zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Sci-fi             horor Dead Space (mega-recenze)             jsem si ještě jednou zahrál, abych porovnal jednotlivé odlišnosti             mezi počítačovou mutací a konzolovými verzemi. Po obsahové stránce             je hra na všech platformách naprosto shodná, což znamená i na PC stejné             schéma ukládání hry přes speciální automaty na zdech. Tedy kdykoli             uložit rozehranou partii nelze ani v počítačové mutaci. Všechny odlišnosti,             na které jsem narazil, jsem shrnul do následujících řádků. Kromě počítačové             verze jsem dokončil variantu pro Playstation 3. Kdybych si měl vybrat,             jaké verzi dám přednost, byla by to určitě jedna z konzolových, a             to zejména z níže uvedených důvodů:
   Grafika             Počítačová verze nebyla při vývoji tou primární, což je vidět i na             grafickém kabátku. Grafika tak na počítači i na maximální nastavení             při stejném rozlišení nedosahuje kvalit konzolových verzí. Některé             textury lodi jsou hrubší, stejně jako skafandr hlavního hrdiny. Konzolové             verze jsou uhlazenější a lépe pracují se světelnými efekty. Obraz             na PC je ale přirozeně ostřejší a dají se nastavit různé detaily (srovnávací             obrázky).
              Dead Space jsem testoval na svém počítači Intel Core 2 Duo E-8200             (2,66 GHz), 4 GB RAM, GF8800 GTS 320 MB, což by měla být pro hraní             bez cukání naprosto dostačující sestava. Očekával jsem, že díky vesměs             uzavřeným prostorám nebude hra tolik náročná, což se potvrdilo i mým             naprosto plynulým hraním a minimálními nahrávacími časy při rozlišení             1280x1024 a plných detailech. Tedy když pominu poměrně zdlouhavé kopírování             souborů při instalaci.
              PC verze má obraz na standardní nastavení více světlejší, než je tomu             u konzolovek (své si k tomu připisuje také výraznější jas LCD monitorů             oproti televizím, na něž se kouká z větší dálky). I v tmavých koutech             tak může být dobře vidět, vlastní preferenci si lze nastavit posuvníkem             při zapauzované hře. Já jsem na svém monitoru musel pro akurátní jas             a vylepšení atmosféry snížit ve hře světlost na minimum (závisí na             typu vašeho monitoru)
   Přehlednost             PC verze zobrazuje postavu hlavního hrdiny blíže kameře, což má za             následek oproti konzolím méně místa pro výhled vpřed, protože záda             postavy více zaclání pohled hlavně na levou stranu. To je patrné zejména             u monitorů 4:3. V případě širokoúhlých zobrazovačů s vyššími nativními             rozlišeními je diference minimální a výhled není skoro vůbec rušen.
              Inventář a celé rozhraní HUDu, včetně zobrazení úkolů a mapy, je na             PC přehlednější, protože je v poměru s rozsahem obrazu decentně zvětšený             a písma jsou taktéž ostřejší. Hra pro pohyb v nabídkách podporuje             jak ovladač, tak i kurzor myši.
   Ovládání 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Dead             Space pro PC je možné ovládat kombinací myši + klávesnice, nebo také             joypadem, přičemž ten xboxový hra bere automaticky jako preferovaný.             Tím pádem při jeho zapojení sama nastaví přiřazení tlačítek přesně             jako je tomu na konzolách a joypad můžete okamžitě používat bez nutnosti             manuálního výběru funkcí na tlačítka. Nicméně u ovladače si nemůžete             navolit vlastní rozmístění funkcí, což je na klávesnici možné. Lze             přitom najednou používat joypad i myš s klávesnicí.
              Stejně jako mnoha dalším lidem, i mě po prvním spuštění hry zle lagovala             myš, kurzor měl v pohybu velké zpoždění. Ovšem záhy se to rapidně             zlepšilo při přenastavení rozlišení z defaultního 640x480 na 1280x1024             a vypnutí synchronizace. Poté již bylo všechno naštěstí v pořádku             a hra byla za každého stavu naprosto plynulá.
              I když jsem neměl s ovládáním pomocí myši a klávesnice větších problémů,             raději jsem opět zvolil řízení pomocí ovladače. Při pohledu třetí             osoby mi přišel joypad příjemnější, přičemž jsem tak nemusel luštit,             jaké tlačítko na klávesnici obsluhuje danou funkci. Jelikož jsem poprvé             dohrál Dead Space na konzoli, byl jsem zvyklý na joypad a zaměřování             přes analogovou páčku jsem měl dobře nacvičené, takže jsem myš ani             nemusel používat. 
   Instalace             PC hra vyžaduje zadání sériového čísla a po instalaci (tu lze provést             jen na 5 různých HW konfiguracích a již provedené aktivace nelze zpětně             deaktivovat) jej ověřuje online, tudíž je potřebné funkční internetové             připojení, což v mém případě proběhlo bez problémů. Při dalším spuštění hry už není internet             vyžadován.
              Jediná herní odlišnost PC verze oproti konzolovým je absence achievementů             a trofejí, jinak je ve všem ostatním po herní stránce hra zcela shodná.             Hra obsahuje (stejně jako na konzolích) počeštěné texty a manuál,             ovšem titulky lze volitelně vypnout. Přeložené jsou i ovládací a navigační             panely nad dveřmi a výtahy. Za těch pár hodin zkoušení PC verze jsem             si žádných vyložených chyb nebo nepřesností nevšiml (ve fórech se             dříve ozývaly stížnosti na jistou krkolomnost překladu některých vět).             
  Průvodce hrou 1.část
              Průvodce zvráceným světem Dead Space by vám měl pomoci vybrat tu správnou             zbraň, lépe rozpoznat citlivá místa nestvůr a osvětlit vám, na co             si ve hře dát největší pozor.
   HUD 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      HUD,             tedy zobrazení informací na monitoru, nebo obrazovce, je velice důležité,             obzvláště ve hře jako Dead Space. Nejdůležitější je sledovat modrou             stupnici na zádech hlavního hrdiny, což je ukazatel jeho životní energie,             potažmo ochranné funkce obleku. Když vaše zdraví klesne na malou hodnotu,             stupnice se změní na žlutou barvu. A pokud se hodnota zdraví dostane             na úplné minimum, ukazatel zčervená, což značí, abyste neotáleli s             aplikací lékárničky.
   Stáze (Stasis)             Ukazatel zásoby telekinetické energie potřebné např. pro manipulaci             s předměty na dálku, je hned vedle životní stupnice. Tuto energii             získáte záhy po úvodu hry. Stáze se dá doplnit z automatů na zdech,             porůznu rozesetých v útrobách kosmické lodi. Maximální naplnění indikuje             modrá barva, pokud energie ubývá, změní se ukazatel na červený. Pomocí             Stáze můžete pohybovat jak ukotvenými předměty, plošinami, nebo dveřmi,             tak i zvedat, přenášet a házet různé menší předměty. 
              Tím lze prakticky všechno, co se válí volně okolo, použít jako projektil             a házet předměty na potvory, čímž se ušetří něco nábojů. Zvláště si             dobře všímejte červených výbušných bombiček, kterých je všude docela             hojný počet. S úspěchem je můžete sebrat a házet po protivnících,             načež tyto zásobníky výbušné látky po kontaktu vybuchnou, nebo je             stačí i z dálky rozstřelit jakoukoli zbraní. 
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Druhou             schopností Stázního modulu je možnost chvilkového zpomalení pohybu             živých i neživých věcí. Ve druhém případě tím zpomalíte zběsile zacyklené             dveře, nebo plošiny, které se rychle hýbají, v tom prvním je Stáze             skvělá při zpomalování útoku nepřátel. Zapamatujte si, kde jsou rozmístěny             doplňovací automaty, protože u nich si můžete spotřebovanou energii             kdykoli znovu přidat. Na některé nepřátele je použití zpomalení jediným             účinným nástrojem na jejich alespoň dočasné zpacifikování, protože             jeden druh mutantů je proti všem i maximálně upgradovaným zbraním             naprosto imunní.
   Kyslík Skafandr vám poskytuje také jistou             zásobu kyslíku, která je závislá od modelu obleku – vyšší stupně skafandru             poskytují více ochrany, tudíž i života a zásoby kyslíku. Vzduch je             potřebný při občasných výletech mimo hermetizované prostory lodi.             Zásoba kyslíku vzrůstá s každým upgradem skafandru a lze ji také neomezeně             doplňovat z automatů uvnitř i vně kosmické lodi. Ukazatel má formu             odpočítávání čísel a ukáže se vždy automaticky při aktivaci zásoby             vzduchu, např. při vstupu do kosmu mimo interiér lodi.
   Taktika 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V Dead             Space platí, že nejlepší formou postupu je pomalá a obezřetná chůze,             zejména při pohybu v zalomených chodbách a prostorech, kam není zprvu             vidět. Jelikož hra obsahuje částečně skriptované objevování nepřátel,             které se spouští při dosažení určitých míst, je dobré např. při pohybu             za roh pomalu dojít k ohybu a nakouknout dále do přiléhajících prostor.             I takovýto pohyb někdy spustí útok schovaného mutanta a vy tak budete             připraveni na okamžitou obranu. Pokud do takovéto situace přiklušete,             je možné, že vám potvora spadne přímo za krk a vy tak zbytečně přijdete             o část životní energie. 
   Boj             V zásadě máte dvě možnosti, kterak se bránit útokům mutantů. Jednak             je to boj na blízko a druhak střelba z různých zbraní. První způsob             je ale mnohem méně účinný, než střelba, takže úder, popř. rozšlápnutí             používejte spíše jen na bezprostřední hrozby, jinak na dálku vždy             využívejte své střelné zbraně. Blízký útok se ale dobře hodí na menší             potvory plazící se po zemi. Doporučený postup spočívá v jejich zastavení             pomocí Stasis energie, pak již jen stačí přijít blíž a potvoře rozšlápnout             kebuli. Nicméně rozhodně nepoužívejte útoky na blízko jako své primární,             střelivo není nutno tolik šetřit.
   Střelba 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Každá             zbraň disponuje unikátní vlastností, což je primární a sekundární             režim střelby. Některé zbraně pouze obmění orientaci střelby, jiné             zase nabídnou dva zcela jiné útoky. Rozhodně hned po získání takové             pomůcky ihned na nejbližších nepřátelích vyzkoušejte oba režimy střelby,             čímž hned zjistíte, který se na co hodí, nebo jak se dá úspěšně použít.             Jako jinde, i zde platí známá poučka o plných zásobnících, tudíž se             snažte co nejčastěji nabíjet všechny své čtyři zbraně. Pokud vám ve             frenetickém boji dojdou náboje do jedné, lepší a rychlejší je volba             jiné zbraně, než déle trvající přebíjení. 
              Klíčovým prvkem pro přežití je podrobná znalost schopností každé zbraně             a také volba správné zbraně na každého mutanta. Jelikož je potvor             mnoho druhů, na každou platí jiná zbraň, popř. jiný režim střelby.             Volba špatné zbraně může být při napadení fatální a kvůli tomu lze             poměrně lehce zahynout. Každá zbraň má taktéž jiný efekt a používá             jiný druh útoku. Pulzní puška (Pulse rifle) vyniká nejlepší účinností             střelby v malém rozsahu, zatímco Provazová pistole (Line gun) dokáže             svým paprskem pokrýt větší rozlohu. Pulzní puška má na druhou stranu             vyšší kadenci střelby, nicméně její výboje způsobují zase menší poškození,             než jiné zbraně. Podrobné informace ke všem zbraním naleznete v další             části průvodce. 
   Miřte na             končetiny  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Prakticky             na všechny potvory neplatí pouhé vyprázdnění zásobníku do jejich útrob,             nýbrž odstřelování končetin a chapadel. Však si určitě všimnete, že             tento postup nešťastní pracovníci na lodi ještě před konečnou katastrofou             několikrát načmárali na zdi. Vždy se tak zaměřte na nohy a ruce, přičemž             nejdříve se snažte odtrhnout nohy, popř. spodní část těla nestvůr,             což je zpomalí. Poté jim usekněte ruce a tím v 90% soubojů protivníka             zlikvidujete jednou provždy. U nestvůr, které nemají rozlišitelné             končetiny, jim vždy zlikvidujte ocasy, chapadla a tykadla, což má             obdobný účinek, jako odseknutí končetin u jejich pohyblivějších bratříčků.             
   Kombinování             schopností              Skvělou funkcí v Dead Space jsou energetické a telekinetické schopnosti,             které poskytuje právě váš Stázní modul (Stasis module) na skafandru.             Vhodnou kombinací obou možností, tedy telekinetické manipulace s objekty             a předměty, a stejně tak i zpomalování, docílíte pohodlného vítězství             v každém souboji. A ještě navíc ušetříte střelivo. Pomocí manipulace             si vytvořte barikádu z povalujících se beden a krabic. Shromážděte             na jedno místo výbušné nádrže, nalákejte do blízkosti mutanta a jedním             výstřelem ho zlikvidujte, nebo prostě házejte po nepřátelích cokoliv,             co je zrovna po ruce. 
              Stázi také často používejte pro zpomalování potvor, mnohem lépe je             pak trefíte. Navíc při obklíčení, nebo boji s vícero nestvůrami najednou,             je zpomalení dobrou cestou z této šlamastiky, protože protivníci vás             tak rychle nedostihnou. Při takovém dočasném zastavení nepřátel lze             také pohodlněji utéci, což může být mimo jiné i jedno z řešení nastalých             situací. Potvory až na výjimky nejsou nijak inteligentní a skrze zavřené             dveře se za vámi už nepoženou, zůstanou trčet za nimi. 
   Řešení logických             hádanek  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Dead Space             není nijak mozkově náročná hra, protože prakticky všechny zapeklitosti             jdou vždy vyřešit buď použitím Stasis energie pro manipulaci a přemísťování             předmětů, nebo střelbou. Důležité je ale pozorně sledovat zadání úkolů             a příběh, stejně tak pečlivě prozkoumávat všechny lokace a místnosti.             V jedné kapitole např. musíte najít navigační karty pro start záchranné             rakety, ale k tomu ještě potřebujete získat přístupový klíč pro odemčení             dveří. 
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Je tak             třeba mít na paměti, že musíte nasbírat určitý počet předmětů, v čemž             vám vždy pomůže modrá linka palubní navigace, nebo méně přehledná             holografická mapa. Navigace vás dokáže vést doslova za ručičku v přesném             postupu, kdy díky tomu nemůžete minout žádné úkoly a důležité předměty,             proto jí používejte co nejčastěji. Mapa pak dobře poslouží jen pro             celkový nástin prostor lodi, ovšem pro přímou navigaci se moc nehodí.             
  Příště: velký přehled nestvůr, vylepšování zbraní, jejich specifika             a drobné užitečné tipy
 
  Stáhněte si: Trailery,             Videa...
              Související články: Mega-recenze             PS3 verze, E3             dojmy, Preview,             Novinky...
 
 
 
   |