Broforce
„Nééé, proboha, kam to střílíš?! Tos mě zabil ty, nebo ten pes? A proč musím zase hrát s Bladem?“ Broforce s neomylnou přesností trefila přesně to místečko, které vyvolává záchvaty smíchu, i když jste podesáté dostali na budku od toho samého bosse a podvacáté vás zabil příliš aktivní kamarád. Ačkoliv je tahle automatovka zábavná i pro jednoho hráče, teprve v kooperaci plné rozkvétá do podoby šíleného květu, který způsobuje epileptikům záchvaty, u zenových mnichů vyvolává zuřivost a u fanoušků osmdesátkových a devadesátkových akčních filmů zase slastné předení.
Ori and the Blind Forest
Přestože plošinovek produkuje (prakticky výhradně) indie scéna tuny, málokterá funguje jako zjevení z čistého nebo jako Ori, která kombinuje překrásnou grafiku se skvělou hratelností a nápady. Jednotlivé prvky se v Ori snoubí do takřka dokonalé podoby, která vás uchvátí bez ohledu na žánrové preference. Grafika umí být pohádkově hladivá i hrozivá, hudba uklidňující i děsivá a obtížnost pozvolná i nekompromisně tvrdá. Nikdy ale žádný prvek nevybočí z celkového řádu natolik, abyste na Oriho zanevřeli a snad jeho putování vzdali.
Batman: Arkham Knight
Batmanovská labutí píseň studia Rocksteady vyšla skvěle. Tedy, pokud se bavíme o konzolových verzích, ne o totálně zpackané PC verzi. Právě na konzolích se ale mělo poslední(?) putování rytíře z Gothamu a jeho válka s rytířem z Arkhamu čile k světu. Rozsáhlé město doplňuje skvělý ansámbl klasických batmanovských figur v čele s novým záporákem a velkou, Batmanovi na míru ušítou, nemesis. A navíc je tu batmobil, který do hry vnáší zběsilé tempo, produkuje strhující „tankové“ bitvy a obecně představuje stylový prostředek pro přesun po Gothamu.
Rise of the Tomb Raider
První díl rebootované Lary byl jen rozcvičkou, teď je to jasné. Stejně jako se Lara teprve učila být ostřílenou bojovnicí a archeoložkou, tak se i tvůrci z Crystal Dynamics v první hře učili dělat napínavé a herně zajímavé dobrodružství. A že všichni zúčastnění studovali poctivě, to dokládá právě Rise of the Tomb Raider. S velkou sebejistotou nabídli hráčům skvělou akční adventuru, kde není nouze o historické záhady, akční i stealthové pasáže a obecně dostatek obsahu, který vás společně s příběhem protáhne až na konec eskapád s otázkou: „a kdy bude další díl?“
A nejlepší akční hrou roku 2015 podle redakce Games.cz se stává...
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Kodžimovo magnum opus a loučení se Snakem nemohlo dopadnout lépe. Tentokrát vyměnil zkušený designér sevřený příběh za otevřený svět s takovou nabídkou možností, až z toho přechází zrak. V základu je The Phantom Pain stealth akce, ale platí, že jakou si hru uděláte, takovou ji máte - plíživou, akční, nenásilnou, masakrózní, absurdní... The Phantom Pain srší nápady, díky kterým je řešení situací čistě ve vaší režii, ne v režii designérů. Pokaždé, když myslíte, že už jste přišli všemu na kloub, vás hra překvapí - ať už metodou, kterou vás nenapadlo vyzkoušet, skrytým bonusem, nebo nepřáteli, kteří postupně reagují na zvolenou taktiku specifickou výbavou, což vás nutí improvizovat. Vedle Metal Gear Solid V blednou všechny (nejenom) akční hry pro svou jednoduchost a nenápaditost, protože takovou míru svobody, která funguje a není spíš na škodu, jsme už dlouho nezažili.
V rámci naší série Best of 2015, ve které shrnujeme to nejlepší za uplynulý, doposud vyšly následující články: