vám potvora spadne přímo za krk a vy tak zbytečně přijdete o část životní energie.

Boj
V zásadě máte dvě možnosti, kterak se bránit útokům mutantů. Jednak je to boj na blízko a druhak střelba z různých zbraní. První způsob je ale mnohem méně účinný, než střelba, takže úder, popř. rozšlápnutí používejte spíše jen na bezprostřední hrozby, jinak na dálku vždy využívejte své střelné zbraně. Blízký útok se ale dobře hodí na menší potvory plazící se po zemi. Doporučený postup spočívá v jejich zastavení pomocí Stasis energie, pak již jen stačí přijít blíž a potvoře rozšlápnout kebuli. Nicméně rozhodně nepoužívejte útoky na blízko jako své primární, střelivo není nutno tolik šetřit.

Střelba
Obrázek zdroj: tisková zpráva Každá zbraň disponuje unikátní vlastností, což je primární a sekundární režim střelby. Některé zbraně pouze obmění orientaci střelby, jiné zase nabídnou dva zcela jiné útoky. Rozhodně hned po získání takové pomůcky ihned na nejbližších nepřátelích vyzkoušejte oba režimy střelby, čímž hned zjistíte, který se na co hodí, nebo jak se dá úspěšně použít. Jako jinde, i zde platí známá poučka o plných zásobnících, tudíž se snažte co nejčastěji nabíjet všechny své čtyři zbraně. Pokud vám ve frenetickém boji dojdou náboje do jedné, lepší a rychlejší je volba jiné zbraně, než déle trvající přebíjení.

Klíčovým prvkem pro přežití je podrobná znalost schopností každé zbraně a také volba správné zbraně na každého mutanta. Jelikož je potvor mnoho druhů, na každou platí jiná zbraň, popř. jiný režim střelby. Volba špatné zbraně může být při napadení fatální a kvůli tomu lze poměrně lehce zahynout. Každá zbraň má taktéž jiný efekt a používá jiný druh útoku. Pulzní puška (Pulse rifle) vyniká nejlepší účinností střelby v malém rozsahu, zatímco Provazová pistole (Line gun) dokáže svým paprskem pokrýt větší rozlohu. Pulzní puška má na druhou stranu vyšší kadenci střelby, nicméně její výboje způsobují zase menší poškození, než jiné zbraně. Podrobné informace ke všem zbraním naleznete v další části průvodce.

Miřte na končetiny
Obrázek zdroj: tisková zpráva Prakticky na všechny potvory neplatí pouhé vyprázdnění zásobníku do jejich útrob, nýbrž odstřelování končetin a chapadel. Však si určitě všimnete, že tento postup nešťastní pracovníci na lodi ještě před konečnou katastrofou několikrát načmárali na zdi. Vždy se tak zaměřte na nohy a ruce, přičemž nejdříve se snažte odtrhnout nohy, popř. spodní část těla nestvůr, což je zpomalí. Poté jim usekněte ruce a tím v 90% soubojů protivníka zlikvidujete jednou provždy. U nestvůr, které nemají rozlišitelné končetiny, jim vždy zlikvidujte ocasy, chapadla a tykadla, což má obdobný účinek, jako odseknutí končetin u jejich pohyblivějších bratříčků.

Kombinování schopností
Skvělou funkcí v Dead Space jsou energetické a telekinetické schopnosti, které poskytuje právě váš Stázní modul (Stasis module) na skafandru. Vhodnou kombinací obou možností, tedy telekinetické manipulace s objekty a předměty, a stejně tak i zpomalování, docílíte pohodlného vítězství v každém souboji. A ještě navíc ušetříte střelivo. Pomocí manipulace si vytvořte barikádu z povalujících se beden a krabic. Shromážděte na jedno místo výbušné nádrže, nalákejte do blízkosti mutanta a jedním výstřelem ho zlikvidujte, nebo prostě házejte po nepřátelích cokoliv, co je zrovna po ruce.

Stázi také často používejte pro zpomalování potvor, mnohem lépe je pak trefíte. Navíc při obklíčení, nebo boji s vícero nestvůrami najednou, je zpomalení dobrou cestou z této šlamastiky, protože protivníci vás tak rychle nedostihnou. Při takovém dočasném zastavení nepřátel lze také pohodlněji utéci, což může být mimo jiné i jedno z řešení nastalých situací. Potvory až na výjimky nejsou nijak inteligentní a skrze zavřené dveře se za vámi už nepoženou, zůstanou trčet za nimi.

Řešení logických hádanek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dead Space není nijak mozkově náročná hra, protože prakticky všechny zapeklitosti jdou vždy vyřešit buď použitím Stasis energie pro manipulaci a přemísťování předmětů, nebo střelbou. Důležité je ale pozorně sledovat zadání úkolů a příběh, stejně tak pečlivě prozkoumávat všechny lokace a místnosti. V jedné kapitole např. musíte najít navigační karty pro start záchranné rakety, ale k tomu ještě potřebujete získat přístupový klíč pro odemčení dveří.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je tak třeba mít na paměti, že musíte nasbírat určitý počet předmětů, v čemž vám vždy pomůže modrá linka palubní navigace, nebo méně přehledná holografická mapa. Navigace vás dokáže vést doslova za ručičku v přesném postupu, kdy díky tomu nemůžete minout žádné úkoly a důležité předměty, proto jí používejte co nejčastěji. Mapa pak dobře poslouží jen pro celkový nástin prostor lodi, ovšem pro přímou navigaci se moc nehodí.

Příště: velký přehled nestvůr, vylepšování zbraní, jejich specifika a drobné užitečné tipy

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Mega-recenze PS3 verze, E3 dojmy, Preview, Novinky...

Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry

Michal Jonáš