20minutové E3 demo XCOM stále neodhání pochybnosti
zdroj: tisková zpráva

20minutové E3 demo XCOM stále neodhání pochybnosti

26. 8. 2011 12:30 | Dojmy z hraní | autor: Petr Poláček |

Prezentace hry XCOM byla zcela po pravdě jedním z nejpodivnějších zážitků E3 2011. Bylo to přesně rok poté, co jsem hru viděl poprvé na E3 2010. A protože o hře celý rok nebylo ani vidu ani slechu, čekal jsem zásadní progres, který konečně naznačí, po čem vlastně tvůrci jdou - jakou hru vlastně chtějí vytvořit, protože při oznámení to jaksi zapomněli nejenom říci, ale i ukázat. Nutno říci, že ani po roce práce v naprostém odloučení od veřejnosti tvůrci nedokázali hře vtisknout jasnou tvář. Posun směrem k jasnějším konturám je sice patrný, ale pořád hra připomíná spíše koncept, ze kterého je potřeba vybrat to podstatné a na tom stavět. Ostatně, celé demo si nyní, i s doprovodným komentářem, můžete pustit a buď mi dát za pravdu, nebo zásadně nesouhlasit.

...

Od minulého roku udělali tvůrci největší posun ve zpracování soubojů, ve kterých se na sebe vrší jednotlivé vrstvy a dost připomínají jakýsi akční puzzle mixovaný s taktickou akci typu Ghost Recon – abyste mohli udělat tohle, musíte nejprve udělat tamto a k tomu ještě navíc komandujete dva pomocníky s různými schopnostmi, které se dají vylepšovat. Musím říci, že i díky přidání nepřátel s „nějakým“ tvarem namísto beztvaré hmoty z E3 2010 dema, se souboje zdají být zdaleka nejdopracovanější částí hry. Je to dobrý start, teď je ještě nějak napojit na zbytek hry, který je v demu rovněž k vidění také, ale spíše náznakově.

V první části videa je k vidění nástřel velmi jednoduchého RPG systému, kdy si vybíráte lidi dle specializace a schopností, které pak můžete dále vylepšovat. Agenty můžete navíc vysílat na mise, kterých se neúčastníte, a z nichž by si měli přinášet zkušenosti k nákupu perků a schopností. Zatím ale není jasné, jestli bude možné budovat a na automatické mise posílat celé týmy. Tvůrci ještě netuší, jestli takto vyslaný agent bude moci zemřít, jestli bude možné dopředu dle specifických parametrů posoudit, koho na samostatnou misi vyslat, a jaké riziko úmrtí či selhání v tom bude.

V demu je několikrát jasně řečeno, že sbírání nepřátelských technologií umožní jejich studium a následné využití, ale na to konto už zase nevíme (ptal jsem se, tvůrci se tvářili neurčitě), jestli bude možné ovlivnit rychlost a kvalitu výzkumu, třeba najímáním specialistů na základně. Těch nejasností je pořád hodně a nezdálo se, že by vývojáři záměrně mlžili, protože by chtěli něco utajit. Tvářili se tak, že tohle všechno ještě musí promyslet: dopilovat všechny ty maličkosti, které však budou rozhodující.

Letošní E3 demo, zejména souboje, jak už bylo řečeno, vzbuzují jistou dávku naděje, že XCOM nakonec vyjde a nabídne dosti odlišně zpracovanou akci s lehkými RPG prvky. Zároveň však někde v zadní části mozku vrtá červ pochybnosti, protože nemít za několik let vývoje a po dvou veřejných prezentacích jasnou představu o tom, čeho chci dosáhnout, to nebudí přílišnou důvěru. Ano, trošku se bojím, že šéfové 2K Games nakonec projekt buď zruší, nebo ho šoupnou jinému týmu, aby začal úplně znovu (a opravdu si nemyslím, že z toho někdy budou chtít klasickou strategii). Prozatím ale předběžně počítejme s tím, že má hra vyjít v březnu příštího roku. To je jediný oficiální fakt, který po ruce máme.

Nejnovější články