Rise of Legends - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Rise of Legends - dojmy z dema

28. 4. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Podle toho, co ukazuje demo, je cesta možnému budoucímu králi RTS dlážděna zlatem. Nekonečné ságy historických strategií bez nápadu dávají prostor k triumfu elegantně navrženým hrám, jako právě Rise of Legends.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 28.dubna 2006
Verze hry: první demo/anglická
Doba hraní: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva Přestože fantasy „realtimovek“ vzniká nespočet, Rise of Legends se těší hladovému pohledu hráčské obce už od svého oznámení. Není divu, vyvíjená pozornost je plně oprávněná, i kdyby jen kvůli několik let starému předchůdci, který mnozí neváhají zařadit na vrchol pedestialu herních klasik. První Rise of Nations (recenze původní hry a datadisku) se totiž mohlo pochlubit výbornými nápady a vše nasvědčuje tomu, že nováček by mohl jít v jeho šlépějích.

 Dvě herní etapy
Co časná trial-verze obsahuje? Krátký výtažek z kampaně za národ Alin a dvě skirmishové mapy s ořezanými možnostmi nastavení. Nezdá se to být mnoho, účelu praktického odprezentování potencionálu hry to ale bohatě stačí. Tažení probíhá ve dvou etapách. Nejdříve je vám odhalen pohled na velkou strategickou mapu herního světa, kde můžete taktizovat v globálním měřítku, přemísťovat své hrdiny, obsazovat území, vyvíjet technologie či najímat startovní jednotky do misí, přičemž vše je ovlivněno výsledky předchozích bojů.

Bitvy už probíhají přesně tak, jak jste zvyklí z většiny ostatních strategií. Jednoduše na některé území zaútočíte, jsou vám v krátkosti vypsány úkoly a pustíte se do práce. První dvě mise, které jsou v demu obsaženy, sice nepředstavují bůhvíjaký oříšek, ale berme v potaz, že jde přece jen o první dvě mise, tj. rozkoukávací.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

V prvním scénaři vám jde o obranu spojeneckého města a zneškodnění všech nepřátel na mapě, v tom druhém o to samé v bledě modrém. Máte ovšem co do činění s o něco zajímavějšími protivníky - obřími salamandry, kteří ohrožují místní obyvatelstvo. Jisté zpestření je pak dáno střídající se denní dobou, přičemž v noci vám nezbývá než se tvrdě bránit nájezdům a za dne naopak vyrazit do útoku a zabít salamandří královny v jejich hnízdech. Velmi mě potěšilo množství variabilních sekundárních úkolů, jejichž plněním se vám situace značně ulehčuje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Tři strany, tři důvody k radosti
Už jsem zmínil, že vedle kampaně demo přináší i ukázku dvou skirmishových map, které jsou možná ještě větším příslibem do budoucna. Ukazuje se v nich totiž pravá síla Rise of Legends. Odlišné, a přitom vyvážené strany, elegantně jednoduché ovládání, díky kterému zkrátka víte „kam a kdy sáhnout,“ i spousta taktických vychytávek. Národ Alin připomíná arabské pohádky a je zdaleka nejvíc fantasy stranou ve hře. Obrovské paláce jsou vytvářeny pomocí magických sil a rostou před očima přímo z hlubin země. Stejně tak jednotky a vůbec všechno ostatní svou fantasy podstatu nezapře - pouštní nájezdníci, salamandři, draci, škorpióni a ohniví ptáci jsou zde k vašim službám

Vinci, zjevně pojmenováni podle geniálního vynálezce Leonarda da Vinciho, jsou naopak jasným protipólem pohádkovému světu a jasným zpodobněním (pochopitelně hodně svébytným) industriální civilizace. Hlásí se tu o slovo střelný prach a nejroztodivnější rozklepaná zařízení pohání pára. Výkvětem parní technologie je obří „krabí“ tank Leviathan, který šíří smrt všude kolem sebe a k jeho zastavení je potřeba celé armády standardních jednotek. Není tak těžké domyslet si rostoucí paniku lidských protihráčů, sledujících pochodovat tento kolos směrem k jejich základně. Ani univerzální vozítko s třemi přepínatelnými módy pro průzkum, boj a obléhání, nepřátelům radost neudělá. A takových maličkostí je ve hře nespočet.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Třetí stranou, která v omezených podmínkách první demoverze bohužel k dispozici není, pak bude Cuotl. Autoři hlásají, že půjde o hodně specifickou rasu pro fajnšmekry (něco jako Protossové ve Starcraftu?), velmi odlišnou od ostatních dvou. Tito mimozemšťané se budou honosit výdobytkem moderní technologie tak vyspělé, že Alin i Vinci si o ni mohou jen zdát. Za vše se ale platí, a tak například bude nezbytné napájet energetické štíty speciálními generátory, což fantasy obludy ani parní tanky samozřejmě trápit nemusí.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Elegance padajícího pírka
Pokud se cítíte po popisu operujících frakcí mírně zmateni, uklidním vás upřímným tvrzením, že vše funguje na jedné hromadě perfektně, tak jako dobře naolejované soukolí. Někomu sice nemusí sednout, že jezdci na konících tu porcují supermoderní tanky, ale budiž. Je to omluvitelné v zájmu skoro až uměleckého ztvárnění budov a jednotek. Jejich umělou inteligenci zatím posuzovat nebudeme, jelikož v této verzi hry nebyla úplně vyladěna.

Hraní probíhá velmi podobně jako v původních Rise of Nations. Mapa je rozdělena na teritoria, které můžete jednoduše obsazovat porobením zdejších měst. Víc území znamená víc surovin, víc jednotek, větší pravděpodobnost vítězství, tudíž je logické, že se právě o města svádí nejtužší boje. Města je možné vylepšovat přistavováním dalších čtvrtí pro ekonomický, vojenský a technologický rozvoj.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Styl hraní je povětšinou extrémně svižný, nebál bych se říct až surový, i když možná je to částečně dáno i minimální rozlohou momentálně dostupných map. Jednotky navíc ztrácejí na nepřátelském území životy (bez speciální zásobovací jednotky), a tak je zcela ve vašem zájmu co nejrychleji dostat potřebnou část herní plochy alespoň do neutrálního stavu. Velké boje se budou zcela jistě vést i o tzv. dominance (něco podobného jsme mohli vidět např. v Empire Earth 2). Hráč, který si vede velmi dobře, získá dominanci v jedné ze čtyř oblastí (vojenská, výzkumná, ekonomická a taktická). Pokud tedy například narušujete dostatečně účinně protivníkovu ekonomiku, získáte taktickou dominanci a s ní související bonus. V tomto případě možnost na chvíli vyhlásit klid zbraní na celé mapě.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Hrdinové na vzestupu
Samotný název hry lehce napovídá, že tentokrát se klade velký důraz na hrdiny a to hlavně v kampani, kde sehrají asi nejzásadnější roli. RPG rozvoj atributů a schopností se stal již téměř standardním prvkem - i zde po každé misi rozdělíte určitý počet bodíků mezi speciální schopnosti a poměrně radikálně tak měníte způsob využití hrdiny. Velmi dobrým znamením by mělo být množství různých hrdinů a jejich schopností, takže si asi každý zvolí favorita přesně pro svůj styl hry.

I když je povaha dema čistě singleplayerová, prosákl už o hře více hráčů z vývojářského týmu dostatek informací na to, abychom se o nich alespoň okrajově zmínili. Předně se autoři poučili z chabé aplikace multiplayeru v Rise of Nations, tudíž padání hry by mělo být pokud možno věcí minulosti. Připraveny by měly být rozsáhlé možnosti v nastavení. Omezení rushe (doba, za kterou na sebe budou moci hráči útočit) jistě zvolní průběh hry. Náhlá vítězství (sudden victories) zase určí, za jakých podmínek může hra předčasně skončit. Souboj, ve kterém vyhraje ten, který zničí kterékoliv ze soupeřových měst, jistě vyústí v paranoidně laděnou adrenalinovou řež. A slabším hráčům třeba přijde vhod system handicapů, který o něco ztíží podmínky silnějšímu a naopak uleví nováčkovi. Jak to bude fungovat v praxi, to se však teprve uvidí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Bude na co koukat
Po technologické stránce drží Rise of Legends solidně krok s dnešní dobou. První věcí, kterou jsem zaznamenal, je opět kolosální rozpětí možností v nastavení. Přijdou si tak na své jak majitelé hi-tech sestav (ty hra odmění speciálními efekty a detailními modely plus podporou PhysX fyziky), tak i uživatelé s low-end vybavením (pokud se smíří s tím, že bude hra vypadat jak po trojité předepírce a celodenním sušení na slunci). Proklamované delší nahrávání misí není z mého pohledu nijak extrémní, ale pokud se ho podaří ještě zkrátit, bude to jen dobře.

Jinak mě uchvátila hudba. Ústřední téma v hlavním menu i skladby v průběhu misí dokonale vystihují atmosféru. Tleskám a už se těším na kompletní nášup. Na druhou stranu trochu zklamal anglický dabing, který zatím považuji za jedinou podstatnou vadu na kráse. Monotónní intonace a velké prodlevy mezi větami dokáží zaručeně pohnojit jinak skvělý dojem z profesionální práce, kterou je vidět v každé řádce zdrojového kódu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Položka v minimálních nárocích jménem Service Pack 2 není uvedena náhodou. Bez něj si Rise of Legends bohužel opravdu nezahrajete. Dobrou zprávou je naopak to, že distribuce se v českých podmínkách chopí CD Projekt a nemine nás tak kvalitní lokalizace formou titulků. Ta by už měla být v těchto dnech dokončována, byť podle aktuálních informací dorazí na trh až v polovině června, včetně nějakého zatím utajováného dárku. První dojem z Rise of Legends je tedy na jedničku - má rozdílné a vyvážené strany, dobrou grafika a hudbu, slibný příběh a přehledné uživatelské rozhraní.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Rise of Nations recenze, Rise of Nations: Thrones & Patriots recenze



Martin Holas
autorovi je 20 let, píše i pro Gamestar; studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)

 
 
Martin Holas

Nejnovější články