PhysX je mrtvé, tvrdí ATI
zdroj: tisková zpráva

PhysX je mrtvé, tvrdí ATI

17. 12. 2008 16:16 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Konkurence NVIDIE je přesvědčena, že s příchodem nové generace Havoku a DirectX se PhysX odebere na smetiště dějin.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Odkoupení společnosti AGEIA a představení akcelerace fyziky PhysX přes grafické karty GeForce (info) bylo jedním z nejvýznamnějších kroků NVIDIE v tomto roce a stále není jasné, zda úspěšným či nikoliv. Na toto téma se nyní vyjádřil marketingový ředitel technického oddělení grafických karet ATI, Godfrey Cheng. Říká, že PhysX je mrtvá technologie, protože se jedná o uzavřený standard. S příchodem nové generace Havok enginu, DirectX 11 a OpenCL rozhraní se dle jeho názoru PhysX odebere na smetiště dějin. Důvodem má být právě úplně jiný přístup ATI a NVIDIE k akceleraci fyziky přes grafické akcelerátory.

Abychom tvrzení jednoho z představitelů AMD-ATI pochopili, vysvětleme si, jaký mají obě společnosti přístup. Havok a téměř všechny komerční herní enginy se prodávají herním vývojářům. Vývojáři se rozhodnou, že fyziku hry postaví na Havoku a tak si vývojové prostředí zakoupí, postaví a postaví na něm hru. Zákazník pak zaplatí jen za hru, nic jiného nepotřebuje, fyziku mu spočítá jakýkoliv procesor.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Původní tvůrce PhysX, společnost AGEIA, však zvolila přesně opačný přístup. Vyrobila na svoji dobu naprosto revoluční akcelerátor fyziky, který strčil svými možnostmi tehdejší Havok do kapsy. Jenže bylo potřeba, aby hráči měli doma speciální kartu, která jim fyziku spočítá. Naopak vývojáři měli vše zdarma. Stačilo, aby řekli, že chtějí do své hry přidat PhysX a okamžitě přiběhl tým Ageia, zdarma dodal vývojové rozhraní a plnou podporu (ale takových tvůrců her vzhledem k nízkému rozšíření PhysX na trhu moc nebylo). Podobně se letos zachovala i NVIDIA, jen s tím rozdílem, že nepotřebujete k akceleraci fyziky jednu speciální kartu, ale libovolnou novější NVIDIA GeForce kartu, kterých je mezi uživateli podstatně víc (viz statistika Steamu).

Jistě proto teď chápete, že Chengův výkon z tohoto týdne, že "NVIDIA je už tak zoufalá, že musí PhysX strkat vývojářům zdarma," je naprostý nesmysl, který má zmanipulovat neznalého čtenáře. On jednoduše tohle musí tvrdit, protože ATI-AMD žádným vlastním proprietárním řešením narozdíl od konkurence nedisponuje a tím pádem ji zbývá jen spoléhání se na softwarové výpočty fyziky od třetích stran. V žádném případě tím však nechci NVIDII obhajovat, protože Cheng má v mnoha věcech (minimálně částečně) pravdu.

Například v tom, že plnohodnotné tituly s akcelerací PhysX stále spočítáte na prstech jedné ruky a nic na tom nezmění ani pouze kosmetické vyšperkování Mirrors Edge PC. Anebo v tom, že PhysX je sice hezký, ale nepotřebný. Na mysli má to, že je sice hezké, že domeček se efektně rozpadne, ale ve hře to nepotřebujete, nijak si tím nepomůžete. Naráží tím na v mnoha ohledech revoluční Half-Life 2, kde byla fyzika často k postupu ve hře nepostradatelná a museli jste ji neustále využívat k postupu dál. Je na vás, zda poslední argument vezmete či nikoliv, já osobně v něm logiku vidím.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

V onom rozhovoru řeč později došla i na akceleraci fyziky u grafických karet ATI Radeon. U těchto otázek už byl Cheng daleko opatrnější. Na akceleraci PhysX u ATI Radeonů odpověděl, že to nepokládá za prioritu, nicméně stále se o tom přemýšlí a snad i pracuje. Mluvit se mu nechtělo ani o dalších projektech. Nechme se proto překvapit, co pro nás obě společnosti přichystají. Jistě jste totiž postřehli, že NVIDA vkládá velké naděje do herních vydavatelství EA a 2K, které se upsaly k používání PhysX. Že by konečně první náznak toho, že PhysX v podání NVIDIE není tak úplně mrtvý, jak tvrdí AMD? Těžko říct. Možná totiž víte, že PhysX původně měl být obsažen i ve Far Cry 2 a stalo se, že skutek utek...
zdroj: Bit-Tech

tomas_sulc

Nejnovější články