zdroj:
tisková zpráva
Co mají společného Fallout, Baldur’s Gate a Icewind Dale? Předně jde o kultovní série, které si po dobu své existence našly spousty příznivců. Je to i styl, které je zde stejný - isometrické RPG. A v neposlední řadě to je firma Black Isle Studios (Irvine, Kalifornie), která za všechno tohle může. "Islanďané" jsou si samozřejmě vědomi, že žádná hra nebude slavná věčně a ačkoliv se tyto slavné tituly snaží oživovat občasnými datadisky či dalšími díly, vyvíjí i hry nové. A tak ve spolupráci s Reflexive Entertainment (autoři Star Trek: Away Team) připravili další přírůstek do této šlechtické rodiny RPG titulů s názvem Lionheart, jehož před pár dny vydanou demoverzi bychom vám rádi přiblížili v aktuálních prvních dojmech.
Hra Lionheart, která byla původně vyvíjena pod pracovním názvem Fallout Fantasy, je prezentována jako alternativní pohled do naší historie. Jde o jakýsi paralelní svět, kde magie je samozřejmou součástí každodenního života. Hlavní postavou hry je jeden z mnoha vzdálených potomků krále Richarda - Lví Srdce, který během svých tažení Evropou ve 12. století po sobě zanechal nejen zpustošenou zem, ale také slušnou řádku levobočků. A nyní, o 400 let později, se začíná odehrávat příběh této hry.
Výběr postavy a ducha Na začátku dema máte možnost si vybrat postavu, za níž budete hrát. Je tu několik předdefinovaných jedinců, ale samozřejmě si můžete svoji postavu vyrobit sami. Výběr vlastností není ničím výjimečným, s čím byste se nesetkali už dříve. Rozhodíte pár bodů mezi základní vlastnosti jako je síla, hbitost, inteligence apod., což má vliv na konkrétnější vlastnosti typu boj se sečnou zbraní, střelbu, magii atd. atd. Pokud jste někdy nějaké RPG už hráli, určitě víte, o čem mluvím. Podobně jako třeba ve Falloutu si můžete vybrat dvě z mnoha specializací. Lepší koncentraci, lepší zacházení s jednoruční nebo obouruční zbraní, obratnost, lepší učení apod. Specializace mají kromě pozitivního přínosu i nějaká negativa, takže vybrat to správné není zase tak snadné.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Zvláštností je pak výběr vašeho duchovního rádce. Jde skutečně o ducha, který žije uvnitř vás a sdílí s vámi radost i bolest. V nabídce jsou tři typy a každý duch má svojí vlastní osobnost, což se odrazí i ve vaší specializaci v oblasti magie. Osobně jsem si vybral „démonického ducha“, jehož sarkastický humor mě hned na začátku pobavil, asi proto, že je mi tak blízký :-) Jeho funkce ve hře není z dema příliš jasná. Na začátku je vám sice rádcem, který vás seznámí se základy ovládání a trochu i s pozadím vaší osoby, ale zda bude dále ve hře hrát nějakou důležitou roli, to se dozvíme až z plné verze.
zdroj:
tisková zpráva
Jako v každém správném RPG i zde se dočkáte určitých nelinearit, či alespoň různých cest k plnění hlavních cílů. Tak to alespoň tvůrci slibují. Např. již první dialogy mezi strážnými závisí od toho, jakého ducha jste zvolili. Během hraní a sbírání zkušeností narazíte na další Falloutovskou specialitu - perks, čili další zvláštní schopnosti, které poskytují jen výhody. Po určitém počtu dosažených levelů je možné zvolit jednu z pestré množiny výhod, ale stejně jako ve Falloutu je mnohdy těžké si vybrat.
Ovládání a mapa Ale abych neztěžoval práci recenzentovi české verze, která vyjde v říjnu, popíšu vám už jen telegraficky své postřehy ze samotného hraní. Po vstupu do hry zjistíte, že se patrně nalézáte na samotném začátku příběhu. Uvězněni v pevnosti kdesi poblíž Barcelony, čekajíce na inkviziční soud. Po útěku z vězení začíná několik málo hodin seznamování se s hrou. Pojďme si tedy něco říct o ovládání. První, co vás asi trkne, je vysoká nástrojová lišta, která zabírá třetinu obrazovky. Takže hned na začátku vás uklidním, že ji lze schovat a vidět budou jen ty nejdůležitější ikony. Na liště najdete všechno to, co potřebujete. Zdraví, manu, tlačítka pro submenu, pozice pro rychlou volbu předmětu či kouzla a obrazovku s hláškami. Pochopitelně, že každé tlačítko má i svůj klávesový ekvivalent, takže není třeba lištu zvlášť vyvolávat.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Co asi bude chybět, je minimapa. K dispozici máte jen velkou mapu, která překryje asi tři čtvrtiny obrazovky, takže alespoň směrem dolů můžete jít a mít mapu zapnutou. Pochopitelně, že v mapě i ve svém okolí vidíte jen ta místa, kde jste už byli. Oproti třeba Diablu je naštěstí vidět daleko kolem sebe a okrajová místa nezakrývá tma. Pohled kamery je možné „přilepit“ k postavě, která je pak stále uprostřed obrazovky. Možná vám bude chybět možnost přiblížit či naopak vzdálit pohled na scénu.
Systém soubojů
zdroj:
tisková zpráva
Nechci nyní podrobně popisovat všechny možnosti ovládání, ale spíš se zaměřím na ty zajímavější rysy. Z Falloutu sem např. prosákl systém cílených úderů či střelby. Můžete přednastavit místo na těle protivníka, kam má postava útočit i míru preciznosti - tedy od bezhlavého máchání až po přesně vypočítaný úder. Netřeba asi zdůrazňovat, že to má přímý vliv na rychlost šermování i na účinek zásahu. Jelikož jde o boj v reálném čase, přednastavení platí tak dlouho, dokud je nezměníte, ne tedy jako ve Falloutech, kdy jste mohli volit před každým útokem. Hru ale můžete zastavit a přenastavit, co potřebujete. Zvlášť zapnout můžete statistiku nepřátel. Pak vidíte jejich jméno a ukazatel kondice. Škoda, že po každém loadu pozice se statistika vypne. Dlouhodobě lze zapnout sledování okolí, zda se poblíž nenachází pasti či skrýše.
Jak na nepřátele? Nepřátelé opět nejsou žádní myslitelé a tak se na vás budou spíš hrnout ve velkém. Někdy za vámi jdou stále, jindy se třeba po určité vzdálenosti vrátí. Nepříjemné je to, že vás často vidí dřív, než vy je. Ještě se ani neobjeví na obrazovce a už slyšíte, že jste jimi byli zpozorováni. Brzké prozrazení se dá sice omezit kradmou chůzí, ale ta minimálně na nižší úrovni není zase tak účinná. Překvapit tak nic netušící příšerku není snadné. Demo samotné mi připadlo celkem náročné, ale jak sami tvůrci uvedli, šlo jim v něm především o předvedení soubojů a další devizy hry si schovávají až do plné verze.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Většina potvor má schopnosti dostat vaši postavu na několik úderů. Navíc jsou obvykle minimálně stejně rychlé, jako vy, takže jim utéci a z dálky je zasypat šípy či kouzly není na začátku skoro možné. Navíc, i když si myslíte, že jste od nepřítele dál, než je konec čepele jeho meče, přesto se často stává, že i jeho zdánlivé máchnutí do prázdna vás poraní. Pochopitelně, že nákupem vhodných bot by se měla vaše rychlost zlepšit.
Zdraví a mana se sice neustále doplňují, ale velmi pomalu. Lépe je tedy mít u sebe vždy dostatečné množství lahviček. Občas nějaká ta mana či zdraví vypadne z padlého protivníka. Pochválit musím praktickou schopnost postavy chvilkově akumulovat i mnohem více many, než je možné maximum. Tou se můžete před nějakým hutnějším soubojem „nadopovat“ a při kouzlení tak ušetřit vteřiny, které byste ztratili při jejím doplňování z inventáře.
Zpracování Graficky je Lionheart takový průměr. Rozlišení je (doufám jen v demu!) omezené pouze na 800×600, což není příliš mnoho, i když svého času jsme byli za toto rozlišení více než vděční. Celá hra je pak ve 2D, kde jsou všechny lokace předrenderované a tudíž stále stejné. I postavy, ač to tak nevypadá, jsou 2D. Prostředí v demu chyběl pověstný Falloutovský smysl pro detail, ale to se může dále ve hře ještě radikálně změnit. Uvidíme, jak budou vypadat města či interiéry. Pohyby živých tvorů nejsou příliš přirozené. Hra působí tak trochu jako zrychlená groteska, navíc minimálně vaše postava chodí, jako by měla místo nohou protézy.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů
Nakonec bych si ještě postěžoval na problémy s bezdrátovou optickou myší (MS Explorer), která se ve hře sem tam zasekávala a především tlačítka nefungovala 100%. Po výměně za obyčejnou kuličkovou s ocáskem jsem problémy neměl. Má někdo podobné zkušenosti, nebo je chyba v mém přijímači?
Shrnutí dojmů
zdroj:
tisková zpráva
Aby hra dosáhla úspěchů jejích starších sester, musí obsahovat silný příběh, zajímavé a pestré úkoly a spoustu možností k prozkoumávání a vylepšování si postavy, ale nemělo by to být ve stylu Diablových jatek, jako to na mě působilo z dema. Zajímavá může být na začátku zmiňovaná paralela s našimi dějinami. Ve hře byste se měli dostat na známá místa a potkat významné historické osobnosti. Uvidíme, zda plná verze hry přinese nějaká ta překvapení, i když osobně jsem spíše skeptický. Ale i tak jí přeji hodně zdaru a mnoho spokojených fanoušků.
Stáhněte si: Demo, Trailer #1, Trailer #2
Související články: Novinky
|