Autor: Prizda Publikováno: 21.září 2003 | Verze hry: oficiální a neoficiální demo Doba hraní: pár dnů |
![]() ![]() ![]() Dostupné demoverze jsou zatím dvě. Ta první se v německé a anglické lokalizaci objevila během noci ze středy na čtvrtek a dle slov Teamu17 nebyla ukázkou odpovídající aktuálnímu stavu hry. Jak jste se mohli dočíst v komentářích v diskusních fórech, s jeho spuštěním měla spousta hráčů problémy. Proto v pátek vyšlo demo druhé, tentokrát již oficiální. Mnoho rozdílu však mezi nimi není, snad jen drobná změna prostředí a ovládání (více na toto téma v jdho páteční novince). Po spuštění sedmdesátimegového dema se nám hravě, přesně v červím stylu, zjeví logo projektu - Worms 3D. Následuje obrazovka, která nás seznámí s ovládáním a jen jedno kliknutí nás drží od té trošky nostalgie. Demo tedy nabízí jednu mapku - ostrov skrytý pod rouškou tmy, pro dva živé hráče na jednom počítači a s časovým limitem osm minut. Pokud tedy máte kamaráda nebo trpíte nějakou z forem schizofrenie, máte o zábavu postaráno. Každý hráč má po čtveřici wormíků se smrtelným arzenálem a je jen na vás, jak si s tím poradíte. Červ obecný, ročník 2003 ![]() Ani přehlídkou nejnovějších grafických vychytávek a technologií Worms 3D nejsou. Zajímavé jistě je, že hra nemá engine postavený na nějaké odrůdě v poslední době celkem populárního cel-shadingu (XIII), ale přesto je všechno náramně vymodelováno a otexturováno tak, aby odklon od dvourozměrné předlohy a nákresů byl takřka nepatrný. Možná by hře nijak neublížilo, kdyby se vodní hladina vlnila, ale i nyní je vodní plocha vyplněna odpovídajícím bump-mappingem. Jak říkám, o revoluci v technologiích zde doopravdy nejde. ![]() ![]() ![]() Zbraně a jiné vychytávky Pestrou škálou zbraní se ve hře rozumí výbava v podobě raketometu, brokovnice, mé favoritky ovečky, pěstičky, dynamitu, granátů, drtivého děla mortar nebo zajímavě zpracovaného Airstrike, o kterém se rozepíšeme za chvilku. Do standardní výbavy správného červa patří ještě jetpack a padák. Většina zbraní je omezena několika použitími, případně se dají využít až zase po určitém čase. Zajímavostí jsou animace při delším letu rakety nebo přivolání Airstrike. Ten je ztvárněn rozkošnou animací, kdy nad mapu přilétne bombardér a posype vámi vybraný prostor. Kamera to všechno zabírá z větší výšky, takže se hráči-divákovi nabízejí záběry jako z Coppolovy Apokalypsy. Kdyby byla scéna podbarvena ještě nějakou hudbou, aby byl dojem parodie umocněn a myslím, že by to věci jenom prospělo. Podobné vychytávky bych si jistě dokázal představit i u jiných zbraní a budu s napětím sledovat, jak si s tím autoři ještě pohrají. ![]() Pohyb ve třetím rozměru Důležitou roli zde hraje ovládání, kterému nyní budeme věnovat rozsáhlejší prostor kvůli diskutovanému přechodu Worms do třetího rozměru. V demu je vyřešeno poměrně dobře (i když chybí možnost invertovat myš) a po ohmatání kláves si na něj člověk za pár minut zvykne. Hlavním pohledem je kamera, která z third-person pohledu zabírá vašeho aktuálního červíka. V něm můžete rotovat myší a rekognostkovat terén. S pomocí horizontálních šipek se budete otáčet kolem své osy a za pomoci vertikálních zase hýbat zbraní nahoru a dolů. Pohyb je umístěn na standartní kombo "WASD". Po stisknutí klávesy "Q" se přepnete do pohledu z vlastních očí, odkud můžete díky šipkám začít pěkně tipovat trajektorie a zaměřovat. Já osobně bych měl za to, že by bylo praktičtější umístit otáčení vašeho červa místo kláves na myšítko, jelikož se myší někam podíváte, ale váš červ na tento pohyb vůbec nezareaguje. Pohled z vlastních očí je mezi jednotlivými verzemi dema upraven a narozdíl od toho čtvrtečního můžete v oficiálním demu zaměřovat i myší, což je dost přínosné. ![]() ![]() ![]() obrázky z plné verze hry původem z galerie CD Projektu Další postřehy k ovládání Krkolomné je naopak vrhání granátů (i např. střelba z brokovnice), kde odhad vzdálenosti cíle a síla větru chce trochu více cviku. Také bych si dovolil rýpnout do koukání myší v pohledu třetí osoby, kdy v blízkosti stěny nebo stromku je její pohyb touto nerovností omezen a v některých případech z toho vznikne docela závažný problém. Mohlo by to způsobit potíže v plné verzi, kde padání do kráterů nebo tunelování může být červím šálkem kávy. Pokud byste toužili po opravdu přehledném dění na bojišti, stačí stisknou klávesu "E", díky níž kamera zaujme pozici vysoko nad zemí a získáte o pozicích jednotlivých červů dobrý přehled, ale nemůžete je přitom ovládat. Všechny postavičky jsou opatřeny svým jménem, které mají nad hlavou a podle kterého lépe najdete svůj cíl. Pro ještě přesnější orientaci v terénu je přítomen v levém horním rohu kruhový radar, kde jsou jednotlivé cíle zastoupeny barevnými tečkami. HUD je pak doplněn aktuálním stavem životů a zvolenou zbraní, ukazatelem směru větru a jeho síly. Posledním je ukazatel síly střely a časomíra, která stopuje čas vašeho tahu. ![]() Zvuků v demu mnoho k slyšení nebylo. Atmosféra ostrůvku někde hluboko v oceánu je podmalována jednoduchými tóny bubnů a jiných tajemných až dramatických pazvuků. Vlny moře narážejí na rozstřílená skaliska a kusy červů za hlasitého jekotu vylétávají do měsíčního svitu. Do toho všeho padne tu a tam nějaká ta typická červíkovská hláškovina třeba i se šaolinským nádechem jako "vědění je mocnější než síla" apod. Na zvukové stránce hry spolupracují Team17 s Dolby Laboratories, díky čemuž bychom se mohli dočkat prostorového zvuku Dolby Digital 5.1. Perličkou pro vás možná bude i informace, že v Dolby si prý nové Worms velice oblíbili. Něco málo o vlastnostech plné verze hry Jako správné pokračování musí červíci přijít i s fůrou nápadů, které si dnešního náročného hráče získají a dokáží ho u hry udržet. Worms 3D by tedy měli nabídnout nový mód nazvaný "Wormpot" - systém otevírání různých soutěží, tajných levelů, nových zvuků nebo prostředí při postupu hrou. Ta bude podporovat klání po internetu a k dispozici má být i editor levelů. Otázkou je, jak bude tento editor přátelský a jak moc se budeme moci na editaci vyřádit. Ono přece kompletně destruktivní prostředí nabízí prostor pro spousty nápadů, obzvláště dnes, v době nejrůznějších modifikací. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Dalšími úpravami v plné verzi projdou zbraně. Worms 3D bude disponovat nám známou pestrou škálou zbraní, ovšem některé z nich nebudou do hry zařazeny, protože s roztažením map do třetího rozměru ztrácí svoji funkčnost, nevypadají dobře, opakují se nebo na ně jen nevyšlo místo. Jedná se konkrétně o plamenomet, dragonball, luk, minigun a vázu dynastie Ming. Závěr Je těžké z tak krátkého dema posoudit, zda budou Worms 3D povedení a úspěšní. Zda se několika lety prověřený herní systém může opět dostat do popředí hráčského zájmu - obzvlášť teď, když nás čeká taková herní revoluce od Valve, id Softu, GSC GameWorldu a dalších. Zda je v dnešní době složitých akcí, fyzikálních a grafických enginů místo pro jednoduchost a čirou zábavu. ![]() P.S. Pokud si chcete demo vylepšit o další mapy, zbraně nebo prodloužení času, stáhněte si tuto kompilaci neoficiálních modifikací. Stáhněte si: Demo, Gameplay video, Teaser video Související články: Worms Blast recenze (4/2002), Novinkové články o Worms 3D |
Prizda | |
editor: jd |