Nová generace grafických karet Nvidia GeForce RTX 40 znova posunula laťku výkonu i technologií. Architektura Ada Lovelace přináší nová efektivnější výpočetní jádra, která rozhýbou nejnáročnější hry ve vysokých FPS, zároveň došlo k posílení a vylepšení Tensor a RT jader, která mají za úkol akcelerovat výpočty umělé inteligence nebo umožnit plynulé vykreslování ray-tracingu.
Nová generace RTX 40 rovněž uvádí technologii DLSS 3, která dokáže až zčtyřnásobit snímkovou frekvenci díky chytrému algoritmu generování snímků, přičemž bleskurychlá odezva ovládání zůstane zachována díky Nvidia Reflex.
Všechna vylepšení Nvidia GeForce generace 40 umožňují něco, co dosud nebylo ve světě počítačových her možné: vykreslit moderní hru s plným ray-tracingem. Toto evoluční vylepšení se podařilo ve spolupráci s Valve implementovat do herní pecky Portal. Tím se Portal s RTX stává jednou z nejpokročilejších ukázek simulovaného světla ve hrách.
Portal s RTX: budoucnost videoher
Plný ray-tracing je pokročilá verze sledování paprsků známá také jako path-tracing. Sjednocuje všechny světelné efekty, jako jsou stíny, odrazy, globální osvětlení, lom a další, do jediného algoritmu sledování paprsků. To znamená, že každé světlo v Portal s RTX je vypočítáno a vykresleno pomocí ray-tracingu.
zdroj: Inzerce
Ve srovnání s předešlými RTX tituly jako Quake II RTX nebo Minecraft RTX se světlo ve scéně odráží až čtyřikrát více, zároveň path-tracing začleňuje nové technologie, které činí nasvícení ve hře ještě realističtější.
Světlo lze vrhat zpoza hráče nebo z jiné místnosti. V Portal s RTX světlo dokonce prochází portály a ovlivňuje nasvícení na druhé straně. Korektně fungují všechny povrchy: světlo se láme přes sklo, předměty vrhají odlesky podle úrovně své lesklosti, předměty se mohou samy odrážet a nepřímé světlo mimo obrazovku osvětluje a ovlivňuje to, co vidíte.
Původní Portal je však hra z roku 2007, kdy veškeré textury postrádaly informace o svém povrchu, respektive jeho geometrii, hrubosti, odrazivosti světla, průhlednosti a podobně. Aby dokázalo světlo fungovat jako v reálném světě, bylo potřeba do hry tyto atribut doplnit. V Portal s RTX tak prošly textury přepracováním, kdy jim byly přisouzeny fyzikální vlastnosti, přidány hrboly, rýhy a další. Po dopadu světla tak textury paprsky odrážejí, vytvářejí nové stíny a generují přesné odrazy.
Aby maximalizovali výhody upgradovaných materiálů a povrchů, přepracovali vývojáři mnoho modelů ve hře. Základ byl zachován, aby nedošlo ke změně jejich vzhledu, ale ve všech ostatních ohledech byly modely aktualizovány, zvýšily se počty polygonů a přidaly geometrické detaily, což modelům umožňuje bezchybně interagovat s ray tracingem. Dobrým příkladem je pistole Portal: její plasty reagují odlišně a válec je vylepšen o ray-tracované sklo s přesnými odrazy v reálném čase.
Konečný výsledek je neuvěřitelný, a díky hratelnosti, která je dnes stále stejně dobrá jako v roce 2007, přináší Portal s RTX definitivní zážitek pro každého, kdo hru objevuje poprvé nebo se vrací, aby si ji znovu prošel.
Portál s RTX je akcelerován NVIDIA DLSS 3
Portal s plným ray-tracingem RTX je krásný, ale neuvěřitelně náročný. Chcete-li vyzkoušet Portal s RTX v nastavení Ultra, doporučujeme výkonnou grafickou kartu GeForce RTX s podporou NVIDIA DLSS.
Nejlepších výsledků dosáhnete při zapnutí DLSS 3, což podporují grafické karty GeForce RTX řady 40. S GeForce RTX 4080 nebo 4090 můžete zažít plný ray tracing ve 4K při více než 60 FPS, což byl dříve nepředstavitelný výkon.
Majitelé vysoce výkonných grafických karet GeForce RTX 30 předchozí generace mohou využít DLSS 2 k hraní v 60 FPS při 1440p v nastavení Ultra.
Široká škála konfigurací může hrát Portal s RTX v rozlišení Full HD s nastavením Ultra a zapnutým DLSS. Pro zvýšení výkonu lze nastavení snížit z Ultra na High.
Pro představu výkonu jsme hru otestovali na herní sestavě s grafickou kartou GeForce RTX 4080, high-endovým procesorem Intel Core i9-12900 a 32 GB RAM. Za zapůjčení grafické karty děkujeme společnosti Alza.cz!
Dle očekávání nemá sestava s plně ray-tracovaným Portalem problémy ani ve 4K, ale je nutné zapnout všechny technologie Nvidia jako upscale DLSS nebo generování snímků DLSS 3. Bez nich dokážou FPS výrazně klesnout. Majitelé nejnovějších grafických karet GeForce RTX řady 40, které DLSS 3 podporují, tak budou mít oproti starším generacím značnou výhodu.
Nejlepší odezva s NVIDIA Reflex
Jak NVIDIA DLSS přinesla revoluci ve škálování a výkonu, NVIDIA Reflex způsobila revoluci v hraní s nízkou latencí. V multiplayeru dává hráčům konkurenční výhodu a ve hrách pro jednoho hráče přináší svižné ovládání. Přesnost a načasování jsou klíčem k překonání Portalu s nejobtížnějšími výzvami. NVIDIA Reflex snižuje latenci systému v Portal s RTX o 33 %, díky čemuž je hraní plynulé a citlivější a poskytuje reakční dobu potřebnou v kritických okamžicích.