Age of Pirates II - recenze

15. 6. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Černá vlajka, hektolitry rumu v přístavní krčmě, šavle, děla a bambitky... Však to znáte. Recenze na další pirátskou hru je tu.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 15. června 2010
Verze: PC/anglická/prodávaná

Obrázek zdroj: tisková zpráva Černá vlajka, hektolitry rumu v přístavní krčmě, šavle, děla a bambitky... Však to znáte. Recenze na další pirátskou hru je tu.

Už začátek hry napovídá, že jde o námořnické RPG. Při výběru virtuálního kapitána si na začátku hry vyberete, zda budete obchodníkem, pirátem, nebo dobrodruhem. A můžete se pustit i do ručního nastavování celé řady statistik a ukazatelů. Pokud jste s hlavním hrdinou spokojeni, můžete si švihnout kratičký (ale opravdu kratičký a v podstatě zbytečný) tutoriál. A pak už se ocitáte s poničenou lodí v některém z mnoha přístavů Karibiku.

Co byste v takové situaci udělali ve skutečnosti? Já bych šel do hospody. A vy to nejspíš uděláte také. V krčmě při troše štěstí narazíte na zajímavé týpky, a někdo vám třeba dá i nějaký ten úkol. Vrhnete se hned na jeho plnění? Asi ne, pokud jste aspoň z desetiny tak zvědaví jako já. Projdete se tedy po městečku – a mrknete třeba do obchodu, ke správci přístavu, za guvernérem…

Levně koupit, draze prodat
Procházka po městě bude vaším denním chlebem. Brzy ale zjistíte, že města jsou vlastně dost podobná a mezi důležitými budovami budete přebíhat automaticky. Každopádně tu budete nabírat úkoly, najímat posádku i důstojníky, shánět informace… a klidně můžete zkusit i vylomit pár zámků v civilních domech. Ale pozor, pokud vás někdo uvidí, nemilosrdně po vás půjdou stráže.

Samozřejmě budete taky hodně obchodovat. Nejde jen o šmelinu zboží podle obchodnického pravidla levně koupit, draze prodat (je fajn, že navštívené obchody se vám i s cenami zboží zapisují do deníku). Často také nakoupíte vybavení na moře: děla a munici, náhradní plachty, obvazy… A vymazlit si můžete i vybavení svého avatara, k mání jsou samozřejmě různé bodné, sečné i palné zbraně, ale také třeba všelijaké domorodé amulety zvyšující leckteré atributy.

Konečně na moře!
Když se rozkoukáte v prvním městě a případně splníte nějaký ten jednoduchý úkol na pevnině, vrhnete se konečně na to hlavní. Jasně, nejdůležitější disciplínou každého mořského vlka je přeci samozřejmě brázdění rozburácených vln. Stejně jako většina dalších aspektů hry je ale vlastně ze začátku docela těžká – hlavně kvůli tomu, že hra vám s ničím moc neradí. Pohyb po globální mapě nebo rychlé (zautomatizované) přejíždění mezi blízkými místy je v pohodě, ale když dojde na námořní souboj, tak se zapotíte. A jako že na souboje dojde, i když se budete chtít světem protloukat jako obchodník a ne přímo jako pirát.

Manévrování, různé střelivo (některé účinné na trhání plachet, jiné na ničení trupu a další na rozmetání posádky), zahákování i útok mužstva po nalodění na nepřátelskou loď…, nic z toho tady nechybí. A je jen na vás, jestli si bitvy užijete z pohledu třetí osoby nebo na vlastní oči. Pořádný tutoriál by ale neškodil. Ve chvíli, kdy nepřátelskou loď zahákujete (nebo ona vás), dojde na celkem akční bitvu muže proti muži. Ta není nijak zvlášť propracovaná: v podstatě se jen snažíte využít ke svým jednoduchým úderům každý ždibec energie, který máte.

Nudná procházka džunglí
Boj na vlastní kůži si vyzkoušíte nejen na palubě nepřátelské lodi, ale také při procházkách po souši. I když jde totiž o hru pirátskou, rozhodně nemusíte trávit veškerý čas na vratké palubě nebo rozvrzané židli přístavní krčmy. V podstatě z každého města můžete vyrazit do okolní přírody. Krajina – obvykle jednotvárná džungle s několika cestami – je rozdělena na dost malé lokace, mezi kterými přebíháte a díky jejich značné podobnosti se v nich leckdy i trochu zamotáte.

Originalitu a přitažlivost krajiny nezachrání ani kamenité pobřeží, vojenská pevnost, jeskyně a podobná místa. Mimo městské hradby vás tak rozhodně nevyžene turistická nátura, ale maximálně honba za splněním nějakého úkolu (zabít vůdce banditů, chytit uprchlého otroka) nebo touha prozkoumat kostlivci prolezlé ruiny a vyrvat jim z pařátů nějaký ten poklad. Ale velká zábava to tedy není.

Propracované RPG
Autoři hodně propracovali RPG složku hry. Za zkušenostní bodíky si zlepšujete základní vlastnosti (síla, reakce, autorita...) a také jednotlivé dovednosti. Ty se dělí na osobní a kapitánské. V každé skupině najdete sedm skillů, a příkladem za všechny budiž ovládání pistolí z první skupiny a třeba navigace z té druhé.

Kromě toho si časem můžete osvojit i různé speciální schopnosti, například extra konstituci, která z vás udělá (skoro) nezničitelnou bojovou mašinu. A to není všechno, zlepšují se i vaši důstojníci. A samozřejmě mohutným vývojem projde i vaše loď, máte-li dostatečně naditou truhlici. Pochroumané necky časem vyměníte za plovoucí pevnost s nejlepšími děly, motivovanou posádkou a špičkovými ručními zbraněmi. A časem si pořídíte celou flotilu.

Zpracování hry je prachmizerné. Hudba se vám dost brzo omrzí, ale to není to nejhorší. Největším zlem je bídná grafika. Screenshoty kolem asi mluví za všechno, a věřte, že ani v reálu to není lepší: opakující se prostředí, hrubé textury, nekvalitní design. Nepomůže ani nastavení maximálních detailů. Takhle pesimisticky vás konec konců naladí už slaboučké intro (dá-li se tomu tak vůbec říkat) složené z něoklika statických obrázků.

Slabá grafika
Age of Pirates 2 nabízí docela hodně herních možností, ale tak nějak chybí pádný důvod, který by vás poháněl kupředu. Můžete prozkoumávat ruiny tam i támhle, zkusit vydělat na přepravě zboží či eskortě námořních obchodníků, plnit opakující se úkoly anebo se pustit do pirátského života. Ale žádný velký příběh nečekejte, a i proto může hra upadnout brzo do stereotypu. A přitom je to škoda, protože rozlehlý svět přímo vybízí k tomu, aby do něj autoři zasadili propojené příběhové úkoly a zajímavé NPC s vlastní minulostí a problémy. Toho se ale nedočkáte.

Dobrý nápad, ale...
Město opuštěných lodí by mohl být hodně zajímavý titul, pokud by autoři nezůstali stát v půli cesty. Až překvapivě promyšlený herní systém s dobrými nápady je bohužel notně degradován slabým zpracováním, absencí příběhu, stereotypem i nedostatkem nápověd a instrukcí. Milovníci žánru u něj nejspíš nějakou dobu vydrží, ale ostatní asi moc nechytne. Držím palce autorům, aby případný třetí díl dotáhli do dokonalejšího konce. Mohla by to být slušná zábava.

Související články: Recenze Age of Pirates: Caribbean Tales, Novinky...

Jiří Sládek
autor je šéfeditorem portálu TN.cz

Kvalitní a propracovaný herní systém je bohužel zasazen do nehezky zpracovaného světa bez příběhu. Nepotěší také absence tutoriálu i brzy přicházející stereotyp. Tohle je zkrátka hra jen pro skalní fandy námořních titulů.